2397
Sök

Bensinpriset borde varit 14.86 redan 2006

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
viccoA skrev:
dstr skrev:
viccoA skrev:
Hade bensinpriset följt löneutvecklingen för den komunalanställda mannen sedan 1989 hade bensinen kostat 8.81 år 2006..!

Det stämmer.

Kommunalanställda män är dock en liten minoritet sett över Sveriges befolkning. En jämförelse på en minoritet som ligger långt från snittet har dock inget värde.

Jo det är ju klart, det är ju BARA 720.500 svenskar som är anställda av en kommun, uppskattningsvis är ca 25% av dessa män. wink
http://www.skl.se/artikel.asp?C=3388&A=22200

Hur många totalt arbetsföra finns det i Sverige? Mellan 4 och 5 miljoner har jag för mig.

25% av 720k blir 180k. Räknat på 4 miljoner så är 180.000 endast 4.5%.

4.5% är en liten minoritet för mig.

160 Inlägg
22 maj 2008
Dstr, du glömmer en sak till, alla som har eget företag. Nu är det så att många människor tror att alla som har eget företag tjänar avsevärda summor pengar men så är inte fallet, massor med egenföretagare tjänar förhållandevis skralt samtidigt som dom får slita hund.

En av mina närmaste vänner har ett eget företag inom databranschen och han tar ut cirka 15500 i brutto vilket blir runt 10800 i netto. Nu har han i och för sig inte jobbat med sitt företag mer än i två års tid men det finns många egenföretagare i samma sits. Känner även en som jobbar med motortrimmning och motorrenovering i Eskilstuna som är egen företagare som inte heller tjänar bra. Som lägst har han tagit ut 8000 i månaden räknat i netto. Som tur är har han dock en sambo som tjänar betydligt mer.

Räkna ihop alla dessa tillsammans med övriga 720,500 kommunalanställda samt alla som tjänar under 20 som jobbar som jag inom industrisektorn så kommer du långt över 1 miljon Svenskar.

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Hellfire skrev:
Dstr, du glömmer en sak till, alla som har eget företag. Nu är det så att många människor tror att alla som har eget företag tjänar avsevärda summor pengar men så är inte fallet, massor med egenföretagare tjänar förhållandevis skralt samtidigt som dom får slita hund.

Nej, dom är inte alls glömda.

När dom lyfter lön så faller dom i kategorin "privat sektor".

Avstängd
1 Inlägg
22 maj 2008
ska ni sluta gnälla på ett forum och göra nått åt saken istället? Ni verkar ju riktiga snillen så ni löser väl problemet med soppapriset rätt snart? och när ni är igång kan ni väl lösa världsfreden och svälten i världen på en gång.. jösses pojkar och flickor..    lol

VAG.. times too

160 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
Hellfire skrev:

Nej, dom är inte alls glömda.

När dom lyfter lön så faller dom i kategorin "privat sektor".

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp

Ja just det, då har vi den där SCB statistiken som får det att se ut som att alla inom privata sektorn tjänar långt över 20. Ska säga till alla som jag känner och som jag inte känner men vet om som är egna företagare att dom för böveln får lägga in några säckar kol i elden och jobba varje dag 12 timmar om dagen så att dom kan passa in i statistiken.lol

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Hellfire skrev:

Ja just det, då har vi den där SCB statistiken som får det att se ut som att alla inom privata sektorn tjänar långt över 20. Ska säga till alla som jag känner och som jag inte känner men vet om som är egna företagare att dom för böveln får lägga in några säckar kol i elden och jobba varje dag 12 timmar om dagen så att dom kan passa in i statistiken.lol

Du verkar verkligen inte ha förstått att ett rixgenomsnitt inte beräknas kring dig och dina kompisar. Det är HELA landet.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
Hellfire skrev:

Du verkar verkligen inte ha förstått att ett rixgenomsnitt inte beräknas kring dig och dina kompisar. Det är HELA landet.

Priset på bensin är dock konstant för alla, det är inte lönen. Som jag skrev tidigare så kan säkert högavlönade sthlmsbor köpa en miljövänlig(när de nu kommer, det finns inga miljövänliga bilar. Endast av staten miljöklassade) bil och köra runt i Sthlm med. Det kan troligtvis inte Svensson på landet som behöver köra många mil för att förflytta sig.

Något som jag inte sett svar på än i denna tråd är varför du försvarar bensinpriset? Bensinskatteupproret har ca.1.7milj underskrifter, säkerligen en del dubletter men det måste väl ändå räknas som ett av de största samlade motståndet mot något som är politiskt styrt(bränsleskatten)?

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
TCG skrev:
Något som jag inte sett svar på än i denna tråd är varför du försvarar bensinpriset? Bensinskatteupproret har ca.1.7milj underskrifter, säkerligen en del dubletter men det måste väl ändå räknas som ett av de största samlade motståndet mot något som är politiskt styrt(bränsleskatten)?

Snälla, peka ut var det är jag försvarar bensinpriset!

160 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
Hellfire skrev:

Och du tror verkligen att det bara är jag, mina vänner och några till på garaget som har låg inkomst. Som sagt, statistik ska man ta med en nypa salt.

963 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
TCG skrev:

Skapandet av denna tråd.
Att bensinpriset skulle ha en relation till statistisk inkomstökning.
Visst ökar bensinpriset med inflationen men att staten höjer andelen procent som läggs på grundpriset är fel enligt de flesta på denna site(baserat på mina egna antaganden samt bensinskatteupproret).

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
TCG skrev:
dstr skrev:
TCG skrev:

Skapandet av denna tråd.
Visst ökar bensinpriset med inflationen men att staten höjer andelen procent som läggs på grundpriset är fel enligt de flesta på denna site(baserat på mina egna antaganden samt bensinskatteupproret).

Fail.

Då får du läsa tråden igen, lite saktare.

Inkomstökningen är inte statistisk. Den är faktisk.

Det enda jag gör är att jämföra prisökningen och löneökningen. Jag påstår inte att det finns en relation däremellan (förutom via den normala inflationen då). Tråden har inte heller handlat om skattetrycket, utan enbart själva ökningen.

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Hellfire skrev:
Och du tror verkligen att det bara är jag, mina vänner och några till på garaget som har låg inkomst. Som sagt, statistik ska man ta med en nypa salt.

Inkomsterna från SCB är inte statistiskt beräknade. Dom är faktiska.

160 Inlägg
22 maj 2008
Dstr, vet du att samhall är en av Sveriges största företag som finns på 250 orter, ingångslönen är på runt 15900 kr och genomsnittslönen ligger på 16300 kr i månaden. Det är väldigt många som jobbar på Samhall. Och detta företag är inte ensamt om att ha låga löner för dom anställda. Så det är inte bara människor i småkommuner som tjänar dåligt.

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Hellfire skrev:
Dstr, vet du att samhall är en av Sveriges största företag som finns på 250 orter, ingångslönen är på runt 15900 kr och genomsnittslönen ligger på 16300 kr i månaden. Det är väldigt många som jobbar på Samhall. Och detta företag är inte ensamt om att ha låga löner för dom anställda. Så det är inte bara människor i småkommuner som tjänar dåligt.

Och?

Dom är ju en del i statistiken dom också.

963 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
TCG skrev:
dstr skrev:

Skapandet av denna tråd.

Fail.

Då får du läsa tråden igen, lite saktare.

Inkomstökningen är inte statistisk. Den är faktisk.

Det enda jag gör är att jämföra prisökningen och löneökningen. Jag påstår inte att det finns en relation däremellan (förutom via den normala inflationen då). Tråden har inte heller handlat om skattetrycket, utan enbart själva ökningen.

Min fråga är fortfarnade varför du skapat tråden. Rubriken är ett påstående i likhet med en rubrik från mindre nogräknad kvällstidning. Jag tolkar ju det iallafall som att du anser att bensinpriset borde varit SEK 14.86 redan 2006 och att du önskar att det följt den kurvan så det var betydligt högre idag.
Hur vill du annars att vi ska tolka en sådan rubrik?

"Inkomstökningen är inte statistisk. Den är faktisk." Den är faktisk men presenterad som statistik, det är ju vad så många i denna tråd vänder sig emot. Om man inte själv haft denna löneökning under de år du skriver om så har man inte de ekonomiska marginalerna att betala det bensinpris vi har idag. Bl.a. därför anser många att bensinskatten sänkas tills dess ett vettigt alternativt bränsle tagits fram.

Stylish
22 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
Bensinpriserna debatteras flitigt nu. Vi på bilcert.se har gjort en beräkning på vad bensinpriset borde ligga på i förhållande till löneutvecklingen senaste tolv åren.

1994 var medelinkomsten för ”tjänstemän inom industri” 19546. År 2006 tjänade samma kategori 33100. Det är en löneutveckling på 69% över tolv år.

1994 var genomsnittpriset på bensin 8.79. År 2006 kostade bensinen 11,65. Det är en utveckling på 34% under samma tolvårsperiod.

Om bensinpriset hade följt löneutvecklingen så skulle den 2006 ha kostat 14.86. Om man skulle låta den falla tillbaka på sin egen utveckling mellan 2006 och idag så skulle bensinen idag kosta 16,85.

http://www.bilcert.se/index.php/page/show/78/bilkalkyl kan du räkna ut hur mycket en höjning eller sänkningen egentligen påverkar din totala bilägandekostnad.

Källor:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____28195.asp
http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

Intressant experiment som ni på bilcert.se har gjort.

Det finns dock vissa metodologiska tveksamheter som jag tänker ta upp nu. En grundlig och välgenomtänkt studie ska självklart kunna ta kritik.

Varför jämför ni utvecklingen av bensinpriserna med löneutvecklingen? Finns det något skäl till detta? Vad är det jag missar, driver ni någon tes om att bensinpriset inte bara kunde utan borde vara högre? Varför skulle bensinpriset följa löneutvecklingen?

Du skriver senare att "Det enda jag gör är att jämföra prisökningen och löneökningen. Jag påstår inte att det finns en relation däremellan (förutom via den normala inflationen då)."

Ni jämför alltså två olika variabler utan att egentligen argumentera för varför ni gör det - av citatet ovan tycks det inte finnas någon anledning. En sådan jämförelse har litet eller inget värde. Det blir lösryckt och gör också att det finns goda skäl att ifrågasätta det hela. Siffrorna är hämtade från officiella källor och stämmer säkert - men hur relevant är studien? Vilka slutsatser kan vi dra? Inte många.

Jag skulle se poängen om ni jämförde bensinskattens utveckling med andra skatter, men nu är ju inte bensinpriset 100% skatt - hur läget ser ut på världsmarknaden och priset per fat inverkar ju t.ex också och kan även förändras vid oroligheter, terrorattacker eller krig (speciellt i oljeproducerande länder, främst i Mellanöstern).

Summa summarum: att jämföra bensinprisutvecklingen med löneutvecklingen är ungefär lika intressant som att jämföra priserna på choklad eller bananer med löneutvecklingen och man får ut ungefär lika mycket.

Eftersom debatten inte är fullkomligt saklig så kan jag väl, från en vuxen till en annan, passa på att påpeka att "rixgenomsnitt" inte stavas med x roll

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Syftet är att visa på att det kunde varit värre.

Stylish
22 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:

Ah.

Behövdes då verkligen den här långa diskussionen och alla siffrorna? Kan det inte alltid bli värre..?

"Det kunde varit värre" är dock en ganska klen tröst för både jordbävningsdrabbade, cyklonoffer och gorgare som knappt har råd att fylla tanken längre..

160 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
Hellfire skrev:

Och?

Dom är ju en del i statistiken dom också.

Begriper du inte själv varför jag påpekade detta, för att du verkar tro att det enkom är jag, mina vänner och en bunt till här på garaget och deras vänner som tjänar under 20. Du vill få det att framstå som att vi skulle vara dom enda i hela Sverige som har så och det var det jag ville lyfta fram och ge ett exempel på.

Thymbra skrev:
dstr skrev:

Ah.

Behövdes då verkligen den här långa diskussionen och alla siffrorna? Kan det inte alltid bli värre..?

"Det kunde varit värre" är dock en ganska klen tröst för både jordbävningsdrabbade, cyklonoffer och gorgare som knappt har råd att fylla tanken längre..

Hehe bra skrivet.

420 Inlägg
22 maj 2008
spam raderat /admin
Senast redigerat av chrizz (22 maj 2008)

Sök