Bäst däck fram eller bak

fritzo
30 april 2008 · 123 Inlägg

Jo, understyrning visste nog de flesta, tyckte bara det lät väldigt lustigt att få sladd på framhjulen...
Så var det med det

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
lodan
30 april 2008 · 217 Inlägg

en annan tanke då.. om man har 2 slitna däck på ena sidan av bilen och 2 bra på andra sidan. hur blir det då tro..?

inget jag har tänkt prova eller nått utan bara en tanke..

Alphasonic Piratpartiet
30 april 2008 · 339 Inlägg

lodan skrev:
en annan tanke då.. om man har 2 slitna däck på ena sidan av bilen och 2 bra på andra sidan. hur blir det då tro..?

inget jag har tänkt prova eller nått utan bara en tanke..

De med mest friktion kommer fram sist enligt fysikens lagar.

Senast redigerat av Alphasonic (30 april 2008)

blacken
30 april 2008 ·

lodan skrev:
en annan tanke då.. om man har 2 slitna däck på ena sidan av bilen och 2 bra på andra sidan. hur blir det då tro..?

inget jag har tänkt prova eller nått utan bara en tanke..

Lättare att svänga åt det ena hållet, än det andra..

matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 april 2008 · 2 973 Inlägg

Denna diskussion känns ganska meningslös. Hur ofta har man urkassa däck på en axel och helt nya på en annan? Skiljer det bara lite i slitage så blir detta aldrig ett bekymmer, för i så fall tappar man fäste på alla 4 ungefär samtidigt, och då har man kört för fort.
Ha bra däck på alla 4 istället, så är problemet löst!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Nattugglan Idiot..
1 maj 2008 · 285 Inlägg

Jag har lärt mig att man ska ha dom bästa däcken baktill.
Men för mig blir det automatiskt tvärtom för att jag har en bakhjulsdriven bil,då nöts bakdäcken slut före framdäcken.

Men det är ju igentligen bättre att köra med blankslitna däck på asfalt om det är sol och 20plusgrader.

Jimm
1 maj 2008 · 1 661 Inlägg

Mortalis skrev:

engolf skrev:
Om vintern har jag de bästa däcken bak,
om sommaren de bästa däcken fram.

Mycket beror på bilen/viktfördelningen/däcken, så att säga vad som är rätt eller fel går nog inte.

Det är bara testa vad som fungerar bäst just för din bil, för byta plats på fram och bakdäcken tar nog inte mer än en halvtimme med en öl i handen.

Det är ALLTID bäst däck bak, spelar ingen roll vilken bil du har, punkt.

Och ja, man skall bara frikoppla och styra, absolut inte bromsa trots att du har ABS..först när du börja få kontroll som man ska börja bromsa...

Nej, det är det inte ALLTID. En AWD bil med viskoskoppling (diff) skall ha dem bästa däcken fram.
Egentligen skall man ha exakt samma rullomkrets (lika bra däck) överallt.
Detta försöker jag eftersträva med Assymetriska däck med samma storlek på alla fyra och fyra fälgar med samma bredd. Så jag kan skifta ofta och hålla alla i samma skick.

I alla andra lägen (FWD, RWD och AWD) är det i trafiksäkerhetssynpunkt bättre att ha bästa däcken bak.
punkt
mvh

beta
1 maj 2008 · 804 Inlägg

Nattugglan skrev:
Men det är ju igentligen bättre att köra med blankslitna däck på asfalt om det är sol och 20plusgrader.

Jo, men det är inte kul med e36 + blankslitna bakdäck + lite regn. Börjar väldigt lätt spinna när man kommer över 110km/h på våt vägbana då.

Nattugglan Idiot..
1 maj 2008 · 285 Inlägg

baaki skrev:

Nattugglan skrev:
Men det är ju igentligen bättre att köra med blankslitna däck på asfalt om det är sol och 20plusgrader.

Jo, men det är inte kul med e36 + blankslitna bakdäck + lite regn. Börjar väldigt lätt spinna när man kommer över 110km/h på våt vägbana då.

Jo jag vet,Åkte med blankslitna däck en gång när jag skulle hem och byta till dom nya och så började det regna..
då fick vi en rejäl vattenplaning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang