Vandaler och vad vi får (läs ska) göra mot dom

Tipper
27 mars 2008 · 4 Inlägg

Fick mig just en liten tankeställare när jag var ut i vinterkylan.

Såg ett gäng coola pojkar som stod borta vid parkeringen där jag har min pärla stående och började fundera, om dom plötsligt skulle vilja vara allmänt tuffa och börja sparka sönder mina extralysen, repa lacken eller göra nåt annat fanstyg, vad gör jag då? Självklart skulle jag förmodligen springa dit fortare än nånsin förr, rycka tag i närmsta snorunge och sedan gå lös med nävarna men vad är egentligen det rätta?

Läste lite om lagen som säger att man får hålla fast en brottsling tills polisen kommer men den gäller tydligen bara vid brott som kan ge fängelse.

Vad får vi stolta bilägare då göra? Måste vi helt enkelt bara se på och sedan anmäla vandalismen till polisen för att sedan få höra att dom inte hittat några misstänkta så vi får stå för reparationerna själva?

Tyck till och kom med förslag eller bara din synpunkt!

Kesler
27 mars 2008 · 3 650 Inlägg

Skit i lagen, jag skulle hållt kvar ungen! Hade han tagit sönder nått hade jag krävt ersättning av honom, lr så hade jag tagit hans mobil å ringt hans päron.

Senast redigerat av Kesler (27 mars 2008)

BMWKimmo Mekaniker
27 mars 2008 · 472 Inlägg

Det är förjävligt, såg igår att någon hade spottat på min BMW 740 sad

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Masterworks
27 mars 2008 ·

Man kan ju springa fram och "råka" snubbla med pannan före rakt
på näsan på en av vandalerna! hehehe...

Opelmadness German cars, quality and beyond
27 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Masterworks skrev:
Man kan ju springa fram och "råka" snubbla med pannan före rakt
på näsan på en av vandalerna! hehehe...

lol HOPPSAN! Såg dig inte... Din lilla...¤%$€£... wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Mortalis VW-nörd?
27 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Spring dit, ta reda på var ungarna bor o va de heter, släpp dom sen o anmäl TILL snuten, sen går du efter dom när anmälan är gjord

Senast redigerat av Mortalis (27 mars 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 mars 2008 · 10 427 Inlägg

Ptja.. är 'vandalerna' över 15 så är det ju en 'bra' början iaf wink

Tror fysisk 'avvisning' vore lämpligt om man inte skulle vara totalt övermannad.
Argast vinner dock lol (vem skulle det vara? tongue)

Men men, envarsgripande is the shit wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
27 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Jag skulle nog fan, om jag fick tag på nån, kasta in han/hon i skuffen och ringa polisen. Där skulle den fan få ligga tills farbror blå kom och undrade om blöjan var bytt den dagen...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Phaetoon
27 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Ok, man får ju inte uppmana till brott här. Men jag skulle nog svära en hel del och springa efter dom.
Sen så skulle jag ta reda på deras namn/personnummer.
Är dom sen tonåringar eller yngre så skulle jag ringa deras föräldrar. Informera dom snällt och vänligt att deras son (eller dotter) har härjat en massa tillsammans med dom andra i gänget.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Opelmadness German cars, quality and beyond
27 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Phaetoon skrev:
Ok, man får ju inte uppmana till brott här. Men jag skulle nog svära en hel del och springa efter dom.
Sen så skulle jag ta reda på deras namn/personnummer.
Är dom sen tonåringar eller yngre så skulle jag ringa deras föräldrar. Informera dom snällt och vänligt att deras son (eller dotter) har härjat en massa tillsammans med dom andra i gänget.

Jo, det är nog det som tar övertaget till slut kanske smile
Men i stundens hetta vore man nog inte smart. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
FireTraXX DFFL
27 mars 2008 · 9 020 Inlägg

Man får ta det jävligt försiktigt faktiskt.
Min pappa stoppade en inbrottstjuv genom att tackla honom och "oskadliggöra" honom. tongue
Utan att tjuven anmälde honom så läste åklagaren vad han sagt i förhör och ville åtala pappa.

No good deed goes unpunished.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Team-Adolfsson Gödseldräng
27 mars 2008 · 4 529 Inlägg

snackade med en polis jag känner när jag blev anmäld för misshandel efter att jag gått lös på några jävlar
och han sa
du kan klämma hans hand/arm i dörren utan att det skulle kunna hända något
du säger att det var en olycka och dom kan inte sätta dit dig för nått men se till att ingen har vittnen
no problemas har även gjort det Mohaha

Phaetoon
27 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Skulle någon göra inbrott hemma hos mig så vet jag inte vad jag skulle göra.
Polisen skulle jag nog inte ringa.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
FireTraXX DFFL
27 mars 2008 · 9 020 Inlägg

Phaetoon skrev:
Skulle någon göra inbrott hemma hos mig så vet jag inte vad jag skulle göra.
Polisen skulle jag nog inte ringa.

Ifall du menar om mitt inlägg så var det hemma hos en vän till familjens mamma som han gjorde inbrott.
Hon ringde sin son, han ringde pappa och så var den historian berättad. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rinnegan Malleus Malificarum
28 mars 2008 · 2 401 Inlägg

Ärligt talat om man skulle ha sett det så skulle man ju bli spritt språngande galen, jag skulle bli det iaf.

Hatar vandaler.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Phaetoon
28 mars 2008 · 8 156 Inlägg

FireTraXX skrev:

Phaetoon skrev:
Skulle någon göra inbrott hemma hos mig så vet jag inte vad jag skulle göra.
Polisen skulle jag nog inte ringa.

Ifall du menar om mitt inlägg så var det hemma hos en vän till familjens mamma som han gjorde inbrott.
Hon ringde sin son, han ringde pappa och så var den historian berättad. tongue

Nja. Jag menar mest vad jag skulle göra. Jag skulle nog inte tappa fattningen. Men jag skulle nog inte låta personen gå därifrån.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
_SpoRRen_
28 mars 2008 · 25 Inlägg

jobbarkompisen stoppade två killar som skulle sno hans söners cyklar. men han såg det å sa till, men dem bara sket i han, så han tog tag i en kille å höll fast han tills polis kom.. men så anmälde killarna han för misshandel å åkte in på kåken ett år..

Rille0
28 mars 2008 · 2 021 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:
jobbarkompisen stoppade två killar som skulle sno hans söners cyklar. men han såg det å sa till, men dem bara sket i han, så han tog tag i en kille å höll fast han tills polis kom.. men så anmälde killarna han för misshandel å åkte in på kåken ett år..

Seriöst?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
TFkarlsson Varningar. 36
28 mars 2008 · 1 200 Inlägg

Är ju inte speciellt rädd om någon av mina bilar eller så. Men det berror ju lite på vad dom gör, och på vilken bil. Om nån skulle repa lacken på volvon skulle jag inte bry mig speciellt mycket, så länge dom inte har sönder nått är det lugnt. Det är bara slänga på en skvätt färg lixom, den är ändå målad i 6-7 olika röda nyanser. Hade det där emot vart forden dom repade hade jag blivigt bananas just för att den är så fin i lacken. Då får dom hällre ha sönder nått annat.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
S60_Mr_R
28 mars 2008 · 3 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:
jobbarkompisen stoppade två killar som skulle sno hans söners cyklar. men han såg det å sa till, men dem bara sket i han, så han tog tag i en kille å höll fast han tills polis kom.. men så anmälde killarna han för misshandel å åkte in på kåken ett år..

Jag hoppas dedär är en rövarhistoria...  Sveriges rättsystem är ju sjukt för fan

Volvo S60 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang