Trimm och besiktning

nuffe I brist på annat :)
14 januari 2009 · 526 Inlägg

Förlåt för bump.....

F-bolagen pillar väl inte efter sådana saker som chiptrim om man nu bara ska råkat ut för något litet. Vi säger någon har slängt en sten genom rutan/inbrott/skadegörelse eller kan dom få för sig att kolla om bilen är chippad bara "för att"??

Ta som exempel laga stenskott, en sådan sak kan väl aldrig orsaka koll efter chiptrim??

Btw,
Vad har besiktningen att göra med chiptrim, det rör väl inte dem något eller??? När/var har ni läst om att dom ska börja jaga chippade bilar?

soyd
14 januari 2009 · 1 853 Inlägg

men hum.... jag vet att på min golf kan inte ens Volkswagen se att det är en optimerad programvara på den. Jag tvivlar att svensk bilprovning kan se det då. men så är den inte heller chippad utan mappad...

sen tycker jag att vem f*n har bestämt att dom får koppla på sina pc's på våra bilar... känns som att man inte skulle gå med på det.... det är ju data intrång om dom gör det utan ägarens medgivande...

så om man inte kommer ge dom tillåtelse att koppla in pc:n, blir bilen underkänd eller ?

Mangisen
14 januari 2009 · 1 035 Inlägg

ska in med min saab om ca 1 månad till bes.. kör med nordic steg 3..
Räcker och dra ut säkringen så laddar bilen grundladd.. om man nu vill vara säker tongue

BBAD Utbildad hobbymekare
14 januari 2009 · 1 125 Inlägg

soyd skrev:
sen tycker jag att vem f*n har bestämt att dom får koppla på sina pc's på våra bilar... känns som att man inte skulle gå med på det.... det är ju data intrång om dom gör det utan ägarens medgivande...

isf får dom skaffa husransakan (stavs) eller kanske ska skriva bilransakan big_smile

de måste polisen ha för att få kolla igenom ens bil med, för att få öppna luckat tex

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
nuffe I brist på annat :)
14 januari 2009 · 526 Inlägg

Mange__ skrev:
ska in med min saab om ca 1 månad till bes.. kör med nordic steg 3..
Räcker och dra ut säkringen så laddar bilen grundladd.. om man nu vill vara säker tongue

Fast det spelar ju ingen roll.... Om dom nu kopplar in och läser programvaran så lär dom se att det inte är ex. originalladd.

Mangisen
14 januari 2009 · 1 035 Inlägg

nuffe skrev:

Mange__ skrev:
ska in med min saab om ca 1 månad till bes.. kör med nordic steg 3..
Räcker och dra ut säkringen så laddar bilen grundladd.. om man nu vill vara säker tongue

Fast det spelar ju ingen roll.... Om dom nu kopplar in och läser programvaran så lär dom se att det inte är ex. originalladd.

hur ofta gör dom det då? har aldrig hört talas om detta

nuffe I brist på annat :)
14 januari 2009 · 526 Inlägg

Mange__ skrev:

nuffe skrev:

Mange__ skrev:
ska in med min saab om ca 1 månad till bes.. kör med nordic steg 3..
Räcker och dra ut säkringen så laddar bilen grundladd.. om man nu vill vara säker tongue

Fast det spelar ju ingen roll.... Om dom nu kopplar in och läser programvaran så lär dom se att det inte är ex. originalladd.

hur ofta gör dom det då? har aldrig hört talas om detta

Har heller aldrig hört talas om detta, men om du kollar igenom denna tråd så ser du att det diskuteras om att besiktningen ska få befogenheter att kolla programvara på jakt efter chippade bilar.

Så spelar ingen större roll om du drar säkringen egentligen. Sen så kommer de ju inte köra bilen mer än någon meter (?) för att testa handbroms o allt va fan dom pillar med.....

Aern
14 januari 2009 · 457 Inlägg

Dom åker ju inte ut och tuktar bilen och provar om den är trimmad. "Du får en två här, bilen är troligtvis trimmad"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang