V40:n införskaffades som tilltänkt pendlarbil men med planer på att bygga om den lite. Nu är målet att den ska vara en fungerande familjebil men ändå inte helt orginal. Får se vad som händer framöver
Nice.. kan jag ge förslag på vita dioder i p-ljusen om du inte redan tänkt på de
Förslag är alltid välkommna! Har dock beställt "2 st 12091 (Diodlampa vit 1 diod "xenonlook" BA9s) a 29 SEK" från diodhuset.se, men de var inte så dyra att jag kan ändra mig, har ju inte sett resultatet av dem ännu, borde dyka upp med posten imorgon som ett litet paket på bemärkelsedagen
Provmonterade ögonlocken från realcar nu, verkar som om det behövs en omgång med slippapper och värmepistol för att få dem att passa ordentligt, om de nu ens sitter kvar på vägen till jobbet imorgon Blev ingen bild på dem, hade nog med att vivfta bort alla knott.. helt enormt vad mycket flygande kryp det är ute på kvällarna här i skogen!
En kollega till mig var och hälsade på hoss bilradioservice här i stan och de fixade fram adaptrar som skulle passa, får dem imorgon.
Upptäckte för någon vecka sedan att justeringsmotorn för reflektorn på vänster sida inte rörde på sig, idag började jag med att mäta lite för att försäkra mig om att det fanns ström som det skulle, det gjorde det..
Misstänkte att någon slags brytare var trasig eller att motorn hade bränt.. så det blev en demontering.. Motorn fungerade om man körde den direkt på 12V och när jag stoppade tillbaka skiten i bilen så gick motorn... tills den där gråa lilla plastpinnen på den där lilla brytaren (?) gick av. Kul!
Någon som har en justeringsmotor till en v40 liggandes och skräpar någonstans?
För övrigt är dioderna i parkeringsljuset monterade, men alla sladdar är urkopplade för tillfället, har ju ändå semester så då kan bilen lika gärna stå i garaget. Imorgon blir det nog spackling av fronten och snart kanske baken får en provmontering
Lagade lite provisoriskt med lim och en avkapad knappnål, problemet verkar vara att när motorn väl börjar gå så kör den ända i botten, den stannar inte när brytaren kommer i bottenläget som den borde, nu måste jag dessutom plocka ur hela insatserna för att provisoriskt sätta tillbaka motorerna, kan ut och leta mask som reflektorerna är vinklade nu
Ja, det känns knappt värt att börja leta komponenter att byta ut från kretskortet, kommer säkert att bli dyrare i slutänden iallafall. Har börjat kika runt lite på skrotar runtom på nätet, verkar ligga runt 400-500 för begagnade.. för lite plast? Får väl bita i det sura äpplet, misstänker att det kan vara bra till besiktningen sedan. Var inhandlade du dina?
köpte helt nya lycktor helt och hållet, jag hade halv dassiga reflektorer
Det skulle jag också vilja göra.. om inte plånboken vore så tunn!
Var ute och spacklade lite, tror att jag blandate i för lite härdare, var fortfarande mjukt 2 timmar senare.. får se hur det ser ut imorgon, annars får jag göra om och göra rätt!
Nu åkte Xenonet ut, plasten hade spruckit på ena lampan så den ville inte sitta rakt, dessutom har reflektorns manuella inställning gått sönder och lyktglaset sprack i en kant. Inställningsmotorn på andra sidan var ju trasig sedan tidigare och ett stort stenskott pryder vänster framljus. Kanske skulle ta och försöka ha råd att köpa nya lysen snart?
Nåja, lite bygge i skuffen har det blivit i helgen, inga bilder på det ännu dock och nu blir det en sväng till föräldrarna och östergötland. Må väl!
Fick hem ett paket från Hongkong i veckan.. en ELM327 för att läsa OBD-data från bilen med hjälp av datorn.. tog ett tag att få något vidare resultat i linux, men nu fungerar det (tm)
Här hittar man OBD-uttaget på min v40:
ScanTool.net v1.14 ville inte fungera, den klagar på att jag har en budgetvariant av läsare, de vill väl sälja sina egna produkter, men v1.13 fungerade iallafall i linux efter lite pillande:
Bilder på bygget i skuffen får vänta lite, vet inte om jag är nöjd med resultatet ännu.. och om jag nu skulle vara det så behövs ett nytt golv konstrueras och kläs med någon snygg matta, helst orginal, var man nu hittar sådan
Provade att hänga på bakdelen för första gången! Helt okej resultat, men slutröret sticker ut lite för mycket (alt. sticker ut i fel vinkel ) så det får ändras.. Kanske skulle ge mig på att köra med dubbla utblås.. Får drömma vidare så länge!
Passade på att slipa lite till på fronten, börjar se ut som det ska nu:
Gör om gör rätt.. hemska ord det där.. var ute och skrapade bort spacklet, vilken besvikelse.. nu ska jag se till att blanda ordentligt
Hur tjocka lager av respektive spackel kan man använda utan risk för att det kommer att spricka i framtiden?
Vanligt spackel har fått 3mm max tjocklek (totalt) som rekommendation från flera tillverkare när det gäller bilskadereparationer. Men man ska ha i åtanke att dagens spackel ofta håller långt högre kvalité än dess föregångare.
Om du är osäker och inte pallar rikta underlaget så kör glasfiberspackel, det brukar tåla det mesta. Om underlaget är plast så rekommenderar jag 3M plastspackel (plastlagning) som inte sjunker (finns andra bra tillverkare också). Det köper du hos närmsta billackshandlare. Fortsätt sedan med vanligt spackel som är avsätt för plast/stötfångare för att det ska tåla vibrationer och småstötar bättre!
Vanligt spackel har fått 3mm max tjocklek (totalt) som rekommendation från flera tillverkare när det gäller bilskadereparationer. Men man ska ha i åtanke att dagens spackel ofta håller långt högre kvalité än dess föregångare.
Om du är osäker och inte pallar rikta underlaget så kör glasfiberspackel, det brukar tåla det mesta. Om underlaget är plast så rekommenderar jag 3M plastspackel (plastlagning) som inte sjunker (finns andra bra tillverkare också). Det köper du hos närmsta billackshandlare. Fortsätt sedan med vanligt spackel som är avsätt för plast/stötfångare för att det ska tåla vibrationer och småstötar bättre!
mvh/Jocke & lycka till me projektet!
Tack så mycket, nu känns det bättre! Glasfiberspacklet blev riktigt stabilt.. nu är det ju inte plåt, utan glasfiber och polyester som jag håller på att modifiera men otroligt tack för tipsen och kommentaren!
maniac_man84 skrev:
Börjar arta sej lite nu.... Blir fett me bakspiolern... sund på slut röret bara... man de löser du...!!!
Ja, nu händer det något iallafall, vad tror du om att kapa slutröret, rakt av, strax efter dämparen?