Vägverket DÖDAR Bilhobbyn!!!!

Tiger1978 Fattig student
31 mars 2008 · 1 282 Inlägg

Det hade varit kul att se reaktionerna om dom hade haft miljöavgifter på vilken bredd man kör på däck och allt annat som gör att bilen drar mer bränsle.. Då hade skatten varit mer miljöbaserad.. det verkar ju vara det alla är ute efter att den ska vara här..
Tycker dock att när dom ska återinföra en skatt borde vara något som man bör reagera på eftersom mycket av dom intjänade pengarna man har skattas bort..
Bilparken i sverige håller ju dock på att bytas ut så skatta de gamla bilarna med så kommer nog inte många hålla liv i gamla bilar förutom några undantag.. Hur många renoverade pv eller amazoner tror ni hade rullat på vägen om dom inte hade varit skattebefriade, Många håller dessa bilar vid liv länge pga att dom är just skattebefriade och många av dom blir ju dock bortskrotade om det blir för dyrt att ha dom.. det kostar ju dock en del att kunna ha en äldre bil då många delar t.ex inte blir nytillverkade..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Madhouse
31 mars 2008 · 1 079 Inlägg

MilleN skrev:
Ja varför i hela friden skulle bilintresset dödas bara för att folk som gillar äldre bilar skulle behöva betala 2000 om året som vanligt folk? Jag har fått intrycket att entusiast-veteranare är svindyra att köpa så varför skulle dom då inte ha råd med lite skatt som alla andra?

Tradegy84: förstår faktiskt inte vad du pratar om med tanke på att du äger "nya" bilar i detta sammanhanget så du skulle ju inte drabbas.

Blir jäkligt dyra mil när man knappt kör 200mil/år och dessutom en diesel, har jag den påställd året runt och får betala skatt skulle det ligga någonstans runt 35:-/mil bara i vägskatt. Är väl inte riktigt rättvist att säga så heller man kan ju ställa av bilen resten av året. Men det blir ändå väldigt dyra mil.

Senast redigerat av Madhouse (31 mars 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
MilleN
31 mars 2008 · 9 108 Inlägg

Madhouse skrev:
Blir jäkligt dyra mil när man knappt kör 200mil/år och dessutom en diesel, har jag den påställd året runt och får betala skatt skulle det ligga någonstans runt 35:-/mil bara i vägskatt. Är väl inte riktigt rättvist att säga så heller man kan ju ställa av bilen resten av året. Men det blir ändå väldigt dyra mil.

Men tänk efter eller, det finns folk med nyare bilar som kör få mil också!

Bobo
31 mars 2008 ·

Gamla bilar borde man max få köra några mil om året med annars straffskatt. Vilka bilar är det som är inblandade i flest olyckor, inte är det bilar med ABS och ESP osv i alla fall.

leo_m83
31 mars 2008 ·

det är fan värre i Japan, så vi ska inte klaga. Det enda jag klagar på är soppa priset. Skatten är inte sååå högt för att bry sig om det..

Madhouse
31 mars 2008 · 1 079 Inlägg

MilleN skrev:

Madhouse skrev:
Blir jäkligt dyra mil när man knappt kör 200mil/år och dessutom en diesel, har jag den påställd året runt och får betala skatt skulle det ligga någonstans runt 35:-/mil bara i vägskatt. Är väl inte riktigt rättvist att säga så heller man kan ju ställa av bilen resten av året. Men det blir ändå väldigt dyra mil.

Men tänk efter eller, det finns folk med nyare bilar som kör få mil också!

Förvisso, men det har betalats skatt i över 30år för den bilen med. Tacka fan för att man stretar emot när pengarna rycks ur handen med nya skatter hela tiden.

Senast redigerat av Madhouse (31 mars 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
StiFf Wankel
31 mars 2008 · 1 080 Inlägg

Tiger1978 skrev:
Det hade varit kul att se reaktionerna om dom hade haft miljöavgifter på vilken bredd man kör på däck och allt annat som gör att bilen drar mer bränsle.. Då hade skatten varit mer miljöbaserad.. det verkar ju vara det alla är ute efter att den ska vara här..
Tycker dock att när dom ska återinföra en skatt borde vara något som man bör reagera på eftersom mycket av dom intjänade pengarna man har skattas bort..
Bilparken i sverige håller ju dock på att bytas ut så skatta de gamla bilarna med så kommer nog inte många hålla liv i gamla bilar förutom några undantag.. Hur många renoverade pv eller amazoner tror ni hade rullat på vägen om dom inte hade varit skattebefriade, Många håller dessa bilar vid liv länge pga att dom är just skattebefriade och många av dom blir ju dock bortskrotade om det blir för dyrt att ha dom.. det kostar ju dock en del att kunna ha en äldre bil då många delar t.ex inte blir nytillverkade..

miljögrejen är ingenting för mig, tror iaf att allting bara är uppblåst för att låta ett par hundra gånger värre än det egentligen är..
det jag har en åsikt om är jämställdhet bara, ingen har fortfarande kunnat ge en åsikt om varför gamla bilar ska slippa betala skatt, mer än att "det är dyrt och man skattar så mycket iaf", men det gör ju alla andra människor med som kör nya bilar..
och som nån sa, många gamla bilar är knappast billiga att köpa så då har man nog råd att överleva skatten också..

håller också helt med om att vi skattar aldeles för mycket, jag blir också trött på alla skattehöjningar och nya skatter, men jag tycker det ska vara lika för alla, att slippa betala bilskatt för att man gillar en viss sorts bilar är helt ologiskt för mig

MDS Västerås
Masterworks
31 mars 2008 ·

Tycker dom kan ta bort skatten för alla, verkar ju ändå inte gå till vägar eller miljö? mad

StiFf Wankel
31 mars 2008 · 1 080 Inlägg

leo_m83 skrev:
det är fan värre i Japan, så vi ska inte klaga. Det enda jag klagar på är soppa priset. Skatten är inte sååå högt för att bry sig om det..

det är värre på alla sätt nånstans i världen, så vi ska bara vara tysta och ta emot vad som helst för att det alltid finns nån som har det värre?

MDS Västerås
Opelmadness German cars, quality and beyond
31 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Bobo skrev:
Gamla bilar borde man max få köra några mil om året med annars straffskatt. Vilka bilar är det som är inblandade i flest olyckor, inte är det bilar med ABS och ESP osv i alla fall.

Eeh? jaha? Var och varannan dag är det ju nyare bilar i krascher, då menar jag från 1995 och upp. Många bilar som inte är över 30 år är inte utrustade med abs och esp. Min bil har inte esp och den är från 03...
Och klaga inte på min bil nu, det är det fel tråd för.

Försäkrar man en bil som är veteranklassad, d.v.s 30 år och äldre kan man få veteranbilsförsäkring. Då får man t.ex inte köra mer än 500 mil eller om det är 1000 mil per år. Annars gäller inte försäkringen, alltså samma som nyare bilar.
Känner många som har gamla fina bilar (ca 1946-1975)som körs högts ett par hundra mil på sommarhalvåret och står i garage resten av året. Har inte sett nån av såpass gamla bilar i nån krock på många år... Så kom inte och säg att det är flest gammelbilar i olyckor...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Phaetoon
31 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Om man köper en veteranare för att slippa skatten så är det väl fel.
Meningen med skattebefrielsen är ju för att bevara en kulturskatt som annars skulle gå förlorad.
Jag tycker att staten skulle kunna ge bidrag till dom veteranbilsägare som är villiga att konvertera sin bil till etanol/biodiesel/gas-drift.
Man kanske skulle skattebefria alla som kör mindre än säg 500 mil om året med sina äldre entusiastbilar?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
31 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Bobo skrev:
Gamla bilar borde man max få köra några mil om året med annars straffskatt. Vilka bilar är det som är inblandade i flest olyckor, inte är det bilar med ABS och ESP osv i alla fall.

Eeh? jaha? Var och varannan dag är det ju nyare bilar i krascher, då menar jag från 1995 och upp. Många bilar som inte är över 30 år är inte utrustade med abs och esp. Min bil har inte esp och den är från 03...
Och klaga inte på min bil nu, det är det fel tråd för.

Försäkrar man en bil som är veteranklassad, d.v.s 30 år och äldre kan man få veteranbilsförsäkring. Då får man t.ex inte köra mer än 500 mil eller om det är 1000 mil per år. Annars gäller inte försäkringen, alltså samma som nyare bilar.
Känner många som har gamla fina bilar (ca 1946-1975)som körs högts ett par hundra mil på sommarhalvåret och står i garage resten av året. Har inte sett nån av såpass gamla bilar i nån krock på många år... Så kom inte och säg att det är flest gammelbilar i olyckor...

Jag har sett många nyare bilar som smällt. Men jag har faktiskt inte sett en enda smälld gammelbil i år.
Jag tror faktiskt det är så att bilister med ABS, ESP osv, litar för mycket på systemen och är inte beredd när olyckan händer. I en äldre bil så känns det obehagligt när det blir halt. Dessutom kanske man tar det lite lugnare med sin pärla?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
loudness
31 mars 2008 · 4 554 Inlägg

håller med firetraxx och tycker inte heller att entusiastbilar ska få rulla heller då dom har ett sådant värde att de är dumt att riskera deras säkerhet, bättre dom står i väl förvar och körs på transport om dom ska någonstans, en entusiastbil som rullar ser man alsrig endå mer än när den väl står still på träffen och har den då kört dit så lär den fått stenskott å annat

NJ_
31 mars 2008 · 2 118 Inlägg

loudness skrev:
håller med firetraxx och tycker inte heller att entusiastbilar ska få rulla heller då dom har ett sådant värde att de är dumt att riskera deras säkerhet, bättre dom står i väl förvar och körs på transport om dom ska någonstans, en entusiastbil som rullar ser man alsrig endå mer än när den väl står still på träffen och har den då kört dit så lär den fått stenskott å annat

men snälla, en bil är ju till för att användas.. är ju ett hån mot bilen om man ska köra den på en biltransport överallt..! å det är ju inte vv i sig som höjer skatterna utan dessa j*vla moderater !

D.i.l.l.i.g.a.f
NxV ElectroRaggare
1 april 2008 · 883 Inlägg

Jag tycker nog att det är bra att de stannar vid 1975 års modell med skattebefrielse.
Det är nog ett beslut för framtiden att stanna vid 75, annars skulle ju detta pågå och om 30 år skulle folk kunna åka runt i dagens finare bilar (de som fortfarande fungerar..) utan att betala skatt, de vill ju driva utvecklingen framåt att folk ska byta upp sig för att få en renare bilpark.


Det finns alltid folk som gnäller på olika beslut, det är bara så.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
doctor_doodle
1 april 2008 · 100 Inlägg

Håller med dig german! i sverige är man född fri men skattad till döds, vilket även kanske kommer gälla för veteranbilar tyvärr...

doctor_doodle
1 april 2008 · 100 Inlägg

Honken_ skrev:
Är jag den enda som tycker att allt miljösnack börjar bli lite för mycket?

DET STÅR MIG TAMIGFAN UPP I ÖRONEN med jävla miljösnack hit och miljösnack dit. växthuseffelt hit & dit. fucking politiker som sitter och ska bestämma att alla i hela världen ska åka "miljövänlig" buss överallt... Bussar är inte så jävla miljövänliga som dom tror... hade alla åkt buss så skulle det behöva gå så jävla många bussar i hela landet kors & tvärs. Vi är ju inte direkt robotar som åker till samma ställe varje dag samma tid.  skulle norrlandsbor få busslinjer 20 mil från civilisationen och det blir 3 passagerare på hela bussen, greta, orvar och bengt som ska till staden för att hälsa på sina syskon 1 gång i månaden så är ju det tvärtom miljövänligt.

Bussar funkar i städerna, men på mindre orter är dom helt och hållet värdelösa..
sorry..

Merclone Leg. Spådam
1 april 2008 · 816 Inlägg

Haha, det verkar som om alla som bara kör nya bilar har förbannat dåligt med pengar om veteranarnas skattebefrielse är något att pipa som en treåring över... Har ni inte märkt att veteranbilar är en hobby, inte ett transportsätt? Hur ofta ser ni en veteranbil ute på hösten och vintern egentligen? Veteranbilar över lag rullar färre mil än moderna bilar över lag. Dessutom drar de ju betydligt (det är ju för fan nästan tre gånger så mycket som moderna spisar) mer bensin och tar mer eller mindre igen all "extraskatt" som moderna fordon får betala genom skatten på bensin (för samma sträcka, inte på året utslaget). Varför kan folk inte bara vara glada för andras skull, låta folk med veteranare ha dem och glädjas åt dem istället för att klaga och påstå att alla bilar från 1975 och bakåt är skräp? Procentuellt sett så finns det nog fan mer rost på bilar från 2000-talet än de som ännu finns kvar från 50-talet... Sluta tänka i klicheér, raggarepoken är över. Den nya trenden är helrenovering.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Holiace
1 april 2008 · 1 754 Inlägg

Varför detta? Kul för dem som köpt bilar från 76-78 i hopp om att slippa skatten...

Om skatten skulle höjas ju äldre bilarna blev så skulle ingen med lite pengar inte råd att köpa bil.

Senast redigerat av Holiace (1 april 2008)

Jag kan inget om allt.
Germax
1 april 2008 · 12 086 Inlägg

Tycker de är bra att de beskattar gamla bilar, i regel släpper de ut massa skit och är oftast mindre trafiksäkra. Största skämtet är ju när de tog bort skrotpremien, för de första ta bort en premie man en gång i tiden betalat vid nyköp, hykleri.. det resulterar ju bara i att massa gammal skit fortf cirkulerar på vägarna lr ställs på hög nånstans på landet.

Förövrigt håller jag med någon ovan, orka skatter.. hatar sveriges skatter!!
Bläää

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang