Bäst däck fram eller bak

dusty Living in the fastlane
29 april 2008 · 2 616 Inlägg

Hejsan

För ett tag sen hade vi en het diskution ang om vad ni tycker om bäst däck skall sitta fram eller bak.
Nu hittade jag inte tråden så kunde inte fortsätta men såhär skriver auto motor sport om saken:


10. Bästa däcken skall sitta fram så att man kan styra bilen!
Hos många lever fortfarande föreställningen kvar att de bästa och minst slitna däcken alltid ska vara drivhjul. Enligt den uppfattningen ska en bakhjulsdriven bil ha bästa däcken bak och en framhjulsdriven bil bästa däcken fram. Rätt ur slitagesynpunkt, men inte bra för körsäkerheten.
För körsäkerhetens skull ska de bästa däcken alltid ligga bak, oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Erfarenhetsmässigt visar det sig att de flesta normalt erfarna bilförare har lättare att hantera en understyrd bil (som "plogar" med framhjulen), jämfört med en överstyrd (som kastar ut bakvagnen i sladd).
De flesta bilar är idag framhjulsdrivna och konstruerade med en mild understyrning. Kommer man för fort in i en kurva ska bilen ploga rakt fram, tills det att farten sjunkit så mycket att däcken återigen får grepp och styr in i rattens riktning.
Men det räcker att bakdäcken blir mer slitna än framdäcken för att bilen ska övergå från sin normala understyrning till att istället bli överstyrd. Vid en omkörning på en regnig väg kan det räcka med ett filbyte för att bakdäcken ska vattenplana och bilen få ett plötsligt kast med bakvagnen.
För att testa detta använde vi både den framhjulsdrivna Saaben och bakhjulsdrivna BMW:n. Som synes tjänade Saaben på överstyrningen runt den knixiga våthandlingbanan, men den hjälpen med bakvagnssläpp har man bara nytta av på banan. Ett så överstyrt beteende kan vara livsfarligt på vanlig väg.

SAAB 9-3 AERO/ BMW 320i (utan DSTC)/ BMW 320i (med DSTC)
Bästa däck bak (sek): 32,8/ 32,5/ 32,5
Bästa däck fram (sek): 31,4 (+4,1%)/ 32,8 (-0,1%)/ 34,2 (-5,2%)
Kul men farligt. På en testbana är det kul med ett överstyrt beteende och breda uppställ, men knappast i vardagstrafiken.

Slutsats: Påståendet är FEL!


Källa: http://www.automotorsport.se/specialmal … sion=14173

E3_Henrik Teknik Informatör
29 april 2008 · 371 Inlägg

fina fakta smile
allt för få människor som känner till detta...men väldigt viktigt!!!

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Tobbera
29 april 2008 · 4 Inlägg

Detta är väldigt viktigt!
Min MR2'a la sig på sidan på motorvägen i 110kmh när det var blött. Obehagligt är bara förnamnet. Klarade mig från att ränna in i räcket men det var nära. Efter det blev det direkt till däckhandlaren för sprillans nya Continental på bakdäcken. Blev som en annan bil.

Toyota MR2 (1993)
Wezzli Sidledesförare
29 april 2008 · 268 Inlägg

Det var på tiden att någon gjort ett slutgiltigt test av detta så att alla förbannade idioter som inte törs tänka själv har någonting att rikta sig efter.

Min däckplacering utgår inte från vad någon annan person kommit fram till med sin nivå av förarskicklighet, sina värderingar och sina avseenden/användningsområden.

Men om man är för retarderad för att själv räkna ut eller åtminstone spekulera i vad effekten av de olika däckplaceringarna är så tycker jag gott man kan följa dessa riktlinjer. Detta för att man då säkert ändå är för retarderad för att kunna hantera en farlig trafiksituation i ordning.

Tobbera skrev:
Detta är väldigt viktigt!
Min MR2'a la sig på sidan på motorvägen i 110kmh när det var blött. Obehagligt är bara förnamnet. Klarade mig från att ränna in i räcket men det var nära. Efter det blev det direkt till däckhandlaren för sprillans nya Continental på bakdäcken. Blev som en annan bil.

Jag har vid tillfällen lyckats tappa styrfästet med nästan varenda bil jag haft som bruksbil, och det var obehagligt. Det är inte alla gånger det hjälper att bromsa i en sådan situation. Den senaste gången var jag några decimeter ifrån räcket när fästet högg tag i framdäcken (asfalt), i andra fall försöker jag i första hand räta ut bilen och lägga ut ställ och hålla jämn gas kurvan ut.

Överstyrning är när passagerarna är rädda, understyrning är när föraren är rädd.

Senast redigerat av Wezzli (29 april 2008)

Man vet aldrig, före man vet
engolf
29 april 2008 · 3 235 Inlägg

Om vintern har jag de bästa däcken bak,
om sommaren de bästa däcken fram.

Mycket beror på bilen/viktfördelningen/däcken, så att säga vad som är rätt eller fel går nog inte.

Det är bara testa vad som fungerar bäst just för din bil, för byta plats på fram och bakdäcken tar nog inte mer än en halvtimme med en öl i handen.

Mortalis VW-nörd?
29 april 2008 · 4 332 Inlägg

engolf skrev:
Om vintern har jag de bästa däcken bak,
om sommaren de bästa däcken fram.

Mycket beror på bilen/viktfördelningen/däcken, så att säga vad som är rätt eller fel går nog inte.

Det är bara testa vad som fungerar bäst just för din bil, för byta plats på fram och bakdäcken tar nog inte mer än en halvtimme med en öl i handen.

Det är ALLTID bäst däck bak, spelar ingen roll vilken bil du har, punkt.

Och ja, man skall bara frikoppla och styra, absolut inte bromsa trots att du har ABS..först när du börja få kontroll som man ska börja bromsa...

Chrill27
29 april 2008 · 553 Inlägg

Misstänker att alla har lärt sig eller iaf läst att de bästa däcken alltid ska sitta bak eftersom det står nog i alla teoriböcker

beta
29 april 2008 · 804 Inlägg

Sämsta däcken bak är skitkul, satan vad jag fick köra på sladd de gångerna där kom snö i vintras, 90graders kurva i 20km/h = snurra runt. tongue

Tobbera
29 april 2008 · 4 Inlägg

baaki skrev:
Sämsta däcken bak är skitkul, satan vad jag fick köra på sladd de gångerna där kom snö i vintras, 90graders kurva i 20km/h = snurra runt. tongue

Tell me!!
10kmh+sväng+gaspådrag=Okontrollerbar 180-gradersvändning.

Toyota MR2 (1993)
Fredrik-79
29 april 2008 · 2 164 Inlägg

Har aldrig fått såna problem ni skriver om när jag sätter mina sämsta däck bak.
men jag kommer alltid att fortsätta köra som jag alltid har gjort.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
turboforssen Telge Drifting Team
29 april 2008 · 5 398 Inlägg

helvete att jag gör med bäst däck bak , är van att köra med dåliga bak å anpassar min körstil efter det

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
CarpeDiem German Engineering
29 april 2008 · 9 083 Inlägg

Det är väl klart att man har de bästa däcken bak tongue Har ni inte lärt er på körskolan tongue

Senast redigerat av CarpeDiem (12 februari 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
AeroMalm BMW fantast
29 april 2008 · 1 172 Inlägg

bästa däcken ska man ha bak... oavsett drivning...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
E30Tompa Rörpulare
29 april 2008 · 1 453 Inlägg

Har alltid de bästa däcket som reserv roll annars e alla lika slitna smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Wezzli Sidledesförare
29 april 2008 · 268 Inlägg

Jag förstår fortfarande inte varför folk skriver SKA överallt där det står om detta ämne så är det en rekommendation för det finns mig veterligen ingen lag på det. Då heter det BÖR, lär er skilja på de två orden. Jävla blockmongon, finns de ingen som läser mer än första inlägget?

Tobbera skrev:

baaki skrev:
Sämsta däcken bak är skitkul, satan vad jag fick köra på sladd de gångerna där kom snö i vintras, 90graders kurva i 20km/h = snurra runt. tongue

Tell me!!
10kmh+sväng+gaspådrag=Okontrollerbar 180-gradersvändning.

Finns inget som är okontrollerbart. Enbart om ratten, växelspaken, koppling, broms och gas går sönder samtidigt, är den okontrollerbar.

Senast redigerat av Wezzli (29 april 2008)

Man vet aldrig, före man vet
Bostrom RS
29 april 2008 · 886 Inlägg

Bara jag som kör med bästa däcken fram på fwd? big_smile

Focus RS
323fSportT "The Stig"
29 april 2008 · 390 Inlägg

Jag lägger alltid mina bästa däck fram.Nu snackar vi vintertid.Vill hellre kunna styra och bromsa säkert.Häva en sladd gör man ju i varje kurva på vintern smile

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
R_fused There is no replacement for displacement
29 april 2008 · 630 Inlägg

Ser till att ha bra däck runtom istället... Tycker det funkar utmärkt

blacken
29 april 2008 ·

Det är mycket lättare att häva en bakvagns sladd, än en framvagns sladd. Sedan så är det upp till var och en hur däcken ska sitta. Personligen och erfarenhetsmässigt så sätter jag dom bästa fram...

Muttley
29 april 2008 ·

jag kör med de bästa bak. alltid gjort och kommer alltid göra. dock brukar jag ha helt okej däck överallt smile
men att få sladd med en bil tycker jag inte ska hända under normala förhållanden smile då jag kan köra utan sladd wink
vid mycket vatten på vägen kör man lugnare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang