Låååångt lastbilsekipage (jkpg)

Errol
3 januari 2009 · 320 Inlägg

OFFTOPIC  : med roadtrains..... ?  (som f.ö  har 53m  som maxgräns & då äre ibland 90-100km/h dom ligger med de ekipagen! Rekordet är en bra bit över 1000meter men då fick dom bara det tåget i rullning )

ONTOPIC:   det är väl nya prototyp ekipagen som främst ska frakta timmer trådskaparen har sett?
Annars en helt sjklar Dispans-transport där vikt,längd  överskrider normala reglerna

Felax
3 januari 2009 · 1 963 Inlägg

Lincoln skrev:

Minitruckern skrev:
Utan oss lastbilschaufförer stannar Sverige!! Maten går inte till ICA.... Och bensinen simmar inte till stationerna heller...

Ha det!!

Tänk om folk visste om det, och visar lite respekt och inte parkerar i varuintag och vid lastbryggor.

Dom som levererar skulle ha dispens att bara köra rakt över såna bilar.

Men are not born - Men are made
Janneutanb
3 januari 2009 · 7 272 Inlägg

Felax skrev:

Lincoln skrev:

Minitruckern skrev:
Utan oss lastbilschaufförer stannar Sverige!! Maten går inte till ICA.... Och bensinen simmar inte till stationerna heller...

Ha det!!

Tänk om folk visste om det, och visar lite respekt och inte parkerar i varuintag och vid lastbryggor.

Dom som levererar skulle ha dispens att bara köra rakt över såna bilar.

Räcker nog med att man parkerar in dom och lossar, sen efter det säger man att man har slut på körtiden och behöver ta sin 45 minuters rast roll

Då är det nog sista gången dom parkerar där wink

Felax
3 januari 2009 · 1 963 Inlägg

Hehe ja de är nog ännu bättre=)

Men are not born - Men are made
TurbOla Reservdansk
3 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Hej!
Såg ett manligt ekipage idag på väg hem från jobbet: Lastbil + dolly + link (!) + trailer. Försökte få kort på ekipaget men funkade inte att köra bil och vara mästerfotograf samtidigt. Hur som helst, hörde med kollegan senare som hade snackat med föraren att totallängden är 32 meter. Kan ju knappast räknas som fordon med dispens då varken skyltar, blandare eller varningsfordon har använts. Dessutom kan ju ändå inget onormalt stort fraktas i varken trailer eller skåp. Hursomhelst, lär väl bli ganska saftiga böter om han skulle bli stopad eller?

Nån annan som sett nåt roligt ute på vägarna idag? smile
MVH

Timmertransporter ska bli över 30meter långa och kunna väga 90 ton utan dispanser.
Volvo har tillverkat ett antal ekipage som går som "prov" för tillfället.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
3 januari 2009 · 2 252 Inlägg

TurbOla skrev:

Dave_C70 skrev:
Hej!
Såg ett manligt ekipage idag på väg hem från jobbet: Lastbil + dolly + link (!) + trailer. Försökte få kort på ekipaget men funkade inte att köra bil och vara mästerfotograf samtidigt. Hur som helst, hörde med kollegan senare som hade snackat med föraren att totallängden är 32 meter. Kan ju knappast räknas som fordon med dispens då varken skyltar, blandare eller varningsfordon har använts. Dessutom kan ju ändå inget onormalt stort fraktas i varken trailer eller skåp. Hursomhelst, lär väl bli ganska saftiga böter om han skulle bli stopad eller?

Nån annan som sett nåt roligt ute på vägarna idag? smile
MVH

Timmertransporter ska bli över 30meter långa och kunna väga 90 ton utan dispanser.
Volvo har tillverkat ett antal ekipage som går som "prov" för tillfället.

volvo tillverkar bara bilarna chassie rena ola smile de är sen smidesverkstäderna som gör på byggnaderna och dom har byggts många år t.ex i canada, west hill osv där kör dom med 30m ekipage, men jag tror de alridg kommer bli 30m ekipage i sverige, de är för idiotiskt uppbyggt för att kunna ha dom storlekarna på ekipage, 25.25m har de ju nog jobbigt på många ställen redan nu smile, men visst de är på prov och man får se hur de går..

EDIT: stavfel tongue

Senast redigerat av The_Mechanic (3 januari 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
TurbOla Reservdansk
3 januari 2009 · 6 271 Inlägg

The_Mechanic skrev:
volvo tillverkar bara bilarna chassie rena ola smile de är sen smidesverkstäderna som gör på byggnaderna och dom har byggts många år t.ex i canada, west hill osv där kör dom med 30m ekipage, men jag tror de alridg kommer bli 30m ekipage i sverige, de är för idiotiskt uppbyggt för att kunna ha dom storlekarna på ekipage, 25.25m har de ju nog jobbigt på många ställen redan nu smile, men visst de är på prov och man får se hur de går..

EDIT: stavfel tongue

Så står det inte i Trucking-tidningarna jag har. wink
Enligt dem är Volvo själva med på ett hörn, och har tillverkat ett antal 30m ekipage, som ska rymma en trave till, samt höjt antalet hjulaxlar, och totalvikten, men ändå sänkt totalvikten per hjulaxel.
Fördelen är att antalet transporter som behövs om året sjunker, då man kan köra rätt mycket mer per gång, dieselförbrukningen sjunker, färre lastbilar behövs ute på vägarna, och har man styrbart hjultryck så får man även ökad framkomlighet och minskad förbrukning...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
3 januari 2009 · 2 252 Inlägg

TurbOla skrev:

The_Mechanic skrev:
volvo tillverkar bara bilarna chassie rena ola smile de är sen smidesverkstäderna som gör på byggnaderna och dom har byggts många år t.ex i canada, west hill osv där kör dom med 30m ekipage, men jag tror de alridg kommer bli 30m ekipage i sverige, de är för idiotiskt uppbyggt för att kunna ha dom storlekarna på ekipage, 25.25m har de ju nog jobbigt på många ställen redan nu smile, men visst de är på prov och man får se hur de går..

EDIT: stavfel tongue

Så står det inte i Trucking-tidningarna jag har. wink
Enligt dem är Volvo själva med på ett hörn, och har tillverkat ett antal 30m ekipage, som ska rymma en trave till, samt höjt antalet hjulaxlar, och totalvikten, men ändå sänkt totalvikten per hjulaxel.
Fördelen är att antalet transporter som behövs om året sjunker, då man kan köra rätt mycket mer per gång, dieselförbrukningen sjunker, färre lastbilar behövs ute på vägarna, och har man styrbart hjultryck så får man även ökad framkomlighet och minskad förbrukning...

jovisst är volvo med i de hela men dom bygger bilarna med axlar och allt sånt skit sen lämnar dom bort de och efter deras ritningar bygger smedarna påbyggnaderna tongue men sverige är ändå för trångt för 30m ekipagen tror jag, de finns ju som en anledning till att norge bara har 18m ekipage tongue

Edit stavfel igen  haha

Senast redigerat av The_Mechanic (3 januari 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Tega Yrkesförare
3 januari 2009 · 1 073 Inlägg

The_Mechanic skrev:
de finns ju som en anledning till att norge bara har 16m ekipage tongue

Nä men 18 meter tongue

Senast redigerat av Tega (3 januari 2009)

Donken86
3 januari 2009 · 184 Inlägg

Norge har faktiskt 20 lr om de va 21 lr nått liknande. 18 meter är en vanlig dragbil med trailer. The Mechanic har väldigt mkt rätt. Volvo gör bara chassit, den färdiga ramen så att säga. Sen gör påbyggaren resten, men det är vääldigt mkt samarbete mellan påbyggare och tillverkare. Och ang dom nya längderna som e på prov så gäller det bara norrland och där omkring. Förhoppningsvis så slipper både förare (av lastbilarna) och andra medtrafikanter dessa transporter längre ner. Och sen så kör dom ju inte med dessa ekipage i skogen om ni tror de. Allt e gjort så dessa bilar ska bara gå skyttel mellan upplags platser och massabruk/sågverk. Så tror inte nån kommer lida av dessa längder förutom åkaren med att ekipagen blir dyrare plus att dom som betalar transporterna kommer garanterat vilja ligga kvar på samma pris som idag. Så dom som tjänar på detta är inköparna (dom som betalar transporterna och miljön. Inga andra smile

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
3 januari 2009 · 2 252 Inlägg

Tega skrev:

The_Mechanic skrev:
de finns ju som en anledning till att norge bara har 16m ekipage tongue

Nä men 18 meter tongue

Jaa menade 18m fingrarna fick damp o drog en vals över nummer paden tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
3 januari 2009 · 2 252 Inlägg

Donken86 skrev:
Norge har faktiskt 20 lr om de va 21 lr nått liknande. 18 meter är en vanlig dragbil med trailer. The Mechanic har väldigt mkt rätt. Volvo gör bara chassit, den färdiga ramen så att säga. Sen gör påbyggaren resten, men det är vääldigt mkt samarbete mellan påbyggare och tillverkare. Och ang dom nya längderna som e på prov så gäller det bara norrland och där omkring. Förhoppningsvis så slipper både förare (av lastbilarna) och andra medtrafikanter dessa transporter längre ner. Och sen så kör dom ju inte med dessa ekipage i skogen om ni tror de. Allt e gjort så dessa bilar ska bara gå skyttel mellan upplags platser och massabruk/sågverk. Så tror inte nån kommer lida av dessa längder förutom åkaren med att ekipagen blir dyrare plus att dom som betalar transporterna kommer garanterat vilja ligga kvar på samma pris som idag. Så dom som tjänar på detta är inköparna (dom som betalar transporterna och miljön. Inga andra smile

men "upplagsplatser" annat kallat Avlägg är ju ofta i skogen de är juinte så att man låter skotaren skota 8 - 9km för att komma till asfalt typ.. avläggen som finns är antingen båtarna (importvirke) eller avläggen uppe i skogarna, ja om nu inte nått pappersbruk eller liknande har ett magasin ett par mil från bruket, men de kan jag inte tänka mig att dom har..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Foyrik www.barnaltsweden.se
3 januari 2009 · 139 Inlägg

Funderar på VARFÖR man utvecklar ett sådant ekipage i skogen, där det är som minst plats.....haha

Tanken är ju god, men frågan om volvo är med eller inte är ju rätt enkel, jag vill se det så här, det är ju en helt vanlig timmerbil, sen är det en link och en semitrailer, linken å semitrailern är ju köpta färdiga,tillverkade utanför volvos fabriks väggar, och lastbilen är ju säkert en konceptbil, det svara ju på lite frågor kanske. Så volvo TILLVERKAR inte hela ekipagen, utan bara tillhanda håller möjligheten för ev kunder å köpa ett färdigt koncept.

Anldningen till att volvo har sin fot med i detta är kanske att liknande ekipage har gått mellan fabrikerna i GBG en längre tid, och nu vill dom ha ut dem på "fältet"?

Vidare så kan jag inte förstå att dom tror det kan funka, det finns trafikplatser redan idag som e på tok för trånga för ett vanligt 24 m ekipage, (lastbil och släp), där brukar linkekipagen ha rejäla problem, och hur ska det nu gå?  tänk vad ett sånt här ekipage måste skära i en vanlig sväng? och om det nu inte kan ta sig fram i stadsmiljö, varför då knuffa ut dem i skogen?
Detta ekipage är endast avsett för stora godsförflyttningar, men med tanke på att en svensk "fjärrtransport" ligger i snitt på 30 mil, då undrar jag om det inte blir mer klydd än nytta?
Tittar man på bilderna i länken här nedan så är det enkelt att inbilla sig att den mesta vikten ligger på sista trailern, å då vette fan hur kul det skulle vara å köra ett sådant när det är lite dåligt "före"????


http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark … pubid=5915

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
ElvisAero86 Lastbilschaufför
3 januari 2009 · 196 Inlägg

Foyrik skrev:
Funderar på VARFÖR man utvecklar ett sådant ekipage i skogen, där det är som minst plats.....haha

Tanken är ju god, men frågan om volvo är med eller inte är ju rätt enkel, jag vill se det så här, det är ju en helt vanlig timmerbil, sen är det en link och en semitrailer, linken å semitrailern är ju köpta färdiga,tillverkade utanför volvos fabriks väggar, och lastbilen är ju säkert en konceptbil, det svara ju på lite frågor kanske. Så volvo TILLVERKAR inte hela ekipagen, utan bara tillhanda håller möjligheten för ev kunder å köpa ett färdigt koncept.

Anldningen till att volvo har sin fot med i detta är kanske att liknande ekipage har gått mellan fabrikerna i GBG en längre tid, och nu vill dom ha ut dem på "fältet"?

Vidare så kan jag inte förstå att dom tror det kan funka, det finns trafikplatser redan idag som e på tok för trånga för ett vanligt 24 m ekipage, (lastbil och släp), där brukar linkekipagen ha rejäla problem, och hur ska det nu gå?  tänk vad ett sånt här ekipage måste skära i en vanlig sväng? och om det nu inte kan ta sig fram i stadsmiljö, varför då knuffa ut dem i skogen?
Detta ekipage är endast avsett för stora godsförflyttningar, men med tanke på att en svensk "fjärrtransport" ligger i snitt på 30 mil, då undrar jag om det inte blir mer klydd än nytta?
Tittar man på bilderna i länken här nedan så är det enkelt att inbilla sig att den mesta vikten ligger på sista trailern, å då vette fan hur kul det skulle vara å köra ett sådant när det är lite dåligt "före"????


http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark … pubid=5915

Den ska ju bara gå mellan terminalerna ju mellan överkalix o SCAs fabrik i munksund i piteå...där e ente så mycket backande direkt på trånga skogsvägar wink

Foyrik www.barnaltsweden.se
3 januari 2009 · 139 Inlägg

ElvisAero86 skrev:

Foyrik skrev:
Funderar på VARFÖR man utvecklar ett sådant ekipage i skogen, där det är som minst plats.....haha

Tanken är ju god, men frågan om volvo är med eller inte är ju rätt enkel, jag vill se det så här, det är ju en helt vanlig timmerbil, sen är det en link och en semitrailer, linken å semitrailern är ju köpta färdiga,tillverkade utanför volvos fabriks väggar, och lastbilen är ju säkert en konceptbil, det svara ju på lite frågor kanske. Så volvo TILLVERKAR inte hela ekipagen, utan bara tillhanda håller möjligheten för ev kunder å köpa ett färdigt koncept.

Anldningen till att volvo har sin fot med i detta är kanske att liknande ekipage har gått mellan fabrikerna i GBG en längre tid, och nu vill dom ha ut dem på "fältet"?

Vidare så kan jag inte förstå att dom tror det kan funka, det finns trafikplatser redan idag som e på tok för trånga för ett vanligt 24 m ekipage, (lastbil och släp), där brukar linkekipagen ha rejäla problem, och hur ska det nu gå?  tänk vad ett sånt här ekipage måste skära i en vanlig sväng? och om det nu inte kan ta sig fram i stadsmiljö, varför då knuffa ut dem i skogen?
Detta ekipage är endast avsett för stora godsförflyttningar, men med tanke på att en svensk "fjärrtransport" ligger i snitt på 30 mil, då undrar jag om det inte blir mer klydd än nytta?
Tittar man på bilderna i länken här nedan så är det enkelt att inbilla sig att den mesta vikten ligger på sista trailern, å då vette fan hur kul det skulle vara å köra ett sådant när det är lite dåligt "före"????


http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark … pubid=5915

Den ska ju bara gå mellan terminalerna ju mellan överkalix o SCAs fabrik i munksund i piteå...där e ente så mycket backande direkt på trånga skogsvägar wink

Nej, jag är medveten om detta, men detta är ju samtidigt säkert bara en del av deras testkörningar.......Fordonskombinationen är ju uppbyggd på moduler, som skulle göra det fullt möjligt att lägga in det i tex godstrafik

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
TurbOla Reservdansk
3 januari 2009 · 6 271 Inlägg

I skogen är det ju krav på plats för ekipagen att vända o.s.v. annars får skogsägaren avdrag på sina vägar.

Och alla större skogsägare, gods, förvaltningar, o.s.v har i 90% av alla fall rejäla, stora vägar, och vändplaner, vilket jag vet av egen erfarenhet som f.d. skördarförare på bl.a. von Reichiska(osäker på stavning?) stiftelsens mark. wink

Likaså avstånd till träd, grenar, ledningar, o.s.v...

Jag tror inte man kommer bruka 30meters ekipagen på små skogsägares mindre vägar.
Och då får man väl undvika alla små rondeller och sådant, många lastbilar körs ju på småvägar och i små rondeller för att ta nån genväg, men jag menar, så vitt jag vet, ligger alla större sågverk och massabruk nära större farleder, och de flesta farleder överhuvudtaget går utanför städer m.m. så då förstår jag inte varför timmerbilarna ska in där och fara, om de inte ska hämta virke, men då är det ju oftast tomma ekipage, som vanliga lastbilar, väl kan dra ihop boggierna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
JimpeBoy
3 januari 2009 · 529 Inlägg

ElvisAero86 skrev:

Foyrik skrev:
Funderar på VARFÖR man utvecklar ett sådant ekipage i skogen, där det är som minst plats.....haha

Tanken är ju god, men frågan om volvo är med eller inte är ju rätt enkel, jag vill se det så här, det är ju en helt vanlig timmerbil, sen är det en link och en semitrailer, linken å semitrailern är ju köpta färdiga,tillverkade utanför volvos fabriks väggar, och lastbilen är ju säkert en konceptbil, det svara ju på lite frågor kanske. Så volvo TILLVERKAR inte hela ekipagen, utan bara tillhanda håller möjligheten för ev kunder å köpa ett färdigt koncept.

Anldningen till att volvo har sin fot med i detta är kanske att liknande ekipage har gått mellan fabrikerna i GBG en längre tid, och nu vill dom ha ut dem på "fältet"?

Vidare så kan jag inte förstå att dom tror det kan funka, det finns trafikplatser redan idag som e på tok för trånga för ett vanligt 24 m ekipage, (lastbil och släp), där brukar linkekipagen ha rejäla problem, och hur ska det nu gå?  tänk vad ett sånt här ekipage måste skära i en vanlig sväng? och om det nu inte kan ta sig fram i stadsmiljö, varför då knuffa ut dem i skogen?
Detta ekipage är endast avsett för stora godsförflyttningar, men med tanke på att en svensk "fjärrtransport" ligger i snitt på 30 mil, då undrar jag om det inte blir mer klydd än nytta?
Tittar man på bilderna i länken här nedan så är det enkelt att inbilla sig att den mesta vikten ligger på sista trailern, å då vette fan hur kul det skulle vara å köra ett sådant när det är lite dåligt "före"????


http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark … pubid=5915

Den ska ju bara gå mellan terminalerna ju mellan överkalix o SCAs fabrik i munksund i piteå...där e ente så mycket backande direkt på trånga skogsvägar ;)

"Upplaget" är ett åkeris garage (Allsåns åkeri) i Överkalix dit andra bilar har fraktat timmret från skogen och han kör det vidare till Munksund, Piteå. Ägaren till bilen är dock Bjälmsjös åkeri från Övertorneå. Men kommer bli intressant att se hur det går för bilen när den är tom och står still i en uppförsbacke när det är halt, med tanke på att bilen väger ca 10 ton och restrerande del skulle jag nog uppskatta till ca 13-14 ton.

Senast redigerat av JimpeBoy (3 januari 2009)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
JimpeBoy
3 januari 2009 · 529 Inlägg

TurbOla skrev:
I skogen är det ju krav på plats för ekipagen att vända o.s.v. annars får skogsägaren avdrag på sina vägar.

Och alla större skogsägare, gods, förvaltningar, o.s.v har i 90% av alla fall rejäla, stora vägar, och vändplaner, vilket jag vet av egen erfarenhet som f.d. skördarförare på bl.a. von Reichiska(osäker på stavning?) stiftelsens mark. wink

Likaså avstånd till träd, grenar, ledningar, o.s.v...

Jag tror inte man kommer bruka 30meters ekipagen på små skogsägares mindre vägar.
Och då får man väl undvika alla små rondeller och sådant, många lastbilar körs ju på småvägar och i små rondeller för att ta nån genväg, men jag menar, så vitt jag vet, ligger alla större sågverk och massabruk nära större farleder, och de flesta farleder överhuvudtaget går utanför städer m.m. så då förstår jag inte varför timmerbilarna ska in där och fara, om de inte ska hämta virke, men då är det ju oftast tomma ekipage, som vanliga lastbilar, väl kan dra ihop boggierna.

Tror nog att det är en tandemare dvs den driver på båda dom bakre axlarna och då kan man inte hissa boggien utan bara spänna den för att få bättre grepp vid halt väglag. Men det ska mycket till innan en bil med tandem och sandlådor kör fast.

Senast redigerat av JimpeBoy (3 januari 2009)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Donken86
3 januari 2009 · 184 Inlägg

Folk är dåliga på att läsa va andra skriver här big_smile Dessa ekipage kommer enbart att köras mellan terminaler...
Alltså. Ett vanligt ekipage kör från avlägget i skogen (där skotaren lossar) till en terminal där dessa 30meters monster lastar o kör till sitt bruk lr sågverk... Så who cares. Inget som kommer störa er på något vis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang