Idag mötte jag ett rattfyllo...

Opelmadness German cars, quality and beyond
8 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Nästan samma sak hände mig för nån vecka sen.
Tjejen och jag var på väg till Göteborg, men hinner itne långt innan en mörkgrön Citroen XM hinner ifatt oss.
Han kom liksom från ingenstans och låg nära, så jag gasade från lite.
Bilen var överallt i vägen och körde ryckigt som fan. Ibland verkade det som han skulle köra in i baken på vår bil (Hade farsans S60 T5)
Jag blinkade i helljuset på mötande för uppmärksamhet och många fick tvärnita!
Jag ringer 112 och blir kopplad till polisen. Dom var GIVETVIS i Mariestad 3 mil från oss, så jag fick lägga på, men det ringer upp en annan polis och pratar med mig medans cittran kränger över hela vägen.
Tjejen var ganska skakad vid det här laget och jag med.
Tänk om det skulle bli en frontsmäll med en 60-tons lastbil! Det är nåt jag inte skulle vilja se, även om det är en fyllerist som kanske går åt.
Sen ser jag att cittran tvärsvänger in i Otterbäcken, polisen undrar om jag har bråttom. Nej sa jag tvärt, ska jag hänga efter?
Han säger "ja för fan!"
Men jag kunde inte se bilen, jag säger till polisen att jag inte vågar köra för fort heller. Svaret jag fick kommer jag aldrig glömma. "Skit i det! Kör på nu." jag eldar på lite mer men bilen är borta!
Tjejen nämner att den kunde ha tagit in genom samhället, så jag tvärvänder och drar på tillbaks.

Smygkör genom Otterbäcken söderut och tittar in på varenda gata. Pratar fortfarande med polisen. Jag frågar hur långt bort dom är, han säger att dom närmar sig. Jag kan inte se nån grön Citroen, men jag hann ta regnumret och ge det till polisen iaf. Bilen var hemmahörande i Mellerud.
Men jag kunde inte säga om det var en tjej eller en man som körde. Mörkt, ,lockigt håt och solbrillor. Det kan ju vem som helst ha liksom.
Jag avslutar samtalet med polisen och sa att jag blinkar på er när vi möts så du vet vem du pratade med.
Han skrattar; "Gör så. Tack så mycket för all hjälp. Fortsätt ringa in om du ser nåt mer".
Givetvis gör jag det. Jävla otur att man inte fick se när dom haffade honom/henne! Att det inte blev nåt. Synd..
Så om nån här inne känner nån med en väldigt mörkt grön Citroen XM hemmahörande i Mellerud, håll ett öga öppet, det kan vara samme idiot! Kommer bara ihåg att regnumret börjar på O... sad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
TheFinnishFlash Avstängd
8 maj 2008 · 1 266 Inlägg

volvo_Tobias skrev:

TheFinnishFlash skrev:
Ja det var jävligt otäckt, mitt på dagen 15.00..
så körde en volvo 740 kombi om mig, och höll på och vingla som faan, var ner i diket några gånger med..
sen körde han av motorvägen, och in på en landsväg...då var han på mötandes körfält flera gånger, så dom mötande fick väjja, var riktigt nära frontalkrocker flera gånger..iaf så körde jag efter han i 10 minuter, och ringde polisen..men dom nötterna kom efter 40 minuter..då hade redan fyllot parkerat sin bil, och försvan bakom några hus sad
sen stod jag där och väntade på polisen med en anan person, som oxå hade följt efter han..och då fick vi syn på fyllot vingla omkring på gatan..och in i en affär..men poliserna åkte och spanade på hans bil istället..
Men dom kanske måste ta han när han kör bilen eller ?
aja riktigt otäckt var det iaf sad

Det var inte den där snubben med permobilen som du nästan körde på? hehe.

Näe hehe, den där permobil gubben sitter och krattar löv, och håller koll på alla bilar som kommer numera big_smile..hör han en bil med japsdämpare, så åker han dit full gas..med sin permobil :-]

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 maj 2008 · 946 Inlägg

Markolainen skrev:

alexbenhard skrev:
Du får inte nyttja våld mot någon som tänker köra rattfull!
Om han är ett hot mot dig isf....

Är det inte så att på ALLA brott som har fängelse som möjligt straff så får man ingripa och använda såpass mycket våld det krävs för att hålla kvar personen.

Korrekt! smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
roxe Jesus didn´† Tap
8 maj 2008 · 1 146 Inlägg

Bara klubba ner fyllot.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
zovix Maskinbefäl
8 maj 2008 · 1 038 Inlägg

Dave_C70 skrev:

Markolainen skrev:

alexbenhard skrev:
Du får inte nyttja våld mot någon som tänker köra rattfull!
Om han är ett hot mot dig isf....

Är det inte så att på ALLA brott som har fängelse som möjligt straff så får man ingripa och använda såpass mycket våld det krävs för att hålla kvar personen.

Korrekt! smile

Nästan....

Du får göra ganska mycket när det gäller att hindra en rattfull från att köra och du har egentligen två saker att stödja dig på.

1. Rattfylla är ett brott som har fängelse på straffskalan, altså får du genomföra ett envarsgripande om du ser personen på bar gärning, eller på flyende fot. D.v.s du se han kliva ur bilen på förar sidan och du lubbar ikapp honom.

2. Fara för tredjeman. När han framför bilen rattfull är han en uppenbar fara för tredje man. Du får härvid använda nödvändigt våld för att förhindra faran. Proportionalitetsprincipen gäller.

Vid envarsgripandet får du gripa, d.v.s förklara för personen att han är gripen och där efter använda nödvändigt våld för att kvarhålla honom så att han skyndsamt kan överlämnas till polis. Har du aldrig sett en polis komma i raketfart meddela då att du gripit någon för då kommer de.

Med nödvändigt våld menas att du får om han är full och jävlig och gör mycket motstånd brotta ner honom på marken. Du får inte tillfoga honom onödig skada eller lidande vilket inebär att du t.ex. inte får binda eller låsa in honom (olaga frihetsberövande). Du får inte heler hota med att använda mer våld än vad nöden kräver. Detta innebär att du iprincip inte får använda verktyg eller vapen att hota med. (Basebollträ).

Dessa regler gäller för alla brott med fängelse i straffskalan, vilket skulle kunna vara otroligt många. Även stöld, bilinbrott... 

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
mange_00
8 maj 2008 · 105 Inlägg

helt rätt, man får använda våld för att stoppa någon att köra rattfull

iHampus skrev:
När jag jobbade på Shell här i Ängelholm så kom där en kille och tankade. Han var aslarmad. Men när han gick och satte sig i bilen för att köra gick jag ut tog hans nycklar och då började han putta på mig och då puttade jag tillbaka så han la sig på motorhuven. Sen blev han vansing. Jag hade redan ringt polisen och dom kom typ direkt. Och då sa dom att ser man nån som e berusad som tänker köra så får man nyttja så mkt våld som behövs. Så när det gäller rattfyller så får man ta lagen rätt mkt i egna händer.

GTI ska de va annars få de va
MrTurbo Better than God \o/
8 maj 2008 · 1 883 Inlägg

Jag har också följt efter ett fyllo med snuten i telefon. Han körde i diket två gånger...  på fel sida vägen...  men kom upp igen. När han märkte att jag följde efter ökade han farten och svängde sedan ut på motorvägen. Men då hade polisen redan bett mig sluta följa efter för att få honom att sänka farten igen...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Reichte86
8 maj 2008 · 509 Inlägg

Jag och en polare satte dit ett rattyllo och han ställde bilen på och gick ut i skogen men eftersom vi hade sett allt så skulle vi vittna! vi fick brev från tingsrätten om att vi skulle vittna men någon vecka innan dog han! så de kan åka dit om du vittna skulle jag tro!!

__pepita__ Cnc-operatör
8 maj 2008 · 608 Inlägg

iHampus skrev:
När jag jobbade på Shell här i Ängelholm så kom där en kille och tankade. Han var aslarmad. Men när han gick och satte sig i bilen för att köra gick jag ut tog hans nycklar och då började han putta på mig och då puttade jag tillbaka så han la sig på motorhuven. Sen blev han vansing. Jag hade redan ringt polisen och dom kom typ direkt. Och då sa dom att ser man nån som e berusad som tänker köra så får man nyttja så mkt våld som behövs. Så när det gäller rattfyller så får man ta lagen rätt mkt i egna händer.

Bra gjort av dej!!!!!

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan
LotL
8 maj 2008 · 135 Inlägg

URC skrev:
Ja man kan undra hur många rattfulla personer man själv möter varje dag på vägarna egenligen hmm

"Teknikens värld" skriver att det är runt 12-13 000 rattfula personer i trafiken varje dag!

undra dock hur många av dom 12-13000 som "bara" druckit typ en starköl, räknas ju som rattful, men har fortfarande stor kontroll på vad dom gör.
skulle själv aldrig köra så, minsta droppe o ja låter bilen stå. så menar inte att de e okey o köra me en starköl i sig, men de e ju skilnad på dem som kör med det, eller som folk beskriver här de som kör över hela vägen o har ingen kontroll, dom har ju garanterat druckit mer.  så det lär ju inte vara 12-13000 rattfula utan kontroll per dag här i sverige.

Om man kan gasa fullt, så har man trimmat för lite.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 maj 2008 · 6 170 Inlägg

LotL skrev:

URC skrev:
Ja man kan undra hur många rattfulla personer man själv möter varje dag på vägarna egenligen hmm

"Teknikens värld" skriver att det är runt 12-13 000 rattfula personer i trafiken varje dag!

undra dock hur många av dom 12-13000 som "bara" druckit typ en starköl, räknas ju som rattful, men har fortfarande stor kontroll på vad dom gör.
skulle själv aldrig köra så, minsta droppe o ja låter bilen stå. så menar inte att de e okey o köra me en starköl i sig, men de e ju skilnad på dem som kör med det, eller som folk beskriver här de som kör över hela vägen o har ingen kontroll, dom har ju garanterat druckit mer.  så det lär ju inte vara 12-13000 rattfula utan kontroll per dag här i sverige.

Haha nej jag tror med att det är något mer åt det hållet.

Jag menar 13000 skenande bilar per dag skulle man ju ändå märka tycker man tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Opelmadness German cars, quality and beyond
8 maj 2008 · 8 197 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

volvo_Tobias skrev:

TheFinnishFlash skrev:
Ja det var jävligt otäckt, mitt på dagen 15.00..
så körde en volvo 740 kombi om mig, och höll på och vingla som faan, var ner i diket några gånger med..
sen körde han av motorvägen, och in på en landsväg...då var han på mötandes körfält flera gånger, så dom mötande fick väjja, var riktigt nära frontalkrocker flera gånger..iaf så körde jag efter han i 10 minuter, och ringde polisen..men dom nötterna kom efter 40 minuter..då hade redan fyllot parkerat sin bil, och försvan bakom några hus sad
sen stod jag där och väntade på polisen med en anan person, som oxå hade följt efter han..och då fick vi syn på fyllot vingla omkring på gatan..och in i en affär..men poliserna åkte och spanade på hans bil istället..
Men dom kanske måste ta han när han kör bilen eller ?
aja riktigt otäckt var det iaf sad

Det var inte den där snubben med permobilen som du nästan körde på? hehe.

Näe hehe, den där permobil gubben sitter och krattar löv, och håller koll på alla bilar som kommer numera big_smile..hör han en bil med japsdämpare, så åker han dit full gas..med sin permobil :-]

Full gas med en sån är fan inte att leka med!
Fick ju testa en på sahlgrenska när ägarn skull få hjälp med att duscha. Fick intruktioner och allt så det vara ju bara att köra. Det jag inte såg var att han ställde nåt reglage innan dom drog iväg honom...
Sköterskorna lyfte killen med nån liten behändig kran och rullade in honom i duschen. Han var förlamad från armarna och ner. Jag satte mig i permobilen och rör spaken lite för att känna, det blev ett däckskrik och ett jätte BADUNK! Rätt in i dörrposten. Från duschen på andra sidan korridoren hör jag ett asgarv!
Jag lyckades iaf göra ett svart spår i mattan och ett rejält märke i både väggen och i maskinen, men helvete vad kul det var när jag kom på hur man gjorde! lol

Vi var ner i kulverten på natten och lekte lite.. tongue

Sorry för OT, men det var så jävla kul! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
8 maj 2008 · 8 197 Inlägg

URC skrev:
"Teknikens värld" skriver att det är runt 12-13 000 rattfula personer i trafiken varje dag!

Förlåt mig URC om jag gör narr av ditt inlägg, men jag orkar inte hålla mig. wink Det är dock inget illa menat... smile
Men jag håller med dig ändå! lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
MrTurbo Better than God \o/
8 maj 2008 · 1 883 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

URC skrev:
"Teknikens värld" skriver att det är runt 12-13 000 rattfula personer i trafiken varje dag!

Förlåt mig URC om jag gör narr av ditt inlägg, men jag orkar inte hålla mig. wink Det är dock inget illa menat... smile
Men jag håller med dig ändå! lol

Är det vad de kamerorna till??? lol cool

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Opelmadness German cars, quality and beyond
8 maj 2008 · 8 197 Inlägg

MrTurbo skrev:

Irmscher Vectra skrev:

URC skrev:
"Teknikens värld" skriver att det är runt 12-13 000 rattfula personer i trafiken varje dag!

Förlåt mig URC om jag gör narr av ditt inlägg, men jag orkar inte hålla mig. wink Det är dock inget illa menat... smile
Men jag håller med dig ändå! lol

Är det vad de kamerorna till??? lol cool

HAHAHAH!!! Undrar om nån har fått sig ett gott skratt av alla kamerabilder dom går genom... Fick min lilla bild i vintras, och jag såg ju ut som jag inte vore nåt än arg. Stenblick rätt i kameran! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Breexiz
9 maj 2008 · 341 Inlägg

Är det inte var 10nde bil man möter som kör påverkade?


Hur kommer det sig att rattfyllerister nästan alltid överlever när de krockar medan de kör ihjäl andra?

Senast redigerat av Breexiz (9 maj 2008)

Drive it like you stole it
Opelmadness German cars, quality and beyond
9 maj 2008 · 8 197 Inlägg

URC skrev:

Irmscher Vectra skrev:

MrTurbo skrev:

Är det vad de kamerorna till??? lol cool

HAHAHAH!!! Undrar om nån har fått sig ett gott skratt av alla kamerabilder dom går genom... Fick min lilla bild i vintras, och jag såg ju ut som jag inte vore nåt än arg. Stenblick rätt i kameran! big_smile

Hehe, mjaa..tänk vad ett L för lite kan göra, 
kollade mig själv i spegeln nyss, och tror bestämt att jag åxå e lite rattful ikväll big_smile

HAHAHAH!!! Jag blir rattful en annan dag, har inte råd att tanka nu.. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Chrill27
9 maj 2008 · 553 Inlägg

Breexiz skrev:
Är det inte var 10nde bil man möter som kör påverkade?


Hur kommer det sig att rattfyllerister nästan alltid överlever när de krockar medan de kör ihjäl andra?

de är ju skapligt relaxade när det smäller jämfört med en nykter person, antagligen därför det ofta går mycket bättre för en påverkad

Larsson_Power Saabvilde!
9 maj 2008 · 1 708 Inlägg

Fan va otäckt! Usch!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Norde fotointresserad
10 maj 2008 · 2 307 Inlägg

Tror jag mötte en idag jag med.. Mötte iaf en bil i en svag kurva och såg att han kom längre ut mot min sida men tänkte att han genar väl lite lätt, men inte.. Kommer längre och längre över så ligger med bilen mitt i vägen om inte mer vilket gör att jag bromsar in och håller ut mot vägkanten och slänger mig på tutan. Ingen reaktion från den mötande bilen som bara åker vidare i samma riktning och förbi. Kikar i bakspegeln och ser den svänga in på idrottsparken där det var dans för kvällen så har mina misstankar på att det kan ha varit ett rattfyllo. Ungefär 200 meter senare passerar jag en polisbuss som håller på göra sig klar för trafikkontroll (fartkamera och blåsning). Synd bara att dom inte var på plats några minuter tidigare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang