2407
Sök

Bensinpriset borde varit 14.86 redan 2006

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
viccoA skrev:
Hur mycket har bensinen ökat i pris jämfört med konsumentprisindex kan också vara en intressant jämförelse. smile

Mycket bra frågeställning. Mellan 1994 och 2006 har KPI ökat 14%. http://www.scb.se/templates/tableOrChart____33847.asp

Alltså är det inte andra varors prisuppgång som äter upp lönen.

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
nytro skrev:
men i landstinget känar de väl inte 33 000 el va de va, el ja de beror på, men räkna på de som har äldrevården isf, el lokalvårdare smile utan dem skulle inte jobben fungera smile

Nivåerna är helt ointressanta.

Den här tråden handlar enbart om skillnaden i den procentuella ökningen. Inget annat.  Ekar det här inne?

92 Inlägg
20 maj 2008
Lands/glesbygden måste oxå leva. Tänk vad mycket energi o råvaror man får från norrland smile fast jag kommer från sunne smile

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

92 Inlägg
20 maj 2008
dstr skrev:
nytro skrev:
men i landstinget känar de väl inte 33 000 el va de va, el ja de beror på, men räkna på de som har äldrevården isf, el lokalvårdare smile utan dem skulle inte jobben fungera smile

Nivåerna är helt ointressanta.

Den här tråden handlar enbart om skillnaden i den procentuella ökningen. Inget annat.  Ekar det här inne?

beror på vilket du jämför med procentuellt

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
nytro skrev:
Lands/glesbygden måste oxå leva. Tänk vad mycket energi o råvaror man får från norrland smile fast jag kommer från sunne smile

Enligt bilprovningens statistik så rullar bilarna i Stockholms Län längst i landet, vad det nu har med tråden att göra. Tråden handlar om rixgenomsnitt, både på bensinpris och löner.

92 Inlägg
20 maj 2008
dstr skrev:
nytro skrev:

Enligt bilprovningens statistik så rullar bilarna i Stockholms Län längst i landet, vad det nu har med tråden att göra. Tråden handlar om rixgenomsnitt, både på bensinpris och löner.

procent med vad som bor där ja smile

92 Inlägg
20 maj 2008
visa siffror på äldrevården nu och då, vilken höjning har de smile

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Echelon skrev:
Klarar ni att göra en sådan undersökning så blir det riktigt intressant att se hur mkt mer man betalar för den extra inkomsten löneutv. har gett under dessa åren.
Men att jämnföra hur mkt bensinen hade kostat om den hade fått en lika "rättvis" utveckling som lönen är riktigt, och då menar jag riktigt ointressant då det bara är en av alla utgifter som ökat tillsammans med lönen.

Struntprat. Du tycker att jämförelsen är ointressant, därför att den visar ett samband som du inte gillar. Nämligen den att bensinen faktiskt inte har ökat nämvärt i pris. Det går inte komma runt det hur du än vänder och vrider på saken.

Att andra saker har ökat i pris är antagligen det enda man kan komma på som liknar ett argument - för vad vet jag dock inte. Vad har bensinpriset med priset på dunbolster att göra? Eller avgiften till ditt medlemsskap i socialdemokratiska arbetarpartiet? Eller snittpriset för en Calzone på stadens lokala pizzerior? Naturligtvis inte ett skit! Du vet det, jag vet det, och alla vet det.

En del saker har bevisligen blivit billigare i vårt moderna samhälle, tänker bland annat på telekommunikation, audio/tv-produkter och avancerad elektronik. Men det har heller inte ett smack med ämnet att göra.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
nytro skrev:
visa siffror på äldrevården nu och då, vilken höjning har de smile

Varför då? Du kommer antagligen inte gilla resultatet ändå.

Blivande servicetekniker
117 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
Husssar skrev:
dstr skrev:

För samma period har maxbeloppet du kan få av CSN i form av bidrag+lån ökat med 20%.

Du har fortfarande en jävla stor procentökning av vad allt annat kostar, och det är rätt lätt att öka med 20% på något som inte är mycket från början. Du verkar trivas med att räkna o procent. Vill bara veta rent skenerellt (stavning?). Hur mycket skiljer bensin från exakt ett år i jämförelse med studentbidraget.

"Från exakt ett år"? Vilket år då? Och varför vill du se på ett enda år?

Det känns inte som något vidare säkert statistiskt underlag. Det finns en anledning till att man vill se på sakers utveckling under en längre period.

Om exempelvis totalt kaos och storskaligt krig mellan flera länder skulle inträffa i den oljeproducerande delen av arabvärlden så skulle råoljepriserna stiga kopiöst under en tid, för att sedan återgå till det normala en tid senare om/när saker lugnat ner sig. Scenarion som detta kan fucka upp kortsiktig statistik högst betänkligt.

Om man har något som helst seriöst syfte med att utläsa tendenser i statistik så ser man till att ha ett brett underlag.

Jag undrade detta året, men säg fem år eftersom att det kanske ger en bättre helhetsbild. Vet att man höjt CSN-lån med någon hundralapp lite då och då. Men dessa hundralappar har snabbt försvunnit då hyran har höjts med någon hundralapp istället.  Eftersom att jag själv är student och bara på ett år ha märkt skillnader i bensinpris/matpris t.ex.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

1 688 Inlägg
20 maj 2008
Har inte orkat läsa hela tråden.
Men frågan är om domdär siffrorna tar hänsyn till sveriges intrastruktur, inflationer osv.
Känns inte som så smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

872 Inlägg
20 maj 2008
Glader9991 skrev:
Varför höjjer de bensinpriset asså? Kan ju förstå om oljan går upp. Men skatten e ju grymt mycket. Är väl kanske ett lätt sätt att driva in skatt på? Alla behöver ju bensin/diesel så.

Apppapp. De sa på nyheterna härom dagen att vätgas var inte en värt att ta upp. Då man kunde åka runt med en bomb. Och de var inte 100% utvecklade. Så sa de på nyheterna iallfall.

sant. men det va det jag mena me snart. dom forskar med ett sätt att framställa vätgas i bilen så man slipper tanka på med BOOOM i gasform. och en elbil är snabbare än en bil med förbränningsmotor så alla vinner på det. nu kommer la någon säga att det låter ju ingenting å det e halva nöjjet. dom kan sätta på sej ett par hörlurar då!tongue

If its too loud you are too old!

498 Inlägg
21 maj 2008
dstr skrev:
Chrill27 skrev:
Fantasisiffror !! År 1997 kostade bensinen 7.59, du menar alltså att bensinpriset hade sänkts mellan 94-97 med en krona ? Sen vill jag även påpeka att långt ifrån alla "tjänstemän inom industri" tjänar 33100 kr, självfallet har lönerna ökat men inte så markant som du skrev i ditt första inlägg.

Så du menar att SCB har fel? http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp

edit: och du tror SPI inte har koll på sin egen statistik heller? http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

Ts har missat en viktig punkt i det han länkar till: allt redovisas i 2007 års penningvärde.
Därför stämmer det inte med det verkliga priset som var då.

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
enpatte skrev:
dstr skrev:
Chrill27 skrev:
Fantasisiffror !! År 1997 kostade bensinen 7.59, du menar alltså att bensinpriset hade sänkts mellan 94-97 med en krona ? Sen vill jag även påpeka att långt ifrån alla "tjänstemän inom industri" tjänar 33100 kr, självfallet har lönerna ökat men inte så markant som du skrev i ditt första inlägg.

Så du menar att SCB har fel? http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp

edit: och du tror SPI inte har koll på sin egen statistik heller? http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

Ts har missat en viktig punkt i det han länkar till: allt redovisas i 2007 års penningvärde.
Därför stämmer det inte med det verkliga priset som var då.

läs hela tråden. det har korrigerats, och faktum kvarstår: lönerna har ökat mer än bensinpriset.

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Har inte orkat läsa hela tråden.
Men frågan är om domdär siffrorna tar hänsyn till sveriges intrastruktur, inflationer osv.
Känns inte som så smile

Menar du att löner som ökat 65% under perioden skulle ha gjort det obereoende av inflationen?

160 Inlägg
21 maj 2008
dstr skrev:
civic skrev:
OffT: De måste va en jäkla lön i storstäderna inom industrin (såna ute på golvet, INTE de på kontoret) för på mitt gamla jobb låg jag på 16200 brutto och den med mest låg på ca 19-20k.

Även i norge finns inga såna löner inom industrin, så hur fan räknar dom upp ett så högt snitt?

Tjänsteman betyder just "de på kontoret" och syftar inte till de "ute på golvet".

Väldigt intressant att du lägger ut ett sådant inlägg på garaget, hur många tjänstemän tror du sitter här?

Själv så tjänar jag strax över 15,000 i brutto och en nära vän till mig som jobbar på stadens bruk där jag bor tjänar strax över 16,600 i brutto, då har han ändå jobbat där några år.

Så oavsett om du försöker att försvara bensinpriserna med svängda och manipulerade statistiska floskler så kvarstår det faktum att den vanliga Svenssons inte alls tjänar dom summorna som det påstås i denna tråd. Som sagt, vad politiker och tjänstemän tjänar är irrelevant för dom spelar i en helt annan liga än vad vi andra vanliga människor gör.

Jag har en hyfsat stor bekantskapskrets och det är ingen som tjänar över 20,000 i brutto. Men så känner jag dock inga tjänstemän i dyr kavaj och rutig slips.

En sak till, tänk på alla pensionärer som har jobbat och gjort rätt för sig i hela sitt liv och nu på ålderns höst så får dom inte mycket i plånboken. Min morfar som är 75 år och har jobbat hårt sedan han var 17 år får nu strax över 8000 kr i netto. Min mormor får ännu mindre då hon inte jobbade lika mycket utan var hemma och skötte hand om fyra barn. Är man pensionär så har man knappt råd att åka bil alls. Och sedan har vi andelen arbetslösa som också lider hårt av detta. Kom inte sedan och säg att om man är arbetslös så får man skylla sig själv, att ha bil är ett stort plus för en arbetssökande i sin jakt på nytt jobb. Även en arbetslös har stor fördel av att ha bil. Det gäller att vara aktivt sökande och ta sig till arbetsförmedlingen varje dag eller om du hamnar i något åtgärdspaket. Jag vet själv hur mycket det kostade, var arbetslös för cirka två år sedan och fick pendla fyra mil om dagen (tur och retur) p.g.a. av åtgärdspaket.

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Hellfire skrev:
Själv så tjänar jag strax över 15,000 i brutto och en nära vän till mig som jobbar på stadens bruk där jag bor tjänar strax över 16,600 i brutto, då har han ändå jobbat där några år.

Så oavsett om du försöker att försvara bensinpriserna med svängda och manipulerade statistiska floskler så kvarstår det faktum att den vanliga Svenssons inte alls tjänar dom summorna som det påstås i denna tråd. Som sagt, vad politiker och tjänstemän tjänar är irrelevant för dom spelar i en helt annan liga än vad vi andra vanliga människor gör.

För femtioelfte gången, den här tråden handlar inte om lönenivåer. Hur svårt ska det vara att förstå?

Titta på den samlade grafen. Där finns en linje för privata sektorn. Där ligger du och dina kompisar också. Den ökar precis i samma takt som landstingsanställda eller tjänstemännen som det tidigare har jämförts med.

160 Inlägg
21 maj 2008
dstr skrev:
Hellfire skrev:

För femtioelfte gången, den här tråden handlar inte om lönenivåer. Hur svårt ska det vara att förstå?

Titta på den samlade grafen. Där finns en linje för privata sektorn. Där ligger du och dina kompisar också. Den ökar precis i samma takt som landstingsanställda eller tjänstemännen som det tidigare har jämförts med.

Om nu en stor mängd av garagets bilister har jobb där lönen ligger runt 15,000-19,000 i brutto varje månad så inser du väl att ditt inlägg där du påpekar att tjänstemännens löner ligger på 33,000 tusen är rätt så oväsentligt och överflödigt. Vad statistiken än må visa så är det långt ifrån en helhet som stämmer in på Sveriges vanliga arbetare, dom som icke är tjänstemän.

Du lade ut dina inlägg med vad jag misstänker är en pik till alla på garaget att allas klagan är inadekvat p.g.a. att lönerna skulle ha stigit i samma hastighet som bensinpriserna. Men man kan inte göra en sådan sak utan att också kombinera ihop alla andra höjda avgifter och eskalerande matpriser o.s.v. Annars blir inlägget i sig irrelevant och din pik ofullständig. Om det bara vore bensinpriserna som steg så skulle det vara en liten skillnad men inte nu. Du kan inte bara leverera en pusselbit och sedan ignorera helheten. Att bara säga att lönerna har stigit i takt med ökande bensinpriser håller inte när du håller hela pusslet i handen.

Förra åter jobbade jag på samma ställe som nu och inte har jag mer i fickan för det. Förra året tankade jag för ett bensinpris som fluktuerade mellan 10-11 kr litern, i år tankar jag för snart 14 kr litern och inom en snar framtid 15 kr litern. Det är nästintill en ökning med 5 kr per liter på ett år.

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Hellfire skrev:
Om nu en stor mängd av garagets bilister har jobb där lönen ligger runt 15,000-19,000 i brutto varje månad så inser du väl att ditt inlägg där du påpekar att tjänstemännens löner ligger på 33,000 tusen är rätt så oväsentligt och överflödigt. Vad statistiken än må visa så är det långt ifrån en helhet som stämmer in på Sveriges vanliga arbetare, dom som icke är tjänstemän.

Du lade ut dina inlägg med vad jag misstänker är en pik till alla på garaget att allas klagan är inadekvat p.g.a. att lönerna skulle ha stigit i samma hastighet som bensinpriserna. Men man kan inte göra en sådan sak utan att också kombinera ihop alla andra höjda avgifter och eskalerande matpriser o.s.v. Annars blir inlägget i sig irrelevant och din pik ofullständig. Om det bara vore bensinpriserna som steg så skulle det vara en liten skillnad men inte nu. Du kan inte bara leverera en pusselbit och sedan ignorera helheten. Att bara säga att lönerna har stigit i takt med ökande bensinpriser håller inte när du håller hela pusslet i handen.

Det du skriver har ingen relevans och inte någonting med tråden att göra.

Läs nu följande sakta:

Löneökningen under perioden har varit runt 65% för privata sektorn, dvs dig. Hade man 15000 i lön 2006 så hade man ca 9000 i lön 1994.

Bensinen har ökat 49%.

65% är mer än 49%.

65% symboliserade alltså löneökningen i snitt för anställda inom privata sektorn. 49% är bensinen. Eftersom 65 är mer än 49 så betyder det att lönerna ökat mer än bensinpriset.

KPI (konsumentprisindex) har stigit 14%. Alltså kan du inte skylla på att mat osv blivit dyrare, för det är inte den biten som äter upp din löneökning.

Jag vet inte hur jag ska kunna bli tydligare. Om du inte förstår detta så kanske det finns någon vuxen du kan fråga?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 maj 2008
Finns de nåra siffror hur löneökningen sett ut för den största sektorn av alla typ, offentliga sektorn?

Sök