1845
Sök

Olssonz 205 Projekt x2 - [Uppdatering 30/12] Slut

Think Better Cars
447 Inlägg
13 augusti 2008
j de gör mycket jo ha ljudet fram ja använder bara suben bak o inget annat big_smile för man vill ju höra musiken framför sig inte bakom :S

Mvh // Djem

815 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
kimpan_90 skrev:
Såg ju inte fy skam ut!

Snyggt smile
Mvh Kim

Tack!

Djem skrev:
j de gör mycket jo ha ljudet fram ja använder bara suben bak o inget annat big_smile för man vill ju höra musiken framför sig inte bakom :S

Mmm de har du rätt i!

Vad för sorts slutsteg behöver man ifall man vill driva två framsystem och två basar med ett slutsteg?

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
14 augusti 2008
4-kanals steg ska man ha då. bryggar två kanaler till basarna och kör fram systemen på var sin:D

//mackan

Think Better Cars
447 Inlägg
14 augusti 2008
hehe du menar ett framsystem ;P.... ja då blir det ett 4 kanals steg.. ska du bara köra kitsystem fram och sedan en sub ? ... då räcker de gott o väl med ett 4 kanals steg var köpte du enheten ?

Mvh // Djem

815 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
Jag tänkte ha dom framhögtalarna som jag har nu + ett kitsystem fram och två basar bak. Då ska jag kika på lite 4 kanals steg då.

Enheten köpte jag hos elgiganten.

Tack för hjälpen!
Senast redigerat av Olssonz (14 augusti 2008)

2 788 Inlägg
14 augusti 2008
Mittkonsollen blev ju riktigt lyckad wink Nu vill jag se nya byggnationer på utsidan också big_smile Blir det några sidokjolar osv? tongue En sänkning hade inte varit helt fel wink

Think Better Cars
447 Inlägg
14 augusti 2008
Olssonz skrev:
Jag tänkte ha dom framhögtalarna som jag har nu + ett kitsystem fram och två basar bak. Då ska jag kika på lite 4 kanals steg då.

Tack för hjälpen!

vad ska du ha för basar bak ? .. ska du ha 2 så får du nog inskaffa ett monoblock och sedan kanske ett 2 kanals steg som driver framsystemet ... eller ett 4 där med..
Senast redigerat av Djem (14 augusti 2008)

Mvh // Djem

815 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Mittkonsollen blev ju riktigt lyckad wink Nu vill jag se nya byggnationer på utsidan också big_smile Blir det några sidokjolar osv? tongue En sänkning hade inte varit helt fel wink

Det vill jag med hehe, men får se ifall jag ska spara till en annan bil istället eller fortsätta på denna, jag har inte bestämt mig än!

Djem skrev:
Olssonz skrev:

Tack för hjälpen!

vad ska du ha för basar bak ? .. ska du ha 2 så får du nog inskaffa ett monoblock och sedan kanske ett 2 kanals steg som driver framsystemet ... eller ett 4 där med..

Jag får se, har ju inte bestämt mig än, ska se hur mycket jag vill lägga på ljudet för det blir ju rätt dyrt med allt de hehe. Men det skulle vara riktigt skoj o bygga in bra ljud i bilen.

Think Better Cars
447 Inlägg
17 augusti 2008
okaj  lycka till me bygget så big_smile

Mvh // Djem

815 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Djem skrev:
okaj  lycka till me bygget så big_smile

Tack!

Uppdatering!

Nu är bilen inne på lagning av styrväxeln, när jag får tillbaka bilen så kommer jag åka till ombesiktningen, förhoppningsvis på fredag.

Blir uppdatering igen då!
Senast redigerat av Olssonz (20 augusti 2008)

815 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
Uppdatering!

I torsdags fick jag tillbaka bilen från styrväxel bytet. Så då var alla anmärkningar som jag fick på besiktningen fixade. Så igår åkte jag till besiktningen, allt det åtgärdade gick igenom. Men tyvärr så gick det inte så bra på avgastesterna tongue Fick för hög hc halt på tomgång. Nån som vet hur man åtgärdar det?

738 Inlägg
23 augusti 2008
Jag är inte säker, men har hört att om man häller i typ hällften etanol i tanken så sjunker avgasvärdena. Rätta mig om jag har fel någon?

815 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Stofer skrev:
Jag är inte säker, men har hört att om man häller i typ hällften etanol i tanken så sjunker avgasvärdena. Rätta mig om jag har fel någon?

Jo, fast det som orsakar hög hc halt är ju fortfarande "ett fel" då och jag skulle gärna fixa det istället. Men som nödlösning fungerar det nog.

Uppdatering!

Eftersom jag inte gör så mycket med bilen nu så tänkte jag iallafall bjuda på lite bilder på den så att inte tråden dör.

Jag tvättade den idag så jag tog lite bilder på bilen:

http://img392.imageshack.us/img392/5482/120iv4.jpg

http://img391.imageshack.us/img391/2957/122cw6.jpg

http://img244.imageshack.us/img244/4900/119mk5.jpg

http://img391.imageshack.us/img391/866/121td3.jpg

2 788 Inlägg
26 augusti 2008
Ser fint ut big_smile Hur går det med bakre stötfångaren? tongue Hoppas att du fortsätter wink

174 Inlägg
26 augusti 2008
GÅr bilen ojämnt på tomgång? orsak till HC värdet kan vara Kylvätske tempmätare. Det är insprutnings motor va? Annars kan man ju alltid kolla om det sitter mycket sot7smuts runt gasspjället. Brukar vara en orsak även det.

LADA Turbo-Vaz:en Turbo ryssen

255 Inlägg
26 augusti 2008
snyggt jobb..de är inte ofta man ser ombyggda peggar eller stylade.. men hoppas de löser sig för dig med  hc halten
//Ludde
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99016

796 Inlägg
26 augusti 2008
Olssonz skrev:
Stofer skrev:

Jo, fast det som orsakar hög hc halt är ju fortfarande "ett fel" då och jag skulle gärna fixa det istället. Men som nödlösning fungerar det nog.

Går bilen ojämt på tomgång så kan detta bidra till höga hc.

om så är fallet kolla, slangar, vacumslangar, förgasarfotspackningen. byt allt torrsprucket och dåligt.

Är hc-värdet bara lite över gränsen?

Byt till original luftfilter (om du har sportluftfilter), kolla avgassystemet efter eventuella hål där luft kan komma in. Ev. kan man hälla i en jävla massa etanol och köra bilen riktigt varm, men tänk på att inte låta bilen kallna för då kommer du kanske inte därifrån. (svårstartat med etanol).

GLÖM INTE att kolla oljenivån i motorn! Om du har bara lite över max på stickan så kan detta bidra mycket! Om du vet att motorn "tar" lite olja så kan du prova att tömma ur lite, så att nivån ligger lite över Min på stickan.

Annars är det bara en sak att göra: Byt katalysator!  Du kan slå på katten med en hammare och rasslar det i den så kan du konstatera att den är slut..

Finns billiga katalysatorer på biltema som räcker gott och väl till en såpass liten motor. En universal kostar ungefär 700kr, vilket är billigt.

Ska du köpa en begagnat på skroten får du räkna med allt ifrån 500-2000 för en hyffsad. 

Mvh// hasselstrom

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

815 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Ser fint ut big_smile Hur går det med bakre stötfångaren? tongue Hoppas att du fortsätter wink

Har inte gjort nått med den på ett tag, får se ifall jag fortsätter med den, isåfall blir det ny frontspoiler också.

makarof skrev:
GÅr bilen ojämnt på tomgång? orsak till HC värdet kan vara Kylvätske tempmätare. Det är insprutnings motor va? Annars kan man ju alltid kolla om det sitter mycket sot7smuts runt gasspjället. Brukar vara en orsak även det.

Ja den går lite ojämnt på tomgång, det är ej insprut på den.

Saab_ludde skrev:
snyggt jobb..de är inte ofta man ser ombyggda peggar eller stylade.. men hoppas de löser sig för dig med  hc halten
//Ludde
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99016

Tack, nä de e inte så vanligt.

Ja hoppas också de annars är det lite tråkigt.

Hasselstrom skrev:
Olssonz skrev:
Stofer skrev:

Går bilen ojämt på tomgång så kan detta bidra till höga hc.

om så är fallet kolla, slangar, vacumslangar, förgasarfotspackningen. byt allt torrsprucket och dåligt.

Är hc-värdet bara lite över gränsen?

Byt till original luftfilter (om du har sportluftfilter), kolla avgassystemet efter eventuella hål där luft kan komma in. Ev. kan man hälla i en jävla massa etanol och köra bilen riktigt varm, men tänk på att inte låta bilen kallna för då kommer du kanske inte därifrån. (svårstartat med etanol).

GLÖM INTE att kolla oljenivån i motorn! Om du har bara lite över max på stickan så kan detta bidra mycket! Om du vet att motorn "tar" lite olja så kan du prova att tömma ur lite, så att nivån ligger lite över Min på stickan.

Annars är det bara en sak att göra: Byt katalysator!  Du kan slå på katten med en hammare och rasslar det i den så kan du konstatera att den är slut..

Finns billiga katalysatorer på biltema som räcker gott och väl till en såpass liten motor. En universal kostar ungefär 700kr, vilket är billigt.

Ska du köpa en begagnat på skroten får du räkna med allt ifrån 500-2000 för en hyffsad. 

Mvh// hasselstrom

Hc värdet va 137 på tomgång, när han varvade va det under 100. Det är orginalfilter på. Avgassystemet är bytt fram till katalysatorn så det är inga hål längre. Angående vacciumslangen så är det lite problem med det tror jag. För bilen gick lite ryckigt och så, och jag märkte då att den slangen som jag tror är till vaccium var urdragen. Så jag satte tillbaka den och då gick bilen kanon. Men nästa gång jag skulle köra så gick den lika ryckigt igen även ifall slangen satt i. Nån aning va det kan va?

Ska kolla lite fler slangar och sånt.

Hur kan man åtgärda ojämn tomgång?

815 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
Uppdatering!

Idag så var jag på ombesiktning igen, denna gången så blev allt godkänt. smile

Det var så att jag kollade lite på blocket och såg reklamen om http://www.tripak.se. Problemet med bilen var ju hög hc halt och jag trodde ju att jag skulle behöva lämna in den till en verkstad för att fixa det. Men när jag såg att detta skulle hjälpa mot hc halten tänkte jag att det var värt ett försök. Så jag åkte och köpte och hällde i lite sånt i tanken där det var ca 30liter bensin. Sedan åkte jag in till Alingsås för att tanka och det märktes på en gång att bilen gick mycket jämnare. Innan hade jag haft problem med att den ryckte och hackade sig fram på varv under 3000 men nu kände jag ingenting. Men jag litade inte fullt ut på bensin boostern så jag tankade även i ca 10L etanol i bilen. Alltså ca 25%. Jag körde till besiktningen och bilen gick igenom.

Lite jämförelse siffror

Före:

CO         0,2(0,5)
CO2500  0,3(0,3)
HC         134(100)
LAMBDA 0,97(0,97-1,03)

Efter:

CO         0,0(0,5)
CO2500  0,1(0,3)
HC         037(100)
LAMBDA 1,00(0,97-1,03)

På deras hemsida stod det att den skulle reducera Hc halten med 30-50% men det fungerade ju ännu bättre faktiskt och det hade jag aldrig trott.

Det var allt för denna gången!

2 788 Inlägg
1 september 2008
Det var riktigt kul att höra att besiktningen gick bra smile

Sök