3286
Sök

Hur beter sig denna farkost ?

Adder
972 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Håller på att snickra lite lätt på en go cart/cross cart men fick lite problem med styrningen, vilket gör att avståndet mellan framhjulen kommer bli aningen större än avståndet mellan bakhjulen.
Så här typ:

()    ()     Bakhjul

()        ()   Framhjul

Hur (om det nu gör de) påverkar det körningen ? Det ända jag kom på är att den skulle ha lättare för att välta. Fast och andra sidan är den ju rätt låg ändå så det borde inte vara några problem eller ?
Senast redigerat av Adder (16 april 2008)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

- De är jag de.
354 Inlägg
16 april 2008
Under/överstyrningen beror på viktfördelningen. wink

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

DFFL
9 020 Inlägg
16 april 2008
Om inget annat så lär den ju bli stabilare.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
16 april 2008
borde inte ha någon större betydelse. är ju så även på många bilar, t.ex min blazer. dock inte så värst mkt, den är mellan 5-10 cm bredare mellan framhjulen än bakhjulen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

864 Inlägg
16 april 2008
Har hört talas om liknande scenario i något bilprogram på tv, kommer dock inte ihåg vilken effekt det hade men jag vill minnas att det var till en nackdel. Väntar med iver på att någon som kan mer om detta dyker upp och informerar...

Adder
972 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
I värsta/bästa fall kan jag säga hur de känns om några veckor då den förhoppningsvis är klar smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

1 207 Inlägg
16 april 2008
Hmm. Jag har faktiskt ingen aning hur det kommer att bli. Men jag vill gärna veta så jag hoppas att någon kunnig inom ämnet träder fram och förklarar. smile

Mride'n har iofs bara tre hjul men den har ju väghållning som satan. Även där är ju framdäcken mycket längre ut än bakdäcket. Vilket iofs är ganska givet eftersom den bara har ett bakhjul men...

http://thekneeslider.com/images/mride.jpg

9 108 Inlägg
16 april 2008
I min hjärna får jag det till att om du ska ha så ska du se till att ha mycket vikt framtill, annars känns det som om det blir lättare att välta. Iofs så är tyngdpunkten sjukt låg i crosscart så det är nog ingen större risk, men jag tror inte det är vidare bra.

Adder
972 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
I min hjärna får jag det till att om du ska ha så ska du se till att ha mycket vikt framtill, annars känns det som om det blir lättare att välta. Iofs så är tyngdpunkten sjukt låg i crosscart så det är nog ingen större risk, men jag tror inte det är vidare bra.

Tror... Du har inga belägg för ditt troende ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

BMW fantast
1 172 Inlägg
16 april 2008
MilleN skrev:

jag tror faktikst smama som millen.. får samma bild när jag tänker på det, och tycker det låter vettigt... mer vikt mellan stora axelavståndet...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Adder
972 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
AeroMalm skrev:
MilleN skrev:

jag tror faktikst smama som millen.. får samma bild när jag tänker på det, och tycker det låter vettigt... mer vikt mellan stora axelavståndet...

Får testa men när den är up and running men är tveksam till de skulle välta då den har ju ändå låg centrerad tyngdpunkt. Och byggd så jag som är över 190 cm kan sitta bra...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

804 Inlägg
16 april 2008
Jag vill få det till att den är stabilare ju bredare man har det mellan framhjulen. Tar man en kurva åt vänster (t.ex.) så överförs ju mycket vikt till höger framhjul. Sitter då framhjulen längre ifrån varandra vill jag ha det till att fordonet blir stabilare. Hade det varit tvärtom så man har rejält mycket mindre mellan framhjulen och brett mellan bakhjulen så får fordonet lättare för att lyfta på ena bakhjulet då framhjulen sitter längre in och inte ute i hörnet.

Maizer
16 april 2008
baaki skrev:
Jag vill få det till att den är stabilare ju bredare man har det mellan framhjulen. Tar man en kurva åt vänster (t.ex.) så överförs ju mycket vikt till höger framhjul. Sitter då framhjulen längre ifrån varandra vill jag ha det till att fordonet blir stabilare. Hade det varit tvärtom så man har rejält mycket mindre mellan framhjulen och brett mellan bakhjulen så får fordonet lättare för att lyfta på ena bakhjulet då framhjulen sitter längre in och inte ute i hörnet.

Det borde väl snarare bli tvärtom. Kraften borde väl pressas längre ut i bakkant än vad bakhjulen sitter och därför göra så att den lättare välter.

804 Inlägg
16 april 2008
Maizer skrev:
baaki skrev:

Det borde väl snarare bli tvärtom. Kraften borde väl pressas längre ut i bakkant än vad bakhjulen sitter och därför göra så att den lättare välter.

Mnja, eftersom man oftast bromsar in före en kurva har man ju redan förflyttat vikten till framhjulen. Där finns ju bansnabba 3hjulingar med 2 framhjul och ett bakhjul men tvärtom har jag inte sett, en trike verkar inte så poppis som ban"bil".

Sök