Missljud i volvo S 40 2.0 T när man släpper gasen

mike_ford
18 maj 2008 · 348 Inlägg

har problem med volvon .
När man gasar upp den å  släper gasen så raslar den till,låter som när man skakar en kjeda :S
vad kan det va ?
turbon ?
det är en volvo S 40 2.0T

Senast redigerat av mike_ford (19 maj 2008)

Ford focus st "ficusen" (2007)
Ford Focus st "St250" (2014)
Decibel
18 maj 2008 · 2 911 Inlägg

Inte nån värmeplåt eller nåt som ligger för nära något ?
Eller bussning till motorn som gett med sig så den kan röra sig längre än den ska så de börjar rassla mot något annat.

sandzoo
18 maj 2008 · 2 071 Inlägg

hörs de i motorn eller?

Sandzoo i da house
mike_ford
18 maj 2008 · 348 Inlägg

bakom motorn inder rutan sad  sen en sak till kan man stänga av bilen med en gång eller ska den stå i gång för att kyla i typ 5 min?

Ford focus st "ficusen" (2007)
Ford Focus st "St250" (2014)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 maj 2008 · 6 170 Inlägg

mike_ford skrev:
bakom motorn inder rutan sad  sen en sak till kan man stänga av bilen med en gång eller ska den stå i gång för att kyla i typ 5 min?

Antar att du menar för turbons skull eller ??

Isf så bara låt bilen stå på tomgång ett par minuter efter att du har kört lite vilt med den så är det lugnt.

Detta gör man *inte* för att kyla ner turbon som dom flesta tror utan för att oljan ska hinna rinna ur turbon så att den inte koksar inuti turbon vilket kan leda till sämre kylning av turbon och till slut turboras.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
mike_ford
18 maj 2008 · 348 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

mike_ford skrev:
bakom motorn inder rutan sad  sen en sak till kan man stänga av bilen med en gång eller ska den stå i gång för att kyla i typ 5 min?

Antar att du menar för turbons skull eller ??

Isf så bara låt bilen stå på tomgång ett par minuter efter att du har kört lite vilt med den så är det lugnt.

Detta gör man *inte* för att kyla ner turbon som dom flesta tror utan för att oljan ska hinna rinna ur turbon så att den inte koksar inuti turbon vilket kan leda till sämre kylning av turbon och till slut turboras.

har du svar p det raslande ljudet med ? för den har vart öpphisad hos volvo  dom säger att det gr  köra ..

Ford Focus st "St250" (2014)
Ford focus st "ficusen" (2007)
sandzoo
18 maj 2008 · 2 071 Inlägg

mike_ford skrev:
bakom motorn inder rutan sad  sen en sak till kan man stänga av bilen med en gång eller ska den stå i gång för att kyla i typ 5 min?

hade "kanske" samma problem de nått rasslade.. de visade sej att 1a gången va de skyddet till katten.. andra gången va de att katten va kass och de rasslade i den..

"öppna dörren och luta dej mot marken.. och lyssna efter"

Sandzoo i da house
S40R_T4
18 maj 2008 · 12 Inlägg

hade samma på min t4 tror jag. När jag stog stilla & varvade lite så rassla det när motorn gick ner i varv, sen blev det tyst igen. rassla endast det när motorn gick ner i varv, dock ej på tomgången

Senast redigerat av S40R_T4 (18 maj 2008)

Volvo 4 Life!
sandzoo
19 maj 2008 · 2 071 Inlägg

S40R_T4 skrev:
hade samma på min t4 tror jag. När jag stog stilla & varvade lite så rassla det när motorn gick ner i varv, sen blev det tyst igen. rassla endast det när motorn gick ner i varv, dock ej på tomgången

vad var de för fel??

Sandzoo i da house
mike_ford
19 maj 2008 · 348 Inlägg

S40R_T4 skrev:
hade samma på min t4 tror jag. När jag stog stilla & varvade lite så rassla det när motorn gick ner i varv, sen blev det tyst igen. rassla endast det när motorn gick ner i varv, dock ej på tomgången

hur löte du det felet d?

Ford Focus st "St250" (2014)
Ford focus st "ficusen" (2007)
martinpopovac
20 maj 2008 ·

S40R_T4 skrev:
hade samma på min t4 tror jag. När jag stog stilla & varvade lite så rassla det när motorn gick ner i varv, sen blev det tyst igen. rassla endast det när motorn gick ner i varv, dock ej på tomgången

för mig så rasslar det när jag varvar upp motorn! verkar ju vara helt skumt efter vad man här läst i den här tråden. det är ju dock möjligt att det är en värmeplåt som skakar lite grann när motorn varvar upp.

någon som tror på något annat?

sandzoo
21 maj 2008 · 2 071 Inlägg

martinpopovac skrev:

S40R_T4 skrev:
hade samma på min t4 tror jag. När jag stog stilla & varvade lite så rassla det när motorn gick ner i varv, sen blev det tyst igen. rassla endast det när motorn gick ner i varv, dock ej på tomgången

för mig så rasslar det när jag varvar upp motorn! verkar ju vara helt skumt efter vad man här läst i den här tråden. det är ju dock möjligt att det är en värmeplåt som skakar lite grann när motorn varvar upp.

någon som tror på något annat?

nja.. på min bil va de plåten första gången andra gången hade katten gått så den rasslade..

Sandzoo i da house
alias112
7 september 2008 · 96 Inlägg

Drar liv i den här gamla tråden igen..
Låter som att jag har precis samma problem med min V40 T4-98.
Det som rasslar lite när den varvar ner från det att man gasat till lite...
Mike-Ford har du kommit på vad som var fel med din?

Jepson75
7 september 2008 · 13 Inlägg

Vet inte hur den modellen är konstruerad, men 850 hade väl en downpipe, med dubbla rör (ett inuti det andra), där kunde inre röret släppa o skramla runt! Hade exakt det problemet på min Fiat Bravo HGT med den typen av konstruktion!

alias112
7 september 2008 · 96 Inlägg

Jag har precis bytt till 3" hela vägen från turbo och jag såg då inget rör innuti.
Problemet fanns även innan byte av avgas..

torpis Forummoderator
7 september 2008 · 10 572 Inlägg

Det är väl bara att låta kompisen gasa medans du lyssnar var det skramlar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
mike_ford
7 september 2008 · 348 Inlägg

alias112 skrev:
Drar liv i den här gamla tråden igen..
Låter som att jag har precis samma problem med min V40 T4-98.
Det som rasslar lite när den varvar ner från det att man gasat till lite...
Mike-Ford har du kommit på vad som var fel med din?

nej det har jag inte e väll nått man får leva med

Ford focus st "ficusen" (2007)
Ford Focus st "St250" (2014)
torpis Forummoderator
7 september 2008 · 10 572 Inlägg

mike_ford skrev:

alias112 skrev:
Drar liv i den här gamla tråden igen..
Låter som att jag har precis samma problem med min V40 T4-98.
Det som rasslar lite när den varvar ner från det att man gasat till lite...
Mike-Ford har du kommit på vad som var fel med din?

nej det har jag inte e väll nått man får leva med

Det tror jag inte, så fort du öppnat huven och låtet kompisen gasa lite tills du hittar att din WG skramlar så är poblemet löst.

Senast redigerat av torpis (7 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
alias112
7 september 2008 · 96 Inlägg

torpis skrev:

mike_ford skrev:

alias112 skrev:
Drar liv i den här gamla tråden igen..
Låter som att jag har precis samma problem med min V40 T4-98.
Det som rasslar lite när den varvar ner från det att man gasat till lite...
Mike-Ford har du kommit på vad som var fel med din?

nej det har jag inte e väll nått man får leva med

Det tror jag inte, så fort du öppnat huven och låtet kompisen gasa lite tills du hittar att din WG skramlar så är poblemet löst.

Jag har gasat och lyssnat lite noggrannare nu och det låter mellan motor och torpeden, men jag kan inte riktigt avgöra bland allting vad det är som låter illa...
Det är ju mycket möjligt att det är WG:en som låter..riktigt skönt om det bara är den isf, men vad är det som gör att den låter så?

torpis Forummoderator
7 september 2008 · 10 572 Inlägg

alias112 skrev:

torpis skrev:

mike_ford skrev:

nej det har jag inte e väll nått man får leva med

Det tror jag inte, så fort du öppnat huven och låtet kompisen gasa lite tills du hittar att din WG skramlar så är poblemet löst.

Jag har gasat och lyssnat lite noggrannare nu och det låter mellan motor och torpeden, men jag kan inte riktigt avgöra bland allting vad det är som låter illa...
Det är ju mycket möjligt att det är WG:en som låter..riktigt skönt om det bara är den isf, men vad är det som gör att den låter så?

låt nån gasa som sagt, på med en grillvante och känn på den...  varför nått skramlar? ehm,,, det är löst kanske?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang