Vägverket DÖDAR Bilhobbyn!!!!

TRYIT Teddan
28 maj 2008 · 2 495 Inlägg

ironhead skrev:

r-ted skrev:
men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

är det nått du inte är i mot hmmm kanske man ska höja dieseln och skatten ännu mer på just bmw... inte fan har man lust att betala mer i skatt än va bilen är värd är det rimligt kanske

betalar man mer i skatt än bilen är värd så kanske det är dags å skrota skiten

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Phaetoon
28 maj 2008 · 8 156 Inlägg

FireTraXX skrev:

insanebrains skrev:

FireTraXX skrev:
Jag skiter i vilket.
Har aldrig riktigt förstått varför skitgamla slöhögar som spyr halvtaskigt renade avgaser och rostar sönder överallt ska slippa skatten.

Borde ju nästan höjas med åldern istället.

he he... lär dig mecka bil istället för att gnälla,bli lite skitig om fingrarna...! cool

Jag vill inte mecka, av den enkla anledningen att man blir lite skitig om fingrarna.

Äh. Håll din bil ren så slipper du bli skitig. Dessutom så fungerar en välvårdad bil oftast så bra att man slipper att mecka med den, om man inte själv vill...

Anledningen till att man har skattebefriat veteranbilar är ju för att man anser att dessa fordon redan betalat av sin "skuld" till staten och att dessa bilar oftast kräver mer omsorg än modernare bilar. Dvs nästan samma orsak till varför Alliansen ansåg att fastighetsskatten skulle slopas.
Sen så finns det ju en historisk och kulturell anledning till skattebefrielsen också. Man vill främja veteranbilarna helt enkelt. Sen kan man ju tycka att folk som åker 5000 mil om året i sin veteranbilsklassade Volvo 245:a från 1978 borde få betala en liten slant iaf?
Man kanske bara skulle få skattebefrielse om man kör mindre än 1000 mil om året?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ironhead volvoraggare
28 maj 2008 · 4 776 Inlägg

r-ted skrev:

ironhead skrev:

r-ted skrev:
men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

är det nått du inte är i mot hmmm kanske man ska höja dieseln och skatten ännu mer på just bmw... inte fan har man lust att betala mer i skatt än va bilen är värd är det rimligt kanske

betalar man mer i skatt än bilen är värd så kanske det är dags å skrota skiten

alla har ju inte råd att köpa nya bilar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
TRYIT Teddan
28 maj 2008 · 2 495 Inlägg

Phaetoon skrev:

FireTraXX skrev:

insanebrains skrev:

he he... lär dig mecka bil istället för att gnälla,bli lite skitig om fingrarna...! cool

Jag vill inte mecka, av den enkla anledningen att man blir lite skitig om fingrarna.

Äh. Håll din bil ren så slipper du bli skitig. Dessutom så fungerar en välvårdad bil oftast så bra att man slipper att mecka med den, om man inte själv vill...

Anledningen till att man har skattebefriat veteranbilar är ju för att man anser att dessa fordon redan betalat av sin "skuld" till staten och att dessa bilar oftast kräver mer omsorg än modernare bilar. Dvs nästan samma orsak till varför Alliansen ansåg att fastighetsskatten skulle slopas.
Sen så finns det ju en historisk och kulturell anledning till skattebefrielsen också. Man vill främja veteranbilarna helt enkelt. Sen kan man ju tycka att folk som åker 5000 mil om året i sin veteranbilsklassade Volvo 245:a från 1978 borde få betala en liten slant iaf?
Man kanske bara skulle få skattebefrielse om man kör mindre än 1000 mil om året?

Där är du inne på något , det är storskillnad på en riktigt fin gammelbil och en "tattarbil".
ser inte riktigt skälet till att familjen ingeson skall åka skattebefriat i sin volvo 245L -77 som är ett rullande lik.

Men att en riktigt fin gammal PV som rullar några få mil på årets finaste dagar , den kan ju få vara skattebefriad...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
TRYIT Teddan
28 maj 2008 · 2 495 Inlägg

ironhead skrev:

r-ted skrev:

ironhead skrev:

är det nått du inte är i mot hmmm kanske man ska höja dieseln och skatten ännu mer på just bmw... inte fan har man lust att betala mer i skatt än va bilen är värd är det rimligt kanske

betalar man mer i skatt än bilen är värd så kanske det är dags å skrota skiten

alla har ju inte råd att köpa nya bilar

alla har inte råd att åka bil heller , ändå gör dom det......

skillnad på nya bilar och 30år gamla lik, finns garanterat något mellanting


lite sjukt att en gammal dieselbil som spyr ut svartrök skall vara skattebefriad men en ny dieselbil med partikellfilter måste man betala skatt på

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
ironhead volvoraggare
28 maj 2008 · 4 776 Inlägg

en volvo från 77 kan vara djävligt fin också allt hänger i hop hur man sköter bilarna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
TRYIT Teddan
28 maj 2008 · 2 495 Inlägg

ironhead skrev:
en volvo från 77 kan vara djävligt fin också allt hänger i hop hur man sköter bilarna

en brukskörd svensson bil som används som transportmedel för en familj i den undremedelklassen är knappast det jag förknippar med veteranbil

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Oskar_ Avstängd
28 maj 2008 · 124 Inlägg

ironhead skrev:
en volvo från 77 kan vara djävligt fin också allt hänger i hop hur man sköter bilarna

Nej, den kan inte vara jävligt fin år 2008.

Senast redigerat av Oskar_ (28 maj 2008)

Jag är en tramsare.
Tiger1978 Fattig student
28 maj 2008 · 1 282 Inlägg

r-ted skrev:
men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

Ja och du har vanlig försäkring på ferrarin förstår jag o inte entisiuast försäkring.. annars betalar vi ju för din försäkring med...
Kan inte dra alla över en kant...
Men skatta ihjäl bilarna bara så slipper vi kanske veteranbilarna snart med

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
TRYIT Teddan
28 maj 2008 · 2 495 Inlägg

Tiger1978 skrev:

r-ted skrev:
men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

Ja och du har vanlig försäkring på ferrarin förstår jag o inte entisiuast försäkring.. annars betalar vi ju för din försäkring med...
Kan inte dra alla över en kant...
Men skatta ihjäl bilarna bara så slipper vi kanske veteranbilarna snart med

Japp jag har en vanlig försäkring , försäkrad hos Dinaförsäkringar.
Orka allt krångel för att spara någon 1000lapp om året.

så du behöver inte vara orolig att du betalar något för mig

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
alain www.bimmerpower.org
29 maj 2008 · 3 995 Inlägg

Tiger1978 skrev:

r-ted skrev:
men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

Ja och du har vanlig försäkring på ferrarin förstår jag o inte entisiuast försäkring.. annars betalar vi ju för din försäkring med...
Kan inte dra alla över en kant...
Men skatta ihjäl bilarna bara så slipper vi kanske veteranbilarna snart med

**********************
1) Det är inte sossarna som sa: En för alla, alla för en, det är dom 3 musköter i Frankrike. wink
2) här i Sverige jag skulle kunna säga att det är: En för sig själv och Gud för alla, det i dagens lägge stämmer bättre. cool
3) Varför inte göre som försäkring, att lägga skatt efter antal mil och inte vikten eller ännu bättre, som i  visa andra EU länder, ta bort skatten på bilar.
4) man pratar mycket om vad man tycker inte om, men vad händer, vad gör man för ändra saker och ting? ingenting!
När man ser protest listan mot bensinpris som har funnit i flera år, vad händer med den? ingenting! utom det här: http://www.auto-facts.org/water4gas-scam.html
5) kan någon säga vad har hänt den 23e maj ( den stora protest dagen mot bensinpris?) inte vet jag! har inte sett eller hört någonting.
I Frankrike, presidenten vågar inte göra hur mycket som helst mot folk ty folket har lite mer krut i röven än vad de har här.
Kan det vara så svårt att få folk att röra på sig för sitt eget bästa?
staten är säkert glad för det och kan göra vad dom vill.
Som jag säger, politiken är som en gammal soppa, det kan man leva på men det smakar fan.
Är inte folk tillräckligt trött på det?.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
FireTraXX DFFL
29 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Phaetoon skrev:

FireTraXX skrev:

insanebrains skrev:

he he... lär dig mecka bil istället för att gnälla,bli lite skitig om fingrarna...! cool

Jag vill inte mecka, av den enkla anledningen att man blir lite skitig om fingrarna.

Äh. Håll din bil ren så slipper du bli skitig. Dessutom så fungerar en välvårdad bil oftast så bra att man slipper att mecka med den, om man inte själv vill...

Anledningen till att man har skattebefriat veteranbilar är ju för att man anser att dessa fordon redan betalat av sin "skuld" till staten och att dessa bilar oftast kräver mer omsorg än modernare bilar. Dvs nästan samma orsak till varför Alliansen ansåg att fastighetsskatten skulle slopas.
Sen så finns det ju en historisk och kulturell anledning till skattebefrielsen också. Man vill främja veteranbilarna helt enkelt. Sen kan man ju tycka att folk som åker 5000 mil om året i sin veteranbilsklassade Volvo 245:a från 1978 borde få betala en liten slant iaf?
Man kanske bara skulle få skattebefrielse om man kör mindre än 1000 mil om året?

Jag blir ju inte skitig ens om bilen är skitig eftersom att jag aldrig skulle få för mig att göra något större ingrepp än att fylla på spolarvätska och byta nån lampa.
Så det är ju egentligen inte ens ett problem.

Jag håller med om att skrothögarna inte borde vara skattebefriade när de används dagligen till och från jobb.
De fina som startas upp 3 gånger om året däremot kan ju lika gärna fortsätta på samma sätt.
Inför kontrollbesiktning av mätaren eller nåt årligen av bilar som är skattebefriade.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Grantomta
29 maj 2008 · 216 Inlägg

FireTraXX skrev:

insanebrains skrev:

FireTraXX skrev:
Jag skiter i vilket.
Har aldrig riktigt förstått varför skitgamla slöhögar som spyr halvtaskigt renade avgaser och rostar sönder överallt ska slippa skatten.

Borde ju nästan höjas med åldern istället.

he he... lär dig mecka bil istället för att gnälla,bli lite skitig om fingrarna...! cool

Jag vill inte mecka, av den enkla anledningen att man blir lite skitig om fingrarna.

inte för att vara taskig men du låter bortskämd, det är väl bättre att folk skruva å renoverar gamla bilar istället för att dom ska stå bakom nån lada å trilla isär! eller?

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
rideharddiefree Höbonde
29 maj 2008 · 228 Inlägg

Aja tråkigt som fasen, finns inte EN ny bil som är snyggare än de gamla muskelbilarna från sent 60tal och början av 70talet!

Och för den delen så spelar det ingen roll om alla i Sverige skulle åka runt i varsin elbil för ändå skulle det inte göra nån skillnad på dagens klimat! Lilla lilla Sverige ska vara så duktiga i allting men det hjälper inte eftersom det inte är några andra länder som hänger på!

Ohh alla hav på klotet kommer att stiga så mycket bla bla det blir varmare bla bla bla men för i helvete det är bara naturens gång. Mycke snack om jordens medeltemperatur bla bla men farsans morfar plöjde åkern i januari på 70talet!

Nog sagt om det men vem gillar inte en varm sommar med mycket sol?!big_smile

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
FireTraXX DFFL
29 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Grantomta skrev:

FireTraXX skrev:

insanebrains skrev:

he he... lär dig mecka bil istället för att gnälla,bli lite skitig om fingrarna...! cool

Jag vill inte mecka, av den enkla anledningen att man blir lite skitig om fingrarna.

inte för att vara taskig men du låter bortskämd, det är väl bättre att folk skruva å renoverar gamla bilar istället för att dom ska stå bakom nån lada å trilla isär! eller?

Låter jag bortskämd för att jag inte vill bli smutsig?
Ja, isåfall så är jag nog bortskämd också med tanke på att jag duschar och byter kläder dagligen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
insanebrains
29 maj 2008 · 160 Inlägg

r-ted skrev:
men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

varför inte vara nöjd med att vi här i svergie har förmånen med skatte befrielse på äldre bilar,billiga försäkringar på äldre entusiast fordon...! varför inte glädjas med andra ...!  Du skulle behöva komma
ner ifrån dina höga hästar en aning ,Moneyman !!  Jag trodde att vi som är bilintresserade skulle hålla ihop...!   Tala ut på miljöpartiets sida istället, eller gröna bilister...! Hälsa & Säg att du åker miljö ferrari..cool

Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Grantomta
29 maj 2008 · 216 Inlägg

FireTraXX skrev:

Grantomta skrev:

FireTraXX skrev:

Jag vill inte mecka, av den enkla anledningen att man blir lite skitig om fingrarna.

inte för att vara taskig men du låter bortskämd, det är väl bättre att folk skruva å renoverar gamla bilar istället för att dom ska stå bakom nån lada å trilla isär! eller?

Låter jag bortskämd för att jag inte vill bli smutsig?
Ja, isåfall så är jag nog bortskämd också med tanke på att jag duschar och byter kläder dagligen.

aa typiskt drag för folk som har tummen mitt i handen och är för slöa/fjantiga för att göpra nåt själva

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
MilleN
29 maj 2008 · 9 108 Inlägg

Tjat tjat tjat, om det är så dyrt för alla entusiaster att ha sina veteranbilar påställda, ställ av dom då så kostar dom noll, nada och ingenting! En veteranbil som används mer än ett par veckor om året är ingen entusiastbil.

Mackanol
29 maj 2008 · 2 079 Inlägg

Grantomta skrev:

FireTraXX skrev:

Grantomta skrev:

inte för att vara taskig men du låter bortskämd, det är väl bättre att folk skruva å renoverar gamla bilar istället för att dom ska stå bakom nån lada å trilla isär! eller?

Låter jag bortskämd för att jag inte vill bli smutsig?
Ja, isåfall så är jag nog bortskämd också med tanke på att jag duschar och byter kläder dagligen.

aa typiskt drag för folk som har tummen mitt i handen och är för slöa/fjantiga för att göpra nåt själva

kanske inte är så jäkla intresserad av det

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
TRYIT Teddan
29 maj 2008 · 2 495 Inlägg

insanebrains skrev:

r-ted skrev:
men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

varför inte vara nöjd med att vi här i svergie har förmånen med skatte befrielse på äldre bilar,billiga försäkringar på äldre entusiast fordon...! varför inte glädjas med andra ...!  Du skulle behöva komma
ner ifrån dina höga hästar en aning ,Moneyman !!  Jag trodde att vi som är bilintresserade skulle hålla ihop...!   Tala ut på miljöpartiets sida istället, eller gröna bilister...! Hälsa & Säg att du åker miljö ferrari..cool

tror du har missförstått mig lite , jag skrev lite mer i ett annat inlägg...
jag tycker inte att gamla bilar skall vara skattebefriade , om inte det är ett entusiastfordon..

Någon moneyman är jag inte utan jag har jobbat ihop varenda krona jag har, inget kommer gratis .
Därför lackar jag ur fullständigt när någon säger att det är rätt åt folk med pengar, å att alla med pengar är dryga osv..
För 7år sedan stog jag som montör på en snickerifabrik och tillverkdae modulväggar, kände att jag skulle göra nått å så gick det som det gick.

men åter till vägskatten, fina gamla entusiastfordon kan vara skattebefriade.
Tattarbilar som används bara just för att dom är skattebefriade borde tvångsskrotas.

Hoppas min förklaring ger dig lite mer sinnesro och inte får dig att uppfatta mig som en bortskämd valp:)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang