Trimm och besiktning

larrenilsson
7 april 2008 · 61 Inlägg

Hur är det om jag skulle trimma min bil med ett chip och dom ser att den är trimmad då går den inte igenom el ? För att på besiktningen så dom ju börja att köra genom diagnosutagen på modeller efter och tillochmed 02 vad jag har hört.. men om man trimmar med ppc så och ställer till orginal när man besiktar bör det väl gå?? Och sen hur är det med försäkringen

CC72
7 april 2008 · 1 661 Inlägg

Vad är det för bil?

Mullee
7 april 2008 · 22 Inlägg

den går igenom besiktningen och försäkringen ändras inte eftersom försäkringsbolaget inte vet att du har trimmat din bil big_smile

bumpe Lastbilsmekaniker
7 april 2008 · 3 878 Inlägg

Besiktningen KAN läsa ut felkoder för 100kr extra tror jag det var...

Med ppc är du säker om du trimmat ner och styrboxen fått adaptera sig några mil...

larrenilsson
7 april 2008 · 61 Inlägg

Det är en saab 9-3 04a 1.8t och jag tycker den är lite slö så jag vill stoppa i ett steg1 i den åtminstone...Nej men det är just det om man skulle smälla som bilen blir demolerat frågan är ju om man skulle få ut nått på försäkringen??

larrenilsson
7 april 2008 · 61 Inlägg

Det är en saab 9-3 04a 1.8t och jag tycker den är lite slö så jag vill stoppa i ett steg1 i den åtminstone...Nej men det är just det om man skulle smälla som bilen blir demolerat frågan är ju om man skulle få ut nått på försäkringen??

IMPRAZERN Intresseklubben
7 april 2008 · 673 Inlägg

Blir itne försäkringen arg om man har trim? om man trimmar täcker väl inte försäkringen skadorna ?

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
larrenilsson
7 april 2008 · 61 Inlägg

Det är just det jag är rädd för att dom kanske inte gör men jag vet inte hur mkt dom kollar på sånt liksom.. man behöver ju inte säga att den är trimmad det är ju om dom kollar det...

Phaetoon
7 april 2008 · 8 156 Inlägg

Risken finns ju att du inte få ut något på försäkringen, men vilket försäkringsbolag skulle lägga ner pengar på att kolla upp en Saab med 1.8t? Tror du klarar dig. Men risken finns alltid.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
larrenilsson
7 april 2008 · 61 Inlägg

Nej det har du iochförsig rätt och tror inte dom skulle kolla det om du verligen skulle kracha och smäller du bara en skärm kan du man ju ställa till orginal igen så ser dom inte förhoppningsvis

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
7 april 2008 · 6 170 Inlägg

Om du skulle typ kvadda bilen så kan du ju alltid helt enkelt gräva ut styrboxen ur bilen så borde dom väl inte kunna få fram att bilen varit trimmad tongue

Men tror du verkligen att dom kollar bilen efter trim bara för att du gör en buckla i en av skärmarna ??  lol

Tror nog inte att dom slösar tid och pengar på sånt big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Blida
7 april 2008 · 654 Inlägg

Är inte insatt i på vilket sätt dom kollar motor datan i din bil genom diagnos uttaget.
men rätt säker på att dom inte kommer gå igenom dom parametrar som ändras på din org program vara när du chipat..Så vidare inte dom har en diagnos dator som går i genom en massa olika parametrar och varnar för dom som inte är inom tillverkarens tolleranser så är nog risken rätt omöjlig.
men visst,har man dekaler och annat för att upplysa om att bilen varit inne hos nån välkänd chip firma så kanske möjligheten finns..tvivlar dock starkt på att dom skulle orka och vilja ta sig tid till att börja kolla motor data bara för att jaga nån som chipat sin bil..tror inte heller dom skruvar av ev lock till ECUn bara för att se om det sitter nått annat chip eller sockel av nån typ.
Kan inte tänka mig att det är allt för vanligt om ens över huvud taget så att F-bolag gör en motor analys genom att gå igenom motor parametrar på en bil som kanske har krockat eller nått sånt..Om det nu bara är frågan om en chipning och kanske avgassys..okej att det säkert är möjligt om det ligger fuel cell od i bilen att dom börjar fatta misstankar.

tror du förstår hur ja menar!

mvh

Gonken Fortare än kvickt
7 april 2008 · 241 Inlägg

angående försäkringspengar. skulle försäkringsbolaget laga bilen efter en eventuell kollision, för att sedan bänka den? att det sitter trimdelar i bevisar inte att hästkraftsantalet har ökat. det är helt riskfritt att trimma motorn när det gäller besiktning/försäkring, så länge man inte turbokonverterar för då kan besiktningen märka. ett chip märker inte en jävel.

Akta lacken pappskalle!
Blida
7 april 2008 · 654 Inlägg

tror knappast ett F-bolag bänkar en bil..alla bilar av samma modell,motor lämnar inte identiskt med effekt.
snarare tror ja mer på att om misstankar finns av olika anledningar att motorn får en ordentligt diagnos av firma för att kontrollera olika parametrar..men samtidigt då kan det många ggr vara svårt att yrka på att dom fanns innan ev kollison..så risken är nog rätt liten om det är frågan om mjukvaru trimmning..pratar man mekanisk trimmning så är givetvis möjligheten större att vägra ersättning..iom att trimmningen är mer uppenbarlig för både ögon och annat då.

Hamilton
8 april 2008 · 8 872 Inlägg

Gonken skrev:
angående försäkringspengar. skulle försäkringsbolaget laga bilen efter en eventuell kollision, för att sedan bänka den? att det sitter trimdelar i bevisar inte att hästkraftsantalet har ökat. det är helt riskfritt att trimma motorn när det gäller besiktning/försäkring, så länge man inte turbokonverterar för då kan besiktningen märka. ett chip märker inte en jävel.

Är det PPC så går det att se att det har ändrats och när det har gjorts, går däremot inte att se vilket prg som suttit i om man byter efter krocken. Sitter trim mjukvaran i så står det även i från vem det är.
Så försäkringsbolaget lär nog undra varför man bytt mjukvara...roll
Hur det är på andra bilar vet jag inte utan det här gäller nyare SAAB -03 och uppåt.

Sedan har vi den "svarta lådan" men den får inte läsas utan ägarens medgivande, så där är det rätt lugnt.

Senast redigerat av Hamilton (8 april 2008)

Fotograf på tierpidag.se
larrenilsson
8 april 2008 · 61 Inlägg

Det är just det som jag tänker på att dom ser att det är ändrat i mjukvaran om dom lägger ner tid att kolla på det smile

Tack för svaren allihop smile

KarlNilsson Örebroare i exil
8 april 2008 · 970 Inlägg

Ja nä det brukar inte vara några problem, men man ska aldrig säga aldrig. Läste om någon kille som inte kom igenom besiktningen pga trim med sin 9-3a. Han hade för övrigt bara steg1, eller steg2. Jag själv har dock aldrig stött på problem trots ökad effekt m.m. Besiktning kollar mjukvara? Varken hört talas om eller vart med om att dom gjort. Skulle det vara något nytt påfund från deras sida i jakten på "chiptrimmen"?

Hej FRA!
Sokrates Eliminator
8 april 2008 · 1 441 Inlägg

Bilprovningen kommer i framtiden att börja läsa av data i moderna bilar för att hitta chipstrimmar m.m.
Ang. försäkringsbolag så räcker det med att dom misstänker nån sorts bedrägeri så kan de hålla inne ev ersättningar, särskilt vid ersättning vid motorhaveri, eller krock med annat fordon.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
avatars
17 december 2008 · 15 Inlägg

larrenilsson skrev:
Nej det har du iochförsig rätt och tror inte dom skulle kolla det om du verligen skulle kracha och smäller du bara en skärm kan du man ju ställa till orginal igen så ser dom inte förhoppningsvis

du får nog ge fan i o smälla så blir försäkring inte så sur och inte din plånbok heller smilelol

BMW 530i T V8 "mullret" (1993)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
17 december 2008 · 1 163 Inlägg

tror du får öka effekten max 10% inte säker på det men smäller man ligger man nog jävligt illa till tongue

~Andy~
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang