4193
Sök

Väckarklocka inför sommaren (Mkt Obehaglig text)

Son Of Murphy
782 Inlägg
2 april 2008
Hmm. skrev:
Mankan1978 skrev:
Bra läsning, och jag måste erkänna att så där är inget sett jag vill dö på iaf... sad
Ang. användning av bilbälte, det gör jag nu av vana, sedan en tidigare olycka där bältet räddade mitt liv. hmm
Ang. nya o gamla bilar; Visst finns det airbägs, SIPS o sånt, men man KAN kanske inte alltid förlita sig på tekniken. Jag själv har t.ex. fått ABS-bromsar o låsa sig... sad

Aldrig fattat SIPS, vad är det för något? vad för nytta?

Om jag inte är helt ute o cyklar så här mitt i natten, så står det väl för Side Impact Protection System, dvs. sidoimpakts skydd typ... hmm Rätta mig gärna någon om jag har fel...
Hur det funkar o vad det egentligen är vet jag inte... hmm Men nu när jag varit i mina B-stolpar på min S40 sitter det någon typ av gasbehållare eller liknande under klädseln, kompisen trodde det hade o göra med bältesspännaren, men jag har inte en aning. Har iaf SIPS på min! tongue
Senast redigerat av Mankan1978 (2 april 2008)

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

* Klåpare
1 718 Inlägg
2 april 2008
SIPS är airbags i dörrsidorna som ska skydda lite extra vid sidokrockar. Vissa SIPS system är kompletterade med "rullgardiner" alltså långsmala airbags som kommer ut ur a-stolpen eller ovanför sidorutan.

Angående gasbehållaren i b-stolpen så har den mycket riktigt med bältesspännaren att göra. Vid frontalkrock löser den ut och stramar bilbältet hårt över bröstet för att en airbag är livsfarlig om man kommer för nära med huvudet.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 april 2008
Xuri skrev:
TBOC_Razor skrev:
Har med sett denna texten från kjelle, dock inte han heller som skrivit den utan han har i sin tur kopierat den någon annanstans ifrån.

Och sen är den ju ganska gammal med, airbags och nyare bilar med deformationszoner etc var ju inte inräknat när den här texten skrevs.

Dock kör ju många runt i gamla volvos tex wink som inte har sånna nymodigheter och då är detta vad som kan hända.

Någon som sett det där fifth gear-testet mellan en halv-gammal kombi volvo och en renault av nyare slag ??

Den där lilla klena renaulten gör ju slarvsylta av volvon.

Och nej, detta är inget anti-volvo inlägg utan jag menar mer att äldre bilar (alla äldre bilar) har sämre säkerhet än moderna bilar.

jag tycker de där testet med gamla volvo och nya renaulten är missvisande...för volvon har längsmonterad motor och renaulten har tvärmonterade motor...de är som att man sätter sig å kör en runda med bilen och krockar med tex först en lyckstolpe och sen med en betongvägg i samma hastighet och inget av dom ger vika..vad gör störst skada ? lykstolpen går långt in i bilen men väggen den smular sönder kofångare och huven typ men inget mer för där träffar kraften så stor yta.......  på renaulten så tar hela jävla motorn upp smällen och sen träffar den en stor yta på tex torpedväggen...på en gammal bil med längsmonterad motor så skyddar lysen motorhuv o lite framkant på motorn bara...sen e torpedväggen där direkt..

använder alltid bilbälte...har jobbat som bilmek och sätt hur illa bilarna blir tillknycklade....även i låga hastigheter...

Missvisande och missvisande, många moderna bilar har väl tvärmonterad motor ??

Det är ju lite som att säga att det är fusk att använda metallkulor för att sno kompisens stenkulor när man spelar kula på skolgården, "nä dina kulor e ju mycket tyngre så det gills inte!!".

Jag tycker iaf inte att det är så missvisande, volvon är en gammal bil som finns ute på vägarna och renaulten är en ny bil som finns ute på vägarna alltså är en krock mellan dom fullt möjlig och om dom nu krockar i verkligheten vad ska killen i volvon säga ??

"Det e ju fusk för din motor är tvärställd men det e inte min så skadorna på mig och min bil gills inte!" eller vad ??  tongue

Och ja, SIPS står för Side Impact Protection System (eller nått sånt tongue ) och är sidokrocksskydd, bör väl betyda att bilen har krockkuddar inbyggda i yttersidan på stolarna. Min har iaf det och därför får man inte använda tex överdragsklädsel osv eftersom det skulle kunna hindra airbagen i stolen från att göra sitt jobb.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

* Klåpare
1 718 Inlägg
2 april 2008
Ja just det, det sitter SIPS i stolsidorna på nyare Volvomodeller, det har du rätt i. På 480 sitter det bara i dörrsidorna.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

3 235 Inlägg
2 april 2008
Krossad bröstkorg har jag hört om, men aldrig spetsad av rattstammen.
Det måste i så fall vara en bil från 40-50 talet?

På mer eller mindre moderna bilar är ratten designad för att absorbera kraften vid krock.
Även med bälte kan folk som sitter för nära ratten komma i kontakt med den med huvudet, och då måste ju ratten ge efter. Dessutom har bilar (när var det, efter 60-70 talet..? rätta mig om jag har fel) rattstammar som deformeras vid krock, just för att inte orsaka skador på bröstkorg.

Jag tycker att den texten borde uppdateras.

Glidarn
408 Inlägg
2 april 2008
TFkarlsson skrev:
Riktigt sinnesväckande text. Kommer nog sitta i bakhuvudet detta ett tag framöver. Använder ALLTID bälte för övrigt.

Jepp bälte is da shit!!

(obrut)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
2 april 2008
Gjort en del oförsiktiga grejer med både cross å bil, men aldrig en meter utan hjälm/bälte, å de bokstavlitg talat!

Sky´s the limit...

4 001 Inlägg
2 april 2008
Gulmun skrev:
SIPS är airbags i dörrsidorna som ska skydda lite extra vid sidokrockar. Vissa SIPS system är kompletterade med "rullgardiner" alltså långsmala airbags som kommer ut ur a-stolpen eller ovanför sidorutan.

Angående gasbehållaren i b-stolpen så har den mycket riktigt med bältesspännaren att göra. Vid frontalkrock löser den ut och stramar bilbältet hårt över bröstet för att en airbag är livsfarlig om man kommer för nära med huvudet.

SIPS är INTE airbags i dörrsidorna, det står för Side Impact Protection System som någon skrev här innan och det är extra förstärkningar i bl.a tröskel och dörr för att kunna stå emot en sidosmäll bättre

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

127 Inlägg
2 april 2008
Jag har varit passagerare under en frontalkrock i en bit över 90km/h. Kan säga att det inte var någon skön upplevelse. Visserligen hade jag bälte på mig, men flög ändå fram i instrumentbrädan.

http://static.pici.se/pictures/LmRAkyPgt.jpg

Bilen knycklades till hårt på min sida, dörren gick inte att få upp och motorn satt i princip i mittkonsollen. Dessutom började skiten brinna direkt.

Ändå blev enda skadan en spricka i armbågen och bröstsmärtor.

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
2 april 2008
kolvas skrev:
Gulmun skrev:

SIPS är INTE airbags i dörrsidorna, det står för Side Impact Protection System som någon skrev här innan och det är extra förstärkningar i bl.a tröskel och dörr för att kunna stå emot en sidosmäll bättre

Exakt precis så är det!!big_smile har för mig att det kom på 940 modellen nån gång i början på 90-talet. det där med sidoairbags som folk skriver om heter helt enkelt bara sidoairbags och de kan sitta både i stolssidan och i B-stolpen beroende på vilken modell. pratar man om Volvos sidokrocksgardiner så kallar Volvo de för IC och det står för Inflatable Curtain. vet inte vad andra bilmärken kallar sina krockgardiner för.

Fan jag har haft en film på en amerikansk brandman som jobbar i en bil efter en trafikolycka där inte passagerar airbagen löst ut, utan den smäller när brandmannnen är där inne och det är en hyfsad smäll han får kan man säga. Får leta och se om den finns på datorn så ska jag lägga ut den

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 april 2008
Såna här texter borde alla läsa.

Tyvärr är det nog inget man tänker på när man ligger där i 200km/h på landsvägen bara.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

blacken
2 april 2008
TBOC_Razor skrev:
Har med sett denna texten från kjelle, dock inte han heller som skrivit den utan han har i sin tur kopierat den någon annanstans ifrån.

Och sen är den ju ganska gammal med, airbags och nyare bilar med deformationszoner etc var ju inte inräknat när den här texten skrevs.

Dock kör ju många runt i gamla volvos tex wink som inte har sånna nymodigheter och då är detta vad som kan hända.

Någon som sett det där fifth gear-testet mellan en halv-gammal kombi volvo och en renault av nyare slag ??

Den där lilla klena renaulten gör ju slarvsylta av volvon.

Och nej, detta är inget anti-volvo inlägg utan jag menar mer att äldre bilar (alla äldre bilar) har sämre säkerhet än moderna bilar.

Så värst "liten och klen" är inte Renaulten, ställ dom bredvid varandra så får du se..

DFFL
9 020 Inlägg
2 april 2008
Shit happens, jag kör utan bälte 8/10 gånger.
Mest för att jag glömmer, tar på det när jag kommer på det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 418 Inlägg
2 april 2008
Hellre dör jag än hamnar i rullstol, så bältet skiter jag i.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

294 Inlägg
2 april 2008
Lindberg88 skrev:

hmm?

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

blacken
2 april 2008
Lindberg88 skrev:

Stora ord, men när det "kniper" till så är jag övertygad att det blir en annan "klang i skällan". Döden kan vara ganska så skrämmande när han lägger sin hand på ens axel..

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
2 april 2008
När jag var "ung å dum ( wink ) så körde jag oxå utan bälte. Den morgonen jag krockade min Clio ( -00 ) så hade jag änglavakt minst sagt. Det var en singelolycka på en härligt kurvig väg som slutade i diket. Bilen var totalskrot, helt intryckt både fram, bak å passagerar sida. Som tur var så klarde sig just förarsidan. Hade som sagt inget bälte å lyckades som tur är att hålla i mig i ratten å inte inte flyga ut ur bilen. Höll så hårt att jag hade sönder musklerna i armarna men klarade mig hyfsat annars, mängder med blåmärken å en spricka i underarmen som jag han få upp mellan näsan å ratten då det tog stopp.
Är än idag mkt tacksam för att min skyddsängel var vaken den morgonen.

Sedan dess är det bälte som gäller, å har inte mina passagerare bälte på sig så stannar jag bilen till bältet kommer på om de tjafsar om en sådan sak.

Andra trafikolyckan var i oktober -06, jag var passagerare när vi fick möte på våran sida i en skymd kurva.
Vi frontade till stor del på passagerar sidan å hade jag inte haft bälte på mig så vetti gudarna hur det hade gått..:S Smällen var så kraftig att bältet knäckte 6 av min revben då det tog stopp. Det gick så fort i kollisonsögonblicket att jag inte ens hann reagera. Lite andra skador fick jag oxå, men framför allt e jag åter igen otroligt tacksam över att både jag å sambon klarade oss såpass bra som vi gjorde.
Vi har både besvär sedan dess, men vi lever iaf, ngt vi troligen inte gjort utan bälte å hade vi gjort det så hade vi haft betydligt större skador att leva med...

Så till er som skriver att ni hellre dör än hamnar i rullstol har lixom missat att det faktiskt finns en hel del alternativ där i mellan....
Bältet kan faktiskt rädda er ifrån att hamna i den där rullstolen å istället kunna fortsätta leva ett normalt liv!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

320 Inlägg
2 april 2008
denna text menar att bilen stannar på 1 tiondel av sekund?

det är väl lite fel. den har fortfarande  relativ hastighet framåt.
den "stannar inte direkt" (det står kroppen fortsätter med 75km/h typ)

Sök