Foyrik skrev:
Funderar på VARFÖR man utvecklar ett sådant ekipage i skogen, där det är som minst plats.....haha
Tanken är ju god, men frågan om volvo är med eller inte är ju rätt enkel, jag vill se det så här, det är ju en helt vanlig timmerbil, sen är det en link och en semitrailer, linken å semitrailern är ju köpta färdiga,tillverkade utanför volvos fabriks väggar, och lastbilen är ju säkert en konceptbil, det svara ju på lite frågor kanske. Så volvo TILLVERKAR inte hela ekipagen, utan bara tillhanda håller möjligheten för ev kunder å köpa ett färdigt koncept.
Anldningen till att volvo har sin fot med i detta är kanske att liknande ekipage har gått mellan fabrikerna i GBG en längre tid, och nu vill dom ha ut dem på "fältet"?
Vidare så kan jag inte förstå att dom tror det kan funka, det finns trafikplatser redan idag som e på tok för trånga för ett vanligt 24 m ekipage, (lastbil och släp), där brukar linkekipagen ha rejäla problem, och hur ska det nu gå? tänk vad ett sånt här ekipage måste skära i en vanlig sväng? och om det nu inte kan ta sig fram i stadsmiljö, varför då knuffa ut dem i skogen?
Detta ekipage är endast avsett för stora godsförflyttningar, men med tanke på att en svensk "fjärrtransport" ligger i snitt på 30 mil, då undrar jag om det inte blir mer klydd än nytta?
Tittar man på bilderna i länken här nedan så är det enkelt att inbilla sig att den mesta vikten ligger på sista trailern, å då vette fan hur kul det skulle vara å köra ett sådant när det är lite dåligt "före"????
http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark … pubid=5915