2283
Sök

uppkörning för mc, fråga angående kubiken vilken klass mcn tillhör

Muttley
6 maj 2008
Hej jag står i ett problem här just nu. De är så att jag tänkte beställa uppkörning nu och enligt vv:s sida står de såhär

A1 (lätt motorcykel)

motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.
A (begränsad effekt)

motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.
A (obegränsad effekt)

motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Behörighet A (obegränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Mitt problem är då att jag har en suzuki 400 på 41 kw. och de är den enda mc jag kan få tag i till uppkörningen :S
får jag inte köra upp alls med denna hojen ?? med tanke på att för begränsad är kw för mycket och för obegränsad är slagvolymen alldeles för lite.
vägverket skall ringa mig imorron och man är lite kluven just nu tyvärr.

Sleeper
3 084 Inlägg
6 maj 2008
Kör du på körskola så kan du ju alltid hyra hoj. Det står ju i klartext så då är nog strypning eller låna tyngre hoj alternativen tyvärr. VV brukar ju inte vara så kul att ha och göra med. Visst kan du ha tur men knappast troligt.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Muttley
6 maj 2008
jag kör inte för körskolan tyvärr, ville ta de privat helt och hållet. och de verkar inte som om jag hittar någon som har en hoj som är lätt att köra upp med heller, alla jag känner har i princip bara glidare sad
de kunde ju skrivit ut tydligare för vad för kubik man ska köra upp med också..

men tror ni att man bara kan hyra en mc från körskola utan att vara inskriven ?

9 108 Inlägg
6 maj 2008
Minst 700cc gäller för tung mc, tror inte körskolorna är så sugna på att hyra ut till folk som inte anlitat dom som körskola men det skadar ju inte att fråga, ring runt lite och hör. Men jag råder dig att i alla fall ta en lektion för att lära dig känna hojen först. Anser dom på körskolan att du är mogen för uppkörning direkt så säger dom det.

Muttley
6 maj 2008
MilleN skrev:
Minst 700cc gäller för tung mc, tror inte körskolorna är så sugna på att hyra ut till folk som inte anlitat dom som körskola men det skadar ju inte att fråga, ring runt lite och hör. Men jag råder dig att i alla fall ta en lektion för att lära dig känna hojen först. Anser dom på körskolan att du är mogen för uppkörning direkt så säger dom det.

jo tyvärr stod de på en annan sida än vägverkets. nej ska ringa körskolan i min by och se om de ens finns någon övningkörningstid för han kvar. köra kan jag men de är surt och kostar extra om man måste hyra en annan hoj. har ju övningskört i 2 år nu så nu är de dags att ta de tycker jag.

finns ju en tid vecka 27 som jag velat ta i kstad men de är nog inte körskolan sugen på att låna ut hojen till. men får väl se vad han säger när jag ringer.

värdelösa bestämmelser de har tyvärr.

Sleeper
3 084 Inlägg
6 maj 2008
som sagt VV är idioter och de säger jag inte för att jag misslyckats med någon uppkörning utan för att de är tröööga och ohjälpsamma.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

Muttley
6 maj 2008
Sushikocken skrev:
som sagt VV är idioter och de säger jag inte för att jag misslyckats med någon uppkörning utan för att de är tröööga och ohjälpsamma.

ja de är rena idioter. de kanske inte kan tänka sig att de finns motorcyklar som inte går inom deras ramar, :S  aldrig att jag tänker strypa min mc eller pilla med motorn för att de står så.

Muttley
6 maj 2008
Nu har jag löst mina problem är jag blev glad igen smile

ringde till körskolan här i byn nu, fick störa han lite nu på kvällen smile trevlig som han var och visste vem jag var så gav han mig kommentarer direkt om att jag var duktig på att köra (då jag smet in under en av hans lektioner i fredes)
Han sade att jag skulle köra så ofta jag kunde själv och lära mig banorna utantill, så nästa vecka får jag en lektion med honom på hans tunga mc smile och han sade att de skulle inte vara några problem alls med uppkörningen då vv prioriterade mc under säsongstiderna.

så summan är att jag ska övningsköra med körskolans mc, och han ska beställa tiden till mig så att jag får mitt körkort lagom till semestern smile

han sade själv att jag skulle köra så lite som möjligt med hans egna mc smile

fan va glad jag blidde smile

Sleeper
3 084 Inlägg
6 maj 2008
tkd_rille skrev:

ringde till körskolan här i byn nu, fick störa han lite nu på kvällen smile trevlig som han var och visste vem jag var så gav han mig kommentarer direkt om att jag var duktig på att köra (då jag smet in under en av hans lektioner i fredes)
Han sade att jag skulle köra så ofta jag kunde själv och lära mig banorna utantill, så nästa vecka får jag en lektion med honom på hans tunga mc smile och han sade att de skulle inte vara några problem alls med uppkörningen då vv prioriterade mc under säsongstiderna.

så summan är att jag ska övningsköra med körskolans mc, och han ska beställa tiden till mig så att jag får mitt körkort lagom till semestern smile

det gör dem då fan inte överallt. Då jag bokade uppkörning i maj och fick vänta tills i 17 augusti.. så var det iaf här uppe sad

hmmmm
1 094 Inlägg
6 maj 2008
okej. för annars så har VV mc att hyra. tror det kostar 400spänn extra + uppkörningsavgiften. så finns det iaf där jag bor. vet inte hur det är vid dig smile men lycka till

Muttley
6 maj 2008
Sushikocken skrev:
tkd_rille skrev:

det gör dem då fan inte överallt. Då jag bokade uppkörning i maj och fick vänta tills i 17 augusti.. så var det iaf här uppe sad

oj, verkligen lång tid :S har blivit lovad av läraren nu att de inte skulle vara några problem att få tider här nere. och då litar jag självklart på honom. ska provköra för honom nästa vecka och tycker han att allt går bra tänker jag be honom beställa tid till mig så jag verkligen får de innan semestern, för jag ska ut och öva varje dag nu smile där motorcykeln sover om nätterna är de så pass bra gata till övningskörning så jagk an öva broms och krypkörningen, lära mig balansen bättre. så fick godkännande från mina föräldrar att jag får köra på gatan med smile såklart när de är hemma hehe.

fan jag längtar nu smile

Muttley
6 maj 2008
Gloremir skrev:
okej. för annars så har VV mc att hyra. tror det kostar 400spänn extra + uppkörningsavgiften. så finns det iaf där jag bor. vet inte hur det är vid dig smile men lycka till

hehe okej smile var ju inte så farligt ändå. men de sade inget om att jag kunde hyra.. känns nog bäst att lära sig hojjen man ska köra upp med innan uppkörning med så jag verkligen inte göra några fel. 1500 kostar ju ändå uppkörningen så man vill verkligen inte missa nått smile

Muttley
21 maj 2008
tänkte bara uppdatera hur jag löst de smile har börjat köra för körskolan nu. och har uppkörning om en månad smile skönt som fan att de fixade sig.

9 108 Inlägg
22 maj 2008
tkd_rille skrev:
tänkte bara uppdatera hur jag löst de smile har börjat köra för körskolan nu. och har uppkörning om en månad smile skönt som fan att de fixade sig.

Nice, själv har jag uppkörning den 11e juni. smile

Thorssa
22 maj 2008
Det här verkar ju konstigt. När jag tog mellankort så köpte jag en Yamaha Dragstar 650. Den hade typ 27-28 kW så jag ströp den och reggade om den till en mellanhoj. Men vad var den innan isåfall? tongue Enligt de där reglerna skulle den ju inte kunnat vara en tung wink

9 108 Inlägg
22 maj 2008
Thorssa skrev:
Det här verkar ju konstigt. När jag tog mellankort så köpte jag en Yamaha Dragstar 650. Den hade typ 27-28 kW så jag ströp den och reggade om den till en mellanhoj. Men vad var den innan isåfall? tongue Enligt de där reglerna skulle den ju inte kunnat vara en tung wink

Näe men för att vara mellan måste det vara under 25kw. Det räcker inte att den är under 700cc smile

Thorssa
22 maj 2008
MilleN skrev:
Thorssa skrev:

Näe men för att vara mellan måste det vara under 25kw. Det räcker inte att den är under 700cc smile

Tror du missuppfattade mig. Den är ju registrerad som mellanhoj nu. Men tidigare var den ju reggad som tung hoj trots att den har under 700 cc. Enligt trådstartaren får en tung hoj inte ha under 700 cc wink

Muttley
22 maj 2008
Thorssa skrev:
MilleN skrev:
Thorssa skrev:

Tror du missuppfattade mig. Den är ju registrerad som mellanhoj nu. Men tidigare var den ju reggad som tung hoj trots att den har under 700 cc. Enligt trådstartaren får en tung hoj inte ha under 700 cc wink

ja vid uppkörningen får inte motorcykeln understiga 700 cc när du kör upp. men för att framföra den med över 25 kw så är de tungt körkort.
mellanhojen kan vara en 2000 och strypa den till 25kw och reggas som mellan. sjukt dumma regler. smile

Muttley
22 maj 2008
MilleN skrev:
tkd_rille skrev:

Nice, själv har jag uppkörning den 11e juni. smile

jagh ar bara 2 veckor efter dig smile

171 Inlägg
22 maj 2008
tkd_rille skrev:

är de inte 25kw och högst 600cc på A begränsad?, sen när du har obegränsad så får du väl ha hur mkt kw och cc du vill?

Sök