Olssonz skrev:
Stofer skrev:
Jag är inte säker, men har hört att om man häller i typ hällften etanol i tanken så sjunker avgasvärdena. Rätta mig om jag har fel någon?
Jo, fast det som orsakar hög hc halt är ju fortfarande "ett fel" då och jag skulle gärna fixa det istället. Men som nödlösning fungerar det nog.
Går bilen ojämt på tomgång så kan detta bidra till höga hc.
om så är fallet kolla, slangar, vacumslangar, förgasarfotspackningen. byt allt torrsprucket och dåligt.
Är hc-värdet bara lite över gränsen?
Byt till original luftfilter (om du har sportluftfilter), kolla avgassystemet efter eventuella hål där luft kan komma in. Ev. kan man hälla i en jävla massa etanol och köra bilen riktigt varm, men tänk på att inte låta bilen kallna för då kommer du kanske inte därifrån. (svårstartat med etanol).
GLÖM INTE att kolla oljenivån i motorn! Om du har bara lite över max på stickan så kan detta bidra mycket! Om du vet att motorn "tar" lite olja så kan du prova att tömma ur lite, så att nivån ligger lite över Min på stickan.
Annars är det bara en sak att göra: Byt katalysator! Du kan slå på katten med en hammare och rasslar det i den så kan du konstatera att den är slut..
Finns billiga katalysatorer på biltema som räcker gott och väl till en såpass liten motor. En universal kostar ungefär 700kr, vilket är billigt.
Ska du köpa en begagnat på skroten får du räkna med allt ifrån 500-2000 för en hyffsad.
Mvh// hasselstrom