2208
Sök

Vägverket DÖDAR Bilhobbyn!!!!

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 april 2008
Efterssom både bilindustrin och återvinnande av skrotbilar är energikrävande och har stora mängder utsläpp så borde det väl vara bättre för miljön att renovera en gammal bil även om den har lite högre emissioner?
Jag tycker gamla bilar ska slippa skatten, precis som nya "miljöbilar" får privilegier.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 april 2008
Det är ju tammef*n sorgligt! Va va det för fel i att låta bilar 30+ slippa skatter? Effekten av det är att KULTUR bevaras istället för att läggas på skroten. Värna om de gammla bilarna, skatt betalar de ju mer eller mindre endå genom t.ex. dryga 50% av soppapriserna osv. Någon skrev tidigare att man kunde innföra fördelar för äldre bilar konverterade för miljövänligare drivmedel/kat.

Släng förslaget i papperskorgenm, skövla lite mer regnskog till nya korkade förslag och granska samt beskatta de där förbannade politikerna till döds! Smitare, bedragare och allmänt korkade är va de är!
//Johannes

Rock'n Roll

DFFL
9 020 Inlägg
1 april 2008
Basera skatten på senaste besiktningen då.
Många tvåor och höga avgasvärden = högre skatt och vice versa.

För att det är jävligt fel när en bil från -65 med 5,7L V8 och halvtaskig förbränning är skattefri när min 1.8T kostar trots avsevärt mindre miljöskada.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 april 2008
FireTraXX skrev:
Basera skatten på senaste besiktningen då.
Många tvåor och höga avgasvärden = högre skatt och vice versa.

För att det är jävligt fel när en bil från -65 med 5,7L V8 och halvtaskig förbränning är skattefri när min 1.8T kostar trots avsevärt mindre miljöskada.

Jo visst men -65an går troligtvis betydligt färre timmar än din 1.8T. Vet inte exakt hur de spenderar skatterna men den skatten du snackar om nu är väll invävd i soppapriset? Slitaget av vägarna är väll nästintil obefintligt  om vi snackar rena entusiastbilar?

Men ditt förslag lät bra! Idag tjänar man ingenting (annat än att bidra till att skita ned mindre) på att göra sin bil mer miljövänlig. Så ditt förslag är inte helt fel, men entusiastbilar skall förbli skattefria!
//Johannes

Rock'n Roll

1 661 Inlägg
1 april 2008
Helt ärligt så är skatten det sista jag tänker på om man ska prata vad det kostar att äga en bil. Som någon sade så kostar ju en hyffsat veteranare en hel del så det är ju inga fattiga studenter som kör dem, och dem behöver bara skattas när dem är påställda. So whats the fuzz? 200kr/månaden i 5 månader?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 april 2008
Hardjim skrev:
Helt ärligt så är skatten det sista jag tänker på om man ska prata vad det kostar att äga en bil. Som någon sade så kostar ju en hyffsat veteranare en hel del så det är ju inga fattiga studenter som kör dem, och dem behöver bara skattas när dem är påställda. So whats the fuzz? 200kr/månaden i 5 månader?

Det ju ytterligare en utgift, ellerhur? Är man inte radan skattad upp till örona så blir man allt...

Rock'n Roll

RS
886 Inlägg
1 april 2008
StiFf skrev:
Honken_ skrev:
Är jag den enda som tycker att allt miljösnack börjar bli lite för mycket?

du är inte ensam

Håller med. Varför ska lilla Sverige vara så jävla duktiga när USA och andra stora länder knappt bryr sig kan man ju undra. Vi släpper säkert ut minst av alla i-länder men likt förbannat tillhör vi dem med högst skatt! mad

Focus RS

16 Inlägg
1 april 2008
men det e ju  det som e grejen...att alla jänkare mellan 50-60 talet de e dom som e snygga:P tex en cadillac eldorado 59:a

517 Inlägg
1 april 2008
Holiace skrev:
Varför detta? Kul för dem som köpt bilar från 76-78 i hopp om att slippa skatten...

Om skatten skulle höjas ju äldre bilarna blev så skulle ingen med lite pengar inte råd att köpa bil.

Köper man bilar bara för att slippa skatten kan man fan lika bra cykla!!!

Sen påstod någon att om man bara kör 500 mil om året borde man inte beskattas... Körde 350 mil med golfen förra året.. borde jag o alla andra som kör så lite också då slippa skatten?

/Martin - Wolfsburg GTI

DFFL
9 020 Inlägg
1 april 2008
jocke_003 skrev:
men det e ju  det som e grejen...att alla jänkare mellan 50-60 talet de e dom som e snygga:P tex en cadillac eldorado 59:a

Jag tycker nya bilar är snyggare, borde inte jag få bli av med skatten då?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 506 Inlägg
1 april 2008
Bostrom skrev:
StiFf skrev:
Honken_ skrev:
Är jag den enda som tycker att allt miljösnack börjar bli lite för mycket?

du är inte ensam

Håller med. Varför ska lilla Sverige vara så jävla duktiga när USA och andra stora länder knappt bryr sig kan man ju undra. Vi släpper säkert ut minst av alla i-länder men likt förbannat tillhör vi dem med högst skatt! mad

Ni har rätt, Men framförallt, När började alla bli så miljöbrydda.
En ordentligt vässad nybil som alla ni som älskar nybilar vill ha
är ju inte mkt bättre för miljön den......

Kan du andas kan du dö.

blacken
1 april 2008
Bobo skrev:
Gamla bilar borde man max få köra några mil om året med annars straffskatt. Vilka bilar är det som är inblandade i flest olyckor, inte är det bilar med ABS och ESP osv i alla fall.

Och var så finns detta påstående bekräftat någonstans?. Är fullständigt övertygad om att det är en "folkskröna".

2 164 Inlägg
1 april 2008
Miljö och miljö.
Inte vill jag ha en massa bilar som spyr ut skit i min stad så man knappt kan gå utan allt blir svart o grått.
Bilar med katalysator kan faktiskt rensa upp i luften om den är riktigt förrorenad.
I USA har du ju högre krav på vissa ställen än vi här i sverige så jätte bra är de inte i andra länder heller.
När de gäller klimatet är jag väldigt frågande till alla som säger om de med växthus effekten när de kan vara flera andra orsaker med.
Men skatt tycker jag alla bilar ska betala. Men jag fattar inte varför bli så förbannad över lite pengar när dom flesta som har antusiast bilar ändå är yngre 30 år i dagens läge.
Sen när de gäller första bilen finns de ju många prisvärda 90 tals bilar till en billig peng.

MVH

F
Senast redigerat av Fredrik-79 (1 april 2008)

Tomten
1 065 Inlägg
1 april 2008
blacken skrev:
Bobo skrev:
Gamla bilar borde man max få köra några mil om året med annars straffskatt. Vilka bilar är det som är inblandade i flest olyckor, inte är det bilar med ABS och ESP osv i alla fall.

Och var så finns detta påstående bekräftat någonstans?. Är fullständigt övertygad om att det är en "folkskröna".

Jag tror inte för 5 öre att nya bilar är inblandade i mindre olyckor snarare tvärtom.
Folk litar för mycket på ABS,ESP,GHB o allt vad det heter.

Sen tror jag alla redan fattat att vi bor i ett skit land. Vi ska vara så miljövänliga och betala skatter som ska gå till vägar o naturen.  (vilken vi alla vet inte händer)

ang skatt på våra skattebefiriade bilar är sjukt tycker jag. Vi betalar ju snart bara skatt. Skatt på bensinen, skatt på mat, skatt på försäkringen, skatt på skatten. Listan kan göras lång.
Allt för att sno åt sig mera pengar till staten, För dom tror väll alla sitter med en månadslön på par hundra tusen som dom själva gör.

Sverige ska vara så duktiga på allt.

8 156 Inlägg
1 april 2008
Det bästa borde väl om man införde en milskatt på bilar utan katalysator. För det är ju dom som släpper ut mest skit. För koldioxidskatten är ju redan betald i och med skatten på bensin.
Om man då inte kör så långt med sin fina bil så drabbas man inte speciellt hårt av skatten.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

644 Inlägg
1 april 2008
Phaetoon skrev:
Det bästa borde väl om man införde en milskatt på bilar utan katalysator. För det är ju dom som släpper ut mest skit. För koldioxidskatten är ju redan betald i och med skatten på bensin.
Om man då inte kör så långt med sin fina bil så drabbas man inte speciellt hårt av skatten.

Ja,mer skatt räddar säkert hela världens miljö...

DFFL
9 020 Inlägg
1 april 2008
Pellefax skrev:
Phaetoon skrev:

Ja,mer skatt räddar säkert hela världens miljö...

Det hade säkerligen gjort så att en del kört mindre.
Men inte nödvändigtvis.
Jag kör t.ex likadant oavsett bensinpriset, hade säkert gjort det även om milskatt införts med.

Russel Crowe, Gladiator.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
1 april 2008
Phaetoon skrev:

Det var en bra idé smile

Och dem som verkligen tror att folk köper 30+ bilar för att slippa skatt, vad tänker ni med..?
Vet ni vad ett hyffsad jänkeåk kostar?
Dem pengarna ett jänk kostar kan ni som gillar nyare bilar köpa en redigt ny snygg bil för.
Så det handlar inte om att dem som har äldre bilar är snåla. Där får ni nog tänka om...

Man köper en jänkare för att man gillar just jänkare.
Det är samma sak som att gilla tex Japsare.

Och att 30+ bilar är skattebefriade dör väl ingen av..? Det har ju varit så länge...

Om ni nu tänker på alla avgaser som släpps ut i denna ljuvliga miljö, köp en cykel. smile

I do it my way

2 924 Inlägg
1 april 2008
Phaetoon skrev:

Bra och rättvist förslag!!
Hoppas du går vidare med ditt förslag till Vägverket, fanns väl nån länk på första sidan.

...nån åtgärd på äldre bilar var ju inte direkt oväntat även om man tycker det är tråkigt för bilhobbyn... men jag tror inte det är nån enorm fara förutsatt att de inte beskattar dessa orimligt högt...

Man kan tycka att det är för mycket miljösnack men det är ett jättestort globalt problem som vi kommer få betala dyrt för om inget görs...
Sverige har väl dessutom en av Europas äldsta bilparker, kan ju säga en del...

Men vad hände egentligen 1975 på bilmarknaden i Sverige?
Den gränsen finns ju redan med svenska avgaskrav sen tidigare...
Var det att man tyckte Volvo 240 var en så grymt mycket bättre bil än Volvo 140 (minimal skillnad..) ?  ...eller djupare att B21 motorn var en revolution jämfört med B20...  roll
....eller vad är grundorsaken/-erna egentligen?

Känns som 1980 vore en mer realistisk gräns med tanke på vilket årtal det är nu och känns som bilindustrin gjorde ett större avstamp då än 1975...
Senast redigerat av peegee (1 april 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

FreddeK
1 april 2008
Skatt på alla bilar självklart men sänk den lite då man får in intäkterna för alla gamla holkar.

Sök