Vilka är reglerna för tonings grej uppe i framrutan..?

almerstedt
9 april 2008 · 54 Inlägg

Ska det bli olagligt och köra med solskyddet nere med då eller? hoho

BMW 335 "Touring M-sport" (2007)
Madhouse
9 april 2008 · 1 079 Inlägg

hittade en enkel förklaring här: http://www.norrbottensglas.se/besiktning.htm

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 april 2008 · 10 427 Inlägg

En besiktningsman på Bilprovningen i Falun sa att det var ej var tillåtet med 'tonings grej' uppe i framrutan.
Men brukade vara snälla och gå efter solskydden.

Luddtussen Rally ludde
10 april 2008 · 213 Inlägg

Ingen går säker med toning i Framrutan

För 3 år sedan  lämnade vi in våran Golf till auktoriserad firma för att sätta dit en Board i framrutan.
i 2 år gick den igenom besiktningen utan några frågor men i år fick den tas bort för att besiktiningsidioten ville hävda sig och bestämde sig för att den var olaglig och lyssnade inte på oss....

Mest förbannad vart jag när jag kom tillbaka på ombesiktning och det var en annan besiktningsmann så frågade jag om vart gränsen går för att få vara tillåten, Då kunde dem inte ens själv svara på det *ARG*

IDIOTER till puckon på Besiktningen känner jag just nu.

////////RallyLudde////////
Blida
11 april 2008 · 654 Inlägg

Vart är all fakta?
Nästan alla rutor som sitter på en bil idag har nån form av tonings grad från fabrik.(mätt i %).
Enligt SBP så måste sido rutorna framför B-stolparna ha ett visst ljusgenomsläpp.Lika så framrutan.
SÅ iom det så kan man INTE svara på hur långt ned och vad man får ha eller inte ha på framrutan för att vara HELT säker i bes.
Sen att det finns slapphögar inom både polisen och SBP som kör sitt eget race är en annan femma.
Och ja,det stämmer det som skrivs om A4 papper från ratt kransen och uppåt.
Men,ingen regel utan undantag.
Är inte helt helt 100 på dessa siffror nu,men rätt så iaf.
*EDIT*
Framrutan: 75% ljusgenomsläpp.
Sidorrutorna: 70% ljusgenomsläpp.
Rutor bakom Bstolparna har ingen ljusgenomsläpps sats skriven vad ja vet.
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

hittar inte SBP filen med alla siffror i,så nån kanske kan verifiera dom siffrorna ja skrivit så det är 100!

Senast redigerat av Blida (11 april 2008)

sik
11 april 2008 · 1 072 Inlägg

Har ni otur tar polisen alt besiktingsman fram kniven och skär sönder bården. Och ger en spydig kommenter med ett arrogant leende "ta bort"

Faniskogen Skogsfan
11 april 2008 · 649 Inlägg

när jag och min vän blev stoppade nyligen och polisen påpekade hans board och gav honom ombesiktning frågade vi om saken. Och han sa då att det får vara som minst 20 cm från instrumentbrädan ovanför mätarna och boardens nedre kant.

Men tom poliserna verkar vara osäkra på detta och säga olika saker tydligen?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Teljemo E.T phone home...
11 april 2008 · 212 Inlägg

Jag gav min sambo uppdraget att ta reda på vilka regler som gäller...
hon ringde till Polisen, Bilprovningen och vägverket..
gissa... ingen kan svara på vad som gäller.. hmm..

Jag har iallafall skickat på tonoinge nu!!.. 19cm hög jävel..
använde biltemas återanvändbara tonings film o skar ut den från..
så när jag ska besikiga.. bara pilla bort.. o när jag kommer hem.. bara smacka dit igen..

detta tills jag vet vilka regler som gäller.. har min riktaga tonings list ligger ihop rullad så länge...

kan iaf tipsa om biltemas återanvändbara.. skit bra material.. att testa hur de ser ut innan man limmar på nåt o så.. och sen är det bra att använda som mall...

Blida
11 april 2008 · 654 Inlägg

Här är dom korrekta siffrorna:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

End of story

Senast redigerat av Blida (11 april 2008)

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
11 april 2008 · 718 Inlägg

Gulmun skrev:
Tranparent eller inte, tumregeln är att måttet från rattens översida och filmens nederkant ska vara som ett a4-papper.

Edit: Som LÄGST alltså. smile

Stämmer bra d!! så kollade iaf snutarna när jag blev stoppad!

Greatsnyggo saabtok
11 april 2008 · 1 306 Inlägg

jag har  blivit stoppar 2 gånger , men iof så kolla de bara körkort om bilen var skattad, men ja ska in på bes den 2 maj  och är lite orolig över att få igenom min, lägger ja et A4 på ratten så funkar de inte , men sänker ja ratten så går de ,  hur funkar de då ? läre ratten vara fullt uppe eller `?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Blida
11 april 2008 · 654 Inlägg

varför kikar man inte på länken?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang