FireTraXX skrev:
jocke_003 skrev:
FireTraXX skrev:
Jag tycker nya bilar är snyggare, borde inte jag få bli av med skatten då?
nee för gamla bilar har man betalat skatt för i ***ävligt många år...
Men om du köper en gammal bil när du är 18, hur mycket har du betalat i skatt för den då?
Nu börjas det igen
men hur många har blivit skattade för mer än vad de var värda när de var nya?
Hur blir de för de som har köpte en bil som väntar på att den ska bli skatte fri då?
Jag köpte min W126 bara för att den en dag skulle bli skatte fri så man hade något och se fram i mot om man gör den super fin men till vilken nytta? De kommer säker up med senare att bilar som är äldre än 10år inte få framföras på väg, det e ju dumt nog att det skulle gå igenom om det ens kom upp i politiken.
Vi entusiaster till jänkare, halv gammla udda bilar får oftast ge astronomiska summor för ett skapligt project. Min pappa köpte en till jänkare nyss, den kosta ju lika mycket som vad han fick ge för 3-4 st lika för 3-5år sedan, det blir bara mindra å mindre av dom gammla fina bilarna med stil å charm de blir knappast fler och lär knappast minska i pris.
Inte som de nya plast raketerna som en del tror är så bra många av de är ju värra att krocka i än en gammal bil med redigt kaross, fast varför inte sätta i dagens säkethets system i de gammla bilarna lite snyggt? Jag skulle lungt kunna ge 200'000+ för en gammal bil då istället för en ny skrytt som går sönder när man bara kollar på den.

Fast man kan ju ha säg en årskatt på 1000kr per år och att den får köras 500/600mil om året men om man överskridet det så kan man åka på en straffskatt på säg 50kr/mil. Tror det skulle gå hem mycket bättre hos alla då.

ELLER fick en dunder idé varför inte sätta 2000kr i skatt på varje ord/mening en politiker säger skulle nog fungera mycket bättre för alla då.

De har ju endå sånna överdrivna löner så de lider de nog inte av.