4365
Sök

Köpråd - Saab 9-5 2,3T

438 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Hej alla!

Som rubriken lyder, några kända barnsjukdomar på denna bil och årsmodell vad ska jag kolla extra på.
Är en årsmodell 2000 och har gått ca 12000 mil, servad enligt bok. 8 el 9000 mil servicen är dock missad.

Tack på förhand.

1 453 Inlägg
7 april 2008
Kolla upp om vevhusventilationen är bytt, vanligt fel på 9-5 modell 98-01 att sk oilsludge uppstår. Det som händer är att motorn förbränner på tok för mkt olja helt enkelt. Är den inte bytt så tror jag SAAB gör det enligt förlängd motorgaranti.

438 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
sveddan skrev:
Kolla upp om vevhusventilationen är bytt, vanligt fel på 9-5 modell 98-01 att sk oilsludge uppstår. Det som händer är att motorn förbränner på tok för mkt olja helt enkelt. Är den inte bytt så tror jag SAAB gör det enligt förlängd motorgaranti.

Okey, bra tips...

195 Inlägg
7 april 2008
kolla så dämparna bak inte är helt slut sen är det juh bakvagns bussningarna men dom vet jag inte hur du ska kolla om du bara ska stå där ute men aa det är vell dom två sakerna och så är det vevhusventilation som redan sveddan har nämt

8 921 Inlägg
7 april 2008
Ej komplett sevicebok=Leta vidare eller ge ett skambud. Finns mycket 9-5 på marknaden.

Fotograf på Tierp iDag

8 921 Inlägg
7 april 2008
Zoltrix skrev:
sveddan skrev:

Okey, bra tips...

Fungerar inte på den bilen då servicen inte är OK, så motorgarantin kan du glömma.

Fotograf på Tierp iDag

438 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Zoltrix skrev:
sveddan skrev:

Okey, bra tips...

Fungerar inte på den bilen då servicen inte är OK, så motorgarantin kan du glömma.

Okey, har du någon aning om vad det kostar att få det åtgärdat utan garanti, ca-pris?

Är det samma fel på saab 93 på -03 årsmodell

2 164 Inlägg
7 april 2008
Zoltrix skrev:
Hamilton skrev:
Zoltrix skrev:

Okey, bra tips...

Okey, har du någon aning om vad det kostar att få det åtgärdat utan garanti, ca-pris?

Nej de är de inte.
De är inte samma motor i dom.
En missad service behöver inte betyda så mycket.
Kolla oljan och kamkedjan om du kan.
Kolla även turbon hur de känns och lyssna efter missljud.
Hör man de minsta lilla missljud även på full servade bilar ska man avstå köp!

MVH

F

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 april 2008
Zoltrix skrev:
Hamilton skrev:
Zoltrix skrev:

Okey, bra tips...

Uppdateringssatsen till vevhusventilationen kostar typ 300kr (subventionerat pris från saab) så ungefär 1000kr bör det ungefär kosta på en riktig Saab-verkstad med jobb.

Det är inga raketforskar-grejor som byts utan det är en större oljefälla, annat påfyllningsrör, lite slangar och sen leds cirkulationen om lite. Det är istortsett allt vad uppdateringen går ut på.

Satsen kan du köpa själv direkt från saab eller tex speedparts men installationen bör du låta en saab-verkstad sköta om du inte råkar ha tex WIS eller något liknande där det står vad som ska göras.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök