2118
Sök

Ärr på hakan, ersättning?

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
7 maj 2008
jag har en brännskada på höger hand som täcker en tredjedel av handen o de mesta av tummen...  men de e från när ja va liten.. e de omöjligt att få nått ?

Inspiration comes standard

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
7 maj 2008
har en arbetskamrat som var med i en trafikolycka. han har inte alla indianer i kanoten längre om man säger så. han fick 600k för det och det tog 10 år tongue

dock har detta inget med arbetsskada att göra.. men lite onödigt vetande
Senast redigerat av psilo (7 maj 2008)

Stolt Brynäsare :)
135 Inlägg
7 maj 2008
vet ej om detta svar har skrivits än då jag ej orkar läsa genom allt.. Det bästa sättet o få svar på dina frågor är väl kanske att ringa ditt försäkringsbolag och fråga? För jag tror att det inte finns någon på detta forum eller något annat heller för den delen som kan svara rätt på din fråga. Har jag fel tro??

Student
96 Inlägg
9 maj 2008
tänkte passa på och kolla, vet ni om man kan få ut ersättning för ärr efter en operation har nämligen ett 35 cm långt ärr över bröstet

ne men gud, här luktar ju kiss

KHRacing
9 maj 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
händer det utanför jobbet så är det din personförsäkring som täcker sådant, händer det i jobbet så är det jobbets försäkring som täcker det.
ang. fackgubbe på jobbet beror det på storleken på arbetsplatsen.

men spara alla läkarkvitton, ta bilder på allt och prata med arbetsgivaren att du vill anmäla en arbetsskada samt att du vill ha ersättning via hans försäkringsbolag.

sedan får tjejer mer pengar än killar då de tydligen ska lida mer av ärr o sådant än killar....

bra förklarat Daniel:

Vill dock inflika med följande:

Om man som jag arbetar för MANPOWER, så är man inte helförsäkrad, då de första 500kr av en skada får man som arbetare själv stå för.

jag fick ett metallflis i ögat & var tvungen att uppsöka akuten, de tog bort skiten & jag var sjukskriven i 3 dagar.
När jag anmälde skada till MANPOWER & deras f-bolag så var svaret att de första 500kr var en sk: karensavgift som jag själv fick stå för.

Hmmm Är det inte MANPOWER som skall stå för denna avgiften då de är de som tecknat försäkringen på mig som anställd ?

Kristian

2 911 Inlägg
12 maj 2008
Först och främst kan jag säga att det handlar inte om vad du gjort, utan vad för försäkring och dess försäkringsbelopp är på.

Har själv liknande ärr fast på sidan av mungipan som går efter hela ansiktet upp till tinningen, dock läkt helt nu så bara det vi hakan syns, och fick 10 basbelopp för vanprydande ärr samt sveda och värk, men som sagt, det säger ingenting om hur mycket du ersätts med, kontrollera dina försäkringar.

336 Inlägg
12 maj 2008
SupraDupraFly skrev:
Jo, nu är det så att ja gått och skaffat mig ett ärr.. olycka på jobbet, jag tillverkar räcken, då en arbetskamrat skulle lyfta upp ett räcke från två bockar, och när man har skarvat ihop två rör, så blir det en vass kant i ett hörn, och då när han skulle lyfta upp det så fick ja kanten rakt över hakan.. resultatet ser ni på bilderna nedan tongue

men nu till frågan, kan man få ersättning för detta? hur länge måste man vänta?, och hur mycke kan man få ut CA? ärret är 6 cm långt och krävde 8-9 stygn..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/336563_9lizds.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/336562_k16j3l.jpg

Om du inte har något Huvudskyddsombud på din arbetsplats eller någon annan facklig och prata med så kan du ringa till den avd. som du tillhör så hjälper dom dig med detta. Se bara till att du har gjort en anmälan om Arbetsskada på jobbet så det finns dokumenterat, du kan ju få problem med det i framtiden och du kan du få ut mera ersättning.
Kolla på www.ifmetall.se efter nummer till din avd.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
12 maj 2008
Fiskvarsson skrev:
Har ett 1,5 cm litet ärr på övre underarmen.. jätte litet är det, ser mest ut som en "färgavvikelse" haha!!
Fick 10'000 för det.. Jag gick in i en 3 meter lång papperskniv när jag sommarjobbade! hehe

AFA ftw

Då skulle jag fan va rik nu efter alla ärr kag fått under åren..... Fan varför är man inte kärring och anmäler allt:cool:lol

306 Inlägg
12 maj 2008
Turbomatte skrev:
Fiskvarsson skrev:
Har ett 1,5 cm litet ärr på övre underarmen.. jätte litet är det, ser mest ut som en "färgavvikelse" haha!!
Fick 10'000 för det.. Jag gick in i en 3 meter lång papperskniv när jag sommarjobbade! hehe

AFA ftw

Då skulle jag fan va rik nu efter alla ärr kag fått under åren..... Fan varför är man inte kärring och anmäler allt:cool:lol

hehe samma här fan tongue

köp en beemer bli belåten se naturen ovanpå plåten:P

Muttley
12 maj 2008
Trådstartare
KHRacing skrev:
sir_daniel skrev:
händer det utanför jobbet så är det din personförsäkring som täcker sådant, händer det i jobbet så är det jobbets försäkring som täcker det.
ang. fackgubbe på jobbet beror det på storleken på arbetsplatsen.

men spara alla läkarkvitton, ta bilder på allt och prata med arbetsgivaren att du vill anmäla en arbetsskada samt att du vill ha ersättning via hans försäkringsbolag.

sedan får tjejer mer pengar än killar då de tydligen ska lida mer av ärr o sådant än killar....

bra förklarat Daniel:

Vill dock inflika med följande:

Om man som jag arbetar för MANPOWER, så är man inte helförsäkrad, då de första 500kr av en skada får man som arbetare själv stå för.

jag fick ett metallflis i ögat & var tvungen att uppsöka akuten, de tog bort skiten & jag var sjukskriven i 3 dagar.
När jag anmälde skada till MANPOWER & deras f-bolag så var svaret att de första 500kr var en sk: karensavgift som jag själv fick stå för.

Hmmm Är det inte MANPOWER som skall stå för denna avgiften då de är de som tecknat försäkringen på mig som anställd ?

Kristian

låter ju konstigt, :S tror vi på lernia har hel försäkring s vi slipper betala något, enligt vad jag nappat upp på mötena iallafall. 
hur är manpower annars mot dig ?

101 Inlägg
12 maj 2008
jaså man ska ta kort och skicka in? isf borde man lätt kunna fotoshoppa bilden lite extra?

angående dina ärr och olycka. fan vad tråkigt. syns ju skitmycket och jag skulle inte bli glad om det hände mig. hatar sånt som man får leva med hela livet.

jag fick ett ärr över ögonbrynet. 6stygn 3cm ungefär. fick papper här om dagen och ska ringa och berätta osv. det gör ont om man trycker på ärret fast det är 6månader gammal. vet ej varför :S
Senast redigerat av kalleankan (12 maj 2008)

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
12 maj 2008
Jag har ett är på 4cm på mitt ben som inte ser så bra ut, mamma kontaktade en fotograf som tog bilder på det som vi sen skickade till försäkringsbolaget och jag fick inkassera 4500 riksdaler smile
Men anledningen till att jag fick pengar var nog för att doktorn inte var så perry på att sy tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

NissanMotorsport
11 maj 2009
Trådstartare
Nu har jag fått ersättning, gått cirka ett år nu, i brevet stod de såhär, från AFA: 

Vi har fått fotografier som visar de ärr som kvarstår efter skadan och har bedömt att ersättning kan lämnas med 37.000 kr big_smile om ett år igen ska jag ta ut mer pengar från en annan försäkring också smile

tjiho big_smile

429 Inlägg
11 maj 2009
Gott smile Alltid gött när det löser sig, fick ersättning när jag bröt nyckelbenet lagom till att man fick körkortet så investerade i en bil wink

// Pontus

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 maj 2009
Skönt att det blev lösning på det men tråkigt att det tar så lång tid.
Vad tänker du göra med ersättning om man får fråga?
delar till bilen eller lite semester till sommar med bil?
Njut av det oavsett vad du gör. wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

NissanMotorsport
11 maj 2009
Trådstartare
alain skrev:
Skönt att det blev lösning på det men tråkigt att det tar så lång tid.
Vad tänker du göra med ersättning om man får fråga?
delar till bilen eller lite semester till sommar med bil?
Njut av det oavsett vad du gör. wink

mjo smile fick vänta ett år, sen skicka ja in bilderna förra veckan och idag fick ja svar och pengarna insatta på kontot, så det tog inte lång tid alls smile

de ska gå till Nissan, lite smått å gott smile hehe big_smile

biber skrev:
Gott  Alltid gött när det löser sig, fick ersättning när jag bröt nyckelbenet lagom till att man fick körkortet så investerade i en bil

jaså okej smile fint de då, kanske inte att få ärret då men smile hehe

Kanon..
1 473 Inlägg
11 maj 2009
äh va fan, en annan har skägg o täcker de gamla hockeyskadorna med big_smile

945 Inlägg
11 maj 2009
Hade varit spännande att få se ärret idag?

NissanMotorsport
11 maj 2009
Trådstartare
Sir_x skrev:
Hade varit spännande att få se ärret idag?

kan fixa tills imorn  smile men syns faktiskt inte så mycke smile kika in här imorn du

fotointresserad
2 307 Inlägg
11 maj 2009
MIG1408 skrev:
Nu har jag fått ersättning, gått cirka ett år nu, i brevet stod de såhär, från AFA: 

Vi har fått fotografier som visar de ärr som kvarstår efter skadan och har bedömt att ersättning kan lämnas med 37.000 kr big_smile om ett år igen ska jag ta ut mer pengar från en annan försäkring också smile

tjiho big_smile

Skönt för dig smile

Fick själv brev från försäkringsbolaget om min knäskada idag men det var om att jag skulle skicka in alla de kvitton jag fått från olika läkarbesök.. Vart man nu har lagt de tongue

Fick du begära ut en speciell anmälan om vanprydande ärr som de skickade till dig eller? och är det bara att fråga efter en sån eller hur funkar det?

Sök