Köpa låsmuttrar. hur många olika finns det?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 maj 2008 · 6 170 Inlägg

J-P-R skrev:
Att jag inte är favoriten hos verkstaden bekommer mig inte nämnvärt, tycker inte det skall vara så svårt att använda tre hylsor om man nödvändigtvis måste lossa på hjulen.

Jag brukar försöka underlätta så mkt som möjligt för mekanikerna dock, så om jag är medveten om att hjul ska lossas ser jag till att hylsorna finns tillhanda, likaså som att jag brukar tvätta bilen innan den ska in till service. Inbillar mig faktiskt att jag får bättre service då..

Det är nog bra att du tvättar bilen innan service rent praktiskt med. Tex Saab-verkstäder har speciella "filtar" dom lägger över tex skärmarna när dom arbetar i motorutrymmet och om bilen är skitig skulle en sådan kunna skapa duktiga repor på skärmarna om dom gneds lite fram och tillbaka åt sidorna tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
J-P-R DO IT LOW STYLE
4 maj 2008 · 1 342 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

J-P-R skrev:
Att jag inte är favoriten hos verkstaden bekommer mig inte nämnvärt, tycker inte det skall vara så svårt att använda tre hylsor om man nödvändigtvis måste lossa på hjulen.

Jag brukar försöka underlätta så mkt som möjligt för mekanikerna dock, så om jag är medveten om att hjul ska lossas ser jag till att hylsorna finns tillhanda, likaså som att jag brukar tvätta bilen innan den ska in till service. Inbillar mig faktiskt att jag får bättre service då..

Det är nog bra att du tvättar bilen innan service rent praktiskt med. Tex Saab-verkstäder har speciella "filtar" dom lägger över tex skärmarna när dom arbetar i motorutrymmet och om bilen är skitig skulle en sådan kunna skapa duktiga repor på skärmarna om dom gneds lite fram och tillbaka åt sidorna tongue

All slags kontakt med lacken skapar ju repor, spelar ingen roll om du har ren eller smutsig bil. Räcker ju med att deras "filtar" drar med lite smuts så har du repor. Vilket dem allt för oftast gör, men ja precis, bättre med ren bil till service oavsett.
Nog med OT.

rickylicious Webbutvecklare
22 maj 2009 · 2 369 Inlägg

Ett tips på att göra det lite säkrare är väl att köpa låsmuttrar tillsammans med en kompis. Ni köper 2 olika satser och så tar ni två var av varje. smile Se till så att det är en kompis ni litar på bara.. tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
22 maj 2009 · 1 898 Inlägg

Eller så köper man 20 Olika... Eller det beror på hur många bultar man har per hjul, Men vi säger fem...

Visst, det tar tid att ta av när man ska byta till vinterhjul och sen tillbaka och det kommer ta ett jävla tag att leta fram vilken som är vilken, men det är ju bara att skriva en siffra på dom som går ihop med varandra big_smile

Dyrt blir det smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Pilsk
22 maj 2009 · 460 Inlägg

laika skrev:

Errol skrev:
fortfarande "vill" mecken det...
jag skrev inte om de självklara reglerna.

normalt brukar folk lägga fram låsmuttrar mm , det kallas underlätta för varandra oavsett yrken.
ex: röja undan om hantverkare skall komma ,  fram med stegen åt sotaren....

förstår du laika ?  ...varför du nu ens åtog dig tboc_raxors svar. går utlösa dåliga erfarenheter i ditt inlägg?
eller är du en sån där "kunden har alltid rätt " , haha  säkert sån som försöker blåsa verkstan på reservdelar och hittar på.

Näh jag är inte en besserwisser som alltid ska ha rätt men som sagt så ska meckanikern ta hänsyn till att de jobbar med bilar som faktiskt är en lyxvara (antagligen det dyraste som man äger). Jag har dåliga erfarenheter av skojare till meckaniker. Sen är det klart att man underlättar för meckanikern men det är inte alltid som man tänker på allt. Som senast när jag hade min bil inne på verkstan så skulle dom byta servopumpen så var han av tvungen att ta av däcken vilket jag inte alls var medveten om så då ringde mekaniker mig och fråga var jag hade låsnyckeln det är så en mekaniker bör göra.

Vad gäller andra yrken så är det fortfarande så att ska sotaren hem till berit 90 år gammal i rullstol så kanske inte han ska vänta sig att stegen är framme och allt är redo när han kommer dit. Men då har han inte heller anledning till att göra ett sämre jobb.

för övrigt så har kunden alltid rätt så till vida att det är kunden som har pengarna och är det något som kunden inte gillar så kommer kunden att ta sina pengar och anlita någon annan och då konkar företaget till slut när det händer för ofta. Så kunden har alltid rätt för att kunden har ekonomisk makt.

men det är ju så att det tar ju tid att söka hylsor och plocka ur bilen, som ni likförbannat får betala sen när ni hämtar bilen. Jag jobbar själv som mekaniker och jag möter varje dag bilar som är fulla i skrot när man ska göra nå med dom och då far det iväg tid att plocka ut och sätta i allt. Men gnäll då inte att repet vart dyrare en vad dom sa när ni lämnade in bilen. Är det en låshylsa som saknas så söker man den först sen ringer man kunden och frågar var han har hylsan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang