dstr skrev:
civic skrev:
OffT: De måste va en jäkla lön i storstäderna inom industrin (såna ute på golvet, INTE de på kontoret) för på mitt gamla jobb låg jag på 16200 brutto och den med mest låg på ca 19-20k.
Även i norge finns inga såna löner inom industrin, så hur fan räknar dom upp ett så högt snitt?
Tjänsteman betyder just "de på kontoret" och syftar inte till de "ute på golvet".
Väldigt intressant att du lägger ut ett sådant inlägg på garaget, hur många tjänstemän tror du sitter här?
Själv så tjänar jag strax över 15,000 i brutto och en nära vän till mig som jobbar på stadens bruk där jag bor tjänar strax över 16,600 i brutto, då har han ändå jobbat där några år.
Så oavsett om du försöker att försvara bensinpriserna med svängda och manipulerade statistiska floskler så kvarstår det faktum att den vanliga Svenssons inte alls tjänar dom summorna som det påstås i denna tråd. Som sagt, vad politiker och tjänstemän tjänar är irrelevant för dom spelar i en helt annan liga än vad vi andra vanliga människor gör.
Jag har en hyfsat stor bekantskapskrets och det är ingen som tjänar över 20,000 i brutto. Men så känner jag dock inga tjänstemän i dyr kavaj och rutig slips.
En sak till, tänk på alla pensionärer som har jobbat och gjort rätt för sig i hela sitt liv och nu på ålderns höst så får dom inte mycket i plånboken. Min morfar som är 75 år och har jobbat hårt sedan han var 17 år får nu strax över 8000 kr i netto. Min mormor får ännu mindre då hon inte jobbade lika mycket utan var hemma och skötte hand om fyra barn. Är man pensionär så har man knappt råd att åka bil alls. Och sedan har vi andelen arbetslösa som också lider hårt av detta. Kom inte sedan och säg att om man är arbetslös så får man skylla sig själv, att ha bil är ett stort plus för en arbetssökande i sin jakt på nytt jobb. Även en arbetslös har stor fördel av att ha bil. Det gäller att vara aktivt sökande och ta sig till arbetsförmedlingen varje dag eller om du hamnar i något åtgärdspaket. Jag vet själv hur mycket det kostade, var arbetslös för cirka två år sedan och fick pendla fyra mil om dagen (tur och retur) p.g.a. av åtgärdspaket.