3707
Sök

Orion HCCA

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#1
JA är det någon som testat eller rentav använder dom som har något att dela med sig av.
Duger dom till musik eller är det bara om man vill släppa lös helvetet..?
Jag vill spela HÖGT men med finess.
HAr även kollat på solox 12" men hcca är en aning billigare.
Och enligt orion själva styktåligare men hur spelar dom rtent musikaliskt..?
Kanske även nått annat märke som kan bryta loss helvetet utan att göra avkall på musikaliteten...?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

1 045 Inlägg
22 mars 2008
#2
dom spelar mycket bra musik, helst i slutna lådor,

dock säljer ju jag dessa, men finns andra som kört och kan intyga också, kanske inte så många på garaget dock,

så tror inte du skulle bli missnöjd,


med lem
1 925 Inlägg
22 mars 2008
#3
BMTech skrev:
JA är det någon som testat eller rentav använder dom som har något att dela med sig av.
Duger dom till musik eller är det bara om man vill släppa lös helvetet..?
Jag vill spela HÖGT men med finess.
HAr även kollat på solox 12" men hcca är en aning billigare.
Och enligt orion själva styktåligare men hur spelar dom rtent musikaliskt..?
Kanske även nått annat märke som kan bryta loss helvetet utan att göra avkall på musikaliteten...?

tror HCCA är något för dig smile L5an är väl inte allt för mycket att hurra för längre väl ?

visst, jag är kickerfantast men i detta fallet hade jag valt orion smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#4
Jo då jag är långt ifrån missnöjd med L5 basen men mycke vill ha mer som sagt...
Jag skulle rekommendera en l5:a vilken dag som helst men jag vill kunna dra på mer helt enkelt så jag inte orkar mer smile
Och ja jag gillar ju kicker men i detta fallet med HCCA och SOLOX så är jag lite kluven.
HCCA är billigare och sen kan man ha en 10" bas i den vilket inte SOLOX finns i.
HCCA:s fördelar väger klart över endel så man får väl sluta va märkesberoende.
Däremot medför ju bytet lite merkostnader i form av steg och extra batteri skulle jag tro.
Men det är väl smällar man får ta om man vill gå nästa steg. sad

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
22 mars 2008
#5
Jag och en polare håller på med ett bygge i en 245:a, där använder vi 2 st HCCA 15" basar. De kan spela rejält högt och djupt, inga problem med det wink. Nu har vi tyvärr inte byggt en låda som är anpassad för just musik, därför kan jag inte säga hur de låter i en "musiklåda". De flyttar luft så det räcker iaf smile.

Orions HP-modell har jag däremot hört i en låda som är uträknad för "allroundbas" och den låter mycket bra tycker jag, lådan sitter i en Volvo 854 med basarna vänd mot ryggstödet och tätad baffel mot ryggstödet.

Men om någon ska kunna uttala sig om Orion så är det förstås NMI, han har provat olika lådor med både HCCA och HP (det vet jag).

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#6
Jo att NMI är kunnig på omrädet räder ju inga tvivel.
Dock är han ju inte opartisk wink
Senast redigerat av BMTech (22 mars 2008)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
22 mars 2008
#7
Om man enbart ser till hur mycket luft som kan flyttas så kan HCCA 12 faktiskt flytta aningen mer än SoloX 12, trots att Kickerbasen har lite större konarea. Skillnaden är dock inte jättestor.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#8
Jag får suga vidare lite på detta ...
Hade hoppats på mer respons i frågan .
Men jag tackar ödmjukast för den jag fått.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

124 Inlägg
24 mars 2008
#9
Jag körde Orion hcca 12" på SM finalen i billjud i år och kan säga att jag är helnöjd med den basen.
Spelade högst i Sverige med den basen och stängda dörrar.
I dag kör jag med hcca 15" i portad låda testade även att köra slutet och då spelade basen helt underbart.
Portat ger mer dB därför kör jag det i dag men skulle jag köra väl ljud med lagom tryck så är det slutet som gäller.
Vad det gäller Kicker så är det inget som imponerar på mig. Tycker dom mest verkar lägga pengar på flådig reklam och coola demo bilar i stället för utveckling av produkterna. Men någon får ju gärna överbevisa mig;)

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 mars 2008
#10
BMTech skrev:
JA är det någon som testat eller rentav använder dom som har något att dela med sig av.
Duger dom till musik eller är det bara om man vill släppa lös helvetet..?
Jag vill spela HÖGT men med finess.
HAr även kollat på solox 12" men hcca är en aning billigare.
Och enligt orion själva styktåligare men hur spelar dom rtent musikaliskt..?
Kanske även nått annat märke som kan bryta loss helvetet utan att göra avkall på musikaliteten...?

Vad är högt? Har du nån siffra du vill uppnå?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#11
Njo som det är nu spelar jag ca 130db musik helt rent utan knussel i bilen...
Skulle vilja kunna dra på ett snäpp till utan att något gnäller utan bara spelar på med glädje tills jag inte är glad längre.
Jag vill att jag ska ge upp innan stereon men fortfarande med ett rent resultat.
Att spela högt och låta illa är ju ingen konst smile

Ska ge systemet jag har en chans till eftersom sista steget inte är inkopplat och det andra ks kitet.
Kanske man upplever det rent högra bara genom att få mer mellanregister.
Just bastonerna är jag inte direkt missnöjd med.
Och skulle jag byta till HCCA så byter jag troligtvis hela systemet med spelare och HCCA kit fram oxå.
Senast redigerat av BMTech (24 mars 2008)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

124 Inlägg
24 mars 2008
#12
Körde inte du bana och smidigt skulle kunna ta ut lådan? Tror jag dömde din bil på tävlingen hos Blekinge Bilradio.
Som jag ser det så har du 2 alternativ sluten låda du smidigt kan ta ur men lär inte spela så högt. Eller lite större portad låda med mycket effekt som spelar relativt högt. 2000watt och du bör spela runt 140dB och det är högt:D

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

Bamse940Ltt
24 mars 2008
#13
jag spelar över 140dB med en Kicker L7 10" bas o är grymt nöjd med den. så jag skulle satsa på en soloX bara för att jag är nöjd med den jag har nu.

men orion hcca är inga dåliga grejer så du kommer inte bli missnöjd om du väljer en sådan
Senast redigerat av Bamse940Ltt (24 mars 2008)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#14
HiFiMick skrev:
Körde inte du bana och smidigt skulle kunna ta ut lådan? Tror jag dömde din bil på tävlingen hos Blekinge Bilradio.
Som jag ser det så har du 2 alternativ sluten låda du smidigt kan ta ur men lär inte spela så högt. Eller lite större portad låda med mycket effekt som spelar relativt högt. 2000watt och du bör spela runt 140dB och det är högt:D

Jo de stämmer nog smile
Men vet inte hur det blir med bankörning detta året man börjar ju bli gammar och uppskatta andra saker i livet..
Musik t.ex wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#15
Bamse940Ltt skrev:
jag spelar över 140dB med en Kicker L7 10" bas o är grymt nöjd med den. så jag skulle satsa på en soloX bara för att jag är nöjd med den jag har nu.

men orion hcca är inga dåliga grejer så du kommer inte bli missnöjd om du väljer en sådan

Portat...? och med vilket steg...?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

124 Inlägg
25 mars 2008
#16
Bamse940Ltt skrev:
jag spelar över 140dB med en Kicker L7 10" bas o är grymt nöjd med den. så jag skulle satsa på en soloX bara för att jag är nöjd med den jag har nu.

men orion hcca är inga dåliga grejer så du kommer inte bli missnöjd om du väljer en sådan

Då kan jag säga direkt att du inte mätt dBn med Tearm Lab instrument. Ser ut att vara en sluten färdigbyggd låda du har och den spelar inga 140dB det kan jag säga.lol

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#17
Kollade med den sidan nu och jag kan nog hålla med lite med den lådan i den stora bilen låter 140 db mycke faktiskt.....

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

1 045 Inlägg
25 mars 2008
#18
jag har spelat över 140db i sluten låda med hcca basen i min bil,
och i låga låga hz. under 40hz minns inte excakt dock smile

så är en "ricktigt" bas, för dom som uppskattar djuup bas.,


Bamse940Ltt
25 mars 2008
#19
HiFiMick skrev:
Bamse940Ltt skrev:
jag spelar över 140dB med en Kicker L7 10" bas o är grymt nöjd med den. så jag skulle satsa på en soloX bara för att jag är nöjd med den jag har nu.

men orion hcca är inga dåliga grejer så du kommer inte bli missnöjd om du väljer en sådan

Då kan jag säga direkt att du inte mätt dBn med Tearm Lab instrument. Ser ut att vara en sluten färdigbyggd låda du har och den spelar inga 140dB det kan jag säga.lol

jo du termlab har jag tillgång till så det är uppmätt till 140.9dB o det är ingen sluten låda. däremot är det en färdigbyggd låda från kicker som är ändrad invändigt.
transmissionline låda är det.


ta reda på fakta innan påhopp
Senast redigerat av Bamse940Ltt (25 mars 2008)

Bamse940Ltt
25 mars 2008
#20
BMTech skrev:
Bamse940Ltt skrev:
jag spelar över 140dB med en Kicker L7 10" bas o är grymt nöjd med den. så jag skulle satsa på en soloX bara för att jag är nöjd med den jag har nu.

men orion hcca är inga dåliga grejer så du kommer inte bli missnöjd om du väljer en sådan

Portat...? och med vilket steg...?

låda från kicker som är ändrad invändigt o är portad. det är en t-line låda. sinus 1500 steg
Senast redigerat av Bamse940Ltt (25 mars 2008)


Sök