3214
Sök

Mc olyckor

143 Inlägg
20 april 2008
FireTraXX skrev:
MilleN skrev:
gamlingen skrev:
Nu va det väl ändå inte moralen som va på tal ? det va sexighet gentemot säkerhet.. helt klart syns mc förarna bättre med reflexväst mot utan.. eller har jag fel ? Jämför inte moral mot säkerhet.

Dubbelmoral är ett bättre ord. Hade du kört mc hade du likt förbannat inte använt reflexväst efter övningskörningsperioden men nu sitter du och pratar om det som om det vore en självklarhet.

Haha, jag hade iallafall INTE gjort det.
Trots det så ser man väldigt många som faktiskt gör det.

förståsej på´re o vet bäst hela tiden..
gillar inte direkt moraltanter el gubbar för den delen o defenitivt inte syndpoliser "dom som måste tillrätta visa utifall man gör nåe som dom inte tycker e rätt i trafiken el gåendes.."
men iaf.. ibland kvittar d om man har reflexvästar el inte på sej för en MC e inte direkt lätt att se när den kommer

denna olyckan "enligt texten" skedde vid ett krön..
tror inte en reflexväst hade direkt hjälpt...!

9 108 Inlägg
20 april 2008
gamlingen skrev:
förstår ff inte varför du talar om moral... nu åker inte jag mc så mej ska vi inte diskutera..

Dubbelmoralen ligger i att du dömer folk för att dom inte kör runt med reflexväst när du antagligen inte skulle använt det själv. Du kanske är emot att cirkusartister gör trick utan skyddsnät också, eller att hockeyspelare slutar använda visir när dom blir seniorer? tongue

Jaja, detta börjar gå offtopic nu. Du har såklart rätt till din åsikt men jag hoppas verkligen inte att du tycker det är "MC-förarnas fel" när en bil kör in i dom bara för dom inte använt reflexväst. Det är ingen som helst säkerhet för att man ska bli sedd till 100%.

529 Inlägg
20 april 2008
nötter både bland mc o bilister folk missbedömer hastigheten från en mc när bilen ska köra ut från en korsning typ eller tvärtom.

Volvo fore life :)

9 108 Inlägg
20 april 2008
bushmyra skrev:
Har precis köpt en gixxer 1000 k2 har inte heller just nån sporthojsvana.. gäller att ta det lugnt!! ska upp till midlanda den 1-2 maj och köra in mig på hojjen det ska tydligen vara väldigt "nyttigt"
Sen kör jag med en RÖD tröja utanpå skinnstället för att synas Sen kan man ju ha helljuset på också!!

Jag ska åka på "broms och kurvtagningskurs" eller vad det heter på bana så fort jag får möjlighet. Då lär man sig använda hojen på riktigt, det lär man sig inte på körskolan.

Sedan kommer jag också köra med helljuset tänt jämt, dels för att det ser dumt ut när bara halva lampan lyser hehe, den är så bred på min Gixxer.

509 Inlägg
20 april 2008
Hade alla mc förare hållt hastigheterna så hade det ju inte blivit så många olyckor! men bygger man hojar med 200 hk på 200 kilo så är det svårt att inte gasa och tror någon att folk som kör exempelvis Gsxr 1000 ligger lagligt?

blacken
20 april 2008
MilleN skrev:
bushmyra skrev:
Har precis köpt en gixxer 1000 k2 har inte heller just nån sporthojsvana.. gäller att ta det lugnt!! ska upp till midlanda den 1-2 maj och köra in mig på hojjen det ska tydligen vara väldigt "nyttigt"
Sen kör jag med en RÖD tröja utanpå skinnstället för att synas Sen kan man ju ha helljuset på också!!

Jag ska åka på "broms och kurvtagningskurs" eller vad det heter på bana så fort jag får möjlighet. Då lär man sig använda hojen på riktigt, det lär man sig inte på körskolan.

Sedan kommer jag också köra med helljuset tänt jämt, dels för att det ser dumt ut när bara halva lampan lyser hehe, den är så bred på min Gixxer.

Det är lite dumt att köra på helljuset när det inte behövs, skapar bara irritation hos dina medtrafikanter och ger oss hojåkare dåligt rykte..

166 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
LordLife skrev:
Piraten skrev:
Läs följande: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2293832.ab

Kände han som dog på Glömstavägen igår. Ingen jag umgicks med men vi har gemensamma vänner och har stött på varandra lite då och då, fan va trist. Detta är faktiskt den sjätte personen som jag känner som omkommer i en Mc olycka. En del har lämnat efter sig småbarn.
Jag har faktiskt en moral kaka till er : Har ni familj och barn sälj bågen, även om ni kör bra så är bilar lika hårda oavsett om bilen eller bågen gör fel.
Så jävla trist att stöta på deras fruar/tjejer med ungarna. Efteråt har fått frågan av en liten tjej. "Kände du min pappa". Svarade ja och då kom Kan du "berätta hur han var" Då brast det jag böla som en bebis tillsammans med hennes mor.

Är trots det emot förbud MEN ni som ska ut med era hojar, ta det försiktigt och var rädda om er själva ni har andra runt er som är rädda om er.

Har sålt bågen och kommer nog aldrig sätta mig på en igen, nu när jag själv har en liten.

Dom andra två som dog som kom från Göteborg, 29 åringen är min granne. Såg honom när han körde iväg vid tolv tiden, jätte glad för det var första dagen med MC,n en Ny R1. Sen vid tolv på natten kom polisen hem till hans mamma och då fick man reda på det. Är jätte tyst där jag bor nu, alla kände honom jätte trevlig kille alltid glad.
Sen lästa man aftonbladet där Robert collin skriver att det är MC förarnas fel att det händer olyckor. Var ju för f*n bilisten som svängde vänster trots att han/hon såg dom. Enligt polisen.
En riktig tankeställare, tycker så synd om hans mamma hon levde enbart för sina barn, älskade dom överallt annat.

Så satans trist.

Till många av er andra. PUCKON LÄS VAD DESSA TVÅ INLÄGG HANDLAR OM. Va lever ni i för värld det finns ingen då menar jag INGEN som är perfekt och aldrig ALDRIG gör ett misstag. Det handlar inte om att peka finger åt något håll utan mer inse faktum. Gör NÅGON (skit samma vem) en tavla så är MC föraren den med sämre förutsättningar att klara sig. DETTA FAKTUM ska man tycker jag tänka på när man sätter sig bakom en tvåhjuling och gasar i väg (fort eller långsamt). För min del väljer jag bort båge åkandet pga av att JAG tycker att det inte är värt risken eller rättvist mot mitt barn att utsätta mig själv för detta.
Som sagt detta är MIN bedömning ang MIG SJÄLV andra VUXNA får komma fram till SINNA helt egna slutsatser. Om man nu kommer till ett ANNAT beslut än jag så är inte det FEL. Det jag försöker säga är att var och en får avgöra själv.

PS Vist man kan dö av andra anledningar, det miffot som kommer med inlägg ang det fattar inte vad detta handlar om och kan dra något gammalt över sig

Muttley
20 april 2008
ja vila i frid för de som dog. så jävla tråkigt. riktigt tankeställare, mina föräldrar och massor med vänner är ute och kör varje helg nu:S och jag kör så ofta jag kan.
Man har ju precis köpt mc med nu :S så man blir ju lite mer försiktigt såklart.  med tanke på att bilister inte ser verkar det som. har själv varit ute för idioter i bilar som försökt tränga av mig, kört ut framför mig och kört på fel sida av vägen. och som övningsförare känns de rätt jobbigt. för de känns som folk jävlas mer med en för att man har sin gröne skylt på ryggen.

92 Inlägg
20 april 2008
även billisterna ser sig dåligt för, så dörren svänger åt båda håll, hur många ggr har man inte kommit på hojen o nån jävel bara svängt rakt ut " även mitt i samhället"!!! De e minst lika farligt att gå över ett övergånställe, man vet inte vem som kommer, så e de med allt i trafiken
Senast redigerat av nytro (20 april 2008)

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 april 2008
Usch.. Jag hörde om det. Var en olycka precis utanför Sunne här ifjol när två stycken dog efter en frontsmäll med en bil. sad
Fruktansvärt är det.
Man sitter så oskyddad på MC, sen att det finns både MC-förare och bilister som kör som krattor, det går inte att komma ifrån.
Är orolig varenda gång min farbror och hans polare drar till Irland eller Isle Of Man på semester. hmm

Jag ser alltid efter en extra gång i backspegeln när jag möter en MC, ifall det är nån galning på väg förbi mig.
Fick det tipset från morfar. Det har faktiskt räddat några skrämmande situtioner...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

92 Inlägg
20 april 2008
Irmscher Vectra skrev:
Usch.. Jag hörde om det. Var en olycka precis utanför Sunne här ifjol när två stycken dog efter en frontsmäll med en bil. sad
Fruktansvärt är det.
Man sitter så oskyddad på MC, sen att det finns både MC-förare och bilister som kör som krattor, det går inte att komma ifrån.
Är orolig varenda gång min farbror och hans polare drar till Irland eller Isle Of Man på semester. hmm

Jag ser alltid efter en extra gång i backspegeln när jag möter en MC, ifall det är nån galning på väg förbi mig.
Fick det tipset från morfar. Det har faktiskt räddat några skrämmande situtioner...

ja de va en ovan förare som körde den hojen hmm men man har märkt när man började åka hoj så tittar man mer på mc i trafiken, när de kommer o man ska ut. De flesta som inte kör kastar nog bara en blick åt de 2 hjuliga åkarna,

Better than God \o/
1 886 Inlägg
20 april 2008
Många borde inte ha MC-kort. Helst nu på våren kör de ju fan som hjärndöda idioter. Vart om körd av en "custom" idag, jag höll 120 på 110 väg och han svepte förbi i god fart, minst 150. Körde slalom mellan bilar och lastbilar på motorvägen. Det roliga var att jag kom ifatt honom sedan, för då skulle dumjävel köra i 70kmh på 90sträcka. Mitt i vägen med för att ingen skulle komma förbi. Tror det skulle införa speciella krav och tester på dem som har MC-kort. (jag har med)
Senast redigerat av MrTurbo (20 april 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

92 Inlägg
20 april 2008
kral skrev:
klart, det är alltid tråkigt att någon råkar illa p.g.av dum körningar. Själv håller jag på ta mc kort teori delen är avklarat och kör nästan dagligen för att klara uppkörningen, som sagt det är inga fel på hojjar eller bilar det är fel på de som sitter bakom ratten eller styret
SNÄLLA BILISTER HA LITE RESPEKT TILL HOJ ÅKARNA de slipper ni åxå lida med de
m.v.h.
kral

du får även tänka åt billisterna vettu när du åker hoj:)

5 Inlägg
20 april 2008
Kom till olycksplatsen i härryda utanför gbg strax efter att det hänt.:-( sorligt när unga människor mister livet.de hade cortege från stan idag......mycket folk.... enligt hörsägen gick det undan.......så var rädd om Er alla mc cyklister!Ska försöka åka med insidan!!;-) kram på Er!

Min

Hangaround
28 Inlägg
20 april 2008
Piraten skrev:
Läs följande: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2293832.ab

Kände han som dog på Glömstavägen igår. Ingen jag umgicks med men vi har gemensamma vänner och har stött på varandra lite då och då, fan va trist. Detta är faktiskt den sjätte personen som jag känner som omkommer i en Mc olycka. En del har lämnat efter sig småbarn.
Jag har faktiskt en moral kaka till er : Har ni familj och barn sälj bågen, även om ni kör bra så är bilar lika hårda oavsett om bilen eller bågen gör fel.
Så jävla trist att stöta på deras fruar/tjejer med ungarna. Efteråt har fått frågan av en liten tjej. "Kände du min pappa". Svarade ja och då kom Kan du "berätta hur han var" Då brast det jag böla som en bebis tillsammans med hennes mor.

Är trots det emot förbud MEN ni som ska ut med era hojar, ta det försiktigt och var rädda om er själva ni har andra runt er som är rädda om er.

Har sålt bågen och kommer nog aldrig sätta mig på en igen, nu när jag själv har en liten.

Fy faen.....åkte förbi där igår o såg en kraschad hoj ligga i diket o en bil vid vägkanten, undrade vad som hade hänt. Nu vet jag sad

I'd rather push a RALLIART than drive a WRX :D

NeonX
20 april 2008
Jag skulle inte kalla mig lättskrämd gällande något som har med bilar/trafik/motorsport att göra.
Men jag har lovat mig själv att aldrig ta MC kort, tycker jag att det är ballt? JA! skulle jag älska att ha en R1:a att plocka ut på sommarn? JA! Hade jag kunnat ha en och i ärlighetens namn tro att jag skulle leva vid 30? Nej...
Morsans jobbarkompis hade köpt en R1:a för ett tag sen och vid ett tillfälle fick jag provsitta på tomgång, samt småvarva lite, Den respekten för den maskinen är att gemföra med vad jag har när jag hanterar vapen, jag är inte rädd, men totalt fylld med respekt.
Jag fick höra en barndomsvänns planer iförrgår,
" Nu jävlar ska jag ta MC kort och sen skall jag skaffa R1:a"...hur mycket jag än gillar allt med motorer va de inget glädjande besked, för lyckas han med att ta kortet lär de gå käpprätt åt hel**** ganska fort...(grundat på personen inte andra MC åkare )hmm

Känner en jävla sorg för de som dör oavsätt vem som klantar sig, känner även en sorg för de bilister som får leva med att deras misstag kostat andra livet.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
21 april 2008
NeonX skrev:
Jag skulle inte kalla mig lättskrämd gällande något som har med bilar/trafik/motorsport att göra.
Men jag har lovat mig själv att aldrig ta MC kort, tycker jag att det är ballt? JA! skulle jag älska att ha en R1:a att plocka ut på sommarn? JA! Hade jag kunnat ha en och i ärlighetens namn tro att jag skulle leva vid 30? Nej...
Morsans jobbarkompis hade köpt en R1:a för ett tag sen och vid ett tillfälle fick jag provsitta på tomgång, samt småvarva lite, Den respekten för den maskinen är att gemföra med vad jag har när jag hanterar vapen, jag är inte rädd, men totalt fylld med respekt.
Jag fick höra en barndomsvänns planer iförrgår,
" Nu jävlar ska jag ta MC kort och sen skall jag skaffa R1:a"...hur mycket jag än gillar allt med motorer va de inget glädjande besked, för lyckas han med att ta kortet lär de gå käpprätt åt hel**** ganska fort...(grundat på personen inte andra MC åkare )hmm

Känner en jävla sorg för de som dör oavsätt vem som klantar sig, känner även en sorg för de bilister som får leva med att deras misstag kostat andra livet.

Håller med och resonerar själv på samma sätt!
Vet så många som skadat sig så illa och någon som dött. Som många andra nämner kvittar det hur jävla stabil mc förare man är och hur försiktigt man än kör, risken finns alltid för att någon skit händer. Bilister som inte har någon koll på mc är ingen ovanlighet. Är inte alltid lätt att skilja på en finnig fjortis på moppe eller en R1 när man skall svänga ut på vägen. Min farsa skadade sig på 70 talet på ung samma sätt som i dessa senast nämnda olyckor. Kom rullandes på landsvägen när en Saab 99 plötsligt får för sig att svänga vänster... Resulterade i en jävligt kvaddad fotled och smärta i den varje dag sen dess...
Jag känner dessutom mig själv för väl för att tro att man skall köra tillräckligt lugnt om man skaffar sig en hoj.
Men att jag tycker det verkar riktigt asskoj det finns ingen tvekan på, men ändå ej värt det!

Elektriker/Montör
534 Inlägg
21 april 2008
Verkar som att alla är rörande överens!!! Klart man dör om man kör motorcykel!!! Det är inte faligt att köra bil!!!   Folk som er gör MIG MÖRKRÄDD!!!!!!!

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
21 april 2008
Robbin_V90 skrev:
Verkar som att alla är rörande överens!!! Klart man dör om man kör motorcykel!!! Det är inte faligt att köra bil!!!   Folk som er gör MIG MÖRKRÄDD!!!!!!!

Säger inte att det inte är farligt att köra bil, men att jämföra en MC med personbil är omöjligt! Kvittar vilken gammel jänk eller Pv från -53 utan bälten så sitter man ändå grymmt mycket säkrare, även om bilen blir skrit klara man sig själv med familj utan skador. Där man dör med bil har mann hunnit dö 10ggr om med MC.

Att köra över en hare, eller få punka med bil känns knappt, gör du det med MC är jag tyvärr inte lika säker längre...

blacken
21 april 2008
v8rickard skrev:
Robbin_V90 skrev:

Säger inte att det inte är farligt att köra bil, men att jämföra en MC med personbil är omöjligt! Kvittar vilken gammel jänk eller Pv från -53 utan bälten så sitter man ändå grymmt mycket säkrare, även om bilen blir skrit klara man sig själv med familj utan skador. Där man dör med bil har mann hunnit dö 10ggr om med MC.

Att köra över en hare, eller få punka med bil känns knappt, gör du det med MC är jag tyvärr inte lika säker längre...

Jag känner mig tryggare på hojen än i bilen många gånger, och friare och fasen så mycket gladare. Dessutom så har man MERA manöverförmåga på en hoj jämfört med en bil..cool
Och jag har kört över både det ena och andra och fått punka en och "annan" gång. Och jag lever än..
Senast redigerat av blacken (21 april 2008)

Sök