vad skulle ni trimma en volvo 850 glt eller en t5

turbo_freak85
29 april 2008 ·

hej jag undra hur man ska trimma en volvo 850glt eller t5  billigt  ca 20000kr kom med förslag om allt smile

Senast redigerat av turbo_freak85 (30 april 2008)

Garic
29 april 2008 · 539 Inlägg

har du tillgång till maskiner och kommer göra allt själv så 20.000kr är inte dåligt budget smile

bort med katalysator (bara ta fram vinkelslip smile ) så har du 5-7hk där, kostar ingenting. Plana toppen hos en mindre bilverkstad, kostar 400-500kr. Porta den också. Möjligtvis finns det vassare kam till 850, är inte så bra på volvo, finns säkert lite hk där också. Kan du svetsa rostfritt och har svets så är det toppen smile köp rör och svetsa ihop egen avgassystem. Motorn kommer "andas" bättre och du får garanterad ett par hk där också. Vet inte hur det är med insug på 850, men förbättra den är aldrig fel smile och om du chippar bilen efter alla modifieringar så blir det toppen smile

den är inte så dyrt som många tror, hänger mycket på hur mycket man kan klara själv

Skaune
29 april 2008 ·

jag vet att det inte är det svaret man vill ha men sälj bilen och lägg lite av dina 20 papp på mellanskillnaden på en turbo, sen kan du ju chippa o sen har du en duktigt mycket vassare bil än glt med trim!

m021
29 april 2008 · 7 Inlägg

håller med ovanstående inlägg.. Köp en  en volvo 744 turbo med 182 hk (?) orginal  för 17 tusen i bra skick..  sen köpper du chip för resterande pengar mm och trimmear..du får ca 220 hk hur lätt som helst sen kan du göra massa saker på den.. 850 glt som vi har hemma är rätt så slö, så annars för dessa 20 tusen kan du ju fixa turbo å sätta i mm.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
29 april 2008 · 5 042 Inlägg

m021 skrev:
håller med ovanstående inlägg.. Köp en  en volvo 744 turbo med 182 hk (?) orginal  för 17 tusen i bra skick..  sen köpper du chip för resterande pengar mm och trimmear..du får ca 220 hk hur lätt som helst sen kan du göra massa saker på den.. 850 glt som vi har hemma är rätt så slö, så annars för dessa 20 tusen kan du ju fixa turbo å sätta i mm.

Kallar du 744 för mellanklass yikes
Den är lågbudget bil. En 740 me turbo känns ju som en Audi 100 med 2.3E 5cylindriga motorn. .
"Om" du nu måste köpa ny bil me turbo så Audi 100 turbo med (Ev Quattro med ).
Men annars så gör du som den första killen som svarat ska göra,
Plana topp & portning,
Vassare kamaxel ( Bra mycket bättre axx )
Eget avgassystem utan Katalysator.
Öppet filter Bra placerat där den få KAll & friskt luft, Ev byta ut Lmm till 3" med.
Sen finns det ju lite jobbigare jobb , Köpa nya Högkompskolvar osv med smile

C H E V R O L E T <3
torpis Forummoderator
29 april 2008 · 10 572 Inlägg

det förefaller inte helt osannolikt att man kan hitta 90hk/liter utan att specialbygga allt för mycket.

att porta toppen och montera 3" spjälhus från 960 tex, i men vassare kammar med mera lyft (hårdare fjädrar med)  större spridare + E85, sen mappning på det.  3" JT utan katt lirar nog fint.

borde klara dig undan kring 20papp om du gör det mekaniska själv smile

PS. florerar ryckten om en GLT med 218hk i som går på gatan...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
n_andersson
29 april 2008 · 689 Inlägg

torpis skrev:
det förefaller inte helt osannolikt att man kan hitta 90hk/liter utan att specialbygga allt för mycket.

att porta toppen och montera 3" spjälhus från 960 tex, i men vassare kammar med mera lyft (hårdare fjädrar med)  större spridare + E85, sen mappning på det.  3" JT utan katt lirar nog fint.

borde klara dig undan kring 20papp om du gör det mekaniska själv smile

PS. florerar ryckten om en GLT med 218hk i som går på gatan...

sitter redan 3 tums spjällhus på en 850 glt

torpis Forummoderator
29 april 2008 · 10 572 Inlägg

n_andersson skrev:

torpis skrev:
det förefaller inte helt osannolikt att man kan hitta 90hk/liter utan att specialbygga allt för mycket.

att porta toppen och montera 3" spjälhus från 960 tex, i men vassare kammar med mera lyft (hårdare fjädrar med)  större spridare + E85, sen mappning på det.  3" JT utan katt lirar nog fint.

borde klara dig undan kring 20papp om du gör det mekaniska själv smile

PS. florerar ryckten om en GLT med 218hk i som går på gatan...

sitter redan 3 tums spjällhus på en 850 glt

hm, jag har spjäll från 850GLT på min S40 och det är inte 3"...   skall mäta igen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
turbo_freak85
9 maj 2008 ·

hjälp

Marlboroman
9 maj 2008 · 8 234 Inlägg

Ser man till vad man får ut för 20.000 så vinner ju en T5 lätt.

Men visst, är man händig så kan man göra mycket åt en GLT, utan att för den saken skulle få ut lika mycket som det är i en orginal Turbo. Hållt på och tittat lite på att bygga en vass sugfemma till en 855:a jag va på väg att köpa. Men det vart bra jäkla dyrt.

Lägger man ner 20.000 i en T5 så beror det lite på vad man får tag i för grejjer, men 260-270 ärliga (eller 300 kataloghästar) ska inte va nå problem alls.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sharky
9 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Nä precis. Det brukar vara dyrare än vad många tror. Jag vet mycket väl att det finns dom som har mer eller mindre full verkstad och hyllor fulla men har man inte ens pallbockar och vinkelkap/svets eller momentnyckel så blir det oftast mycket dyrare än vad många anar.
Sedan så bör man alltid kolla med den som vill trimma om det ska bli en busbil eller bruksbil för året om användning.

/Göran



Garic skrev:
den är inte så dyrt som många tror, hänger mycket på hur mycket man kan klara själv

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turbo_freak85
16 maj 2008 ·

vet ej kanske en t5

torpis Forummoderator
16 maj 2008 · 10 572 Inlägg

n_andersson skrev:

torpis skrev:
det förefaller inte helt osannolikt att man kan hitta 90hk/liter utan att specialbygga allt för mycket.

att porta toppen och montera 3" spjälhus från 960 tex, i men vassare kammar med mera lyft (hårdare fjädrar med)  större spridare + E85, sen mappning på det.  3" JT utan katt lirar nog fint.

borde klara dig undan kring 20papp om du gör det mekaniska själv smile

PS. florerar ryckten om en GLT med 218hk i som går på gatan...

sitter redan 3 tums spjällhus på en 850 glt

65mm spjäll på 850GLT, 940 samt min bil, 3" endast på 960 3.0.

Så där har vi ytterligare potential i GLT:n wink

Senast redigerat av torpis (16 maj 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
RaLsO från bun!
16 maj 2008 · 89 Inlägg

ingen ide o trimma en glt... roll

en t5a är säkrare i drift efter trimmningen

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
Sharky
16 maj 2008 · 10 287 Inlägg

För kalenderbitare: 3" även på 740 GLT 16V 88b.

/Göran

torpis skrev:
3" endast på 960 3.0.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
n_andersson
17 maj 2008 · 689 Inlägg

Vill inte förstöra tråden men hatar när folk kommer med fel fakta när jag vet att jag har rätt.
sitter nämligen 75mm gasspjäll på 850 GLT, men på min v70 R sitter de 65mm original.
fick porta insuget till 75mm för att de ska va samma dimension på de som 850GLT spjället....


torpis skrev:

n_andersson skrev:

torpis skrev:
det förefaller inte helt osannolikt att man kan hitta 90hk/liter utan att specialbygga allt för mycket.

att porta toppen och montera 3" spjälhus från 960 tex, i men vassare kammar med mera lyft (hårdare fjädrar med)  större spridare + E85, sen mappning på det.  3" JT utan katt lirar nog fint.

borde klara dig undan kring 20papp om du gör det mekaniska själv smile

PS. florerar ryckten om en GLT med 218hk i som går på gatan...

sitter redan 3 tums spjällhus på en 850 glt

65mm spjäll på 850GLT, 940 samt min bil, 3" endast på 960 3.0.

Så där har vi ytterligare potential i GLT:n wink

n_andersson
5 oktober 2008 · 689 Inlägg

torpis skrev:

n_andersson skrev:

torpis skrev:
det förefaller inte helt osannolikt att man kan hitta 90hk/liter utan att specialbygga allt för mycket.

att porta toppen och montera 3" spjälhus från 960 tex, i men vassare kammar med mera lyft (hårdare fjädrar med)  större spridare + E85, sen mappning på det.  3" JT utan katt lirar nog fint.

borde klara dig undan kring 20papp om du gör det mekaniska själv smile

PS. florerar ryckten om en GLT med 218hk i som går på gatan...

sitter redan 3 tums spjällhus på en 850 glt

65mm spjäll på 850GLT, 940 samt min bil, 3" endast på 960 3.0.

Så där har vi ytterligare potential i GLT:n wink

men de sitter inte 3 tums spjälll på din bil som du tror e trimmad av autotech? kan säga att det e 3 tums spjäll på den, iaf om de e från 850 glt.. men de kanske inte e lätt att veta om man inte trimmar själv....

torpis Forummoderator
16 februari 2009 · 10 572 Inlägg

n_andersson skrev:
men de sitter inte 3 tums spjälll på din bil som du tror e trimmad av autotech? kan säga att det e 3 tums spjäll på den, iaf om de e från 850 glt.. men de kanske inte e lätt att veta om man inte trimmar själv....

Ursäkta trådlyftet, men visst du ha rätt, jag timmar ju inget själv och har allmänt dålig koll... samt köper dyra lösningar bara för att ställa till det för dig med flit typ...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MST4
16 februari 2009 · 224 Inlägg

n_andersson skrev:
men de sitter inte 3 tums spjälll på din bil som du tror e trimmad av autotech? kan säga att det e 3 tums spjäll på den, iaf om de e från 850 glt.. men de kanske inte e lätt att veta om man inte trimmar själv....

jag kan bekräfta att mitt 850 GLT -93 spjällhus som jag har liggandes är 65mm.
960 har därimot 3 tum vet jag.

//mvh Martin

Senast redigerat av MST4 (16 februari 2009)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
turbodeath
16 februari 2009 · 2 452 Inlägg

stämmer bra det att det finns 2st 850 glt som har 218 hk samnt 245 nm...den ena har jag trimmat m kompisen för han kör hästtransport...vi satte in mina specialchip i den...o den flyttar på sig bra,men en turbo flyttar ju på sig ännu bättre,men som sagt har man inte råd med nått annat så går det att plocka ut hästar ur en glt med för billig peng...

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang