Nån som vet hur man trimmar en 740 glt 1989 billigt??

Lill-Lukke Avstängd
4 april 2008 · 107 Inlägg

Mikael i norrk skrev:

Lill-Lukke skrev:

Barracuda_V8 skrev:

haha ja och om man slänger på ett par 17" fälgar så får man nog minst 200hk till!

Hahahaahaha smile

Då tappar du tyvärr dom 100 hk för det är oftast mer tungrullande med större fälgar..

Japp:)

blacken
4 april 2008 ·

Barracuda_V8 skrev:

Mikael i norrk skrev:
Ja har hört att man får över 100 hk om man byter bakaxel? Det måste ju ge mer än etanolen?

haha ja och om man slänger på ett par 17" fälgar så får man nog minst 200hk till!

Och om jag jackar askkoppen och svarvar slängdildon så att den sifonerar bättre med svängpaffen, bör väl ge en 14,518 häst mer, eller?? lol

Ramrod
6 april 2008 · 674 Inlägg

Fan... Det här börjar att spåra ur...!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Corpze
6 april 2008 · 1 311 Inlägg

Orden trimma och billigt går inte att sätta i samma mening tyvärr, och vill du komma undan så billigt som möjligt tummar du tyvärr på kvaliteten på prylarna/arbetet vilket inte är bra! Mitt tips till dig är en tur till biblioteket! så gjorde jag innan jag drog igång och byggde min motor! ångrar itne det en dag!

kan rekomendera forced induktion, i den står det mkt matnyttigt om hur överladdade förbränningsmotorer fungerar, lånade även en bok om förbränningsutrymmesteknik men jag kommer inte ihåg vad den heter tyvärr

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Ozoholic
18 juli 2008 · 17 Inlägg

Ramrod skrev:

AxlSam skrev:
Ursäkta OT Lill-Lukke

Ramrod skrev:
Hårt trimmade bilar??    Då vet ni inte mycket.   Så en orginal Saab 9-3 Turbo Biopower motor som är gjord att gå på etanol inte ger 20-25% mer effekt på etanolen än om den skulle gå på bensin.  Då RÅ juger de i relamen isåfall..  Minns inte exakt effekt siffran de angav på etanol mot bensin, med jag tror att det handlar om ca 25-30 hk.   & det är en standard bil.     Det handlar om att etanol kan komprimeras mer än bensin innan det knackar, & etanol går åt ca 25-30% mer av till samma luft som bensin.    Dvs.  Merbränsle, mer komp, högre tändning  ger mer effekt. så enkelt är det.    Tro gör man i kyrkan fysiken är vad den är....

Frågan är vem det är som vet mycket här?
Saab har ju bland annat andra programvaror i sina etanolbilar. Dessutom sitter det en turbo i dem.
Etanol ligger på 103oktan om jag inte minns fel. Betyder det då att jag skulle få 12,5% extra
effekt om jag tankade 98oktanig bensin gentemot 95oktan?
Låter helt orimligt! På en vanlig sugis skulle en etanolkonvertering aldrig ge 25% extra effekt.
Varjesig man bytte spridare, tändning och BTR. Etanol ger en lägre temperatur och minskar risken för
spikningar radikalt. Detta gör att man kan skaffa högre komp. (dvs. plana toppen). Men då är det plötsligt
en sak till som hamnat i "Att-Göra" listan vid etanolkonvertering.

Och om det nu skulle vara så som du säger!
Varför etanolkonverterar inte alla då!
Och varför kan vi rekomendera alla med sugisar att etanolkonvertera då?


On topic igen.

Lill-Luke skrev:
Hej:) Undrar om det är nån som vet hur man trimmar min 740 glt billigt???

Det är knappast lönt att trimma en sugis om man inte ha enorma besparingar..
Men som tidigare sagt. Kammar, avgas, luftfilter mm.
Skulle dock troligtvis inte ger mer än några inbillnings hästkrafter..

Det är inte mycket till fråga om vem som vet mycket här.  Du vet ju inte mycket om det du skrev här klart & tydligt.

Till att börja med så har det inget att gör med oktanet på bensinen. 98 mot 95 att det skulle ge 12,5 % mer effekt.... Vart har du fått det ifrån?????   Jag skrev:   ETANOL  krävs ca 25-30%   MER av till samma luft som motsvarande BENSIN blandning... & DVS   MER   bränsle blir  MER effekt..     & den lägre förbrännings temperaturen beror på att det bildas vatten vid förbränningen av etanol.   Spikningar motverkas till största del av det högre oktantalet.    Ock så ligger oktanet för etanol på 104..   Alla de som konverterat på att bara hälla etanol i tanken, inget annat, har upplevt en effekt ökning som var kännbar.  DVS inga 4-5 hk, det lilla märker du inte,  MER troligt är att effekten där istället handlar om ca 10-15 hk.   & det bara på att hälla i etanol i tanken...       Så till frågan.   jag kan fortfarande inte se något billigare sätt än att etanol konvertera för att få upp effekten i den bilen det handlar om.    Behöver inte göra om toppen, plana & skruva med kammar, avgas  Glöm det!!   Byt bara spridare, höj tändningen & bränsletryck något. Ta bort luft burken & sätt dit något höglödes öppet filter,     & ut & GASA... Jag garanterar att billigare än så blir det inte....

Mer effekt av att enbart tanka etanol i vilken bil har du testat det? en bil avsedd för bensin går bäst på enbart bensin iaf dom jag testat

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 juli 2008 · 1 899 Inlägg

Lås den här tråden innan tjaffset är igång igen. Den har ju spårat ur från ämnet totalt ändå...

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Smiley Legitimerad Lamphållare
18 juli 2008 · 369 Inlägg

problemet med din bil är att den är byggd 89 (kom striktare avgaskrav då neutral ) hade den vart 88a eller äldre hade du kunnat rensa katten då hade du fått lite mer effekt och klarat besiktningen, sen kan du alltid lämna in toppen o tokplanna den samt slänga i någon vassare kam, då får du en ganska kul bil smile sen kan du hålla utkik på blocket och dylikt efter något begangnat billigt extraktorgrenrör, det gör jävligt stor skillnad!

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Marten87
30 juli 2008 · 80 Inlägg

Lill-Lukke skrev:
Hej:) Undrar om det är nån som vet hur man trimmar min 740 glt billigt???

Med b230ft finns det kostnad att trimma högt så liksom "billig" finns inte.. det kosta många tusen. Så det finns billigare och helt enkelt samtidigt ekonomisk för dig byt volvo 740 glt till turbo bilen kanske årsmodell vid 89 så kan man lämna in Bsr för 1500 kr från 189 hk orginal till 240 hk. Det ger mycket med billiga priset. Kolla upp detta du. för det är lättare pga motor är uppbyggd redan turbo så det kan du göra också större turbo,spridare,kam m.m så ger det ännu mera hk.

BMW 528i (1987)
IX ____________________________________
17 september 2009 · 1 340 Inlägg

Billigaste är väll att kapa av balansremen, det ger dig väll 4-5 hästar till smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Ramrod
17 september 2009 · 674 Inlägg

Är den här jävla tråden igång igen????        Ok.. gör så här..  Elda upp fanskapet eller trimma så det kostar nått!!       & lås trådjäveln nu!

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
AxlSam
18 september 2009 · 1 497 Inlägg

Ramrod skrev:
Är den här jävla tråden igång igen????        Ok.. gör så här..  Elda upp fanskapet eller trimma så det kostar nått!!       & lås trådjäveln nu!

Känsligt ämne? wink

Sokrates Eliminator
18 september 2009 · 1 441 Inlägg

25% effektökning med konvertering till etanol?
In your dreams!

Inte ens Camaro Cup bilarna kommer upp i den siffran.
En kompis som kör (fabriks) etanolkonverterat på elitnivå i Rally kommer inte heller upp i den siffran.

Dröm på bara.

/Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (18 september 2009)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
AxlSam
18 september 2009 · 1 497 Inlägg

Sokrates skrev:
25% effektökning med konvertering till etanol?
In your dreams!

Inte ens Camaro Cup bilarna kommer upp i den siffran.
En kompis som kör (fabriks) etanolkonverterat på elitnivå i Rally kommer inte heller upp i den siffran.

Dröm på bara.

/Tommy.

Vi är flera som har försökt att övertyga..

Crozzfire Avstängd
18 september 2009 · 512 Inlägg

Högre effekt med Etanol, ja om du har turbo och kan optimera motorn och ändra tändtider mm.

/A.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 september 2009 · 1 899 Inlägg

Smedhult skrev:
måtte djävulen ta idioten som startade upp denna tråd igen!

+1

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang