Audi s4

Bjelkis
23 mars 2008 · 72 Inlägg

Tjenare, har planerar på att skaffa en audi s4 ifrån av årsmodell 92 - 94 och undrar om det är mycket problem med såna bilar ?
Och är det dyr då med reservdelar ?


Tacksam för svar

/ Niklas

hest
23 mars 2008 · 181 Inlägg

Bjelkis skrev:
Tjenare, har planerar på att skaffa en audi s4 ifrån av årsmodell 92 - 94 och undrar om det är mycket problem med såna bilar ?
Och är det dyr då med reservdelar ?


Tacksam för svar

/ Niklas

I förhållande till bilens värde är det dyra reservdelar, spec om något i framvagnen eller i bromsväg går sönder..

men de brukar inte krångla något direkt, mer än att växellådorna är lite så och så, men det är ju gamla bilar så att!

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
AllarN_RSR Avstängd
23 mars 2008 · 7 Inlägg

Klart du ska köpa en sån.
Går knappt att tänka sig att volvo 850 tillverkades samtidigt som dessa bilar..
Angående reservdelar så kostar de väll en slant.
Men de är inte heller så mycke saker som brukar gå sönder på dom.

lajuz
23 mars 2008 · 27 Inlägg

Du ska helt klart ha turbofemman, som tidigare skriver. Bromsgrejer till turbomodellen med "UFO" bromsarna är dyrt.

Annars är S4an en väldigt stryktålig maskin.

TT-Avant
23 mars 2008 · 6 851 Inlägg

Vad för motor funderar du på?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Karlzzon The One Evolution
23 mars 2008 · 1 627 Inlägg

det kostar att ligga på topp helt underbara bilar, jag har tyvärr haft otur med min nu så växellådan har börjat bråka och har inga växlar

Fäll ner pungen och landa
Bjelkis
24 mars 2008 · 72 Inlägg

Okej tacksam för alla svar smile

Jag har hittat en man har blivit lite sugen på, http://www.blocket.se/vi/15579637.htm?ca=11_s och det är ju så att det är en första bil för min del och vill gärna styla upp den själv men det såg väldigt fin ut. Och det var därför jag undrar om reservdelar för att det är min första bil, och hur dyrt det är smile

TT-Avant
24 mars 2008 · 6 851 Inlägg

Om det är den första bilen för dej så kanske du skulle välja en billigare bil? skall du ha den på dej eller kommer någon förälder stå på den?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Bjelkis
24 mars 2008 · 72 Inlägg

TT-Avant skrev:
Om det är den första bilen för dej så kanske du skulle välja en billigare bil? skall du ha den på dej eller kommer någon förälder stå på den?

Den kommer att stå på min föräldrar, såg att dom var lite dyr i försäkringen.

Koop
24 mars 2008 · 1 867 Inlägg

En C4 S4 är en underbar bil, men egentligen inte speciellt lämplig som förstabil.
Den drar en hel del bensin, delarna är som avhandlat här i tråden ganska kostsamma.

Samtidigt så kommer du aldrig ångra att du köpte den! Jag kommer aldrig ångra min iaf.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Okim Dra mig i draken!!!
24 mars 2008 · 616 Inlägg

Nej nej nej skall du köap en S4a skall du INTE ha UFO bromsar skivorna  går på 2290 på mekonomen...
  försök hitta en utan UFo bromsarna bättree bromsverkan o billigare för  pengarpungen...

sen så  är det värt o kolla framvagnen glapp o  söndriga stag  kostar juh o laga
är kattarna friska? sitter 2 st orginal...
är maksin väl hållen  läcker olja?  är V-ådan  stabil o fast???

funkar diffen som den skall... ja du ser massa o tänka på...

men  välldigt fin bil för pengarna speciellt om du får ta gpå en med sportskinn o utrustning
så kan du inte hitta bättre bil i mitt tycke....

men som första bil njaaaa vet ja inte direkt...  hittar en bra så håller dom bra men när det är dags o laga så är det som så många andra säger kostsammt...
behöver inte dra så fruktansvärt mycke sopp 1.1 e la  normalt för en gammal -92-93 sen beror juh det mycket på hur dom varit körda innan o om dom e trimmade/chippade eller ej

manuell e att föredra   v8an finns som manuell med o den är  på 4.2 liter o 286 hk
går bra den med men saknaden av turbon kan bli stro ibland

2,2T roligare maskin får du leta efter lätt att trimma och  håller bra... tanke på att volvo köppte rättigheterna att bygga   5an i 850in wink bra att veta kanske ....synd bara att volvo förstörde hela conceptet med att svarva te en egen topp sad






mvh /Okim

Senast redigerat av Okim (24 mars 2008)

Mvh// Okim // Jocke
Bjelkis
27 mars 2008 · 72 Inlägg

Okej tack så mycke, vad drar en 2.2 t ungefär då ?

turbos4
27 mars 2008 · 369 Inlägg

jag har haft en audi s4 2,2t....Bromsar kostar MYCKET att byta...vilket jag fick göra, andra reservdelar kostar mycket även dem, om du vill kan jag ju säga exakt vad du ska kolla på om du ska köpa en sådan så att du slipper oväntade överaskningar när du sedan ska köpa nya reservdelar...
den drar rätt så mycket, iof var min chippad, min drog ca 1,3-1,5 blandad körining...ca 1 liter milen på landsvägkörning i 110km/h....fördelarna var att den var väldigt rolig att köra och att komforten var väldigt bra....jag tycker att du ska köpa en sådan men bara om du hittar ett bra ex av denna moddel, då många är sönderkörda och kostar för mycket....

Avant för varje slant.
FourRings Quattro User
27 mars 2008 · 260 Inlägg

Läs den här FAQ'en, den täcker det mesta man undrar över, och bör kolla på:

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik … /a1495.php

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
p-nyhlen Quattro - bar å åk
27 mars 2008 · 621 Inlägg

Ett litet tips som jag kan ge är att köpa en bil utan UFO bromsar för de är svindyra om nått går sönder.. Sulle tro att den drar drygt 1l/mil ev lite mer..

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
TT-Avant
27 mars 2008 · 6 851 Inlägg

Asså man kan se det på 2 sätt vad gäller dessa bilar:
Man kan välja motor med V8, går inte trimma lika lätt, men man har ganska gott drag orginal.
Den är snabbare org. än bilen med turbo.
Drar lite mera vid aktiv körning än brodern, men inte så konstigt kanske.
Dock så är det ganska lite som går sönder på dessa.
Sedan har vi bmotorn med 2.2 turbo. Här kan man trimma, som man gör om man köper denna,för org. är den inte så rolig (typ 230hk på 18-1900 kg)
Men när man trimmar så går saker sönder, så är det. Saker slits fortare,slangar går sönder, stift byts oftare m.m..
Så i slutändan tror jag att det går jämt ut ägandekostnadsmässigt.Om inte än liiite billigare med V8.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
MrVain
27 mars 2008 · 904 Inlägg

TT-Avant skrev:
Asså man kan se det på 2 sätt vad gäller dessa bilar:
Man kan välja motor med V8, går inte trimma lika lätt, men man har ganska gott drag orginal.
Den är snabbare org. än bilen med turbo.
Drar lite mera vid aktiv körning än brodern, men inte så konstigt kanske.
Dock så är det ganska lite som går sönder på dessa.
Sedan har vi bmotorn med 2.2 turbo. Här kan man trimma, som man gör om man köper denna,för org. är den inte så rolig (typ 230hk på 18-1900 kg)
Men när man trimmar så går saker sönder, så är det. Saker slits fortare,slangar går sönder, stift byts oftare m.m..
Så i slutändan tror jag att det går jämt ut ägandekostnadsmässigt.Om inte än liiite billigare med V8.

1770 väger min, trimmad till närmare 400+ å inget (INGET) har gått sönder som kan härledas till trimmet som jag haft på i snart 2 år... Det är nästan Supra mkIV standard på drivlinan, Jens Ekuld körde en 9a med sin S4a på 402m med orginal drivlina från växelådan bak (5vxl lådan) bara kopplingen var bytt.

De ska va gött å leva
fredriq Olika
27 mars 2008 · 907 Inlägg

Okim skrev:
Nej nej nej skall du köap en S4a skall du INTE ha UFO bromsar skivorna  går på 2290 på mekonomen...
  försök hitta en utan UFo bromsarna bättree bromsverkan o billigare för  pengarpungen...

sen så  är det värt o kolla framvagnen glapp o  söndriga stag  kostar juh o laga
är kattarna friska? sitter 2 st orginal...
är maksin väl hållen  läcker olja?  är V-ådan  stabil o fast???

funkar diffen som den skall... ja du ser massa o tänka på...

men  välldigt fin bil för pengarna speciellt om du får ta gpå en med sportskinn o utrustning
så kan du inte hitta bättre bil i mitt tycke....

men som första bil njaaaa vet ja inte direkt...  hittar en bra så håller dom bra men när det är dags o laga så är det som så många andra säger kostsammt...
behöver inte dra så fruktansvärt mycke sopp 1.1 e la  normalt för en gammal -92-93 sen beror juh det mycket på hur dom varit körda innan o om dom e trimmade/chippade eller ej

manuell e att föredra   v8an finns som manuell med o den är  på 4.2 liter o 286 hk
går bra den med men saknaden av turbon kan bli stro ibland

2,2T roligare maskin får du leta efter lätt att trimma och  håller bra... tanke på att volvo köppte rättigheterna att bygga   5an i 850in wink bra att veta kanske ....synd bara att volvo förstörde hela conceptet med att svarva te en egen topp sad






mvh /Okim

Intressant, vart har du hört/läst att Volvo köpt rättigheterna att bygga 5 cyl? Vilka rättigheter är de som de skulle ha köpt?

Till trådskaparen: Jag skulle aldrig köpa en sån bil som saknar klimatanläggning.

Mvh
Fredrik
Mortalis VW-nörd?
27 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Ta med i beräkningen här bara att om du köper den bilen, o tänkt styla den, så lär du nog vilja ta bort "stålsnoppen", dvs dragkroken tongue
Då får du montera bort den o göa en regbesiktning, bara en liten extra kostnad o tänka på kanske smile

Okim Dra mig i draken!!!
27 mars 2008 · 616 Inlägg

fredriq skrev:

Okim skrev:
Nej nej nej skall du köap en S4a skall du INTE ha UFO bromsar skivorna  går på 2290 på mekonomen...
  försök hitta en utan UFo bromsarna bättree bromsverkan o billigare för  pengarpungen...

sen så  är det värt o kolla framvagnen glapp o  söndriga stag  kostar juh o laga
är kattarna friska? sitter 2 st orginal...
är maksin väl hållen  läcker olja?  är V-ådan  stabil o fast???

funkar diffen som den skall... ja du ser massa o tänka på...

men  välldigt fin bil för pengarna speciellt om du får ta gpå en med sportskinn o utrustning
så kan du inte hitta bättre bil i mitt tycke....

men som första bil njaaaa vet ja inte direkt...  hittar en bra så håller dom bra men när det är dags o laga så är det som så många andra säger kostsammt...
behöver inte dra så fruktansvärt mycke sopp 1.1 e la  normalt för en gammal -92-93 sen beror juh det mycket på hur dom varit körda innan o om dom e trimmade/chippade eller ej

manuell e att föredra   v8an finns som manuell med o den är  på 4.2 liter o 286 hk
går bra den med men saknaden av turbon kan bli stro ibland

2,2T roligare maskin får du leta efter lätt att trimma och  håller bra... tanke på att volvo köppte rättigheterna att bygga   5an i 850in wink bra att veta kanske ....synd bara att volvo förstörde hela conceptet med att svarva te en egen topp sad






mvh /Okim

Intressant, vart har du hört/läst att Volvo köpt rättigheterna att bygga 5 cyl? Vilka rättigheter är de som de skulle ha köpt?

Till trådskaparen: Jag skulle aldrig köpa en sån bil som saknar klimatanläggning.

Volvo har juh Audis diesel i S80in den äldretex den finns i mer modeller med kommer inte exat ihåg vilka..
sen så köppte dom juh rättigheterna att byuga 5an när dom lansera 850 på 90+ talet så i grund o botten är det en Audi 5a som dom har hivat på en egenutvecklad topp på...

nu för tiden är det juh egna idder men för var det Audis maskiner wink



FAKTA: En trevlig man På Volvo Penta utvecklingscenter

Senast redigerat av Okim (27 mars 2008)

Mvh// Okim // Jocke
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang