6471
Sök

Hur mycket ström drar anläggningen!?

603 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#1
Jag undrar hur man räknar ut hur mycket ström stereoanläggningen drar!?
Ska byta batteri då det gett upp nu, laddar ur sig själv på bara några timmar.
Btw, Någon som kanske vet hur man kan liva upp det för användning i någon annan bil eller så!?

Men men, huvudfrågan alltså, hur väljer jag sen batteri? Vad behöver jag?

Anläggningen ser ut som följer:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/182283_e9k7yo.jpg

In hoc signo vinces

1 050 Inlägg
5 maj 2008
#2
Kolla hur mkt ampere säkringarna till stegen är på..räkna sedan ihop detta. Detta ger en liten fingervisning om amperebehovet. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

4 554 Inlägg
5 maj 2008
#3
ta ett så stort batteri du får plats med och gärna ett som tål lite urladdningar, sen varför de laddar ur sig på några timmar får du felsöka för det ska de inte göra om allt är rätt kopplat så kolla så att stegen stänger av sig när du stänger av spelaren osv

1 050 Inlägg
5 maj 2008
#4
loudness skrev:
ta ett så stort batteri du får plats med och gärna ett som tål lite urladdningar, sen varför de laddar ur sig på några timmar får du felsöka för det ska de inte göra om allt är rätt kopplat så kolla så att stegen stänger av sig när du stänger av spelaren osv

Boven i dramat är till 99,9% kondensatorn, den ligger förmodligen på hela natten och tjuvar ström. En klassiker. Pröva med att koppla bort kondingen så är problemet PUTS VÄCK! wink

EDIT: Såg precis på din ritning att du kopplat jorden felaktigt. Kondensatorn skall jordas separat i bilens chassie. Precis som även slutstegen ska göra. Som du har kopplat nu, så kan det bli mkt dyrbart om jorden till kondingen upphör av en eller annan anledning, då blåser lågnivån till båda stegen. Koppla istället varje slutsteg till en egen renskrapad jordanslutning i en bältesbalk. Eftersträva så korta jordkablar som möjligt. Undvik alltid att jorda stegen enbart via kondingen. (inge bra alls)
Senast redigerat av E-30 (5 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

603 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#5
Det har ju fungerat utmärkt med allt inkopplat på exakt detta viset i snart ett år.
Tackar iaf för tipset angående jordkopplingen.
Jag har någonstans fått lära mig att allt ska jordas i samma punkt. Påstor du att det alltså inte är så "E-30"!?

In hoc signo vinces

1 050 Inlägg
5 maj 2008
#6
Casanovan skrev:
Det har ju fungerat utmärkt med allt inkopplat på exakt detta viset i snart ett år.
Tackar iaf för tipset angående jordkopplingen.
Jag har någonstans fått lära mig att allt ska jordas i samma punkt. Påstor du att det alltså inte är så "E-30"!?

Yes...jag sällar mig till den gruppen som bygger med flera olika jordpunkter..vill EJ satsa allt på ett enda kort. I min anläggning är varje slutsteg jordat var för sig, sedan är de dessutom sammankopplade till en gemensan jordplint, ifall jorden skulle upphöra p.g.a korrosion till något av stegen. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

603 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#7
E-30 skrev:
Casanovan skrev:
Det har ju fungerat utmärkt med allt inkopplat på exakt detta viset i snart ett år.
Tackar iaf för tipset angående jordkopplingen.
Jag har någonstans fått lära mig att allt ska jordas i samma punkt. Påstor du att det alltså inte är så "E-30"!?

Yes...jag sällar mig till den gruppen som bygger med flera olika jordpunkter..vill EJ satsa allt på ett enda kort. I min anläggning är varje slutsteg jordat var för sig, sedan är de dessutom sammankopplade till en gemensan jordplint, ifall jorden skulle upphöra p.g.a korrosion till något av stegen. big_smile

Okidoki. Ska iaf ge det en chans och prova detta o se om det blir någon skillnad på något vis. Tackar för tips iaf.

Åter till frågan angående vilket nytt batteri jag ska köpa. och varför det gamla laddar ur sig på bara några timmar!? Kan det bara gå sönder sådär plötsligt?
Det är ju ett sånt där underhållsfritt påhitt. Där finns ett litet "titthål" och där i är det grönt, vilket väl logiskt borde betyda något gott. Men fransoserna har ju fått konstiga saker för sig förrut big_smile

In hoc signo vinces

1 050 Inlägg
5 maj 2008
#8
Casanovan skrev:
E-30 skrev:
Casanovan skrev:
Det har ju fungerat utmärkt med allt inkopplat på exakt detta viset i snart ett år.
Tackar iaf för tipset angående jordkopplingen.
Jag har någonstans fått lära mig att allt ska jordas i samma punkt. Påstor du att det alltså inte är så "E-30"!?

Yes...jag sällar mig till den gruppen som bygger med flera olika jordpunkter..vill EJ satsa allt på ett enda kort. I min anläggning är varje slutsteg jordat var för sig, sedan är de dessutom sammankopplade till en gemensan jordplint, ifall jorden skulle upphöra p.g.a korrosion till något av stegen. big_smile

Okidoki. Ska iaf ge det en chans och prova detta o se om det blir någon skillnad på något vis. Tackar för tips iaf.

Åter till frågan angående vilket nytt batteri jag ska köpa. och varför det gamla laddar ur sig på bara några timmar!? Kan det bara gå sönder sådär plötsligt?
Det är ju ett sånt där underhållsfritt påhitt. Där finns ett litet "titthål" och där i är det grönt, vilket väl logiskt borde betyda något gott. Men fransoserna har ju fått konstiga saker för sig förrut big_smile

Missade du mitt tidigare inlägg ang kondingen? Plocka bort kondingen så spar du omg in kostnaden för ett nytt batteri. Det är kondingen som drar ur batteriet, den ligger på hela tiden p.g.a att automatiken ej fungerar. Made in China big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

603 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#9
E-30 skrev:
Casanovan skrev:
E-30 skrev:

Yes...jag sällar mig till den gruppen som bygger med flera olika jordpunkter..vill EJ satsa allt på ett enda kort. I min anläggning är varje slutsteg jordat var för sig, sedan är de dessutom sammankopplade till en gemensan jordplint, ifall jorden skulle upphöra p.g.a korrosion till något av stegen. big_smile

Okidoki. Ska iaf ge det en chans och prova detta o se om det blir någon skillnad på något vis. Tackar för tips iaf.

Åter till frågan angående vilket nytt batteri jag ska köpa. och varför det gamla laddar ur sig på bara några timmar!? Kan det bara gå sönder sådär plötsligt?
Det är ju ett sånt där underhållsfritt påhitt. Där finns ett litet "titthål" och där i är det grönt, vilket väl logiskt borde betyda något gott. Men fransoserna har ju fått konstiga saker för sig förrut big_smile

Missade du mitt tidigare inlägg ang kondingen? Plocka bort kondingen så spar du omg in kostnaden för ett nytt batteri. Det är kondingen som drar ur batteriet, den ligger på hela tiden p.g.a att automatiken ej fungerar. Made in China big_smile

Okej förlåt, missade att det var så du menade. Ska prova detta i natt. Men då har kondningen gett sig nu alltså för det har ju fungerat jättebra i snart ett år.

In hoc signo vinces

1 050 Inlägg
5 maj 2008
#10
Casanovan skrev:
E-30 skrev:
Casanovan skrev:

Okidoki. Ska iaf ge det en chans och prova detta o se om det blir någon skillnad på något vis. Tackar för tips iaf.

Åter till frågan angående vilket nytt batteri jag ska köpa. och varför det gamla laddar ur sig på bara några timmar!? Kan det bara gå sönder sådär plötsligt?
Det är ju ett sånt där underhållsfritt påhitt. Där finns ett litet "titthål" och där i är det grönt, vilket väl logiskt borde betyda något gott. Men fransoserna har ju fått konstiga saker för sig förrut big_smile

Missade du mitt tidigare inlägg ang kondingen? Plocka bort kondingen så spar du omg in kostnaden för ett nytt batteri. Det är kondingen som drar ur batteriet, den ligger på hela tiden p.g.a att automatiken ej fungerar. Made in China big_smile

Okej förlåt, missade att det var så du menade. Ska prova detta i natt. Men då har kondningen gett sig nu alltså för det har ju fungerat jättebra i snart ett år.

Alla mina tidigare kondingar har dragit ur batteriet (dock olika snabbt) likadant med den nuvarande digitala kondensatorbanken på 20F den drar också ur batteriet. En riktigt gammal klassiker. Det spelar ingen roll hur många olika laddautomatiker de bygger in i kondensatorerna, batteriet laddar lika faan ur.
Testa så ser du om läget förändras till det bättre. Har du förresten mätt upp laddkapaciteten i batteriet?
Tag en multimeter & mät på batteripolerna med motorn avstängd sedan två timmar tillbaka. Ett fulladdat batteri visar 12,74 volt, ett urladdat 12 volt. Du kan även mäta matarespänningen från generatorm med motorn igång inkl stereo,mm. Spänningen bör då vara 14,4 volt eller mer.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

6 851 Inlägg
5 maj 2008
#11
Hur kan kondingen ladda ur batteriet på några timmar om det inte är något som är påslaget?


1 050 Inlägg
5 maj 2008
#12
TT-Avant skrev:
Hur kan kondingen ladda ur batteriet på några timmar om det inte är något som är
påslaget?

Det beror nog på i vilket skick batteriet är, samt hur mkt kondingen drar. Man bör man nog mäta sig fram.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

733 Inlägg
5 maj 2008
#13
14,4 Volt laddar inte många bilar kan jag säga, speciellt ente gamla! :p M.v.h Emil

M.v.h. Emil

1 050 Inlägg
5 maj 2008
#14
thulle1 skrev:
14,4 Volt laddar inte många bilar kan jag säga, speciellt ente gamla! :p M.v.h Emil

Min gamla BMW är 20 år fyllda och den laddar 14,4 volt. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

603 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#15
Min bästa vän, uteslutningsmetoden, är påbörjad.
I går kväll startade jag bilen (med startkablar, vilket nu mera är nödvändigt för att få igång bilen) och körde en timme ungefär. Lät bilen vara avstängd bara några minuter, sen startade. Då startade den av egen kraft. Kopplade då ur batteriet helt ur bilen och lät det stå över natten. Idag kopplade jag i det igen, men kan inte starta bilen av egen kraft.

Alltså, om det inte är jag som tänker helt fel, så laddar batteriet ur sig självt.
-Ingen kan ens lura mig att kondensatorn, eller överig utrustning för den delen, suger ur batteriet trådlöst tongue

In hoc signo vinces

10 287 Inlägg
6 maj 2008
#16
Strålande. Det du just nu har gjort kallas för "occams razor" och innebär att man skär bort allt onödigt för att verifiera en teori. Detta är centralt i all felsökning.
Steg 1 för dig är alltså att skaffa ett nytt fräscht batteri.

/Göran


Casanovan skrev:
Min bästa vän, uteslutningsmetoden, är påbörjad.
I går kväll startade jag bilen (med startkablar, vilket nu mera är nödvändigt för att få igång bilen) och körde en timme ungefär. Lät bilen vara avstängd bara några minuter, sen startade. Då startade den av egen kraft. Kopplade då ur batteriet helt ur bilen och lät det stå över natten. Idag kopplade jag i det igen, men kan inte starta bilen av egen kraft.

Alltså, om det inte är jag som tänker helt fel, så laddar batteriet ur sig självt.
-Ingen kan ens lura mig att kondensatorn, eller överig utrustning för den delen, suger ur batteriet trådlöst tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 050 Inlägg
6 maj 2008
#17
Casanovan skrev:
Min bästa vän, uteslutningsmetoden, är påbörjad.
I går kväll startade jag bilen (med startkablar, vilket nu mera är nödvändigt för att få igång bilen) och körde en timme ungefär. Lät bilen vara avstängd bara några minuter, sen startade. Då startade den av egen kraft. Kopplade då ur batteriet helt ur bilen och lät det stå över natten. Idag kopplade jag i det igen, men kan inte starta bilen av egen kraft.

Alltså, om det inte är jag som tänker helt fel, så laddar batteriet ur sig självt.
-Ingen kan ens lura mig att kondensatorn, eller överig utrustning för den delen, suger ur batteriet trådlöst tongue

Hehe..(Min bäste vän) Kul.lol För det 1:a, så bör du nog ladda upp batteriet med en extern laddare. Det tar ca 8-10 timmar. Batteriet laddas ej till max efter en timmas bilkörning.lol Kanske möjligen 5-10%
Sedan är ditt bilbatteri förmodligen kraftigt sulfaterat p.g.a att du låtit det stå och ladda ur helt. (batteriet är förstört) Det kan EJ längre ta emot full laddning, du kanske kan få det att ta emot max: 50-60% av laddningen (i bästa fall.) Dessutom kan en eller flera battericeller gått sönder. Detta är tyvärr vad som händer när man låter batteriet dra ur till bottenläget. Börja du med att ladda upp batteriet enl min tidigare rekommendation, så tar vi nya tag efter detta. winkbig_smile

Ett tips till alla som endast kör kortare sträckor med bilen: Ladda upp batteriet med en batteriladdare minst en gång varannan månad, eller tidigare vid behov. Generatorn orkar EJ ensam att ladda batteriet till max, samt även förse hela bilen, inkl stereo med nödvändig el. (inte en chans) big_smile
Senast redigerat av E-30 (6 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

603 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Strålande. Det du just nu har gjort kallas för "occams razor" och innebär att man skär bort allt onödigt för att verifiera en teori. Detta är centralt i all felsökning.
Steg 1 för dig är alltså att skaffa ett nytt fräscht batteri.

/Göran

Härligt med positiv respons.
Kan man få be om rekomendation angående vilket batteri man ska köpa sig!?!?
Ett nytt fräscht vanligt batteri!? eller ett bättre, betydligt dyrare, s k bilstereobatteri vilka verkar tåla djupurladdningar och kraftiga strömmar mm bättre.

In hoc signo vinces

SQ
1 343 Inlägg
6 maj 2008
#19
ja kör med ett optima gul, ett så kallat underhållsfritt batteri som man kan montera lite som man själv känner sig för...denna är väll ganska anpassad, klarar djupa urladdningar osv...  men de finns juh ett gäng till som klarar..  hoppas drönen svarar här, han brukar ha koll på batterier om nån här på forumet big_smile

Ljudnörd!

Driifter;)
1 630 Inlägg
6 maj 2008
#20
men pallar de verkligen o bli tomma gel batterierna? för va ja har förstått om man nu verkligen laddar ur ett gel batteri så kan de va svårt som attan o få de tilll o börja ladda upp sig igen? eller e de bara nått ja hört lr förstått fel?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)


Sök