Bäst däck fram eller bak

SIR_Pierre Sir
29 april 2008 · 737 Inlägg

har du dåliga dæck fram så understyr bilen.. det kan man løsa liksom.. har du dåliga dæck bak så snurrar bilen runt. inte lika kul.. så bra dæck bak

"10. Bästa däcken skall sitta fram så att man kan styra bilen!
Hos många lever fortfarande föreställningen kvar att de bästa och minst slitna däcken alltid ska vara drivhjul. Enligt den uppfattningen ska en bakhjulsdriven bil ha bästa däcken bak och en framhjulsdriven bil bästa däcken fram. Rätt ur slitagesynpunkt, men inte bra för körsäkerheten.
För körsäkerhetens skull ska de bästa däcken alltid ligga bak, oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Erfarenhetsmässigt visar det sig att de flesta normalt erfarna bilförare har lättare att hantera en understyrd bil (som "plogar" med framhjulen), jämfört med en överstyrd (som kastar ut bakvagnen i sladd).
De flesta bilar är idag framhjulsdrivna och konstruerade med en mild understyrning. Kommer man för fort in i en kurva ska bilen ploga rakt fram, tills det att farten sjunkit så mycket att däcken återigen får grepp och styr in i rattens riktning.
Men det räcker att bakdäcken blir mer slitna än framdäcken för att bilen ska övergå från sin normala understyrning till att istället bli överstyrd. Vid en omkörning på en regnig väg kan det räcka med ett filbyte för att bakdäcken ska vattenplana och bilen få ett plötsligt kast med bakvagnen.
För att testa detta använde vi både den framhjulsdrivna Saaben och bakhjulsdrivna BMW:n. Som synes tjänade Saaben på överstyrningen runt den knixiga våthandlingbanan, men den hjälpen med bakvagnssläpp har man bara nytta av på banan. Ett så överstyrt beteende kan vara livsfarligt på vanlig väg.

SAAB 9-3 AERO/ BMW 320i (utan DSTC)/ BMW 320i (med DSTC)
Bästa däck bak (sek): 32,8/ 32,5/ 32,5
Bästa däck fram (sek): 31,4 (+4,1%)/ 32,8 (-0,1%)/ 34,2 (-5,2%)
Kul men farligt. På en testbana är det kul med ett överstyrt beteende och breda uppställ, men knappast i vardagstrafiken.

Slutsats: Påståendet är FEL! "

ironhead volvoraggare
29 april 2008 · 4 776 Inlägg

baaak

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Alphasonic Piratpartiet
29 april 2008 · 339 Inlägg

323fSportT skrev:
Jag lägger alltid mina bästa däck fram.Nu snackar vi vintertid.Vill hellre kunna styra och bromsa säkert.Häva en sladd gör man ju i varje kurva på vintern smile

Smedhult skrev:
kör med bästa fram, va fan  folk än säger. hellre att jag kan styra om ja får sladd än att ja inte kan styra alls nr rava kommer förbi en

Du har störst bromsar fram av en anledning, vilka däck tror du låser först vid hård inbromsning?
Låser du framhjulen och har de sämsta däcken bak har du inte mycke friktion kvar.
Låt oss säga att du har bäst däck fram, får sladd och inte lyckas häva den, vad händer då?
Nått säger mig att bilen tar ett träd i fronten bättre än ett i sidan...
http://youtube.com/watch?v=cdCn8ci-mWM

Muttley
29 april 2008 ·

Alphasonic skrev:

323fSportT skrev:
Jag lägger alltid mina bästa däck fram.Nu snackar vi vintertid.Vill hellre kunna styra och bromsa säkert.Häva en sladd gör man ju i varje kurva på vintern smile

Smedhult skrev:
kör med bästa fram, va fan  folk än säger. hellre att jag kan styra om ja får sladd än att ja inte kan styra alls nr rava kommer förbi en

Du har störst bromsar fram av en anledning, vilka däck tror du låser först vid hård inbromsning?
Låser du framhjulen och har de sämsta däcken bak har du inte mycke friktion kvar.
Låt oss säga att du har bäst däck fram, får sladd och inte lyckas häva den, vad händer då?
Nått säger mig att bilen tar ett träd i fronten bättre än ett i sidan...
http://youtube.com/watch?v=cdCn8ci-mWM

den anledningen är att du ska väl kunna bromsa den mesta tyngden så säker som möjligt.
och sen har de flesta nyare bilar ABS då låser du inte hjulen och då kvittar de om du har bäst fram eller bak. kör man med så pass dåliga däck att man ändå glider av i en normal situation bör man tänka över var man ska prioritera sina pengar.

bara en fråga när får ni sladd ? och varför ? jag får aldrig sladd på min bil. :S

sandzoo
29 april 2008 · 2 072 Inlägg

har alltid bästa däck bak..

efter 2 avkörningar.. har man lärt sej en läxa..

körde av med en fram-driven bil.. hade bästa däcken fram.. = avkörning/vinter/2ggr..

Sandzoo i da house
blacken
29 april 2008 ·

bara en fråga när får ni sladd ? och varför ? jag får aldrig sladd på min bil. :S

Jag får sladd när jag vill ha sladd, aldrig annars..

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
29 april 2008 · 946 Inlägg

Alltid bäst däck bak, oavsett fram-, bak-, eller fyrhjulsdrift.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Muttley
29 april 2008 ·

blacken skrev:

bara en fråga när får ni sladd ? och varför ? jag får aldrig sladd på min bil. :S

Jag får sladd när jag vill ha sladd, aldrig annars..

så då var väl den frågan uppklarad just där. har man abs så spelar ju ingen större roll om man har de fram eller bak. fastän de allra flesta rekommenderar bak. vilket jag med har.

sandzoo
29 april 2008 · 2 072 Inlägg

tkd_rille skrev:

blacken skrev:

bara en fråga när får ni sladd ? och varför ? jag får aldrig sladd på min bil. :S

Jag får sladd när jag vill ha sladd, aldrig annars..

så då var väl den frågan uppklarad just där. har man abs så spelar ju ingen större roll om man har de fram eller bak. fastän de allra flesta rekommenderar bak. vilket jag med har.

abs har inte mycket att hjälpa när du har baken framför dej..

Sandzoo i da house
Alphasonic Piratpartiet
29 april 2008 · 339 Inlägg

tkd_rille skrev:

Alphasonic skrev:

323fSportT skrev:
Jag lägger alltid mina bästa däck fram.Nu snackar vi vintertid.Vill hellre kunna styra och bromsa säkert.Häva en sladd gör man ju i varje kurva på vintern smile

Smedhult skrev:
kör med bästa fram, va fan  folk än säger. hellre att jag kan styra om ja får sladd än att ja inte kan styra alls nr rava kommer förbi en

Du har störst bromsar fram av en anledning, vilka däck tror du låser först vid hård inbromsning?
Låser du framhjulen och har de sämsta däcken bak har du inte mycke friktion kvar.
Låt oss säga att du har bäst däck fram, får sladd och inte lyckas häva den, vad händer då?
Nått säger mig att bilen tar ett träd i fronten bättre än ett i sidan...
http://youtube.com/watch?v=cdCn8ci-mWM

den anledningen är att du ska väl kunna bromsa den mesta tyngden så säker som möjligt.
och sen har de flesta nyare bilar ABS då låser du inte hjulen och då kvittar de om du har bäst fram eller bak. kör man med så pass dåliga däck att man ändå glider av i en normal situation bör man tänka över var man ska prioritera sina pengar.

bara en fråga när får ni sladd ? och varför ? jag får aldrig sladd på min bil. :S

Vi tar min bil som exempel då jag har värden på bromsarna från besiktningen.
Min bromsar 2.9 kN fram och 0.9 kN bak, jag är nästan helt säker på att viktfördelningen inte är 75% fram och 25% bak.
Låt oss ta en normal situation. Det är en vårmorgon och du är på väg till jobbet. Snön har börjat smälta bort. Du håller 90 på en 110 väg för att det är halt väglag. Du ser en skylt om skarp kurva längre fram och börjar sakta in. Eftersom du vill kunna styra har du satt bästa däcken fram. Du tar kurvan i 70, det går hur fint som helst fram till mitten av kurvan där baken vill gå ut på grund av sin tröghet. Eftersom det är skugga på vägen är det is över hela vägen. Efter ett litet tag står bilen helt i sidled över vägen och om du har tur får du inte möte just vid det tillfället.
"Men man kan ju häva en sladd genom att parera" Ja visst... förutsatt att du får fäste på bakdäcken annars fortsätter de utåt.

Muttley
29 april 2008 ·

Alphasonic skrev:

tkd_rille skrev:

Alphasonic skrev:

323fSportT skrev:
Jag lägger alltid mina bästa däck fram.Nu snackar vi vintertid.Vill hellre kunna styra och bromsa säkert.Häva en sladd gör man ju i varje kurva på vintern smile

Du har störst bromsar fram av en anledning, vilka däck tror du låser först vid hård inbromsning?
Låser du framhjulen och har de sämsta däcken bak har du inte mycke friktion kvar.
Låt oss säga att du har bäst däck fram, får sladd och inte lyckas häva den, vad händer då?
Nått säger mig att bilen tar ett träd i fronten bättre än ett i sidan...
http://youtube.com/watch?v=cdCn8ci-mWM

den anledningen är att du ska väl kunna bromsa den mesta tyngden så säker som möjligt.
och sen har de flesta nyare bilar ABS då låser du inte hjulen och då kvittar de om du har bäst fram eller bak. kör man med så pass dåliga däck att man ändå glider av i en normal situation bör man tänka över var man ska prioritera sina pengar.

bara en fråga när får ni sladd ? och varför ? jag får aldrig sladd på min bil. :S

Vi tar min bil som exempel då jag har värden på bromsarna från besiktningen.
Min bromsar 2.9 kN fram och 0.9 kN bak, jag är nästan helt säker på att viktfördelningen inte är 75% fram och 25% bak.
Låt oss ta en normal situation. Det är en vårmorgon och du är på väg till jobbet. Snön har börjat smälta bort. Du håller 90 på en 110 väg för att det är halt väglag. Du ser en skylt om skarp kurva längre fram och börjar sakta in. Eftersom du vill kunna styra har du satt bästa däcken fram. Du tar kurvan i 70, det går hur fint som helst fram till mitten av kurvan där baken vill gå ut på grund av sin tröghet. Eftersom det är skugga på vägen är det is över hela vägen. Efter ett litet tag står bilen helt i sidled över vägen och om du har tur får du inte möte just vid det tillfället.
"Men man kan ju häva en sladd genom att parera" Ja visst... förutsatt att du får fäste på bakdäcken annars fortsätter de utåt.

ja i de fallet ska du ju ha bästa däcken bak. så inte bakänden flyger ut och du plötsligt hamnar i diket. får du för kraftig sladd på bakänden så slår ju bilen runt helt klart. Sen om de är så pass halt att man glider i 70 så får man tänka efter före man kommer fram. man måste vara tänkande hela tiden när de handlar helt om halkan.

Muttley
29 april 2008 ·

sandzoo skrev:

tkd_rille skrev:

blacken skrev:

Jag får sladd när jag vill ha sladd, aldrig annars..

så då var väl den frågan uppklarad just där. har man abs så spelar ju ingen större roll om man har de fram eller bak. fastän de allra flesta rekommenderar bak. vilket jag med har.

abs har inte mycket att hjälpa när du har baken framför dej..

nej de gör de inte, men nu handlade de om att om man nu tvärnitar så bromsarna låser sig, då har man en relativt gammal bil. Abs låser upp hjulen igen ju. och sedan ser jag ingen anledning till att få min bakdel framför mig när jag kör. då jag inte buskör eller kör onödigt när jag kör till och från jobbet vilken är den mesta tid jag är ute på vägarna.

någon som kan tänka sig förklara annars när man får sladd förutom halka`? eller varm asfalt och man kör som ett svin ??

Volvofreak89 Volvo Nörd
29 april 2008 · 85 Inlägg

Okej om du får sladd på bakhjulen åker du i sidled, men va händer om du får sladd på framhjulen då ????

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D
Volvo V90 "R-design" (2018)
Muttley
29 april 2008 ·

740_mannen skrev:
Okej om du får sladd på bakhjulen åker du i sidled, men va händer om du får sladd på framhjulen då ????

ytterst få fall man får de om man kör ordentligt.Men om du får sladd på fram så åker bilen bara rakt fram. inget man är med om vid normal körning tycker jag.  om de är ishalka på vägarna kvittar de om du så har helt nya däck runt om för du glider lika mycket överallt åt alla håll.
enligt mig känns de så mycket värre att få bakdelen att släppa än framdelen, om man nu får sladd på nått halt stället så släpper man gasen och bromsen och väntar till man har grepp igen.

finner fortfarande inte någon större anledning varför man ska få sladd smile

Senast redigerat av tkd_rille (29 april 2008)

sandzoo
29 april 2008 · 2 072 Inlägg

tkd_rille skrev:

sandzoo skrev:

tkd_rille skrev:

så då var väl den frågan uppklarad just där. har man abs så spelar ju ingen större roll om man har de fram eller bak. fastän de allra flesta rekommenderar bak. vilket jag med har.

abs har inte mycket att hjälpa när du har baken framför dej..

nej de gör de inte, men nu handlade de om att om man nu tvärnitar så bromsarna låser sig, då har man en relativt gammal bil. Abs låser upp hjulen igen ju. och sedan ser jag ingen anledning till att få min bakdel framför mig när jag kör. då jag inte buskör eller kör onödigt när jag kör till och från jobbet vilken är den mesta tid jag är ute på vägarna.

någon som kan tänka sig förklara annars när man får sladd förutom halka`? eller varm asfalt och man kör som ett svin ??

nej men nu snackar jag vintertid.. och jag körde MAX 50km/h när baken började dansa i kurvan.. och de fanns INGEN chans att räta upp bilen vad man en gjorde.. första gången va de 5cm från räcket (efter några varvs snurr)
andra gången: snurrar.. 2varv stannade på dik-kanten på motsatta sidan..

hade en audi 100 2.5TDI fram-driven..med abs.. klart abs hjälper vid inbromsningar..
som sagt för min del.. så e alltid bästa däcken bak..

Sandzoo i da house
fritzo
29 april 2008 · 123 Inlägg

740_mannen skrev:
Okej om du får sladd på bakhjulen åker du i sidled, men va händer om du får sladd på framhjulen då ????

Hur får man SLADD med framhjulen???????
Under förutsättning att man inte backar

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
sandzoo
29 april 2008 · 2 072 Inlägg

fritzo skrev:

740_mannen skrev:
Okej om du får sladd på bakhjulen åker du i sidled, men va händer om du får sladd på framhjulen då ????

Hur får man SLADD med framhjulen???????
Under förutsättning att man inte backar

sladd med framhjulen kan menas att du tappar väggreppet på framhjulet.. då har du ingen kontroll i ratten..= rak körning i diket..mm..

Sandzoo i da house
fritzo
29 april 2008 · 123 Inlägg

Oftast kallar man det understyrning,
Åka rakt fram skulle inte jag kalla för sladd

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
Tonton
29 april 2008 · 29 Inlägg

När vi byter däck på bilarna på jobbet så e det alltid bäst däck bak som gäller iaf.. Oavsett vilken ände den driver i.. Så lägger alltidmina bästa däck bak med...

sandzoo
29 april 2008 · 2 072 Inlägg

fritzo skrev:
Oftast kallar man det understyrning,
Åka rakt fram skulle inte jag kalla för sladd

inte jag heller men de va ju understyrning de försöker förklara.. men blev till en sladd..

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang