3641
Sök

Skrota en avregistrerad bil

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Hej,
jag står i färd med att skrota en 745 som råkar vara avregistrerad...
Hur fasen gör man då, bilen har ju nämligen inga registreringsbevis då... Hur gör alla folkracers?
Mvh Ric

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 april 2008
Menar väl att den inte har skatten betalt, dvs avställd, eller? Isf har du ju fortfarande skrotningspremien betald o bara att bogsera den till skroten :S

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Nej, inte avställd, då finns den fortfarande med i register mm. Avregistrerad är en annorlunda sak...

564 Inlägg
15 april 2008
hmm, kan kanske bli lite knepigt. Eventuellt kan man nog få betala för att bli av med den. Ett annat sätt är ju att "skrota" den själv. Såga isär den med tigersåg, sälja motorn osv. och slänga/sälja plåten till en metallskrot. Inredningen till någon återvinningscentral. Vet dock inte om man "får" göra så,,men det är ju ett alternativ iaf.

Mvh Johan

263 Inlägg
15 april 2008
mosa ihop, gräv ner skiten å se vad som kommer upp ^^ jag skulle allvarligt göra det, har ju tillgång till grävare tongue

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Norbro skrev:
mosa ihop, gräv ner skiten å se vad som kommer upp ^^ jag skulle allvarligt göra det, har ju tillgång till grävare tongue

Jo, jag är fan bra sugen på o göra detta nu asså, bara bli av med skiten. Får ringa o tjöta med skrotfrag o höra vad de har o säga, men kanske trodde han jag menade avställd, för han var tvärsäker på att jag skall ha reg. bevis då... Annars rulla ut  grävarn o packa ner skiten i ett jävla hål... Varken motor eller någet sitter på så någon sk. "miljösanering" bevövs ju fan inte... Hade hoppats på o kunna få kilopris på den men inte fan gick det med på det...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 april 2008
Ja då blir de säkert till att betala skrotningsavgift o sen åka o betala för o skrota. Borgarna har löst de här snyggt med att bli av med gamla bilar...många som ställer sina häckar i skogen utan numrena på..
Att demontera själv är väl knappast något man egentligen heller får göra? Miljöaspekter o skit...

Men går den inte o kränga på blocket eller nåt som reservdelsbil eller koja?

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Ja då blir de säkert till att betala skrotningsavgift o sen åka o betala för o skrota. Borgarna har löst de här snyggt med att bli av med gamla bilar...många som ställer sina häckar i skogen utan numrena på..
Att demontera själv är väl knappast något man egentligen heller får göra? Miljöaspekter o skit...

Men går den inte o kränga på blocket eller nåt som reservdelsbil eller koja?

hehe, hade jag haft en bild kunde jag lagt ut den men att sälja den e fanken inte de lättaste:P

Var ju närapå rostfri den här GLT 16v... Men har änna transporterat runt den lite väl mycket med pallgallar hemma på gårn' för att nån skall vara dum nog att köpa den... annars skära ut höger A-stolpe o parkera den på lämpligt ställe går ju alltid... wink Den står just nu på min biltransport och orkar fan inte lasta av nu igen, måste snart hämta lite andra projekt... hehe

Bärs!
3 456 Inlägg
15 april 2008
Kapa isär så mkt det går & åk till en återvinningscentral. easy as that! wink

Garaget.org peakade 2008.

8 156 Inlägg
15 april 2008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Det verkar som det löste sig ändå, ringde igen till skrotfirman i stan och har ett bevis på att bilen är avregistrerad som han sa skulle räcka för o bli av med den... puh! big_smile

Öh, barlös.
300 Inlägg
15 april 2008
Skönt att höra att det löste sig för dig, vad var det för papper du hade?

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
DPB skrev:
Skönt att höra att det löste sig för dig, vad var det för papper du hade?

Fick ett papper från VV som en bekräftelse på att det vart skrotat, det var tydligen tillräckligt! Nu skall vårstädningen fortsätta big_smile

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Så, då vart det klart me den bilen, körde den till skroten idag... 640kr fick jag för en tom kaross med mest skit inuti... Tycker det var rätt okey tongue

406 Inlägg
16 april 2008
Se där ja! Fick du pengar för den med alltså? De har ju tagit bort skrotningspremien? Har en 245:a ja funderar på att skrota, men man får ju ingenting för dem på skroten längre, så då kan den lika gärna stå :S

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
70öre kilot gäller tydligen, har just hittat ett fint kryphål...
För en komplett bil betalar de ju 900kr som det är idag... Men nu fanns ju ingen motor eller så så annars får jag inget om den är inreggad. Kravet för detta var att den skall vara fri från oljor, batterier, däck mm...

Edit: Det är inte som förut staten som betalar dessa pengar, utan skrotfirman. Metaller är ju extremt dyra idagens läge..

1.40kilot får du för lite högre kvalitet på blandskrot
Senast redigerat av v8rickard (16 april 2008)

Sök