3299
Sök

Försäkringsfråga. Vad tror ni om det här scenariot?

Örebroare i exil
970 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Låt säga att ett rådjur eller kanske en tyrannosaurus rex skulle klia sig mot min parkerade bil så pass våldsamt att skador uppstår. Hur ställer sig försäkringsbolaget till ett sådant scenario? Går det under skadegörelse? Finns det någon här som blivit utsatt för skadegörelse av djur? Isåfall, vad sa försäkringsbolaget?

Det var bara en tanke som slog mig häromkvällen smile

ps. Osäker på om det här blev rätt forumsdel.

/K

Hej FRA!

5 089 Inlägg
20 april 2008
om en häst skulle sparka in din dörr, så är det ditt fel. och skulle hästen bli skadad så skulle du få stå för dom skadorna;) men om du kommer ut en morgon och ser ett rådjur stål och försöker para sig med din bil och det blir märken, så är det ju bara att säga att den blivit vandaliserad;)

\Lindgren

DFFL
9 020 Inlägg
20 april 2008
FLindgren skrev:
om en häst skulle sparka in din dörr, så är det ditt fel. och skulle hästen bli skadad så skulle du få stå för dom skadorna;) men om du kommer ut en morgon och ser ett rådjur stål och försöker para sig med din bil och det blir märken, så är det ju bara att säga att den blivit vandaliserad;)

http://bushspeaks.com/img/liar.jpg
Om en häst skulle sparka in min bildörr så är bilen försäkrad ändå, och skulle hästen bli skadad så är den garanterat också försäkrad.
Senast redigerat av FireTraXX (20 april 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

5 089 Inlägg
20 april 2008
försäkrad ja, men vems fel är det? du behöver ju inte komma med sådana fingrar mot mig... men jag har ju varit med om det själv, så du kanske har mer erfarenhet utav det då?wink

\Lindgren

DFFL
9 020 Inlägg
20 april 2008
FLindgren skrev:
försäkrad ja, men vems fel är det? du behöver ju inte komma med sådana fingrar mot mig... men jag har ju varit med om det själv, så du kanske har mer erfarenhet utav det då?wink

Så du har varit med om att en häst sparkat sönder din dörr och du fick betala själv?
Snacka om att bli blåst...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Stolt pappa
161 Inlägg
20 april 2008
Det är ALLTID bilförarens/bilägarens fel om en häst varit med om en olycka.. eller nåt sånt som i det här scenariot. Den lagen är en rest från när bilarna först introducerades i trafiken. Den kom till för att hävda och skydda hästarnas rätt mot dom nya "livsfarliga och störande" automobilerna. En bekant fick sin bil påsprungen av en häst. Hästen skenade och såg inte bilen som stog i mörker. Kille blev skyldig i försäkringsbolagets ögon, för han "borde inte ha ställt bilen på ett så utsatt ställe".

DFFL
9 020 Inlägg
20 april 2008
Corvair65 skrev:
Det är ALLTID bilförarens/bilägarens fel om en häst varit med om en olycka.. eller nåt sånt som i det här scenariot. Den lagen är en rest från när bilarna först introducerades i trafiken. Den kom till för att hävda och skydda hästarnas rätt mot dom nya "livsfarliga och störande" automobilerna. En bekant fick sin bil påsprungen av en häst. Hästen skenade och såg inte bilen som stog i mörker. Kille blev skyldig i försäkringsbolagets ögon, för han "borde inte ha ställt bilen på ett så utsatt ställe".

Otroligt värdelöst isåfall.
Men, men bara till att kidnappa hästen och sälja till mcdonalds. smile

Så betalar den för sig själv. tongue

Russel Crowe, Gladiator.

Stolt pappa
161 Inlägg
20 april 2008
Det är fler än en som tycker att man ska revidera trafikreglerna för att närmare möta dom förhållanden vi har idag.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
20 april 2008
Fast om ni ringer till era försäkrnings bolag och säger " Ett rådjur stod och kliade sitt underliv mot min bildörr och nu är det världens märke där." Vad tror ni dom skulle säga då ? Hade jag vart försäkrningsbolaget hade jag bara skrattat.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Örebroare i exil
970 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Pratade lite med försäkringsbolaget nyss och om ett rådjur skulle välja att para sig med min bil skulle det troligtvis gå under viltolycka fast med reducerad självrisk iom att jag inte körde bilen. Däremot om en älg t.ex skulle göra ett par snygga repor längs sidan med hornen så måste jag kunna lägga fram bra bevisning för att få ut ersättning (iom att det skulle kunna tolkas som skadegörelse).

Om en häst springer på min bil/sparkar på min bil är det alltid jag som är vållande, dock kan man kräva att hästägaren betalar självrisken.

Hej FRA!

1 Inlägg
20 april 2008
FireTraXX skrev:
FLindgren skrev:

Om en häst skulle sparka in min bildörr så är bilen försäkrad ändå, och skulle hästen bli skadad så är den garanterat också försäkrad.

Om en häst sparkar in min bildörr blir den korv.

volvoraggare
4 776 Inlägg
20 april 2008
tror snart jag trillar av stolan av allt garv asså  fa fan om ett djur kliar sig  på bilen inte fan kan  djuret förstå sånt tror du ni djuret gör sånt för att djävlas den gör sina behov bara ... men om  ägaren är med eller den som sköter djuret är med då  ska skaderna gå på denns försäkring asså

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
20 april 2008
Douggy skrev:
FireTraXX skrev:
FLindgren skrev:

om du sparkar på en  häst då  ja då lär det ju bli du som hamnar i köttkvarnen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
20 april 2008
är inte säker,

men om din bil står parkerad på din garageuppfart och nåt djur får för sig att
klia sina horn lr göra annat på bilen så det blir skador.
ring polisen och säg att du har fått en parkeringsskada. men då får du inte ha rört bilen efter du sett
märkena.
då kan du få kompensation för skadorna och bara betala självrisken.
detta gäller på allmänna parkeringar t,ex, vid ICA, KONSUM m,m om någon kört imot din bil lr slått upp sin dörr i din.

men ja e inte säker om det gäller när djur gör skador på din parkerade bil.
kolla med polisen, försäkringsbolaget, vägvärket. dom kan ha olika syn på det hela.
men de e bara att kolla runt.

lycka till!!!

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

KHRacing
20 april 2008
_Kekke_ skrev:
.....................................

Om en häst springer på min bil/sparkar på min bil är det alltid jag som är vållande, dock kan man kräva att hästägaren betalar självrisken.

Hur kan du KRÄVA detta när lagen säger att det är ditt fel ?

*undrar*

blacken
20 april 2008
_Kekke_ skrev:
Låt säga att ett rådjur eller kanske en tyrannosaurus rex skulle klia sig mot min parkerade bil så pass våldsamt att skador uppstår. Hur ställer sig försäkringsbolaget till ett sådant scenario? Går det under skadegörelse? Finns det någon här som blivit utsatt för skadegörelse av djur? Isåfall, vad sa försäkringsbolaget?

Det var bara en tanke som slog mig häromkvällen smile

ps. Osäker på om det här blev rätt forumsdel.

/K

Det ska väl inte vara något problem, ifall du har kryssat i rutan för "oaktsam Tyrannosaurs skrubbning på bildörr" i försäkrings brevet.. tongue

blacken
20 april 2008

Lite oklart där, menar du dörren eller hästen??

Sök