Behöver tips, slutsteg som knasar

tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

har ett Power acoustic Plasma sphere 1920w steg


iaf det är 2kanaligt, och baslådan är 2 gas basar på 4 ohm var, och parallell kopplat, och steget ska palla att driva ut dom basarna utan problem,

kopplade in allt, jord satt fast, allt var åtdraget, satte dit baslådan, poppade i 3 timmar, sen dog det och gick in i protection mode, dvs det lyser rött,

har testat med att koppla ur basarna men händer ingenting, lyser fortfarande rött, nånting som är jävligt skumt är att när jag kopplar ur rca kablarna dör steget,
har testat hos en polare också i hans bil, och blir exakt lika, sen när jag kopplar i rca kabeln igen,

spelar inte nån roll vilken ände det är, så startar steget igen precis som om det skulle vara dålig jord,

men lyser fortfarande rött, och den jordar via min rca kabel istället för den jord jag slipat och satt fast är de inte så att, antingen är det jord eller så är det inte jord, och kabeln satt ju inte direkt och glappade. hmm

så nu tycker jag att ni garagetrollare :p kommer med tips på vad jag kan göra eller om steget är helt dött , har spelat totalt 3h, nytt från fabrik enligt han jag köpte det av och skulle vara ganska surt om man pajjat ett steg som är helt nytt av någon konstig anledning, som sagt, 12v och jord var fast dragen bra.

har 30A säkring vid batteriet, men om det hade varit steget som ville ha mera ström än så, skulle väll den säkringen gå före (?) och sladden bli varm om den var för vek? eller är jag helt och cyklar?

iaf, är väldigt tacksam för svar, läre göra allt som går före jag/min polare skickar tebax steget, för att det ska funka längre än i 3h hoppas jag

Senast redigerat av tjossanmannen (6 maj 2008)

E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Låter som att "jordanslutningen" till steget varit på tok för dålig, du har förmodligen EJ slipat helt plåtrent? Sedan är det av största vikt att jorda i en BALK, inte i någon skärm eller lös plåtbit. Dessutom behöver man 2-3 olika jordanslutningar som förgrenar sig ifall en anslutning korroderar.

Det är precis som du själv skriver, steget jordar genom RCA kontakterna (lågnivåjorden) Detta fel är knappast något du kan klandra säljaren för, felet är självförvållat av användaren själv. (Sorry) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

men hur kommer det sej att det blir EXAKT lika i min polares bil dådå? och jag har visst slipat plåtrent, men får väll testa att byta jordpunkt då

E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

tjossanmannen skrev:
men hur kommer det sej att det blir EXAKT lika i min polares bil dådå? och jag har visst slipat plåtrent, men får väll testa att byta jordpunkt då

Ursäkta om jag låter dum & elak..men tänk efter lite nu? Det spelar väl ingen roll om du kollar ditt steg i kompisens bil eller annat. Steget är ju redan kört, så det tar jorden via lågnivån oavsett om du kopplar in 10 st nya jordpunkter. Det är kört, steget måste lagas. Och se nu för Jösse-Namn till att fixa jorden INNAN du sätter tillbaka det nylagade steget. Det räcker med en tusendels sekund UTAN JORD så är det kört igen.

Glöm ej heller att kolla stereons lågnivå, den kan mkt väl också vara körd. Då blir det att laga igen & igen.
Detta blir onödigt dyrt i längden, därför är det nog bättre att ha flera sammankopplade jordanslutningar. Förlorar en jordpunkt kontakten så tager nästa över. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

så att testa min stereo i nån annans bil är att föredra, och, men nånting jag inte fattar, det är väll jord i hela bilen oavsett, bara det är plåtrent? eller sitter inte bitarna fast? :S

E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

tjossanmannen skrev:
så att testa min stereo i nån annans bil är att föredra, och, men nånting jag inte fattar, det är väll jord i hela bilen oavsett, bara det är plåtrent? eller sitter inte bitarna fast? :S

Nix, det är INTE fullgod jord i hela bilen. Jordanslutningen skall med fördel anslutas till en balk eller liknande. Lösa ditsvetsade plåtar jordar ej 100% Detta p.g.a att det finns grundfärg och kitt emellan skarvarna, allt detta isolerar jordkontakten. Det är just därför man skall jorda till balkar.
Bältesinfästningen är ett utmärkt ställe att jorda till. Se dock till att använda GROVA kabelskor, inte det där Guldpläterade skiten som är 0,5mm tjock. Det finns utmärkta kabelskor hos bl,a Biltema. Löd med fördel dit kardelerna med en blåslampa, annars korroderar de inom kort. Använd 33mm2 kabel. Eller grövre. big_smile

Senast redigerat av E-30 (6 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
k1mm0 tokfrans
6 maj 2008 · 982 Inlägg

ingen som tänkt på att steget kanske inte pallade 2ohm bryggat? yikes inte spec många 2 kanals som gör det

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

k1mm0 skrev:
ingen som tänkt på att steget kanske inte pallade 2ohm bryggat? yikes inte spec många 2 kanals som gör det

Om man lastar ned ett slutsteg för lågt, så brinner trissorna. Inte signaljorden. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
k1mm0 tokfrans
6 maj 2008 · 982 Inlägg

även med brunnen signaljoird ska ett slutsteg starta..

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

klarar 2ohm stabilt, men som sagt, steget är förstört, vet inte vart än, men läre fixa de iaf, vet inte riktigt vad jag ska göra men men

E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

k1mm0 skrev:
även med brunnen signaljoird ska ett slutsteg starta..

Det stämmer bra, men i detta fallet finns det säkert flera fel på steget, förutom den trasiga lågnivån. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
6 maj 2008 · 2 853 Inlägg

kolla så remote kabeln sitter ordentligt min har knasat som satan..

loudness
6 maj 2008 · 4 554 Inlägg

låter med som om någon trissa har brunnit låter skummt att steget inte skulle starta med bränd signaljord och dessutom va lika död i en annan bil. kolla så att steget klarar 2 ohm och sen beroende på hur lådan är byggd så kan de ibland vid vissa frekvenser dippa lite under 2 ohm å då kan de gå illa

tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

steget ska klara 2ohm stable, står d på lådan iaf, sen har jag 2 basar, 1 på varje kanal, så vettefan om det är parallellkopplat eller seriekopplat heller. har väll blandat ihop dom 2, eller nåt. ska testa att jorda direkt i batteriet och se om d blir samma fel då

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
6 maj 2008 · 2 853 Inlägg

tjossanmannen skrev:
steget ska klara 2ohm stable, står d på lådan iaf, sen har jag 2 basar, 1 på varje kanal, så vettefan om det är parallellkopplat eller seriekopplat heller. har väll blandat ihop dom 2, eller nåt. ska testa att jorda direkt i batteriet och se om d blir samma fel då

om du har en bas på varje kanal då spelar du basarna i 4 ohm så du vet:)
kopplar du ihop dom o spelar dom tex på mono kanalen om ditt steg pallar de då spelar du dom i 2ohm
dvs ++ från bägge basarna till + på steget.. -- likadant..men då måste du ha en brygg möjlig het på steget..men de har man oftast på 2kanals...

tror du fortfarande har problem me lågnivå ans..tex remoten..där elr vi stereon..
jorda om skiten o kolla upp de vicka lite på lågnivå kabeln,se om någe händer..kolla så den har kontakt i steget..

/patrik

perssonheterjag
6 maj 2008 · 31 Inlägg

Svarar åt karln jag, nu då han inte verkar vara här tongue Har varit och tittat på det där steget. Det startar ju. Men det går direkt in i protection mode. Men om du drar ur Rca kabeln slocknar hela steget hmm Det borde ju betyda att det får för dålig jord så att den smyjordar ur Rca kabeln?! Remoten fungerar.

Senast redigerat av perssonheterjag (6 maj 2008)

tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

men persson, när vi mätte spänningen använde vi den jorden för att se va d var för spänning,


iaf pappa är elektriker, och teorin om att steget fått för lite STRÖM är inte trolig, om den får mindre ström än vad det ska ger det inte ut max effekt, likaså är det med kablarna, om man inte har tillräcklig kabelarea så får man inte ut !MAX EFFEKT!. steget ska inte gå sönder för att det får för lite ström eller något liknande utan det kan inte få ut max effekt som jag nu upprepar gång på gång.

men varför har man säkringar framme vid batteriet om man inte vill skydda steget? har 30A där framme, och om steget ville dra mera ström än så, skulle säkringen gått sönder och kabeln bli varm pga överhettning. och tror inte att jorden är dålig, eftersom när dom svetsar ihop allt så kollar dom den med laser ju, för att det inte ska vara en dålig svets. + att det är robotar som svetsar, tycker det är skumt om en massa kitt och grejs kommer in mellan svetsen och isolerar, + att om jorden funkar när vi mätte spänningen, men inte funkar när jag spelar musik :S

jajja, en som pappa känner säger att han ska ta en titt på det och han ser om det är fel på det. men steget ska ju starta även om man har bara ström och jord ikopplad, + remote för att starta steget, men det startar ju itne på det heller :<

kommer lite

E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Oj då..det börjar visst bli invecklat detta. Vad är det för steg? modell & tillverkare?
Det kanske finns en intern säkring i steget som löst ut. Man kan ju alltid hoppas. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

det heter power acoustic plasmasphere 1920 kan ge länk till en katalog som har det smile

http://www.poweracoustik.com/pa2006/man … a07web.pdf sida 7 finns specs osså plasma sphere det heter TS1920-2

E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

tjossanmannen skrev:
det heter power acoustic plasmasphere 1920 kan ge länk till en katalog som har det smile

http://www.poweracoustik.com/pa2006/man … a07web.pdf sida 7 finns specs osså plasma sphere det heter TS1920-2

Det ser onekligen ut som ett "Made in China" steg? jag ser ingen info angående intern säkring. Har du kollat i handboken-bruxen?

En fråga: Varför sålde killen ett "sprillans nytt" steg till dig? hade han kanske fått ut det på garantin? iså fall misstänker jag varför han omg krängde det vidare. big_smile Det står i infon att steget har trevägs protection? mot vadå? det har ju gått sönder? Ärligt talat så tror jag inte så värst mkt på detta steget.
Fråga säljaren vad som ingår i det inbyggda trevägs skyddet? big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang