Köp av 200sx ( frågor om vart man kan få tag på info osv...)

Frippe08 Galen
2 april 2008 · 849 Inlägg

Hej!

Jag har sökt och inte hittat något bra, men om du har något så skicka den då.

Har hittat en 200sx som har gått 17000mil 92a och det är några grejjer som jag inte gillar med den.

Den är importerad
17000mil känns ganska mycket.
finns inga papper eller servicebok.

Det som är bra är att ägaren säger att den går jätte bra i motor och låda och den är billig. ( 20 000kr )
Så jag vet inte vad jag ska göra, den ligger långt bort ifrån där jag bor så ska jag åka och titta på den eller strunta i den?
Jag vill också veta en sida där jag kan se när bilen har varit besiktigad vad den fått anmärkningar på osv... om man kan se hur långt den hade gått då osv...

Så skriv mycket nu! har riktig beslut ångest.

Mvh Fredde

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
henkebenke
2 april 2008 · 1 703 Inlägg

Såklart att ägaren säger att den går jättebra smile

Har du verkligen sökt på forumet om 200sx? Det finns mängder av länkar med info om 200sx.

Ang. besiktningsanmärkningar, ring till bilprovningen och kolla.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Frippe08 Galen
2 april 2008 · 849 Inlägg

Okej , ska göra det!
Ni kan också skriva vad det är jag ska kolla efterom jag åker och kollar på bilen.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Frippe08 Galen
2 april 2008 · 849 Inlägg

kollade igenom 200sx men hittade typ ingeting tyvär vetefan vad jag ska söka påhmm

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
J-Amundson
2 april 2008 · 37 Inlägg

hehe :p finns väl lite att anmärka på dom! Rostig under vingen, brukar väl gå sönder ganska lätt "vissa iaf" dom är ju oftast ganska tuktad, då som är populära bland ungdomar! Menmen .. Roliga bilar värkar det ju vara, har själv vare sugen på en!

Turbofemma blire nog :)
MixiL MadLamb Racing
2 april 2008 · 210 Inlägg

Känsliga för slarv med oljebyten som leder till lagerras. Kontakta även 200sxOGS (www.200sx.nu) för mer tips.

Senast redigerat av MixiL (2 april 2008)

shogun
2 april 2008 · 2 117 Inlägg

Frippe08 skrev:
kollade igenom 200sx men hittade typ ingeting tyvär vetefan vad jag ska söka påhmm

Kanske ska kolla lite noggrannare nästa gång? wink

http://web.200sx.nu/ombilarna/kopguide.asp

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Frippe08 Galen
2 april 2008 · 849 Inlägg

shogun skrev:

Frippe08 skrev:
kollade igenom 200sx men hittade typ ingeting tyvär vetefan vad jag ska söka påhmm

Kanske ska kolla lite noggrannare nästa gång? wink

http://web.200sx.nu/ombilarna/kopguide.asp

Det har jag läst wink glömde skriva det wink

men vad tycker ni om miltalen priset och att den inte har service bok och att den är importerad?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
sir_daniel www.kudoz.se
2 april 2008 · 3 802 Inlägg

de flesta s13 är ju importerade, viktigaste med eller utan bok är hur den känns, låter o ser ut.
jämnt avstånd mellan paneler? konstiga veck i karossen? tickande motor? eller någon som känns konstigt eller inte verkar stämma....

jensclaudius PM Competition Team
2 april 2008 · 711 Inlägg

Se till att kolla efter rost, kolla bussningarna, GÖR komptest och lyssna efter ramlagerknack.

Servicebok är skitsamma, fuskas ändå så mycket med dom och att den är svensksåld borgar inte för att milen skulle stämma utan det fuskas lika mkt här som där borta. Provkör och syna i detalj för en billig bil kan bli riktigt dyr.

Har själv ägt 1 s13 innan den jag har nu och åkte på motorbyte först till följd av byte av topplockspackning m.m m.m och det på grund av okunskap vid inköp. Men jag har lärt mig skruva unde de åren jag hade den...

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
shogun
2 april 2008 · 2 117 Inlägg

Frippe08 skrev:
Okej , ska göra det!
Ni kan också skriva vad det är jag ska kolla efterom jag åker och kollar på bilen.

Tycker att detta räcker ganska långt...

Köpguide

Allmänt
Kolla så att bilen inte har skatteskuld, körförbud eller leasingspärr. Kolla också om bilägaren är samme person som säljaren. Allt detta gör du hos Bilregistrets talsvarstjänst (tel 077-125 25 25). Ta också reda på föregående ägare och fråga om skick, miltal osv när han/hon ägde den. Mätarställningen kan du också kontrollera genom att beställa besiktningsprotokoll från den station där bilen besiktats.
Köper du bilen hos en bilfirma har du ett bättre rättsligt skydd än vid privatköp men oftast är priset också högre. Hör efter med konsumentvägledaren i din kommun om en viss bilhandlare har haft många klagomål. Se till att alla överenskommelser anges i köpeavtalet och att du får med dig ett exemplar av varudeklarationen vid köpet.

Innan du kör iväg
Kolla utsidan efter rost. Speciellt i hjulhus, under bakvingen, sparklådorna och fjädersätena fram. Gunga bilen alla hörn. Gungningen ska upphöra direkt du slutar.

Kolla efter spår av en krock/dikeskörning. Verkar alla balkar raka och alla springor runt dörrar osv ska vara parallella. Har du möjlighet att lyfta upp bilen och se underredet är det ett stort plus. Leta efter konstigheter som kan ha uppstått vid en krock eller avåkning.

Kolla inredningen, en välvårdad inredning tyder på att övriga bilen också är väl skött. OBS rekondfirmor kan göra ett väldigt bra jobb! Leta efter tecken som sliten ratt och nedsutten förarstol och sliten ruta/lampglas för att kunna se om bilen har gått så långt (kort?) som säljaren säger.

Starta motorn och kontrollera att ljus, bromsljus, blinkrar och signalhorn fungerar. Kontrollera också övriga funktioner som innerbelysning, värmefläkt, eventuell eluppvärmning i förarstolen, fönsterhissar med mera. Se så att motorn går stadigt och inte växlar motorvarv. Lyssna efter missljud. Låt någon varva bilen och lyssna under tiden efter missljud.

Provkörning
Kontrollera följande under provturen:
· Drar bilen snett vid bromsning? Gnisslar det? Gör det så beror det på skeva, rostiga eller ojämna bromsskivor.
· Vibrationer eller skakningar i ratten?
· Vill bilen dra åt något håll?
· Går det lätt att lägga i växlarna? Hoppar någon växel ur vid motorbroms eller acceleration?
· Lyssna också efter andra missljud.
· Hugger kopplingen? Slirar den? Blir det ett annat ljud när du står stilla och har kopplingen nedtryckt?
· Sätt på värmen och kontrollera att den fungerar.
· Har bilen AC? Kommer det kyla från den? Påfyllning av kylmedel är inte billigt.
· Dra åt handbromsen. Bromsar den något?

Efter provkörningen
Öppna motorhuven. Låt motorn gå på tomgång. Kontrollera och tänk på följande:
· Hur låter motorn? Skrammel? Andra missljud?
· Går motorn jämnt? Ojämn gång kan tyda på allvarliga fel. Lita inte på om säljaren säger att det är en justeringssak som är enkel att åtgärda.
· Titta åter efter vatten- och oljeläckage
· Titta på avgaserna. Blå eller svart rök tyder på att motorn är allvarligt sliten och grå rök (motorn ska vara ordentligt varm) tyder på ett inre vattenläckage i motorn. Se upp, det kan bli dyrt att reparera.

Övrigt
· Svensksåld eller importerad? Isåfall när och av vem?
· Antal ägare? Hur länge har de ägt bilen? Många korta ägarskap kan tyda på att det finns något rejält fel med bilen.
· Servicebok? Full eller bara stämplad i början? Auktoriserad verkstad? Nyservad?
· Besiktigad? Senast? Finns de senaste besiktningsprotokollen att titta på är det ett stort plus.
· Är bilen omlackad? Varför?
· Fukt i kupén eller skuffen? Lyft på mattor och känn efter.
· Är bilen trimmad/ombyggd? Finns originaldelarna kvar? Reservhjul? Verktyg?

Speciellt med Nissan 200SX
· Är serviceboken välfylld? Regelbunden service är viktigt och särskilt oljebyten.
· Kontrollera däck, fälgar, bromsar, koppling och stötdämpare extra noga. Detta är delar som ofta slits hårt på en sportig bil som 200SX.
· Turbon. Är den bytt? Ett oljerör vid turbon var från fabrik för snäv vilket ledde till att det koksade (klumpades) inuti turbon. Fr.om 1991 sitter ett ersättningsrör monterat på bilarna, men kontrollera detta på årsmodellerna 1989-1990. Är röret full med avlagringar, då är turbon ganska säkert på väg att haverera pga dålig smörjning.
· Turbon ska börja ladda runt 3000 varv och ladda fullt till ca 6500 varv.
· Rost under bakvingen. Det finns nog ingen som är helt rostfri. Sitter vingen fast ordentligt och verkar vingen jämn uppe på? Lyft lite på den och kolla under efter rost.
· Är kamremmen bytt? Ska bytas var 9000:e mil.
· Undersök bromsskivorna fram. Ett vanligt problem är att de slår sig, speciellt på de tidigare årsmodellerna med 257mm skivor.
· Tröghet i växellådan när bilen är kall gäller alla 200SX och beror på snävt vinklade drev i växellådan.
· Småfel som trasiga elantenner, trasig stolsvärme och sönderslagna dimljus är vanliga åkommor på 200SX.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
shogun
2 april 2008 · 2 117 Inlägg

20.000 är ju inga pengar att tala om. Be honom skicka över nytagna bilder...närbilder på både motorrum, utsida, insida. under, lister fälgar och däck så har du något att utgå ifrån när du beslutar dig för att åka eller stanna hemma.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Frippe08 Galen
3 april 2008 · 849 Inlägg

Jag har fått bilder av honom och det ser faktiskt ganska bra.
Lite rost på bakluckan och en liten bula längst bak på sidan på bilen.
Ska be om bilder på motor och däck.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Hee-Maan
3 april 2008 · 3 113 Inlägg

rost på bakluckan är vanligt på 200a.. lätt att få bort med rätta händer o matriel.. smile

Semper Fi
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang