2632
Sök

Livslängd på en bas?

62 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Jag har varit i kontakt med en kille här på garaget som säljer ett sånt här slutsteg  http://www.mds.se/?artnr=da804r för 2000 kronor oanvänt. Skulle inte det kunna vara ett bra steg att driva basen, eller om det pallar, driva bas och mitt framsystem? Jag vet att vissa inte uppskattar MDS på det här forumet, men om man ser till att jag inte direkt skall ge mej ut och tävla med det. Skulle va fint och ha ett och samma steg att driva både låda och bas med, och jag är som sagt amatör i kretsarna tongue Har inte heller någon lågnivå att koppla in, så efter tips från flera välkända ljudbyggare här på garaget tror jag att jag vill ha ett steg med högnivåingång då det blir lika bra eller bättre än att hålla på och omvandla högnivå till lågnivå.

1 050 Inlägg
26 mars 2008
Det här är väl ett riktigt klipp: http://www.blocket.se/vi/15677586.htm?ca=14_s

Säljaren är seriös och finns dessutom här på forumet, finns nog även lite prutmån om du köper både basen samt steget. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

62 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Sitter på jobbet så jag har inte tillgång till blocket. Får kolla vad det är när jag kommer hem. Basen är ju som sagt redan beställd från Nardik, men ni tror alltså inte på MDS-steget?

1 050 Inlägg
26 mars 2008
Degnell skrev:
Sitter på jobbet så jag har inte tillgång till blocket. Får kolla vad det är när jag kommer hem. Basen är ju som sagt redan beställd från Nardik, men ni tror alltså inte på MDS-steget?

MDS = Kalle Anka Watt. (sorry) big_smile
Köp istället ett prisvärt DLS steg så blir du GARANTERAT nöjd.
Problemet är att du måste hitta ett steg som ger rätt effekt vid 4 Ohm. Finns dessvärre ej så många som presterar någon nämnvärd effekt vid 4 Ohm. Steget jag länkade till tidigare är ett av de få steg som presterar 500w vid 4 Ohm. (Ett mkt prisvärt steg.)

62 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Vad tror du om DLS CA23 då? Det är ju ett 2 kanalssteg som levererar 1x400 watt vid 4 ohm. Det borde väl vara tillräckligt för o driva den basen bra?

1 050 Inlägg
26 mars 2008
Degnell skrev:
Vad tror du om DLS CA23 då? Det är ju ett 2 kanalssteg som levererar 1x400 watt vid 4 ohm. Det borde väl vara tillräckligt för o driva den basen bra?

Ett mkt kompetent steg, har själv ett CA23 Helnöjd. big_smile

62 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Nu va ett CA23 oxå beställt big_smile Bara bygga låda och sen poppa loss tongue Dom sa att om jag bryggar CA23:an så skulle det gott och väl orka driva MW10:an. Tack för all hjälp!

1 050 Inlägg
26 mars 2008
Kul, nu har du köpt både steg och bas som håller ett bra tag framöver.
Vad det sedan gäller baslådan, så kräver det bygget ett visst handlag. Det är tyvärr ej så enkelt som man föreställer sig. Du måste ha en riktig anpassad ritning, sedan bör delarna sågas ut rakt av en snickeriverkstad. Använd 22mm spånskiva oavsett vad alla andra försöker slå i dig. (MDF ger resonansljud) liksom en för tunn spånskiva.

När du väl har fått spånskivorna utsågade till kostnaden av ca 600:- så skall de sedan limmas samt dras med skruv var 10:e centimeter runt om hela lådan. Sedan skall lådan tätas innifrån med tätningsmassa.
Efter detta skall lådan dämpas med dämpmatta, för att slutligen kläs med baslådetyg.
Bara alla dessa lösa tillbehör går på ca: 7-800:- exkl sågningen och spånskiva. (glömde visst kontaktplinten på utsidan +50:-)

Tippar att hemmabygget går på totalt: 1000-1500:- Plus en jäkla massa svärande & besvär i MASSOR.
Mitt råd är att du istället besparar dig detta onödiga besvär..genom att istället köpa en färdigbyggd låda.
MDS har fina färdigbyggda lådor, vilket även Nårdik bör ha? Beställ du en låda innan de hinner skicka bas & steg. big_smile

Edit: Min nuvarande baslåda beställde jag av en kille som annonserade på Blocket för något år sedan.
Han erbjöd sig att bygga specialbeställda baslådor till kostnaden av 4-600:- INKL ALLT. Han hade full tillgång till en avancerad snickeriverkstad. Material-Rubbet. Billigast i hela Sverige.
Finns det kanske någon här på forumet som kan länka till honom ?
Senast redigerat av E-30 (26 mars 2008)

62 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Ja de lät ju betydligt dyrare än vad man kunde tro. Skicka gärna länk eller info om hur jag når denna baslådeman den som har! Du har inget gammalt mail liggandes eller liknande, en adress eller ett namn eller liknande som jag kan söka på? smile Det hela började för drygt en månad sedan när jag bara tänkte byta diskandet i dörrarna för jag tyckte orginalljudet var lite sunkigt. Nu har jag redan köpt grejer för runt 5000 och då har jag ingen låda och inget kablage. Kan väl säga som så att min andra hälft inte är fullt så imponerad big_smile Vad ska jag föresten ha för grovlek på strömkablage till lådan? Dom har ett paket på BRL(rockford fosgate) på 21 mm. Duger det?

1 050 Inlägg
26 mars 2008
Hittar dessvärre ej minsta ledtråd till baslådemannen big_smile Har letat febrilt i alla gamla gömmor. Men uppgifterna skall finnas någonstans där lådritningen ligger väl gömd. wink

Vad det gäller strömkablaget, så skulle jag satsa på Biltemas utmärkta 33mm2. (mkt prisvärt) högtalarekabel 4mm2 (eller gärna högre)

Jag återkommer ang uppgifterna om baslådemannen...big_smile

50 Inlägg
26 mars 2008
Oj, där fick jag lära mig nåt nytt lol

E-30 skrev:
Använd 22mm spånskiva oavsett vad alla andra försöker slå i dig. (MDF ger resonansljud) liksom en för tunn spånskiva.

62 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Mycket bra! Hittar du kontaktuppgifter så hör av dig, för nu när jag får hem grejerna kommer jag ju bli rastlös som bara den tills lådan sitter i big_smile

340 Inlägg
26 mars 2008
E-30 skrev:
Kul, nu har du köpt både steg och bas som håller ett bra tag framöver.
Vad det sedan gäller baslådan, så kräver det bygget ett visst handlag. Det är tyvärr ej så enkelt som man föreställer sig. Du måste ha en riktig anpassad ritning, sedan bör delarna sågas ut rakt av en snickeriverkstad. Använd 22mm spånskiva oavsett vad alla andra försöker slå i dig. (MDF ger resonansljud) liksom en för tunn spånskiva.

När du väl har fått spånskivorna utsågade till kostnaden av ca 600:- så skall de sedan limmas samt dras med skruv var 10:e centimeter runt om hela lådan. Sedan skall lådan tätas innifrån med tätningsmassa.
Efter detta skall lådan dämpas med dämpmatta, för att slutligen kläs med baslådetyg.
Bara alla dessa lösa tillbehör går på ca: 7-800:- exkl sågningen och spånskiva. (glömde visst kontaktplinten på utsidan +50:-)

Tippar att hemmabygget går på totalt: 1000-1500:- Plus en jäkla massa svärande & besvär i MASSOR.
Mitt råd är att du istället besparar dig detta onödiga besvär..genom att istället köpa en färdigbyggd låda.
MDS har fina färdigbyggda lådor, vilket även Nårdik bör ha? Beställ du en låda innan de hinner skicka bas & steg. big_smile

Edit: Min nuvarande baslåda beställde jag av en kille som annonserade på Blocket för något år sedan.
Han erbjöd sig att bygga specialbeställda baslådor till kostnaden av 4-600:- INKL ALLT. Han hade full tillgång till en avancerad snickeriverkstad. Material-Rubbet. Billigast i hela Sverige.
Finns det kanske någon här på forumet som kan länka till honom ?

oja så dyrt e de väl inte, då har du inte tittat runt ordentligt. Byggde en femtio liters låda i somras. Kostade typ 350-400 spänn inkl allt. Och nu lär han ju inte behöva 50L utan mycket mindre

62 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Angående strömkabel från biltema. På deras hemsida hittar jag ingen 33mm. Bara en som är 30mm och 6 meter lång. Finns bara i färgen röd. Är det korkat att ha samma färg på Ström och jord? 6 meter räcker ju annars förträffligt till både och. 6 meter 30 mm gick på 449 riksdaler. Sen är det väl bara säkring och högtalarkabel jag behöver då jag ska köra på högnivå.

Står så här på nårdiks hemsida: "Ingång för högnivå med AUTO-start gör att du kan koppla in steget på bilstereo som saknar lågnivåutgång." Vad innebär AUTO-start? Behöver jag ingen remote eller? Läste nämligen att det fanns någon adapter att köpa om man inte orkade dra remote som aktiverade lådan bara med hjälp av spänningen i högtalarkablarna. Tänkte om det kanske sitter något liknande inbygt i CA23:an?

1 050 Inlägg
26 mars 2008
Har letat igenom hela huset nu..ritningen låg gömd i källaren, dock så saknas alla uppgifter om Baslådemannen. De enda anteckningar jag har kvar är kontonumret dit jag betalade in 600:-
Jobbar du på bank kanske du kan spåra innehavaren av kontot? I så fall PM:ar jag över kontouppgifterna?

Biltemakabeln med kaliber 30mm2 fungerar utmärkt bra..vad det gäller kabelfärgen (röd) så kan det vara mkt förödande om man råkar blanda ihop dem. Personligen så använder jag uteslutande svart eller brun till jord. (ej röd till minusjord) Vet ej hur det fungerar om man kopplar om steget till högnivå, har alltid kört lågnivå. Men det finns visst en strömställare att koppla om till. (är nog inga problem) big_smile

Ang: Baslådemannen, så förekom det diskussioner hos Lazzat för några år sedan. Där fanns samtliga uppgifter länk till sidan, samt mailadress,mm. wink

Kanske Drönareettan känner till detta? han hänger mkt inne bland ligisterna på lazzat..big_smilebig_smile

EDIT: När du senare skall koppla in ditt nya DLS steg i bilen, glöm då ej att "JORDA" stegets minuspol i en balk på bilen, anslutningspunkten "MÅSTE" vara helt renskrapad från färg. Fuskar du med detta, så brinner omgående lågnivå-loopen till steget, sedan måste steget repareras för ca 6-800:- Detta är ett klassikt fel som 99.9% av alla bilbyggare begår i början av sin karriär.
Steget monterar du först på en separat träskiva. Sedan skuvar du dit skivan i plåten. Skruvarna från steget får ej komma i kontakt med plåten. big_smile
Senast redigerat av E-30 (26 mars 2008)

62 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Det är uppfattat smile Har iofs inte ens tittat på vart jag ska sätta steget än. Balk? Typ som att ta det vid fästpunkten för säkerhetsbältet eller något liknande?

Edit: Kan tillägga att på min gamla audi a4 hade jag dubbla GAS 12:er, och ett steg av sama märke. Den jordningen var inte alls så seriös då jag inte kände till detta fenomen, men trots att jorden lossnade så funkade steget som vanligt sen när jag kopplade in jorden igen. Hur kan det komma sej?
Senast redigerat av Degnell (26 mars 2008)

1 050 Inlägg
26 mars 2008
Degnell skrev:
Det är uppfattat smile Har iofs inte ens tittat på vart jag ska sätta steget än. Balk? Typ som att ta det vid fästpunkten för säkerhetsbältet eller något liknande?

Iså fall bör kabelskon till stegets minusjord monteras innerst intill bältesbalken, så den verkligen ligger an mot den reskrapade plåten. Annars uteblir jorden.= Dyrt.

1 050 Inlägg
26 mars 2008
Degnell skrev:

Edit: Kan tillägga att på min gamla audi a4 hade jag dubbla GAS 12:er, och ett steg av sama märke. Den jordningen var inte alls så seriös då jag inte kände till detta fenomen, men trots att jorden lossnade så funkade steget som vanligt sen när jag kopplade in jorden igen. Hur kan det komma sej?

Steget tystnar ej helt p.g.a utebliven jord. Det brukar däremot låta konstigt om det med div, knäppljud samt surrande ljud i takt med motorvarvet. big_smile

62 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
http://bilstereohornan.jetshop.se/ hittade jag 35mm kabelpaket för 699 och 50mm för 799 innehållande:
6 meter 35mm² röd strömkabel
1 meter 35mm² blå jordkabel
5 meter lågnivåkabel med remote + trippel skärmad
5 meter 2 x 1,5mm² högtalarkabel
ANL säkringshållare med 200A ANL säkring
Ringkabelskor, gafflar osv.

35 mm borde väl räcka gott och väl till mitt DLS CA23?(som jag för övrigt fick hem idag tillsammans med basen:D) Känns som att 50mm är krångligare att dra och lite overkill för mitt steg och EN tiotumsbas, eller?

62 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
Ingen som vet om 35mm strömkabel räcker till ett DLS CA23? Är märket viktigt på strömkabel, och isf, är ground zero nått att ha?

Sök