Volvo V40 2.0T [2013-04-21]

V40:n införskaffades som tilltänkt pendlarbil men med planer på att bygga om den lite. Nu är målet att den ska vara en fungerande familjebil men ändå inte helt orginal. Får se vad som händer framöver
  • 5 Följare
  • 112 974 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 oktober 2014
By_Alfzone
23 juni 2008 · 679 Inlägg

Såg lite trångt ut i garaget nu.... lite mindre plats än när calibran stog där......tongue

Digital_Kicker
23 juni 2008 · 3 721 Inlägg

nice! Detta måste man följa!

Rylander
23 juni 2008 ·

Nice.. kan jag ge förslag på vita dioder i p-ljusen smile om du inte redan tänkt på de smile

gentoo
23 juni 2008 · 569 Inlägg

Rylander skrev:
Nice.. kan jag ge förslag på vita dioder i p-ljusen smile om du inte redan tänkt på de smile

Förslag är alltid välkommna! Har dock beställt "2 st 12091 (Diodlampa vit 1 diod "xenonlook" BA9s) a 29 SEK" från diodhuset.se, men de var inte så dyra att jag kan ändra mig, har ju inte sett resultatet av dem ännu, borde dyka upp med posten imorgon som ett litet paket på bemärkelsedagen wink



Provmonterade ögonlocken från realcar nu, verkar som om det behövs en omgång med slippapper och värmepistol för att få dem att passa ordentligt, om de nu ens sitter kvar på vägen till jobbet imorgon tongue
Blev ingen bild på dem, hade nog med att vivfta bort alla knott.. helt enormt vad mycket flygande kryp det är ute på kvällarna här i skogen!

En kollega till mig var och hälsade på hoss bilradioservice här i stan och de fixade fram adaptrar som skulle passa, får dem imorgon.

Björn J - Projekttråd V40
666_Beast
24 juni 2008 · 1 863 Inlägg

Kommer bli skitbra det där.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
28 juni 2008 · 187 Inlägg

följer dig med spänning, kommer att bli riktigt kanon de här skulle jag tro

BBAD Utbildad hobbymekare
1 juli 2008 · 1 125 Inlägg

tro de blir kanon bra med kjolarna

lycka till å hoppas på ett bättre väder framöver

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
gentoo
1 juli 2008 · 569 Inlägg

Tack för allt intresse! smile

Upptäckte för någon vecka sedan att justeringsmotorn för reflektorn på vänster sida inte rörde på sig, idag började jag med att mäta lite för att försäkra mig om att det fanns ström som det skulle, det gjorde det..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/389021_oykf6s.jpg

Misstänkte att någon slags brytare var trasig eller att motorn hade bränt.. så det blev en demontering.. Motorn fungerade om man körde den direkt på 12V och när jag stoppade tillbaka skiten i bilen så gick motorn... tills den där gråa lilla plastpinnen på den där lilla brytaren (?) gick av. Kul!

Någon som har en justeringsmotor till en v40 liggandes och skräpar någonstans? tongue

För övrigt är dioderna i parkeringsljuset monterade, men alla sladdar är urkopplade för tillfället, har ju ändå semester så då kan bilen lika gärna stå i garaget. Imorgon blir det nog spackling av fronten och snart kanske baken får en provmontering smile

Björn J - Projekttråd V40
gentoo
1 juli 2008 · 569 Inlägg

Lagade lite provisoriskt med lim och en avkapad knappnål, problemet verkar vara att när motorn väl börjar gå så kör den ända i botten, den stannar inte när brytaren kommer i bottenläget som den borde, nu måste jag dessutom plocka ur hela insatserna för att provisoriskt sätta tillbaka motorerna, kan ut och leta mask som reflektorerna är vinklade nu tongue

Björn J - Projekttråd V40
V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
1 juli 2008 · 187 Inlägg

surt, jag hade samma strul. slutade med nya sad

gentoo
1 juli 2008 · 569 Inlägg

V40ThoppE skrev:
surt, jag hade samma strul. slutade med nya sad

Ja, det känns knappt värt att börja leta komponenter att byta ut från kretskortet, kommer säkert att bli dyrare i slutänden iallafall. Har börjat kika runt lite på skrotar runtom på nätet, verkar ligga runt 400-500 för begagnade.. för lite plast? Får väl bita i det sura äpplet, misstänker att det kan vara bra till besiktningen sedan. Var inhandlade du dina?

Björn J - Projekttråd V40
V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
1 juli 2008 · 187 Inlägg

köpte helt nya lycktor helt och hållet, jag hade halv dassiga reflektorer

gentoo
2 juli 2008 · 569 Inlägg

V40ThoppE skrev:
köpte helt nya lycktor helt och hållet, jag hade halv dassiga reflektorer

Det skulle jag också vilja göra.. om inte plånboken vore så tunn!



Var ute och spacklade lite, tror att jag blandate i för lite härdare, var fortfarande mjukt 2 timmar senare.. får se hur det ser ut imorgon, annars får jag göra om och göra rätt! smile

Björn J - Projekttråd V40
gentoo
3 juli 2008 · 569 Inlägg

Gör om gör rätt.. hemska ord det där.. var ute och skrapade bort spacklet, vilken besvikelse.. nu ska jag se till att blanda ordentligt smile

Hur tjocka lager av respektive spackel kan man använda utan risk för att det kommer att spricka i framtiden?

Björn J - Projekttråd V40
gentoo
6 juli 2008 · 569 Inlägg

Nu åkte Xenonet ut, plasten hade spruckit på ena lampan så den ville inte sitta rakt, dessutom har reflektorns manuella inställning gått sönder och lyktglaset sprack i en kant. Inställningsmotorn på andra sidan var ju trasig sedan tidigare och ett stort stenskott pryder vänster framljus. Kanske skulle ta och försöka ha råd att köpa nya lysen snart? smile

Nåja, lite bygge i skuffen har det blivit i helgen, inga bilder på det ännu dock och nu blir det en sväng till föräldrarna och östergötland. Må väl!

Björn J - Projekttråd V40
gentoo
10 juli 2008 · 569 Inlägg

Fick hem ett paket från Hongkong i veckan.. en ELM327 för att läsa OBD-data från bilen med hjälp av datorn.. tog ett tag att få något vidare resultat i linux, men nu fungerar det (tm)  tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/397669_o69q8h.jpg

Här hittar man OBD-uttaget på min v40:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/397670_276idw.jpg

ScanTool.net v1.14 ville inte fungera, den klagar på att jag har en budgetvariant av läsare, de vill väl sälja sina egna produkter, men v1.13 fungerade iallafall i linux efter lite pillande:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/397671_j5zads.jpg

Bilder på bygget i skuffen får vänta lite, vet inte om jag är nöjd med resultatet ännu.. och om jag nu skulle vara det så behövs ett nytt golv konstrueras och kläs med någon snygg matta, helst orginal, var man nu hittar sådan smile

Björn J - Projekttråd V40
gentoo
11 juli 2008 · 569 Inlägg

Provade att hänga på bakdelen för första gången! Helt okej resultat, men slutröret sticker ut lite för mycket (alt. sticker ut i fel vinkel tongue) så det får ändras.. Kanske skulle ge mig på att köra med dubbla utblås.. Får drömma vidare så länge!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/398065_xwuhmq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/398066_5dgx5r.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/398069_pehfr4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/398070_9p4lx2.jpg

Passade på att slipa lite till på fronten, börjar se ut som det ska nu:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/398071_4dyzm2.jpg

Björn J - Projekttråd V40
By_Alfzone
16 juli 2008 · 679 Inlägg

Börjar arta sej lite nu....
Blir fett me bakspiolern... sund på slut röret bara...
man de löser du...!!! tongue

Cruizr
17 juli 2008 · 417 Inlägg

gentoo skrev:
Gör om gör rätt.. hemska ord det där.. var ute och skrapade bort spacklet, vilken besvikelse.. nu ska jag se till att blanda ordentligt smile

Hur tjocka lager av respektive spackel kan man använda utan risk för att det kommer att spricka i framtiden?

Vanligt spackel har fått 3mm max tjocklek (totalt) som rekommendation från flera tillverkare när det gäller bilskadereparationer. Men man ska ha i åtanke att dagens spackel ofta håller långt högre kvalité än dess föregångare.

Om du är osäker och inte pallar rikta underlaget så kör glasfiberspackel, det brukar tåla det mesta. Om underlaget är plast så rekommenderar jag 3M plastspackel (plastlagning) som inte sjunker (finns andra bra tillverkare också). Det köper du hos närmsta billackshandlare. Fortsätt sedan med vanligt spackel som är avsätt för plast/stötfångare för att det ska tåla vibrationer och småstötar bättre!

mvh/Jocke & lycka till me projektet!

gentoo
17 juli 2008 · 569 Inlägg

jockecruiser skrev:
Vanligt spackel har fått 3mm max tjocklek (totalt) som rekommendation från flera tillverkare när det gäller bilskadereparationer. Men man ska ha i åtanke att dagens spackel ofta håller långt högre kvalité än dess föregångare.

Om du är osäker och inte pallar rikta underlaget så kör glasfiberspackel, det brukar tåla det mesta. Om underlaget är plast så rekommenderar jag 3M plastspackel (plastlagning) som inte sjunker (finns andra bra tillverkare också). Det köper du hos närmsta billackshandlare. Fortsätt sedan med vanligt spackel som är avsätt för plast/stötfångare för att det ska tåla vibrationer och småstötar bättre!

mvh/Jocke & lycka till me projektet!

Tack så mycket, nu känns det bättre! smile Glasfiberspacklet blev riktigt stabilt.. nu är det ju inte plåt, utan glasfiber och polyester som jag håller på att modifiera men otroligt tack för tipsen och kommentaren!

maniac_man84 skrev:
Börjar arta sej lite nu....
Blir fett me bakspiolern... sund på slut röret bara...
man de löser du...!!!

Ja, nu händer det något iallafall, vad tror du om att kapa slutröret, rakt av, strax efter dämparen? smile

Björn J - Projekttråd V40
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang