S80 ojämn tomgång

Murre74
19 maj 2008 · 22 Inlägg

Hej!
Min S80 har ojämn tomgång. Tomgången ligger på ca 0.8 som den ska men ibland när jag lägger in friläget och bromsar in så sjunker tomgången ner till ca 0.5 för att sen gå upp till 0.8 igen,detta händer inte alltid utan ibland,Ibland känns det som om motorn ska stanna men det har aldrig hänt.det har hänt några gånger att tomgången har legat på 0.5 ett tag men går sedan alltid upp till normal.
Är detta normalt eller?

Obs! Det blir bara så vid inbromsning och samtidigt har friläge,ej när jag har växel i

Mvh

engolf
19 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Har du läst av felkoder?

Murre74
20 maj 2008 · 22 Inlägg

Någon som vet vad det kan vara???

Mvh

Petersen
20 maj 2008 · 76 Inlägg

De e spjällhuset,åk till volvo dom tvättar o lägger i ny program sen e den som ny...o det står dom för...fick gjort det för 2v sen...

Alltid skit gla.
Volkswagen Tiguan "Lecker" (2018)
Rock-Star
20 maj 2008 · 2 982 Inlägg

har samma problem på morsans s80-99 (18k mil)

Murre74
20 maj 2008 · 22 Inlägg

Gör dem det gratis? Det är en 8 år gammal bil, -00

mvh

EckeHolmgren T5 & R Fantast
20 maj 2008 · 1 279 Inlägg

kan nog inte tänka mig dom göt det ´gratis!

Murre74 skrev:
Gör dem det gratis? Det är en 8 år gammal bil, -00

mvh

Erik H
Murre74
20 maj 2008 · 22 Inlägg

vet nån vad det skulle kunna kosta att få spjällhuset tvättad o få ett nytt programvara?

absolutrobban Maskin Operatör
20 maj 2008 · 130 Inlägg

Ja det är ju volvo så dom kan både ta i med priset och dom kan också vara billiga men mellan 1000 till 1500 är inte helt omöjligt att det kommer gå på

Volvo S40 2,0T
Murre74
21 maj 2008 · 22 Inlägg

Men så det räcker inte me att göra rent spjällhuset? utan man måste ha nytt program i oxå? För tidigare har jag bara hört att man ska rengöra spjällhuset men nu såg jag att det var nån som hade även fått ett nytt program

mvh

Murre74
21 maj 2008 · 22 Inlägg

Ringde till bilia idag, pratade me nån på verkstan, dem ville ha 1500 enbart för att felsöka!! kostar det verkligen så mycket??

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
21 maj 2008 · 365 Inlägg

Har man stora besvär tex motor vandrar, svarar inte på gas mm, så brukar man få byta ut spjällhuset kostar lite över 7000kr.
Har man mindre besvär tex motorlampan lyser, motor går dåligt. Så kan det hjälpa med en rengöring av spjällhuset + mjukvara.
Den nya mjukvaran har en större tolerans när det gäller diagnosen av spjället begärda och faktiska läge, dock inte i grader utan i tidsintervallen.

Men i ditt fall låter det som du har ett vakumm/insugs läckage, dom har även en tendens att "dippa" ner i varv ibland (gör även min)

Angående priset så låter det rimligt, dock lite i överkant. Många volvoverkstäder brukar nöja sig med en tusenlapp.

Senast redigerat av _TiNcO_ (21 juli 2008)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Murre74
21 maj 2008 · 22 Inlägg

kanske jag inte måste åtgärda det akut,för under körning eller när bilen står still så går den som en klocka. har läst på nätet att dem som har problem me spjällhuset upllever även att bilen går dåligt,hackar mm.
Det enda som händer på min är att varven går ner till ca 500 vid inbromsning på tomgång för att sen gå upp direkt igen,har hänt att den har fastnat där men går upp direkt när bilen står still

mvh

absolutrobban Maskin Operatör
22 maj 2008 · 130 Inlägg

okej..men prova med att göra rent spjällhuset bara det kan ju räcka men som sagt volvo har tok dyra priser ibland och ibland så kan dom vara relativt billiga, det kan ju även räcka med en uppgradering av programvaran smile lycka till!

Volvo S40 2,0T
Xoreza
22 maj 2008 · 406 Inlägg

absolutrobban skrev:
Ja det är ju volvo så dom kan både ta i med priset och dom kan också vara billiga men mellan 1000 till 1500 är inte helt omöjligt att det kommer gå på

Håller med men tror dom tar lite mera. Volvo är ju as dyra.

MvH Glenn Wiberg
Murre74
22 maj 2008 · 22 Inlägg

ringde och ptatade me bilfirman där jag köpt bilen ifrån,dem sa att jag får ta det på garantin från dem, men dem skickar mig till en verkstad som dem anlitar, inte till bilia/volvo
Mig kvittar det bara han kan fixa till problemet

Murre74
24 maj 2008 · 22 Inlägg

Idag nät jag var ute och körde så skulle jag svänga av från motorvägen så när jag kommer in på avfarten sänker jag hastigheten och trycker in kopplingen för att växla ner då sjunker varvtalen så att motorn dör,gissa om ratten kändes tungt,startaden jätte fort och servon gick igång, har ringt och bokat tid på verkstan till på måndag.
jag undrar vad det är för fel och vad det kommer att kosta mig sad

Murre74
26 maj 2008 · 22 Inlägg

hade bilen på verkstan idag och dem gjorde rent spjällhuset och sen var det visst en liten slang som satt löst, men nu går bilen som en klocka smile

mvh

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
26 maj 2008 · 365 Inlägg

Skönt att det löste sig smile

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
absolutrobban Maskin Operatör
27 maj 2008 · 130 Inlägg

Bra att det löste sig..smile

Volvo S40 2,0T
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang