1764
Sök

köpa dyrare, redan trimmad bil eller tvärtom?

5 april 2008
vincentb skrev:
Många svar, mycket fundering!

Det roliga är att alla säger olika, men det är ett bra tecken det med. Betyder ju att vad jag än gör så är det ett bra beslut roll

Funderat på en annan grej nu.. Tänk om man skulle köpa en "Opel Calibra A turbo" med 250hk (http://www.garaget.org/annonser/?view=111527), och sedan köpa till kjolpaket, ny lack och vinge. Borde man inte hamna på ungefär samma pris då? Beror iofs på hur ägaren trimmat den, så att motorn mår bra så att säga.

Annars är jag riktigt sugen på http://www.garaget.org/?car=16664 för ca 60k:- eller http://www.garaget.org/?car=53457&image=757319. De är proffsbyggda och känns säkra. Annars vore http://www.blocket.se/vi/15703636.htm?ca=12_s schyst men priset känns lite väl dyrt för mej och den motorn drar väl massor?

Tack till alla som svarat, bästa forumet jag varit på hittills wink

EDIT: Måste ännu en gång bara påpeka att jag haft körkortet sedan januari 2007, menar inte på att jag är en proffsförare efter bara lite över ett år men ett par har kommenterat det så det är lugnt ... wink

oj, den calibra turbon var lite för billig. ska du satsa på en calibra turbo så bör du veta att fördelarlådan kan vara i dåligt skick, dvs 4x4 kan vara trasig. och går det sönder så kostar det mycket att köpa nytt.
sen bör du också kolla in i de bakre hjulhusen då det oftast finns rost där.
men jag skulle inte köpt den med tanke på att den kostar 20k mindre än andra calibra turbo, är den för billig brukar det oftast vara något mer eller mindre allvarligt fel.

35 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Tack för svaren!
Jo har fått höra att Honda Civic VTI ska vara rolig att köra! Hur mycket skulle ett turbo kit från USA kosta då? tongue

Tack för synpunkterna om att det kan vara bra att köpa en äldre Saab eller Volvo, men saken är den att jag har kört omkring i min morsas VW Passat Variant på 90hk i över 14 månader nu så jag är trött på billiga, rostiga småbilar.

Jag letar ju som en tok efter bilar just nu, inte särskilt brådis men vill nog inte missa på de där riktigt bra kapen.
Har en A3 1.8T -97 på 196HK på G för runt 50.000:-. Kamrem, vattenpump + massa annat var bytt för inte så länge sedan, så även fast miltalen var runt 19.600 så skulle den nog vara ganska schyst. Vad tycker ni?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 april 2008
det lät väl helt ok..kan ju pruta lite mer på plats;P

35 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
det lät väl helt ok..kan ju pruta lite mer på plats;P

Redan prutat 4.000:- wink

252 Inlägg
5 april 2008
Om man ska köpa en redan trimmad bil skulle jag valt nån som är trimmad av någon av de mer kända firmorna. Inte nisses superchipps mm.
Välj ut lämpliga märke/modell och lär dig dess svagheter och varför vissa är dyra och andra inte.

//Janne

718 Inlägg
5 april 2008
varför inte en bmw 325 e36 192hk sen kanske ett chip så har du iaf 205hk du får en jäkligt fin för 60:-. men ja hade nog inte köpt en sån som förstabil.. tänk om du inte kan"kontrollera" bilen och kvaddar den.. då blir en sån bil lite dyr å laga..

3 124 Inlägg
5 april 2008
4kezon skrev:
varför inte en bmw 325 e36 192hk sen kanske ett chip så har du iaf 205hk du får en jäkligt fin för 60:-. men ja hade nog inte köpt en sån som förstabil.. tänk om du inte kan"kontrollera" bilen och kvaddar den.. då blir en sån bil lite dyr å laga..

325:an är ganska lättkörd, bra balans och trevlig! Lite slö kanske, om man är van vid mer effektstarka bilar.
Man kan smälla med alla bilar wink
Senast redigerat av viccoA (5 april 2008)

415 Inlägg
5 april 2008
Alltså jag gillar Street racing lika mycket som du kanske. Och jag gillar Need for speed *conseptet* mycket.

Men när jag var och tittade på race så såg man juh vad som behövs. 4hjulsdrift är nog ett måste!
Bakhjul är roligare men 4hjul ger dig högre ax.
Och jag valde att sattsa på FORD.
Var en massa as trimmade Sierror där och dom är billiga att trimma plus att man lär sig mycket om bilar på vägen om man bygger något själv.
Jag ska ta och trimma upp min gammla ford som jag köpte. Jag ville inte ha någon trång Sierra så jag köpte mig en Scorio istället.
Och det är nästan samma motor delar på en Sierra och Scorpio.
Men om du har 60 000kr att slänga ut så råder jag dig att köpa en Scorpio Cosworth!
över 220hk och turbo och 4hjulsdrift wink
Och har du 10 000kr över sen kan du juh lägga det på en fin sterio i bilen big_smile
Du spöar lätt en Toyota Supra kan jag säga. Det såg jag att dom gör wink
Drar jämnt med en Subba gör du också big_smile.
Men köp den Gammla Scorpion då och inte den nya karrosen för det var tydligen så att ford började göra egna delar i dom nya ford scorpio motorerna och då vart det bara kattskit av allting. *Gammla Scorpan byggdes av tyskarna* Need I say more wink

415 Inlägg
5 april 2008
Kan juh tillägga att om du inte kan så mycket om bilar och motorer kanske du ska skaffa en bil som många andra kan big_smile
Ford Volvo och Saab brukar de flesta gammla gubbar kunna skruva big_smile

.......
2 655 Inlägg
5 april 2008
skulle ALDRIG någonsin köpa en bil som nån  annan har byggt, man vet ju inte ett skit va som e gjort åså kanske man kör en vecka så är de totalras. nä köp en bil och trimma själv e de bästa smile...

415 Inlägg
5 april 2008
beemern skrev:
skulle ALDRIG någonsin köpa en bil som nån  annan har byggt, man vet ju inte ett skit va som e gjort åså kanske man kör en vecka så är de totalras. nä köp en bil och trimma själv e de bästa smile...

Eller en fabriks trimmad big_smile

terazzi
5 april 2008
beemern skrev:

beror på om den man ska köpa av e kunnig smile eller råkar va en bekant ^^
Men håller ändå med dig iaf smile
satsa på en Civic då wink dem e fan underskattade till 1000..

Annars köper du en 200sx wink och det med vev/ramlager ras e ju ett problem, men är dem bara bra skötta och så.. så ska du skippa det.. men underlättar och köpa ny fmic,nya vev&ramlager från ACL,19 raders oljekylare så ska det hålla,.. samt byta olja ofta smile

Evolution Garage
1 299 Inlägg
5 april 2008
Köp aldrig trimmad bil!!! Kan va jättehäftigt o.s.v. men är det inte riktigt gjort blir de skit av allt! Å då blir de gör om, gör rätt!

Sky´s the limit...

304 Inlägg
5 april 2008
Stor risk att köpa trimmad. Stylad - OK, men inte trimad. smile

I have my own race...

1 059 Inlägg
5 april 2008
hänger väl på om det är seriöst trimmat.då finns det ju papper på allt som är gjort. borr,balansering.lugt o duration på kammr. fjädertryck i toppen mm.Men Finns mycket bonntrimmat där ute. Bara o läsa i motordelen här på forumet.
Trimmat Ja om det är seriöst o finns papper på vad som är gjort,Nej om det är bonnskruvat o ser allmänt illa ut i motorrummet

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

8 156 Inlägg
5 april 2008
beemern skrev:

Men... Du har ju låtit tyskar bygga din bil?
Förlåt, men jag kunde inte låta bli att leka språkpolis idag.

Håller med dig. Det kanske finns en dold anledning till varför man säljer sin trimmade bil?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 890 Inlägg
5 april 2008
beemern skrev:

Kul resonemang, om alla gör som du så är beg marknaden slut. Börjar bli svårt att hitta bilar som är origina...
Och den dagen du ska sälja bilen till en likasinad hur gör ni då roll

Fotograf på tierpidag.se

170 Inlägg
5 april 2008
Malkurrag skrev:
Alltså jag gillar Street racing lika mycket som du kanske. Och jag gillar Need for speed *conseptet* mycket.

Men när jag var och tittade på race så såg man juh vad som behövs. 4hjulsdrift är nog ett måste!
Bakhjul är roligare men 4hjul ger dig högre ax.
Och jag valde att sattsa på FORD.
Var en massa as trimmade Sierror där och dom är billiga att trimma plus att man lär sig mycket om bilar på vägen om man bygger något själv.
Jag ska ta och trimma upp min gammla ford som jag köpte. Jag ville inte ha någon trång Sierra så jag köpte mig en Scorio istället.
Och det är nästan samma motor delar på en Sierra och Scorpio.
Men om du har 60 000kr att slänga ut så råder jag dig att köpa en Scorpio Cosworth!
över 220hk och turbo och 4hjulsdrift wink
Och har du 10 000kr över sen kan du juh lägga det på en fin sterio i bilen big_smile
Du spöar lätt en Toyota Supra kan jag säga. Det såg jag att dom gör wink
Drar jämnt med en Subba gör du också big_smile.
Men köp den Gammla Scorpion då och inte den nya karrosen för det var tydligen så att ford började göra egna delar i dom nya ford scorpio motorerna och då vart det bara kattskit av allting. *Gammla Scorpan byggdes av tyskarna* Need I say more wink

Var hittar du en scorpio som har turbo o 4x4 ngn stans?

V8 Power

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
5 april 2008
Audin låter väl inte så dum. Vad jag förstått så är 1,8t en riktigt bra motor. Har en själv. tongue
Miltalet är heller inga problem. Min GTi hade gått 19600 mil när jag köpte den och nu har den rullat 23500 mil lite drygt. Känns fortfarande hur bra som helst. smile
Var iofs. helt original när jag köpte den.

Det har tagits upp tidigare, men kan ju säga det jag med. Så länge allt finns dokumenterat så vet du att det är "rätt" gjort och inget egenpillat. Och Det kan ju vara en någorlunda trygghet.
Men det är klart, man har ju hört och förstått att trimmade bilar slits mer än de som inte är trimmade.
Delvis för att man kör hårdare men också att det blir större slitage på grejerna. Och då talar kanske en otrimmad långmilare kanske mer än en trimmad långmilare som gått länge och hårt med sitt trim.
Är bilen välskött och det ser bra/snyggt ut så brukar det säga en hel del om ägaren till bilen också. tongue

//Edge

3 124 Inlägg
6 april 2008
Malkurrag skrev:

Är inte Cosworth engelskt? (eller var på tiden de här bilarna byggdes iaf)tongue
Nyare Scorpio Cosworth finns inte med 4wd eller turbo utan är en 2.9l 24v alusexa, hur det ligger till med de gamla har jag dålig koll på. Mer komfort än sport, men Cosworth designade den motorn med...
Att köra streetrace med en orginal Scorpio gen II är det nog ingen som tänker...den har ju förfasen minst 400kg för mycket dämpmattor och skit, 211hk och ganska slö tomatlåda big_smile

Till trådskaparen:

Vill du köra otrimmat och bakhjulsdrivet med bra effekt och riktigt driftsäkra hästar hade jag köpt en BMW E36 325 alt BMW M3 3.0.

Vill du köra framhjulsdrivet passar väl Saab 9-3 Aero alt Volvos T5/R (finns ju med AWD också) bilar. Släng i chip (alt köp en chippad, det är billigare) så har du ju maskiner som tål rätt mycket stryk och som går ganska bra.

Audi S4, S2 är trevliga alternativ om du vill ha tysk kvalité och 4wd.

Gillar du riskokare funkar väl Mazdas RX-modeller, Nissan 200 alt 300, Honda Civic.
Senast redigerat av viccoA (6 april 2008)

Sök