2870
Sök

köpa dyrare, redan trimmad bil eller tvärtom?

71 Inlägg
31 mars 2008
Känner du någon kunnig som kan vara med under bilköpet? det är verkligen att rekommendera när du inte själv kan så mycket. och om du ska köpa dig en seriöss bil så köp aldrig en bil som gått över 20 k mil för över 20-25 k kronor. (jag vet finns undantag som tex volvo). men man får passa sig lite för vissa miltal som just 20 k 10k vid ca 6-10 k mil så brukar det vara dags för kamremsbyte på de flesta bilarna. och det kanske inte är så kul att lägga ner massa pengar på det om man just har köpt en ganska ny och dyr bil som gått så lite. Sen kan det ju givetvis hända allt möjligt skit däremellan, samma sak gäller vid ca 20 k mil då börjar ofta lager och skit krångla. ( Jag vet att det finns folk där ute som har bilar som gått över 20 k och inte behövet byta något). och lyssna inte på ALLA rykten som många bilar har, visst kan det ligga någon saning i de men 20 k mil är väldig väldig mycket för en bil. (förutom volvo)  Men du ska helst snacka med någon kunnig i din omgivning, det kan vara lite förvirrande efter alla svar du fått, vissa säger att du ska köpa en skitbil som första bil och vissa säger att du ska köpa en mer påkostad. Till sist och inte minst våga alltid pruta  det skadar ej, fick ner min med 5 tusen över telefonen.

lycka till.

100 Inlägg
31 mars 2008
Det är alltid dyrare att köpa delar och trimma själv.
Jag tycker att du skall köpa färdigtrimmad och stylad
försök att hitta en sådan.
Garanterat att du spar en bra slant på detta.
Men se till att det är bra grejer och märke  gäller trimmdelar och stylingpaket.

MV/JIMMY85;)

10 287 Inlägg
31 mars 2008
Tyvärr är många hemtrimmade och hemstylade bilar yxbyggen. Tänk på att du som privatköpare är rätt oskyddad och felsökning på en hemtrimmad bil kan bli rätt problematisk.
När man är oerfaren skulle jag säga: - köp en otrimmad bil som är chipvänlig, chippa den och åk så till att börja med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Diktator
433 Inlägg
31 mars 2008
Det är ju bra mycket roligare och säkrare att trimma själv sen iaf. Roligare att glida omkring i något som man har designat och trimmat själv som man kan vara stolt över.. När grabbarna kommer på träffen och frågar hur du har byggt kjolpaketet så står du där som ett frågetecken och säger att du köpt bilen färdigstylad.. :p

Varför köra sakta när man kan köra fort?

864 Inlägg
31 mars 2008
Vad är det för fel på saab?
Visst stretchar den budgeten lite men den är så snygg så jag vill gråta
http://www.blocket.se/vi/15692116.htm?ca=7_s&last=1
Senast redigerat av Tuffhaggman (31 mars 2008)

1 072 Inlägg
31 mars 2008
Jag är inte med alls i detta. 200hk och körkort sen januari ger bara problem. 200 är inte lite, varför du vill ha en så effektstark bil är väll mer för att det är fränt. Börna och köra blackrace. Köp en bil och inse att det faktiskt kostar Dollar´s att både köra och äga. Och bensinpriserna lär knappas sjunka!

Fundera på vad du igentligen vill.. Gasa mycket = skruva mycket och skruva har du själv sagt att du inte var någon höjdare på. Honda CRX eller liknande är mina tips.

80 Inlägg
31 mars 2008
chrno skrev:
Jetman skrev:
Skulle inte lägga slantarna på en 200 om du inte e nöjd med de kusar som är org å att den inte plågas..topparna ska visst vara rätt klena samt lådan har ja hört!!

Lycka till!!

Är ju alltid lika spännande att höra "Vad andra folk har hört" om en viss bil. Är det inte bättre att fråga någon som verkligen ägt eller trimmat en? En 200 med CA18DET motorn (1.8liters som sitter i S13) är kass rent allmänt å de kostar mkt pengar att trimma en. Några har fått ut larvigt mkt effekt ur dom å piskar dom på bana duktigt i England, men det är absolut inte en bil jag skulle köpa som första. Dessutom är dom just billiga, å de gör att många har köpt dom som första bil, plågat dom. Och sen säljer.

Dom Japanska bilar som är billigast för effekt man får är Mazda Rx7 FC3s och Toyota Supra MKIII.
Den bilen du förmodligen kommer ha roligast med är en Civic utan att de ska kosta skjortan. SJUKT fin bil som är så larvigt underskattad av alla som inte kört en. Fast det har ju Jetman redan berättat smile

En man som har fattat vad hjärtat klappar för!!! Hade en civic -91 som första bil...plågade den dagligen i 2 år utan problem!! Varvstoppen hördes lång väg...jaha..nu kommer han sa polarna till varandra...å in gled man me smajlet på läpparna!!!

Kört Honda i 8 år nu...av den enkla anledningen att inget annat duger!!!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

1 396 Inlägg
31 mars 2008
Det är billigare att köpa en redan stylad,trimmad och fixad bil! Men då vet du ju inte vad som är gjort eller hur det är gjort!

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

95 Inlägg
31 mars 2008
jag rekomenderar Toyota celica GT4, bland det bästa jag har ägt mycket hållbar och driftsäker inte haft något problem med den, har ägt 2st saab 9000 turbo skapligt trimmade innan, dom har jag inte heller haft något problem med , samt en nissan 200sx den rasade växellådan på samt lager i motorn var inte fullt friska, ska inte säga att alla nissan 200sx är dåliga kanske bara jag som haft otur?

hur som helst välkommer till garaget.org

RE-雨宮
481 Inlägg
31 mars 2008
Jetman skrev:

Nu ska vi inte ta i så vi spricker! tongue
Jag är inte av samma övertygelse. Men en Civic är JÄVLIGT snabb.  Jag säger bara Seeker...
Sen säger jag bara RE-Amemiya så vi vet vilken som egentligen är snabbast wink

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 827 Inlägg
31 mars 2008
chrno skrev:
Jetman skrev:

Nu ska vi inte ta i så vi spricker! tongue
Jag är inte av samma övertygelse. Men en Civic är JÄVLIGT snabb.  Jag säger bara Seeker...
Sen säger jag bara RE-Amemiya så vi vet vilken som egentligen är snabbast wink

Hehe, en Honda är förstås inte värst... Men dom klassar väldigt bra in i mest "bang for the buck" smile Både i inköp och reservdelar sen.

Men det är som Chrno säger, hade jag haft mer pengar hade jag inte kört Honda. tongue

EDIT: Seeker? SS works ska det va!!!

http://www.youtube.com/watch?v=QHqRVqPQD-8
Senast redigerat av Eisenhut (31 mars 2008)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 231 Inlägg
31 mars 2008
det är ju svårt egentligen o säga vad man ska göra och inte göra ... finns för o nackdelar med allt ...
att få med allt det du skrev för 60.000 tycker jag är lite små svårt , stylad , runt 200 hk osv ...
köper du en färdig stylad o trimmad bil är fördelen att du sparar massa pengar , men nackdelen är att du inte vet hur dom kört osv ...

hade jag vart du så hade jag nog sparat ihop mer pengar och bara köpt något vanligt litet tråkigt nu ett tag framöver ...
så du har pengar att trimma o sånt själv ...

3 124 Inlägg
31 mars 2008
sik skrev:
Jag är inte med alls i detta. 200hk och körkort sen januari ger bara problem. 200 är inte lite, varför du vill ha en så effektstark bil är väll mer för att det är fränt. Börna och köra blackrace. Köp en bil och inse att det faktiskt kostar Dollar´s att både köra och äga. Och bensinpriserna lär knappas sjunka!

En Saab 9-3 Aero med 205 hk drar runt 0.75-0.8 blandad körning, är det så blodigt?
Börna och köra blackrace med 200 pållar? Jo det går utmärkt att burna med 150hk också, på blackracen däremot har man ju inte en sportkeps med 200hk...
Varför skulle en 9-3 Aero kosta mer i service och underhåll än en 2.0t 150hk?

35 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
Många svar, mycket fundering!

Det roliga är att alla säger olika, men det är ett bra tecken det med. Betyder ju att vad jag än gör så är det ett bra beslut roll

Funderat på en annan grej nu.. Tänk om man skulle köpa en "Opel Calibra A turbo" med 250hk (http://www.garaget.org/annonser/?view=111527), och sedan köpa till kjolpaket, ny lack och vinge. Borde man inte hamna på ungefär samma pris då? Beror iofs på hur ägaren trimmat den, så att motorn mår bra så att säga.

Annars är jag riktigt sugen på http://www.garaget.org/?car=16664 för ca 60k:- eller http://www.garaget.org/?car=53457&image=757319. De är proffsbyggda och känns säkra. Annars vore http://www.blocket.se/vi/15703636.htm?ca=12_s schyst men priset känns lite väl dyrt för mej och den motorn drar väl massor?

Tack till alla som svarat, bästa forumet jag varit på hittills wink

EDIT: Måste ännu en gång bara påpeka att jag haft körkortet sedan januari 2007, menar inte på att jag är en proffsförare efter bara lite över ett år men ett par har kommenterat det så det är lugnt ... wink
Senast redigerat av vincentb (1 april 2008)

91 Inlägg
2 april 2008
För lite audi i denna tråden!

80 Inlägg
4 april 2008
Satsa på en Honda iaf!!!
Ja är lite "anti" mot Tyska bilar av nån konstig anledning...okej kan väll Audi vara om man måste göra undantag..hehe.

Föresten är de panik med köpet lr?? Har nämligen ett seriös bygge på g....Kommer nog passa dig fint om du kan vänta en stund!!!

Skicka ett pm om de låter skoj!!! (va lugn de e Honda ge gäller!!!)

216 Inlägg
4 april 2008
ja ska inte låta som en gubbe men tänk på att du måste bilen genom bilprovningen, bästa men absolut inte billigaste är att köra en orginal bil å lämna in motorn å be dom berätta va du ska göra för att bilen ska gå igenom

köp en bruksbil å ha en projektbil så kan du fixa när pengar å kunskap kommer in

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

80 Inlägg
5 april 2008
Grantomta skrev:
ja ska inte låta som en gubbe men tänk på att du måste bilen genom bilprovningen, bästa men absolut inte billigaste är att köra en orginal bil å lämna in motorn å be dom berätta va du ska göra för att bilen ska gå igenom

köp en bruksbil å ha en projektbil så kan du fixa när pengar å kunskap kommer in

Därför man bygger bilen själv...då bygger man så man kan ta bort tex turbon...innan bes.

Som mannen skriver så kan han inte så mycke om bilar...å ja tycker ja kan skruva "okej",men ja skulle aldrig våga/orka ta över en bil man inte vet nå alls om!!!

Börja från början du!!! cool

Intresseklubben
673 Inlägg
5 april 2008
Välkommen smile

Läste att någon sa honda civic VTI.. det skulle inte vara helt fel, liten och rolig bil att köra, drar inte speciellt mycket och sen kan du ju köpa ett turbo kit ifrån usa och turbo konventera den smile så höjjer du hästarna till 250 kanske (?)  runt omkring där i alla fall smile och då har du en extremt rolig bil big_smile

Lycka till!

/Mvh Andreas

285 Inlägg
5 april 2008
om du inte kan nått om bilar ska du itne köpa något sånt helelr..de är inte ens stilrena och väldigt opraktiska..de går ju knappt köra sånna bilar på vanliga vägar..köp en gammal volvo lär dig köra,lättmekat å billigt..740 tic finns ju alltid de rör på sig med

Sök