Såg en text på en Trafikpolis egna hemsida på nätet. Nu när vi börjar ta ut våra pärlor på vägen, och kanske frestas att stå på lite ibland, så bör man kanske ha detta i tankarna......
Säkerheten går alltid först mina vänner! /TLO
FRONTALKROCK...
Jag såg ett papper som beskriver vad som händer vid en krontalkrock i 90 km/tim när man inte använder bilbälte.
Många säger att det inte händer dem eller att de kör bra och har full "koll". Men vad händer när man möter någon som inte har samma "koll", är berusad, kör fortare än vad den klarar av, får sladd, punktering, drabbas av en akut sjukdom (hjärtinfarkt, epilepsi el.likn.) m.m. Eller kan det vara så enkelt att man inte alltid har den "superkoll" man trodde?? Mycket kan hända och det finns många männiksor i trafiken...Jag känner inte till ursprungskällan till denna "detaljbeskrivning" och vet inte hur sanningsenlig den är. Men av vad jag har sett i mitt jobb så har jag sett resultatet av en del trafikolyckor och denna beskrivning är i alla fall inte långt från verkligheten...
Det tar 7 tiondels sekund innan allt är över vid en frontalkrock i 90 km/tim utan bilbälte. Här kan du läsa en detaljbeskrivning av varje tiondels sekund under dessa sista 7/10 sekunderna av ditt liv vid en frontalkrock i 90 km/tim utan bilbälte...
Nu börjar sista sekunden i ditt liv:
1/10 sek Du är fortfarande oskadd, men din bil börjar deformeras. Det startar längst fram vid stötfångaren som bucklas. Den nyputsade kromen lossnar, kylargrillen likaså.
2/10 sek Märkliga saker börjar hända. Framvagnen pressas ned medan de roterande bakhjulen lyfter från marken. Motorhuven knycklas loss från sina fästen och slungas in i den laminerade vindrutan. Framflyglarna börjar deformeras. samtidigt som de pressas bakåt och blockerar dörrarna. Du själv fortsätter framåt med samma hastighet som före krocken, men börjar snart att bromsas upp ratten. Det kommer att bli en obehaglig inbromsning, för nu väger du 4500 kg. Samtidigt krockar dina raka ben med torpedväggen (väggen mellan kupén och motorrummet). Du hinner inte uppfatta det, men just då går knälederna av med en hård knall.
3/10 sek Du har lättat helt från din bekväma stol. Dina trasiga knän demoleras mot instrumentbrädan, ditt huvud snuddar vid solskyddet och bröstkorgen skall snart spetsas mott rattkronan. Dina fingrar griper krampaktigt om ratten som viker sig under våldsamma påfrestningen för du väger fortfarande 4500 kg.
4/10 sek Sex decimetrar av din bil har demolerats, men resten rusar ännu fram med nära 75 km/tim. Du själv störtar fram genom bilen med drygt 80 km/tim. Det går så fort att du inte hinner uppfatta hur den tunga motorn skjuts bakåt i karossen.
5/10 sek Den söndervridna rattkronan tränger in i ditt bröst. Vassa stålklor river hål i lungorna och punktrerar dina ådror. Lungorna fylls med blod, medan dina händer griper i dödskramp om ratten som nu pressats ned i vertikal ställning. Kroppen börjar reagera mot den våldsamma attacken genom bröstkorgen. Du är på väg att dö inifrån.
6/10 sek Skorna slits av dina fötter. Karossen pressas ihop och börjar vika sig på mitten. Sidorutorna exploderar i en kaskad av glassplitter. Ditt huvud kraschar mot den laminerade vindrutan, glaset klöser upp köttiga sår i ansiktet och på halsen och blodet börjar spruta. Bakvagnen slår i marken med våldsam kraft.
7/10 sek Hela din fina bil är deformerad. Inredningen lossnar, dörrarna kastas upp och bagaget spys ut på vägbanan. I den sista häftiga rörelsen, innan bilen är helt uppstannad slungas stolarna framåt. Ditt säte pressar dig mot den trasiga rattstång du är uppträdd på och stålklorna river upp ännu mer av insidan. Blod sprutar ur din mun och hjärtat stannar. Det orkar inte arbeta under den ohyggliga påfrestningen. Du är nu död...
Total tid:
7/10 sek
Du är död på sju tiondelar av en sekund (7/10 sek) därför att du är dum nog att inte använda bilbältet. Visst, du hinner knappast känna något under dödskampen. Men det är knappast så här du vill dö, eller hur? Det var om den här futtiga sekunden av ditt liv som jag ville att du skulle känna till. Om vad som händer. Om hur det händer. Om hur blixtsnabbt du massakreras, och rådbråkas till döds, uppträdd på en rattstång som en insekt på en nål.
källa :
www.kjelle.com (maila honom för vidare källhänvisning)