Behöver tips, slutsteg som knasar

tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

det är en kompis av mej som beställde hem 2 likadana steg för att få lägre frakt, och han själv verkar inte vara så high på varför det gått sönder, han tror som många andra att det är kablarna som gjort att det gått sönder, men kan inte vara så, då skulle det ha gått en säkring först, men får prata meh han, så får han skicka tebax det, finns inte heller med i 2008as katalog, så vettefan om det går ens att skicka tebax det hmm så, men jajja, jag har då iaf inte kopplat fel, men kablarna som jag använde för ström och jord var 8GA dvs 8mm2, men ska inte spela någon roll ändå, får bara inte ut maxeffekt ur steget då, och hade ju rätt spänning osv, och när det dog så spelade jag inte ens på, så tycker det är så förbannat skumt hmm

EDIT: men som sagt, kan vara någon slags säkring inuti det också. tror inte han vet vad tri protection grejse betyder hmm

Senast redigerat av tjossanmannen (6 maj 2008)

E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

tjossanmannen skrev:
det är en kompis av mej som beställde hem 2 likadana steg för att få lägre frakt, och han själv verkar inte vara så high på varför det gått sönder, han tror som många andra att det är kablarna som gjort att det gått sönder, men kan inte vara så, då skulle det ha gått en säkring först, men får prata meh han, så får han skicka tebax det, finns inte heller med i 2008as katalog, så vettefan om det går ens att skicka tebax det hmm så, men jajja, jag har då iaf inte kopplat fel, men kablarna som jag använde för ström och jord var 8GA dvs 8mm2, men ska inte spela någon roll ändå, får bara inte ut maxeffekt ur steget då, och hade ju rätt spänning osv, och när det dog så spelade jag inte ens på, så tycker det är så förbannat skumt hmm

EDIT: men som sagt, kan vara någon slags säkring inuti det också. tror inte han vet vad tri protection grejse betyder hmm

Det är inte bra att använda för klena kablar, det kan resultera i spänningsfall, 8mm2. använder jag som remotekabel till mina steg. Men tappa inte hoppet ännu..big_smile det fixar sig nog så småningom. kolla upp det där med inbyggd säkring, i så fall så är det ju lätt fixat.

Senast redigerat av E-30 (6 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

men om jag spelar hårt länge så tar steget skada av spänningsfallet, men jag spelade inte mer än i typ 20min i sträck eller nått, det som är skumt. plus att man såg inte på mina lampor eller nått när jag spela att jag fick spänningsfall, perssonheterjag får det han, och det ser man vääääl, om man står på tomgången/på tändningen och spelar

E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

tjossanmannen skrev:
men om jag spelar hårt länge så tar steget skada av spänningsfallet, men jag spelade inte mer än i typ 20min i sträck eller nått, det som är skumt. plus att man såg inte på mina lampor eller nått när jag spela att jag fick spänningsfall, perssonheterjag får det han, och det ser man vääääl, om man står på tomgången/på tändningen och spelar

Va..det där på slutet fattar jag inget av? hehe..big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

om man får spänningsfall, kan man se d på bilens övriga elektronik, så äre i polarns bil iaf,

Drönirettab
6 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Det beror på vart spänningsfallet är någonstans.

Om det bara är slutsteget som får spänningsfall (tex pga dålig kontakt i strömkablarna) så märks det knappast på bilens elektronik eller lampor, men ifall det är spänningsfall redan från själva batteriet eller från batteriminus ner till karossen så märks det i bilens lampor.

tjossanmannen
6 maj 2008 · 33 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det beror på vart spänningsfallet är någonstans.

Om det bara är slutsteget som får spänningsfall (tex pga dålig kontakt i strömkablarna) så märks det knappast på bilens elektronik eller lampor, men ifall det är spänningsfall redan från själva batteriet eller från batteriminus ner till karossen så märks det i bilens lampor.

som sagt, har inte haft glappa kontakter eller dålig kontakt, så då är d inte i steget jag fått spänningsfall men jajja

Lonefox Bad music kills good sound
7 maj 2008 · 7 241 Inlägg

tjossanmannen skrev:
steget ska klara 2ohm stable, står d på lådan iaf, sen har jag 2 basar, 1 på varje kanal, så vettefan om det är parallellkopplat eller seriekopplat heller. har väll blandat ihop dom 2, eller nåt. ska testa att jorda direkt i batteriet och se om d blir samma fel då

2 ohm stable rakt av brukar innebära 2 ohm per kanal vilket betyder 4 ohm bryggat, för i det läget "ser" steget 2 ohm per kanal.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
tjossanmannen
8 maj 2008 · 33 Inlägg

iaf, three way protection är en diod som sitter på slutsteget. så det är inte nått skydd av något slag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang