Vandaler och vad vi får (läs ska) göra mot dom

_VeNoM_ Giftig
29 mars 2008 · 419 Inlägg

Enligt det här så fattar jag iallafall att man har lagen lite på sin sida, men jag är inte säker på om jag har fattat det på helt rätt sätt.

Läs det här

Nödvärnsexcess. Bestämmelsen finns i svensk rätt i Brottsbalken i 24 kap 6§. Paragrafen hänvisar både till polislagens paragraf 10 Befogenhet att bruka våld samt nöd och nödvärn, och våld som är "Lagligt reglerat" och brukas av staten för att exempelvis freda lydnadsförhållanden i ofredstid. (Kväva myteri etc.)

Paragrafen säger att den som tillämpar våld med hänvisning till ovan, skall ändå var fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Detta torde vara centralt i paragrafen, då personen som åberopar excess, skall vara utsatt för ett angrepp av en sådan karaktär att det objektivt sett hade varit svårt att avväga det våld som man fredat sig med.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dv%C3%A4rnsexcess

Senast redigerat av _VeNoM_ (29 mars 2008)

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Noiseprojekt
29 mars 2008 ·

Hvis_Lyset_Tar_Oss skrev:
Något liknande hände mig å två kompisar, det blev en diskussion av det hela som slutade med att killarna som kan ha vart en 15 år  ringde efter en äldre släkting som var där på 2-3 minuter å slet fram en fjäderbatong, ännu mer diskussion och vi började fundera på hur vi skulle klara situationen, efter ett par minuter till så kom det springandes kanske en 5-10 killar i varierande åldrar beväpnade med slagträn, stenar, flaskor å gud vet allt. Allt det här hände mitt på dagen i en liten stad och när jag tänkt på det efteråt så misstänker jag att ungarna var framskickade i syfte att skapa, få till ett bråk i brist på annat vettigt att göra. Hur som helst slutade det med att en av oss fick en flaska i bakhuvudet och vi andra slag å sparkar. Det gäller å passa sig i dagens samhälle, beroende på var i landet man bor, man kan ha en kniv i magen för mindre saker.

Mer eller mindre exakt samma sak hände i Motala för ett par år sen..
"gänget" skickade ut 1-2st 8 åringa killar som gick på folk och muckade, muckade man tillbaka kom det helt plötsligt 10-15 stora killar i varierande åldrar

Digital_Kicker
29 mars 2008 · 3 721 Inlägg

har du mobilen med dig, fotografera fanskapen Personligen hade jag hållt kvar han/dom till snuten kommer. Men först ringa till dom. Lagen är cp i vissa fall!. Bilen är ju fan en egendom men samtidigt ett dött ting, därför får man inte agera med lite stryk.

Phaetoon
29 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Mer eller mindre exakt samma sak hände i Motala för ett par år sen..
"gänget" skickade ut 1-2st 8 åringa killar som gick på folk och muckade, muckade man tillbaka kom det helt plötsligt 10-15 stora killar i varierande åldrar

Det är så jävla sjukt. Visserligen så hade jag nog inte backat ur även om det kom 10-15 till. Jag saknar självbevarelsedrift i vissa fall. Visserligen hade jag kanske försökt skälla ut dom och ringa polisen först. Men jag skulle tippa på att dom inte skulle ge sig på någon som mig i vilket fall.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
allwheelspinn Maskinförare
29 mars 2008 · 72 Inlägg

Hemma har vi en bro över en större väg, där brukar det alltid stå en massa kids och kasta snö på bilarna som kör förbi under (90väg). Men en i en av bilarna som körde förbi så satt två ganska stadiga, långa och snabba killar. Så när ungarna hade kastat snö på deras bil bromsa de fast, klev ut och sprang ikapp och fick tag i en av dom som hade kastat. Dom tryckte in han i bilen, skjutsa han typ 5 varv runt kommun och berättade vad de tyckte och fick han att berätta vilke de andra var. Sedan ringde de hans färäldrar som fick komma dit och hämta ungen samt stå för ev skador.
Inget våld utan bara psykisk misshandel, för man känner sig nog inte så kaxig när man har blivit ikapp sprungen, fångad och intryckt i en bil av två biffar som är tio år äldre...

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik
Audi S4 Quattro "The Purple Pearl" (1993)
Noiseprojekt
29 mars 2008 ·

Phaetoon skrev:

Noiseprojekt skrev:
Mer eller mindre exakt samma sak hände i Motala för ett par år sen..
"gänget" skickade ut 1-2st 8 åringa killar som gick på folk och muckade, muckade man tillbaka kom det helt plötsligt 10-15 stora killar i varierande åldrar

Det är så jävla sjukt. Visserligen så hade jag nog inte backat ur även om det kom 10-15 till. Jag saknar självbevarelsedrift i vissa fall. Visserligen hade jag kanske försökt skälla ut dom och ringa polisen först. Men jag skulle tippa på att dom inte skulle ge sig på någon som mig i vilket fall.

Jodu det hade dom garanterat gjort!!
Antar att du känner igen deras gängnamn... (PM)

Hvis_Lyset_Tar_Oss
1 april 2008 ·

Vid sådana fina situationer bör man nog ha i tanke att kanske nån i gänget eller rent av alla tagit forta grejer, då kan man banka å slå på personen hur mycket man orkar, och han är lika snabbt på fötter igen. Plus att man har även övriga att tänka på som cirkulerar runt en och vill få en till marken enligt djungel taktik.
Såvida man inte själv lider av damp och kan framkalla nån fantastisk blackout å göra sig olycklig på en sån gruppering eller själv går på droger så är nog liknande situationer dömda att misslyckas.
Hjälper nog inte hur mycket kampsport man tränat eller hur stor å stadig man e, tänker då mest på något liknande inlägg där nån rekomenderade att träna kampsort för att känna sig säkrare.

Rushman Evolution Garage
1 april 2008 · 1 299 Inlägg

Man ska snällt stå och titta på, och sedan gå till farbror konstapeln och göra en anmälan som dom sen skiter i, och efter det rapportera det till sitt försäkringsbolag som trots helt orimliga självrisker väljer att ignorera dig eller möjligtvis ge dig en glass som ersättning....

Eller så kan man gå loss helt utan dess heliga nåd, jag har inte bestämt mig än...

Sky´s the limit...
Germax
2 april 2008 · 12 086 Inlägg

Jag är inte mkt för att slåss, men man vet aldrig vilka vredeskänslor som kan komma.
Hade de varit "snorungar" hade jag sprungit i fatt dom och nockat ihop deras huven.

Hade de varit 3 stycken testosteronstinna nazzar hade jag nog låtit dom hållas och sedan funderat ut den ultimata hämnden.

EckeHolmgren T5 & R Fantast
14 juni 2008 · 1 279 Inlägg

den maximala hämden vad kan det vara då?

JapMax skrev:
Jag är inte mkt för att slåss, men man vet aldrig vilka vredeskänslor som kan komma.
Hade de varit "snorungar" hade jag sprungit i fatt dom och nockat ihop deras huven.

Hade de varit 3 stycken testosteronstinna nazzar hade jag nog låtit dom hållas och sedan funderat ut den ultimata hämnden.

Erik H
Germax
14 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Masterworks skrev:
Man kan ju springa fram och "råka" snubbla med pannan före rakt
på näsan på en av vandalerna! hehehe...

haha.. jag bara älskar den där lol

Hool
14 juni 2008 · 1 067 Inlägg

Tipper skrev:
Fick mig just en liten tankeställare när jag var ut i vinterkylan.

Såg ett gäng coola pojkar som stod borta vid parkeringen där jag har min pärla stående och började fundera, om dom plötsligt skulle vilja vara allmänt tuffa och börja sparka sönder mina extralysen, repa lacken eller göra nåt annat fanstyg, vad gör jag då? Självklart skulle jag förmodligen springa dit fortare än nånsin förr, rycka tag i närmsta snorunge och sedan gå lös med nävarna men vad är egentligen det rätta?

Läste lite om lagen som säger att man får hålla fast en brottsling tills polisen kommer men den gäller tydligen bara vid brott som kan ge fängelse.

Vad får vi stolta bilägare då göra? Måste vi helt enkelt bara se på och sedan anmäla vandalismen till polisen för att sedan få höra att dom inte hittat några misstänkta så vi får stå för reparationerna själva?

Tyck till och kom med förslag eller bara din synpunkt!

Skogen är ju djup och fin i östersundstrakten wink  För att spara tid kan du ju alltid tvinga dem att gräva själva big_smile

Har jag sett fungera på film wink

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Mollllgan
14 juni 2008 ·

Hool skrev:

Tipper skrev:
Fick mig just en liten tankeställare när jag var ut i vinterkylan.

Såg ett gäng coola pojkar som stod borta vid parkeringen där jag har min pärla stående och började fundera, om dom plötsligt skulle vilja vara allmänt tuffa och börja sparka sönder mina extralysen, repa lacken eller göra nåt annat fanstyg, vad gör jag då? Självklart skulle jag förmodligen springa dit fortare än nånsin förr, rycka tag i närmsta snorunge och sedan gå lös med nävarna men vad är egentligen det rätta?

Läste lite om lagen som säger att man får hålla fast en brottsling tills polisen kommer men den gäller tydligen bara vid brott som kan ge fängelse.

Vad får vi stolta bilägare då göra? Måste vi helt enkelt bara se på och sedan anmäla vandalismen till polisen för att sedan få höra att dom inte hittat några misstänkta så vi får stå för reparationerna själva?

Tyck till och kom med förslag eller bara din synpunkt!

Skogen är ju djup och fin i östersundstrakten wink  För att spara tid kan du ju alltid tvinga dem att gräva själva big_smile

Har jag sett fungera på film wink

*lol*big_smilebig_smilebig_smilelollollol

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

När jag bodde hemma hos morsan hände det lite saker med min då riktigt fina Volvo 850 GLT.
Området dom bodde i var ett "problemområde", ett riktigt invandrartätt sådant. Trots att det fanns
många gräsplaner precis brevid, samt ett fotbollsplan ca 300m bort, så valde många av dom där
små invandrarungarna att spela fotboll på parkeringen. Detta gjorde att jag efter något halvår hade
rätt många fina bucklor på bilen, samt att någon av dessa hade varit emot och repat bort en massa
lack på bilen. Riktigt roligt sånt där. När man pratade med deras föräldrar, så kunde dom helt
plöstligt inte Svenskar. Jävligt dålig stil...

Xtravagant 1337
16 juni 2008 · 1 343 Inlägg

Hexenhammer skrev:
När jag bodde hemma hos morsan hände det lite saker med min då riktigt fina Volvo 850 GLT.
Området dom bodde i var ett "problemområde", ett riktigt invandrartätt sådant. Trots att det fanns
många gräsplaner precis brevid, samt ett fotbollsplan ca 300m bort, så valde många av dom där
små invandrarungarna att spela fotboll på parkeringen. Detta gjorde att jag efter något halvår hade
rätt många fina bucklor på bilen, samt att någon av dessa hade varit emot och repat bort en massa
lack på bilen. Riktigt roligt sånt där. När man pratade med deras föräldrar, så kunde dom helt
plöstligt inte Svenskar. Jävligt dålig stil...

Trodde du att dom pratade svenska när du inte var där?
Inget personligt men dom spelar inte att dom inte kan svenska för det kan dom inte.
Och vem kan klandra dem när man utser tolk till dessa personer när dom är på besök på olika
myndígheter så som socialen...
Finns ingen mening att lära sig svenska...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Xtravagant skrev:
Trodde du att dom pratade svenska när du inte var där?
Inget personligt men dom spelar inte att dom inte kan svenska för det kan dom inte.
Och vem kan klandra dem när man utser tolk till dessa personer när dom är på besök på olika
myndígheter så som socialen...
Finns ingen mening att lära sig svenska...

Jag hoppas du är ironisk! wink

Dom pratar ju så bra Svenska annars, och ska alltid hälsa och vara pratglada.
Men så fort man gnällde över att deras ungar varit på ens bil... då förstod dom
inte vad man sa, för dom var så dåliga på Svenska. Livat! wink

Felax
17 augusti 2008 · 1 963 Inlägg

Är bilen redan bucklig kan man väl göra lite fler bucklor med deras pannor. skadar ju inte

Men are not born - Men are made
Losgard
17 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

Masterworks skrev:
Man kan ju springa fram och "råka" snubbla med pannan före rakt
på näsan på en av vandalerna! hehehe...

Haha, detta får mig att tänka på: http://www.youtube.com/watch?v=AaOxgrqBNOc big_smilebig_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
THEBADGUY Gorgilus addictus
17 augusti 2008 · 4 736 Inlägg

Losgard skrev:

Masterworks skrev:
Man kan ju springa fram och "råka" snubbla med pannan före rakt
på näsan på en av vandalerna! hehehe...

Haha, detta får mig att tänka på: http://www.youtube.com/watch?v=AaOxgrqBNOc big_smilebig_smile

"Oh satan! Du gick rätt in i betongväggen..!" xD

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang