malmö arabland?

jonesono Personal- och beteendevetare
27 mars 2008 · 1 082 Inlägg

richardoo290 skrev:
precis som du säger så är det dem otacksamma icke svensktalande ganster-utlänningarna man blir irreterad på.

Men du glömmer att fråga dig själv: "Varför har de blivit på detta sätt?", när många andra klarar av att sköta sig och bete sig enligt "norm & sed".
Istället skyller man på dem på en individuell nivå, vilket inte hjälper för fem öre.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Ravestream
27 mars 2008 · 285 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
Allt detta är ett stort jävla skämt!, ni har sossarna att tacka!

enda som skulle göra en skillnad på det är väl sverigedemokraterna men deras politik skulle dra ner sverige i skiten totalt på andra sätt.

en satans jävla Volvo.
jonesono Personal- och beteendevetare
27 mars 2008 · 1 082 Inlägg

Mortalis skrev:

jonesono skrev:

Mortalis skrev:
Man sköter sig och får inget för det.

Vad vill du ha, en klapp på kinden?
Du lever (antar jag nu) ett drägligt liv, ekonomin går runt, har ett socialt liv som funkar, god hälsa osv.
Situationen är inte riktigt den samma för många andra som lever i dessa områden.
Det funkar liksom inte att gå omkring med sitt agg mot vissa personer, allt hänger samman i ett större system. Att det inte funkar bra som det är nu, kan nog många skriva under på.

Vill att jag som e född och betalat för mig i Sverige ska prioriteras i sjukvården. Säg vad man vill om det, men det är ett rättvist system.

Well, de flesta prioriteras inom sjukvården.. men klart att det kan "störa" verksamheten om det sker gängbråk. Kan ju dras paralleller till dem som inte sköter sig i trafiken, där tas ju insatser från annat håll till att sättas in.

Du har ju dock "fördelen" att betraktas annorlunda rent rättsligt.. så om du inom sjukvården ligger på +/- 0.. så har du iaf en 1:a gentemot "de andra".

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
melodic_death_metal
27 mars 2008 · 622 Inlägg

jag har inget emot invandrare SÅ LÄNGE DOM KAN SVENSKA. många invandrare snackar också skit om sverige, om hur dåligt landet är. när man då säger åt dom att flytta till sitt hemland igen för att dom inte gillar sverige så får man en rassestämpel istället. värför vill dom stanna kvar? jo för att dom kan få socialbidrag och leva bra på det (självklart svartjobb vid sidan av).
och ja, jag känner ett gäng invandrare, har gått i en skola med 90% invandrare, så jag hittar inte på.

jonesono Personal- och beteendevetare
27 mars 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:

Det låter ju fint i teorin, men i verkligheten så funkar det inte lika bra det vet du.

Om man vill något tillräckligt mycket, så går det mesta med lite ansträngning. Det vet du nog!
Problemet är att folk sitter hemma och gnäller, röstar sd (för de är missnöjda) och inget händer.
Gå en väg där folk faktiskt lyssnar..

Hur skulle det gå för den individ/parti som tar tag i frågan och nämner problemet vid sin sanna natur? Ujujuj! vederbörande skulle nog förbanna sin mor som inte ströp en vid födseln. vilket liv det skulle bli på alla "yrkespolitiker" och andra initierade "experter".

Så att lägga fram förslag på bättre integrering, är att begå politiskt självmord? I don't think so!
Självklart får man väl tänka på hur man lägger fram saker och ting.. funkar liksom inte att säga "ut med packet" på den nivån.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
fegge_89
27 mars 2008 · 1 302 Inlägg

Sverige har varit ett starkt och bra land en gång i tiden.

blacken
27 mars 2008 ·

jonesono skrev:

richardoo290 skrev:
precis som du säger så är det dem otacksamma icke svensktalande ganster-utlänningarna man blir irreterad på.

Men du glömmer att fråga dig själv: "Varför har de blivit på detta sätt?", när många andra klarar av att sköta sig och bete sig enligt "norm & sed".
Istället skyller man på dem på en individuell nivå, vilket inte hjälper för fem öre.

Det är på individen som man ska ställa krav, inte gruppen. Det är individen som är ansvarig för sina handlingar och INGENTING annat.

jonesono Personal- och beteendevetare
27 mars 2008 · 1 082 Inlägg

fegge_89 skrev:
Sverige har varit ett starkt och bra land en gång i tiden.

"...men är det inte längre" eller?
Det är inte vikingatiden längre, hur mycket du än vill det!
Förklara gärna varför och hänvisa till välkänd fakta kontra andra länder.

(Det här kan bli intressant)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
27 mars 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

richardoo290 skrev:
precis som du säger så är det dem otacksamma icke svensktalande ganster-utlänningarna man blir irreterad på.

Men du glömmer att fråga dig själv: "Varför har de blivit på detta sätt?", när många andra klarar av att sköta sig och bete sig enligt "norm & sed".
Istället skyller man på dem på en individuell nivå, vilket inte hjälper för fem öre.

Det är på individen som man ska ställa krav, inte gruppen. Det är individen som är ansvarig för sina handlingar och INGENTING annat.

Hahaha psykologiska förklaringar ftw!
Tänk lite längre och försök igen. wink

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Ravestream
27 mars 2008 · 285 Inlägg

jonesono skrev:

fegge_89 skrev:
Sverige har varit ett starkt och bra land en gång i tiden.

"...men är det inte längre" eller?
Det är inte vikingatiden längre, hur mycket du än vill det!
Förklara gärna varför och hänvisa till välkänd fakta kontra andra länder.

(Det här kan bli intressant)

Det kan ju faktiskt finnas ett mellanting.. måste ju inte vara .. stoppa alla invandrare i all evighet.. elelr som nu .. låt alla komma hit.

flera länder begränsar invandringen av flera anledningar.

en satans jävla Volvo.
blacken
27 mars 2008 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

jonesono skrev:

Om man vill något tillräckligt mycket, så går det mesta med lite ansträngning. Det vet du nog!
Problemet är att folk sitter hemma och gnäller, röstar sd (för de är missnöjda) och inget händer.
Gå en väg där folk faktiskt lyssnar..

Hur skulle det gå för den individ/parti som tar tag i frågan och nämner problemet vid sin sanna natur? Ujujuj! vederbörande skulle nog förbanna sin mor som inte ströp en vid födseln. vilket liv det skulle bli på alla "yrkespolitiker" och andra initierade "experter".

Så att lägga fram förslag på bättre integrering, är att begå politiskt självmord? I don't think so!
Självklart får man väl tänka på hur man lägger fram saker och ting.. funkar liksom inte att säga "ut med packet" på den nivån.

Och hur ska man uppnå bättre integrering? alla sätt som de "berörda" hitintills har prövat, har fallerat å det grövsta. Tar man det berömda bladet ifrån munnen så riskerar man att bli både åtalad och fälld för "rasism". samt utpekad,hånad/häcklad och fördömd av diverse media/politiker mm,mm.

blacken
27 mars 2008 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

jonesono skrev:
Men du glömmer att fråga dig själv: "Varför har de blivit på detta sätt?", när många andra klarar av att sköta sig och bete sig enligt "norm & sed".
Istället skyller man på dem på en individuell nivå, vilket inte hjälper för fem öre.

Det är på individen som man ska ställa krav, inte gruppen. Det är individen som är ansvarig för sina handlingar och INGENTING annat.

Hahaha psykologiska förklaringar ftw!
Tänk lite längre och försök igen. wink

Om du nu är så djävla intelligent, kan du då för klara för en mindre "vetande" individ, hur kan en individ/person INTE vara ansvarig för sina handlingar. Må så vara att jag inte kan nå upp till din överlägsna  och intellektuella standard.  Men en sak vet jag att det JAG gör ÄR mitt ansvar. Och jag väljer i mitt liv vad det ska bli. Och detta faktum kan vare sig du eller någon annan "bättre vetande" person/individ snacka, bort hur mycket ni än vill.

Senast redigerat av blacken (27 mars 2008)

Phaetoon
27 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Ravestream skrev:

Kungen-EssE skrev:
bron har inte bra bevakning, känner folk som dagligen tar in Vapen (tunga), in till malmö..
därför det finns mycket skit här.. allt kommer från Danmark,tyskland,holland, genom bron

Hmm och vad gör du för att dra ditt strå till stacken ?  vet man att folk tar in tunga vapen ser man till att anmäla det. kanske inte känns så kil när dom skjuter ijhäl din polare,mamma,barn eller dyl.

Sverige som är ett så litet land tog in 60% av alla flyktingar till EU.

Håller helt med dig där. Vi medborgare har ett ansvar att anmäla när vi ser brott begås. Vi kan inte bara blunda och tro att polisen (och staten) ska göra allt för oss. Samma sak är det med integrationen. Om du får en ny granne, väntar du då på att han/hon ska komma och besöka dig och presentera sig, eller tar du första steget?

Sen när det gäller att Sverige tagit in flest flyktingar i EU så är jag stolt över det. Visserligen har vi inte tagit in så många flyktingar dom senaste åren, men jag är stolt för varje flykting som vi räddar från krig och svält. Att det sen finns många anhörig-invandrare som utnyttjar systemet, det tycker jag är fel.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
jonesono Personal- och beteendevetare
27 mars 2008 · 1 082 Inlägg

Ravestream skrev:

jonesono skrev:

fegge_89 skrev:
Sverige har varit ett starkt och bra land en gång i tiden.

"...men är det inte längre" eller?
Det är inte vikingatiden längre, hur mycket du än vill det!
Förklara gärna varför och hänvisa till välkänd fakta kontra andra länder.

(Det här kan bli intressant)

Det kan ju faktiskt finnas ett mellanting.. måste ju inte vara .. stoppa alla invandrare i all evighet.. elelr som nu .. låt alla komma hit.

flera länder begränsar invandringen av flera anledningar.

Visst kan de det.. kontrollerad invandring, där man ser till att "blanda upp" dem kan vara ett bra recept.
Är ju inte riktigt så idag.. många kommuner nekar till att ta emot, fast de har ekonomi, husrum etc. för det. En bättre spridning helt enkelt!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
27 mars 2008 · 1 082 Inlägg

Phaetoon skrev:
men jag är stolt för varje flykting som vi räddar från krig och svält. Att det sen finns många anhörig-invandrare som utnyttjar systemet, det tycker jag är fel.

Pang på!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
27 mars 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:

Hur skulle det gå för den individ/parti som tar tag i frågan och nämner problemet vid sin sanna natur? Ujujuj! vederbörande skulle nog förbanna sin mor som inte ströp en vid födseln. vilket liv det skulle bli på alla "yrkespolitiker" och andra initierade "experter".

Så att lägga fram förslag på bättre integrering, är att begå politiskt självmord? I don't think so!
Självklart får man väl tänka på hur man lägger fram saker och ting.. funkar liksom inte att säga "ut med packet" på den nivån.

Och hur ska man uppnå bättre integrering? alla sätt som de "berörda" hitintills har prövat, har fallerat å det grövsta. Tar man det berömda bladet ifrån munnen så riskerar man att bli både åtalad och fälld för "rasism". samt utpekad,hånad/häcklad och fördömd av diverse media/politiker mm,mm.

Vilka är "alla sätt som de har prövat"? Du kan ju själv se att rosengård inte är en väl integrerad plats.. det är en avskiljd del.. det kan inte annat än gå fel i det fallet.
Fler kommuner skulle behöva/tvingas ta emot invandrare.. dvs större spridning och därmed liten belastning, "men var man drar sitt strå till stacken". Att sedan attityder hos båda "sidor" inte alltid är välmenta, är en annan aspekt man måste jobba med.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
blacken
27 mars 2008 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

jonesono skrev:

Så att lägga fram förslag på bättre integrering, är att begå politiskt självmord? I don't think so!
Självklart får man väl tänka på hur man lägger fram saker och ting.. funkar liksom inte att säga "ut med packet" på den nivån.

Och hur ska man uppnå bättre integrering? alla sätt som de "berörda" hitintills har prövat, har fallerat å det grövsta. Tar man det berömda bladet ifrån munnen så riskerar man att bli både åtalad och fälld för "rasism". samt utpekad,hånad/häcklad och fördömd av diverse media/politiker mm,mm.

Vilka är "alla sätt som de har prövat"? Du kan ju själv se att rosengård inte är en väl integrerad plats.. det är en avskiljd del.. det kan inte annat än gå fel i det fallet.
Fler kommuner skulle behöva/tvingas ta emot invandrare.. dvs större spridning och därmed liten belastning, "men var man drar sitt strå till stacken". Att sedan attityder hos båda "sidor" inte alltid är välmenta, är en annan aspekt man måste jobba med.

Jag är fullständig övertygad om att det är inte "spridningen" som är det huvudsakliga problemet. Utan avsaknaden av ett praktiskt och moget tillämpande av det gamla och beprövade Engelska talesättet  "Det är värdens plikt att få gästen att känna sig hemma. Det är gästens plikt att förstå att han inte är det"

jonesono Personal- och beteendevetare
27 mars 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:

Det är på individen som man ska ställa krav, inte gruppen. Det är individen som är ansvarig för sina handlingar och INGENTING annat.

Hahaha psykologiska förklaringar ftw!
Tänk lite längre och försök igen. wink

Om du nu är så djävla intelligent, kan du då för klara för en mindre "vetande" individ, hur kan en individ/person INTE vara ansvarig för sina handlingar. Må så vara att jag inte kan nå upp till din överlägsna  och intellektuella standard.  Men en sak vet jag att det JAG gör ÄR mitt ansvar. Och jag väljer i mitt liv vad det ska bli. Och detta faktum kan vare sig du eller någon annan "bättre vetande" person/individ snacka, bort hur mycket ni än vill.

Oj oj, där fick du till de! Inte dags att krydda med lite biologiska förklaringar också? big_smile
Bara det faktum att du helt sonika väljer att inte se till "gruppen"/samhället, gör att diskussionen platt faller. Man måste alltid se åt båda hållen.. individ- som samhällsnivå. Det går inte att förklara detta enbart på individnivå. Det finns sociala faktorer och "krafter" som ser till att folk kan hamna i kriminalitet.. tänker dock inte ha någon längre föreläsning på forumet.
Vet inte om du kan googla detta (eller söka på annat sätt), men "differentiellt umgänge", "stämplingsteori", "avvikelse", "konfliktteori", "kontrollteori".. ja, det finns hur mycket som helst inom ämnet.
Får se om jag eventuellt hinner med en snabb redogörelse ikväll.. nu skall det iväg och skrivas uppsats - om kriminalitet.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Phaetoon
27 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Ett stort problem är segregationen. Invandrarna söker sig till dom billigaste områdena. Standarderna i dessa områden är ju oftast högre än dom är vana vid, så de känner sig nöjda. Andra svenskar väljer bort dessa lägenheter för att vi är bortskämda med högre standard. Iaf. Detta leder till att allt fler invandrare hamnar på samma ställe vilket i sin tur leder till att de inte umgås med svensktalande.
Hur ska man kunna förvänta sig att någon ska kunna lära sig svenska när dom inte kan prata det språket med sin omgivning? Samma sak gäller i skolan. Sen så får dom ju inte lära sig den svenska kulturen. Hur ska dom lära sig hur saker och ting fungerar i Sverige om dom inte får träffa infödda svenskar?

Frivillig apartheid?
Iaf. Nu är det ändå försent, men en lösning vore att tvångsplacera asylsökande och invandrare i mindre orter som har en låg invandrartäthet. Eller det bästa vore väl en morot. Dvs att om dom väljer att bo just där dom blivit placerade så får dom 1000:- extra i månaden, eller något liknande?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
27 mars 2008 · 8 156 Inlägg

blacken skrev:
Jag är fullständig övertygad om att det är inte "spridningen" som är det huvudsakliga problemet. Utan avsaknaden av ett praktiskt och moget tillämpande av det gamla och beprövade Engelska talesättet  "Det är värdens plikt att få gästen att känna sig hemma. Det är gästens plikt att förstå att han inte är det"

Det där har du helt rätt i. Problemet är ju bara det att i många invandrartäta områden så är gästerna för många för att värdarna ska klara av uppgiften. Det blir det omvända förhållandet. Dom "infödda" svenskarna blir gäster. Man kanske skulle bygga villor och bostadsrätter i dessa områden och även bygga en massa studentlägenheter? Då skulle man kanske kunna få in en helt annan kultur och mer blandning?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang