4400
Sök

Väckarklocka inför sommaren (Mkt Obehaglig text)

1 062 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Såg en text på en Trafikpolis egna hemsida på nätet. Nu när vi börjar ta ut våra pärlor på vägen, och kanske frestas att stå på lite ibland, så bör man kanske ha detta i tankarna......
Säkerheten går alltid först mina vänner! /TLO

FRONTALKROCK...

Jag såg ett papper som beskriver vad som händer vid en krontalkrock i 90 km/tim när man inte använder bilbälte.
Många säger att det inte händer dem eller att de kör bra och har full "koll". Men vad händer när man möter någon som inte har samma "koll", är berusad, kör fortare än vad den klarar av, får sladd, punktering, drabbas av en akut sjukdom (hjärtinfarkt, epilepsi el.likn.) m.m. Eller kan det vara så enkelt att man inte alltid har den "superkoll" man trodde?? Mycket kan hända och det finns många männiksor i trafiken...Jag känner inte till ursprungskällan till denna "detaljbeskrivning" och vet inte hur sanningsenlig den är. Men av vad jag har sett i mitt jobb så har jag sett resultatet av en del trafikolyckor och denna beskrivning är i alla fall inte långt från verkligheten...

Det tar 7 tiondels sekund innan allt är över vid en frontalkrock i 90 km/tim utan bilbälte. Här kan du läsa en detaljbeskrivning av varje tiondels sekund under dessa sista 7/10 sekunderna av ditt liv vid en frontalkrock i 90 km/tim utan bilbälte...

Nu börjar sista sekunden i ditt liv:

1/10 sek Du är fortfarande oskadd, men din bil börjar deformeras. Det startar längst fram vid stötfångaren som bucklas. Den nyputsade kromen lossnar, kylargrillen likaså.

2/10 sek Märkliga saker börjar hända. Framvagnen pressas ned medan de roterande bakhjulen lyfter från marken. Motorhuven knycklas loss från sina fästen och slungas in i den laminerade vindrutan. Framflyglarna börjar deformeras. samtidigt som de pressas bakåt och blockerar dörrarna. Du själv fortsätter framåt med samma hastighet som före krocken, men börjar snart att bromsas upp ratten. Det kommer att bli en obehaglig inbromsning, för nu väger du 4500 kg. Samtidigt krockar dina raka ben med torpedväggen (väggen mellan kupén och motorrummet). Du hinner inte uppfatta det, men just då går knälederna av med en hård knall.

3/10 sek Du har lättat helt från din bekväma stol. Dina trasiga knän demoleras mot instrumentbrädan, ditt huvud snuddar vid solskyddet och bröstkorgen skall snart spetsas mott rattkronan. Dina fingrar griper krampaktigt om ratten som viker sig under våldsamma påfrestningen för du väger fortfarande 4500 kg.

4/10 sek Sex decimetrar av din bil har demolerats, men resten rusar ännu fram med nära 75 km/tim. Du själv störtar fram genom bilen med drygt 80 km/tim. Det går så fort att du inte hinner uppfatta hur den tunga motorn skjuts bakåt i karossen.

5/10 sek Den söndervridna rattkronan tränger in i ditt bröst. Vassa stålklor river hål i lungorna och punktrerar dina ådror. Lungorna fylls med blod, medan dina händer griper i dödskramp om ratten som nu pressats ned i vertikal ställning. Kroppen börjar reagera mot den våldsamma attacken genom bröstkorgen. Du är på väg att dö inifrån.

6/10 sek Skorna slits av dina fötter. Karossen pressas ihop och börjar vika sig på mitten. Sidorutorna exploderar i en kaskad av glassplitter. Ditt huvud kraschar mot den laminerade vindrutan, glaset klöser upp köttiga sår i ansiktet och på halsen och blodet börjar spruta. Bakvagnen slår i marken med våldsam kraft.

7/10 sek Hela din fina bil är deformerad. Inredningen lossnar, dörrarna kastas upp och bagaget spys ut på vägbanan. I den sista häftiga rörelsen, innan bilen är helt uppstannad slungas stolarna framåt. Ditt säte pressar dig mot den trasiga rattstång du är uppträdd på och stålklorna river upp ännu mer av insidan. Blod sprutar ur din mun och hjärtat stannar. Det orkar inte arbeta under den ohyggliga påfrestningen. Du är nu död...

Total tid:

7/10 sek
Du är död på sju tiondelar av en sekund (7/10 sek) därför att du är dum nog att inte använda bilbältet. Visst, du hinner knappast känna något under dödskampen. Men det är knappast så här du vill dö, eller hur? Det var om den här futtiga sekunden av ditt liv som jag ville att du skulle känna till. Om vad som händer. Om hur det händer. Om hur blixtsnabbt du massakreras, och rådbråkas till döds, uppträdd på en rattstång som en insekt på en nål.

källa : www.kjelle.com  (maila honom för vidare källhänvisning)
Senast redigerat av TLO (2 april 2008)

"You Go, we go!"

272 Inlägg
2 april 2008
Jäkligt obehagligt, men en frontalkrock i 90 lämnar väl inte speciellt höga odds även med bilbälte.
Tur iallafall att man alltid har på det

Sierra-döbel

268 Inlägg
2 april 2008
Man får sig en tankeställare om hur bra "koll" man har som du sa. När det är så väl beskrivet så vill man verkligen inte se sig själv eller någon annan i den situationen. Bara att titta bort en kort sekund, byta låt på stereon och man kan ha någon alkoholpåverkad person några meter framför sig som inte kan kontrollera sig själv eller bilen..

Bra tråd, bör läsas..

ElectroRaggare
886 Inlägg
2 april 2008
hmm

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
2 april 2008
Riktigt sinnesväckande text. Kommer nog sitta i bakhuvudet detta ett tag framöver. Använder ALLTID bälte för övrigt.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

hater
656 Inlägg
2 april 2008
bur and racingharness is the shiet ^^

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 april 2008
Har med sett denna texten från kjelle, dock inte han heller som skrivit den utan han har i sin tur kopierat den någon annanstans ifrån.

Och sen är den ju ganska gammal med, airbags och nyare bilar med deformationszoner etc var ju inte inräknat när den här texten skrevs.

Dock kör ju många runt i gamla volvos tex wink som inte har sånna nymodigheter och då är detta vad som kan hända.

Någon som sett det där fifth gear-testet mellan en halv-gammal kombi volvo och en renault av nyare slag ??

Den där lilla klena renaulten gör ju slarvsylta av volvon.

Och nej, detta är inget anti-volvo inlägg utan jag menar mer att äldre bilar (alla äldre bilar) har sämre säkerhet än moderna bilar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 april 2008
TBOC_Razor skrev:
Har med sett denna texten från kjelle, dock inte han heller som skrivit den utan han har i sin tur kopierat den någon annanstans ifrån.

Och sen är den ju ganska gammal med, airbags och nyare bilar med deformationszoner etc var ju inte inräknat när den här texten skrevs.

Dock kör ju många runt i gamla volvos tex wink som inte har sånna nymodigheter och då är detta vad som kan hända.

Någon som sett det där fifth gear-testet mellan en halv-gammal kombi volvo och en renault av nyare slag ??

Den där lilla klena renaulten gör ju slarvsylta av volvon.

Och nej, detta är inget anti-volvo inlägg utan jag menar mer att äldre bilar (alla äldre bilar) har sämre säkerhet än moderna bilar.

jag tycker de där testet med gamla volvo och nya renaulten är missvisande...för volvon har längsmonterad motor och renaulten har tvärmonterade motor...de är som att man sätter sig å kör en runda med bilen och krockar med tex först en lyckstolpe och sen med en betongvägg i samma hastighet och inget av dom ger vika..vad gör störst skada ? lykstolpen går långt in i bilen men väggen den smular sönder kofångare och huven typ men inget mer för där träffar kraften så stor yta.......  på renaulten så tar hela jävla motorn upp smällen och sen träffar den en stor yta på tex torpedväggen...på en gammal bil med längsmonterad motor så skyddar lysen motorhuv o lite framkant på motorn bara...sen e torpedväggen där direkt..

använder alltid bilbälte...har jobbat som bilmek och sätt hur illa bilarna blir tillknycklade....även i låga hastigheter...

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 april 2008
och de säger jag inte för å vara "sk" volvobög eller liknande..e samma sak på en gammal bmw tex...

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 april 2008
Mmm.. Läskigt som fan. hmm Men man får sig en tankeställare om vad det finns för galningar där ute. Påverkade av dryck, drofger eller piller. Eller en vanlig hjärtattack. Kanske t.o.m en nysning. Vem vet?

Har läst nåt liknande en gång.. Har alltid bälte när jag åker i en bil, både när jag kör eller åker med.
Ser alltid till att den/de som åker med alltid har bälte, annars får dom inte ens åka med.
Usch, tänker på dom två ungdomarna som dog nu i dagarna när dom smällde mot ett träd. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

8 921 Inlägg
2 april 2008
Bra text, men att inte ange källa när man "snor" text är dåligt.

Fotograf på Tierp iDag

1 062 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:

Sorry hoppas du är nöjd nu då...
Senast redigerat av TLO (2 april 2008)

"You Go, we go!"

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 april 2008
Hamilton skrev:

Vad skulle det göra?
Det är ju ingen bok för 17..

Det är en bra text och passar in på en sån här sida med en massa bilgalna typer som oss...
Även om det kanske är nån annan som har skrivit det tyckte iaf jag att den var helt och hållet läsvärd.
Tack för att du förstörde en bra tråd... mad
EDIT: Källan står ju i början om du inte såg det.
Senast redigerat av Irmscher Vectra (2 april 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

12 086 Inlägg
2 april 2008
Visst, något i den stilen händer.. men att katogorisera upp det i tidsdelar och att så exakt beskriva händelseförloppet är ju bara urlöjligt.

Det står något om att lungorna börjar fyllas med blod, under 5 tiondelen. Det är ju troligt. Det säger pang och du flyger några sekunder i luften innan du landar på marken, med krossade ben och förmodligen krossad bröstkorg, dör ganska omgående, beroende på hur illa hjärtat tagit stryk. Fortsätter hjärtat pumpa och du inte krossat huvet lär du ligga i smärtor tills du förblöder.

Källa, min logiska tolkning, och inget jävla överdramatiserat skräcksenario.
Senast redigerat av JapMax (2 april 2008)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 april 2008
man får ju en liten tankeställare där... visseligen brukar jag vara ganska duktig på att använda bilbälte, finns det inte bälte som i till exempel en gammal veteranare så känner jag mig alldrig riktigt trygg om det går över 60km/h typ

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

* Klåpare
1 718 Inlägg
2 april 2008
Om det sitter en airbag monterad blir buk och bröst sprängt till köttfärs efter 5/10 sekund då tro? hmm Nej inget kul sätt att lämna in tofflorna på... För att inte tala om hur kul det är för den arma stackarn som ska sanera olycksplatsen.. yikes Tur man inte har en turbo som hela tiden frestar en.. wink

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

8 921 Inlägg
2 april 2008
TLO skrev:
Hamilton skrev:

Sorry hoppas du är nöjd nu då...

Mig spelar det ingen större roll, tänker mera på upphovsmannen...roll

Fotograf på Tierp iDag

Hmm.
2 april 2008
Hmm.. jag väger 75kg vid 1g, och 10100 KG vid X*g i 90km/h. Det sa hon när jag gjorde halkan iaf.. tongue. vid 37-38 kg @en G är det väl snarare 4500kg, men allt annat stämde nog in hyfsat bra =p

Jag använder alltid bältet dock. känns obehagligt att itne använda bältet, då jag helt enkelt "övervant" mig.
Senast redigerat av Hmm. (2 april 2008)

Son Of Murphy
782 Inlägg
2 april 2008
Bra läsning, och jag måste erkänna att så där är inget sett jag vill dö på iaf... sad
Ang. användning av bilbälte, det gör jag nu av vana, sedan en tidigare olycka där bältet räddade mitt liv. hmm
Ang. nya o gamla bilar; Visst finns det airbägs, SIPS o sånt, men man KAN kanske inte alltid förlita sig på tekniken. Jag själv har t.ex. fått ABS-bromsar o låsa sig... sad

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Hmm.
2 april 2008
Mankan1978 skrev:
Bra läsning, och jag måste erkänna att så där är inget sett jag vill dö på iaf... sad
Ang. användning av bilbälte, det gör jag nu av vana, sedan en tidigare olycka där bältet räddade mitt liv. hmm
Ang. nya o gamla bilar; Visst finns det airbägs, SIPS o sånt, men man KAN kanske inte alltid förlita sig på tekniken. Jag själv har t.ex. fått ABS-bromsar o låsa sig... sad

Aldrig fattat SIPS, vad är det för något? vad för nytta?

Sök