4209
Sök

svetslicens

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 april 2008
golfarn_nr1 skrev:
gregolt skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Nästan säker för förra året ändrade dom de.

Vad syftar du på ens?
Måste man ha licens för att ens få sätta svetsen i nått man ska pilla med hemma i garaget?
Eller för att få jobba som svetsare?
Eller för att få svetsa på industri?
Eller vad? Utveckla gärna.

Finns väl ingen lag som säger att alla svetsarbetare måste ha licens?

Inom industrin där jag jobbar måste man ha licens. Likadant på verkstaden också. Knappast hemma.

Jo men nu jobbar ju du på ett sånt ställe där allt som svetsas är avancerade svetsjobb (du vet vad jag menar tongue ) men tex ett litet företag som gör traktorvagnar/släp eller något är det ju inte riktigt samma krav på att man ska ha licens.

Tror mer (iaf i ditt fall) att det är så att företaget kräver licens för att du ska få svetsa för dom, inte att det är olagligt att svetsa utan licens.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 april 2008
Precis, håller med det TBOC_Razor skriver.

Jag personligen har då aldrig fått något backjobb på mina svetsar, och jag saknar allt vad licens heter. Sen har man ju fått tacka nej till en del saker för man saknar färdigheten, tex grävmaskins- och lastväxlararmar.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
13 april 2008
TBOC_Razor skrev:
golfarn_nr1 skrev:
gregolt skrev:

Vad syftar du på ens?
Måste man ha licens för att ens få sätta svetsen i nått man ska pilla med hemma i garaget?
Eller för att få jobba som svetsare?
Eller för att få svetsa på industri?
Eller vad? Utveckla gärna.

Finns väl ingen lag som säger att alla svetsarbetare måste ha licens?

Inom industrin där jag jobbar måste man ha licens. Likadant på verkstaden också. Knappast hemma.

Jo men nu jobbar ju du på ett sånt ställe där allt som svetsas är avancerade svetsjobb (du vet vad jag menar tongue ) men tex ett litet företag som gör traktorvagnar/släp eller något är det ju inte riktigt samma krav på att man ska ha licens.

Tror mer (iaf i ditt fall) att det är så att företaget kräver licens för att du ska få svetsa för dom, inte att det är olagligt att svetsa utan licens.

Jo de kan ju vara så.. smile Där vi är nu är de 100% Röntgen... Allt från 2mm vitt till 15 mm svart... Men egentligen borde de vara lite krav på alla som jobbar som svetsare. Såg tex på Micro ett avgassystem som såg förjävligt ut.. De var snedraget och grymt dåligt svetsat. Kul o köpa ett sånt....

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 april 2008
golfarn_nr1 skrev:
Jo de kan ju vara så.. smile Där vi är nu är de 100% Röntgen... Allt från 2mm vitt till 15 mm svart... Men egentligen borde de vara lite krav på alla som jobbar som svetsare. Såg tex på Micro ett avgassystem som såg förjävligt ut.. De var snedraget och grymt dåligt svetsat. Kul o köpa ett sånt....

Hehe men är verkligen micros avgassystem gjorda i sverige ??  Så det inte är någon fattig polack som gjort skiten ?  tongue

Brukar faktiskt också springa och titta på svetsfogar på det där viset när man e på biltema, micro osv. Jag har ju bara gått IP med inriktning svets så jag e ju inte riktig svetsare men nog fan hade man gjort vissa grejor bättre än det man sett roll

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
13 april 2008
TBOC_Razor skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Hehe men är verkligen micros avgassystem gjorda i sverige ??  Så det inte är någon fattig polack som gjort skiten ?  tongue

Brukar faktiskt också springa och titta på svetsfogar på det där viset när man e på biltema, micro osv. Jag har ju bara gått IP med inriktning svets så jag e ju inte riktig svetsare men nog fan hade man gjort vissa grejor bättre än det man sett roll

Ja de är ju bedrövligt att dom ens försöker sälja skiten... Visst de är säkert tätt i dom flesta fallen men utseendemässigt ser de förjävligt ut....

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 417 Inlägg
13 april 2008
SS EN 287-1 heter de jag har. Lägen, material och metod varierar.

Sök