Marlboroman's 850 Turbo -94

Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.
  • 25 Följare
  • 164 409 Visningar
  • Projektet avslutat 20 oktober 2012
daNNe_maN
22 juni 2009 · 225 Inlägg

När kommer mappningen då? Filmer? big_smile

Marlboroman
22 juni 2009 · 8 234 Inlägg

Misstänkte packningen mellan topp och vattenröret på baksidan av motorn som källa till vattenläckaget. Bort med expansionikärlet och de 2 bultarna och bäda loss röret från toppen.
Men då varrt jag fundersam, kunde inte sen nån gammal packning. Stog å funderade en stund om jag kunde ha glömt packningen? Kollade i lådan med packningssatsen, och den låg inte där. Tog ett rakblad och skrapade packningsytan på röret och fick fram nåt svart som närmast kan liknas vid blöt wellpapp. Likadant gegg på toppens packningsyta. Det verkar som om packningen helt enkelt ruttnat? Men nu sitter det en ny original packning som dessutom är limmad där istället så nu ska det väl förhoppningsvis vara torrt.

brajjen5: Tackar smile

MrEricsson: Jo, det har väl hänt lite grann sen jag startade denna tråd. Härnäst så är det väl soppasystemet som jag msåte ta tag i.

Mattias_JKPG: Tackar smile

VictorW:Ja, det är skönt att kunna åka lite grann. Har planer på att åka på träff i helgen, och det är ju första gången sen -07...

daNNe_maN: Det är en fråga om ekonomi, det är en del saker kvar som måste göras innan det är dags för mappningen, och den lär väl inte bli förrens i höst... kanske... Det beror på vad plånboken säger. Har ju ingen filmkamera så det ser tveksamt ut med filmer sad

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
daNNe_maN
22 juni 2009 · 225 Inlägg

Jo, det är väl alltid ekonomin som sätter gränserna...skulle vilja göra en massa kul med min men det blir mest några små saker då och då...byta till sport dämpare och fjädrar nu i veckan och sedan fixa en downpipe och så...blir ju när man har råd som sagt...och det där med filmen, finns väl massor av folk med kamra häromkring så det är väl bara ta med sig någon ut och köra! big_smile Lycka till, hoppas det är tort den här gången!

Marlboroman
22 juni 2009 · 8 234 Inlägg

Helt klart är det ekonomin som förstör den här säsongen med för min del. Drömmen va ju att ha haft den mappad redan. Jo, folk med kamera finns ju, men jag vet inte om det är så mycket att filma just nu, den går ju inte nå speciellt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
VictorW Medlem 34530
23 juni 2009 · 908 Inlägg

Marlboroman skrev:
Helt klart är det ekonomin som förstör den här säsongen med för min del. Drömmen va ju att ha haft den mappad redan. Jo, folk med kamera finns ju, men jag vet inte om det är så mycket att filma just nu, den går ju inte nå speciellt.

Vet precis hur det är, man har en plan på vad man ska göra men mitt i allt sabbas det av att pengarna tar slut mad Köp en trisslott, man vet aldrid big_smile

Hoppas det löser sig för dig, för du har ju kämpat hårt för att få bilen på rull och då vore det ju tråkigt att denna säsong sabbas av att det inte går att lösa mappningsfrågan. (Hade det varit en 9-5:a hade jag kunnat hjälpa dig wink )

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
volvoentusiasten
23 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Riktigt trevligt projekt! Har läst hela tråden och ska börja prenumerera på denna tråd.

Många trevliga lösningar du har kommit på längst med vägen!

101CRX
27 juni 2009 · 238 Inlägg

Marlboroman skrev:
http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500806271.jpg
Rengjort, nya o-ringar och inoljade spridare som förhoppningsvis inte ska se dagens ljus på ett tag nu...

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500806272.jpg
Övre halvan klar för montering

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500806273.jpg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500806274.jpg
Allt ihop igen. Bara kamremmen kvar så kan jag haka på startmotorn och insuget igen.

du skall ha en eloge att du aldrig ger upp!


fint bygge.. lycka till:)

Marlboroman
27 juni 2009 · 8 234 Inlägg

VictorW: Det är bara att inse: storleken har betydelse, iaf när det gäller plånbok big_smile Och det lär inte va mappningen som förstår säsongen, det är snarare att jag av olika anledningar inte riktigt kunnat bygga upp saker och ting på det sätt som krävs innan det är dags att köra den i bänk.

linuslinje: Tackar smile

101CRX: Aldrig ger upp..? Mja... Det har varit väldigt nära ett par gånger nu. Har tom försökt sälja den i ett par omgångar när det varit som värst. Svackor har man ju alltid. Tackar smile

*************************************************************************

Hemkommen från Ånnabodaträffen, bonnabränd som satan, och lite taggad inför kommande veckas soppasystemskonstruktion. Har beställt en cathtank + 2 soppapumpar och ett y-kors. Har hållt på och ritat och mätt för att försöka få ett hum om hur allt ska sitta för att inte ta upp allt för mycket utrymme. Saknar dock 2st bränslefilter och en massa nipplar. Men nipplar beställer jag efter att jag slutgiltigt berstämt hur allt ska sitta.
Vi får väl vad som händer i veckan, men det finns att göra. Den saken är klar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
High-Octane "Bilskadetekniker"
28 juni 2009 · 276 Inlägg

skall du köra me 2 soppa pumpar?? de va som fan! vilka då?
annars räcker ju en 044 eller walbro 255 rätt långt^^
men klart bygger du så här så kan du köra på etanol om så önskas, e det meningen kankse?smile

Marlboroman
28 juni 2009 · 8 234 Inlägg

Det blir 2 Walbro in-line som får mata fuelrailen. På bensin hade pumpen i tanken räckt, men trots att jag är emot E85 så kan inte de prestandamässiga fördelarna förnekas. Har inte bestämt mig än för det ena eller det andra. Men det känns som om det är bäst att bygga ordentligt på en gång.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
1 juli 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850090701.jpg

Ånnaboda avklarat, och allt verkar funka. Några småsaker att fixa. Idag damp stommen eller vad man ska kalla det till nya spoppasystemet ner. Catchtank, 2st walbro in-line och ett y-kors. Har gjort upp en lista på övrigt material som behövs. Ska gå igenom den en gång till innan det är dags att beställa bara.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
1 juli 2009 · 5 650 Inlägg

hur mkt prylar behöver du ha för och få de funka?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Marlboroman
2 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Ett par ventiler, ett par filter och en flock nipplar och lite rör och kanske lite mer slang behövs för att det ska funka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 juli 2009 · 5 650 Inlägg

ah ok=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
container_johan
2 juli 2009 · 99 Inlägg

såg din bil på ånnaboda gött snygg kämpa på smile

Volvo 940 Turbo "Busan" (1991)
Marlboroman
2 juli 2009 · 8 234 Inlägg

container_johan skrev:
såg din bil på ånnaboda gött snygg kämpa på smile

Synd bara att den va så jäkla dammig då, hade inte riktigt räknat med att en lång sträcka på vägen jag tog ner dit skulle vara oasfalterad sad Tackar smile Ska försöka i alla fall smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
container_johan
2 juli 2009 · 99 Inlägg

Marlboroman skrev:

container_johan skrev:
såg din bil på ånnaboda gött snygg kämpa på smile

Synd bara att den va så jäkla dammig då, hade inte riktigt räknat med att en lång sträcka på vägen jag tog ner dit skulle vara oasfalterad sad Tackar smile Ska försöka i alla fall smile

okok men fin var den tongue

Volvo 940 Turbo "Busan" (1991)
daNNe_maN
2 juli 2009 · 225 Inlägg

Skruva soppasystem nu! Vill se den live! Varför inte mappa själv sen då? big_smile

Marlboroman
2 juli 2009 · 8 234 Inlägg

daNNe_maN skrev:
Skruva soppasystem nu! Vill se den live! Varför inte mappa själv sen då? big_smile

Jag ska när jag får hem allt, och det lär tyvärr ta tid som det ser ut sad För att jag inte kan, dels har jag inte den nödvändiga utrustningen och så har jag ingen koll på hur man gör helt enkelt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
10 juli 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500907101.jpg
Har väl inte hänt så mycket, skaffat en ny kolkanister i hopp iom attdet ska sluta lukta bensin.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500907102.jpg
Bytt tätningarna i AP-oken, så nu ska dem funka, men skivorna är ju  inne på sista versen.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500907103.jpg

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang