2225
Sök

Bensinpriset borde varit 14.86 redan 2006

Driver
195 Inlägg
21 maj 2008
Hellfire skrev:
740Drifting skrev:
dstr skrev:

Du påstår alltså att SCB ljuger?

Nej eller kanske eller så är vi som känar mindre med i grafen

Känns också väldigt märkligt att dom flesta tjänar under 20,000 i månaden men ändå visar statistiken annat. Alla dom jag känner som tjänar strax under 20,000 jobbar dessutom en del helger och har OB, men vi på garaget kanske bor i någon form av twilight zone eller så är det SCB som kommer från twilight zone.

Ärligt talat, statistiska data ska man vara väldigt försiktig med att ta på fullt allvar. Vem driver och står bakom SCB?

Istället för att sitta här och framföra en statistik som säkerligen är designad av SCB på order av politiker för att få fram eleganta siffror som kan nyttjas som valfläsk i valtider och som visuell benzodiasepin för att ge massan ett sken av överflådig ekonomisk välfärd, gå istället ut och fråga folk vad dom tjänar, välj bara ut vanliga arbetare och fasa bort vattenkammade tjänstemän. Se också till att intervjua folk från olika städer och inte bara i Stockholm. Se också till att räkna ut summan i netto då bruttoinkomsten är irrelevant, det är nettopengarna som man lever på.

Du vill så påstå att dem jag känner ljuger för mig å klagar på att dem aldrig har pengar å att deras lön ligger på 17- 19 i brutto så dem ljuger för mig då??

of Dalen <Drifting fore live>

35 Inlägg
21 maj 2008
Oavsett vad man har för lön så tycker jag att drivmedelet är på tok för dyrt iallafall,
men det är inte bara i sverige det är så,
får väl hoppas att vi och andra länder protesterar,
politikerna säger ju att vi är nöjda med priset för dom har aldrig hört
några klagomål säger dom...

Driver
195 Inlägg
21 maj 2008
supravolvo skrev:
Oavsett vad man har för lön så tycker jag att drivmedelet är på tok för dyrt iallafall,
men det är inte bara i sverige det är så,
får väl hoppas att vi och andra länder protesterar,
politikerna säger ju att vi är nöjda med priset för dom har aldrig hört
några klagomål säger dom...

då får vi la klaga så dem hör då smile

of Dalen <Drifting fore live>

Blub!
60 Inlägg
21 maj 2008
Snoppen skrev:
BaraMartina, eller vad du nu hette.

Om du nu har 20 mil tur o retur till jobbet, varför pratar du inte med dom så du eventuellt kan sova kvar i den staden du jobbar? Så du slipper all jävla pendling och bensinutgifter.

Om det ändå vore så enkelt. Har inget emot själva pendlandet utan det är utgifterna som svider.
Har killen och lägenhet i stan så att vara borta 6 dar i veckan är inget alternativ för mig inte.

160 Inlägg
21 maj 2008
r-ted skrev:
ang lön så tjänar min 23åriga sambo som är frisör ca 23 000kr/mån, tror inte jag känner nån som tjänar under 20 000kr

Ja det var ju trevligt för dig då.

740Drifting skrev:
Hellfire skrev:
740Drifting skrev:

Nej eller kanske eller så är vi som känar mindre med i grafen

Känns också väldigt märkligt att dom flesta tjänar under 20,000 i månaden men ändå visar statistiken annat. Alla dom jag känner som tjänar strax under 20,000 jobbar dessutom en del helger och har OB, men vi på garaget kanske bor i någon form av twilight zone eller så är det SCB som kommer från twilight zone.

Ärligt talat, statistiska data ska man vara väldigt försiktig med att ta på fullt allvar. Vem driver och står bakom SCB?

Istället för att sitta här och framföra en statistik som säkerligen är designad av SCB på order av politiker för att få fram eleganta siffror som kan nyttjas som valfläsk i valtider och som visuell benzodiasepin för att ge massan ett sken av överflådig ekonomisk välfärd, gå istället ut och fråga folk vad dom tjänar, välj bara ut vanliga arbetare och fasa bort vattenkammade tjänstemän. Se också till att intervjua folk från olika städer och inte bara i Stockholm. Se också till att räkna ut summan i netto då bruttoinkomsten är irrelevant, det är nettopengarna som man lever på.

Du vill så påstå att dem jag känner ljuger för mig å klagar på att dem aldrig har pengar å att deras lön ligger på 17- 19 i brutto så dem ljuger för mig då??

Du citerade dstr och jag citerade dig genom att hålla med dig om att hans statistikbabblande inte stämmer samt visar på att även alla jag känner inklusive mig själv tjänar under 20,000 tusen i månaden. Resten av inlägget är riktat till dstr och inte till dig. Vi är på samma sida av verkligheten.

92 Inlägg
21 maj 2008
pUs skrev:
nytro skrev:
visa siffror på äldrevården nu och då, vilken höjning har de smile

Varför då? Du kommer antagligen inte gilla resultatet ändå.

för de e ju de vanliga små arbetar klassen som blir värst drabbade alltid smile klart bensinen är billigare nu än på 70 talet, jämfört med vad man käna.. Men de finns en hel del annat som gått helt åt helvete högt upp, tex, skatt på hus, försäkringar, mat, STRÖMMEN, tänk, den kostar 6 öre kw att göra med service o anstälda o allt, klart att man blir arg när man höjer bensinen o allt det andra går upp med,

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Teddan
2 495 Inlägg
21 maj 2008
Helllfire, jag var tvungen att avsluta lite tidigt i mitt förra inlägg då jag fick besök.

men det jag skulle komma till är att om en 23årig tjej med gymnasieutbildning tjänar 22 500-23 000kr i månaden , så måste du ha valt helt fel yrke om du tjänar under 20 000kr .
ett vanligt industrijobb borde ju ge över 20 000kr

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Diktator
968 Inlägg
21 maj 2008
som bilmekaniker i början tjänar du runt 11 efterskatt, och efter 4 år runt 13-14 och då är det över vad facket kräver... vad lever ni i för värld där man tjänar runt 20 000?

gymnasie utbildad, som fan kräver mer tänkande än jävla frisör
Senast redigerat av Brandis (21 maj 2008)

Teddan
2 495 Inlägg
21 maj 2008
Brandis skrev:
som bilmekaniker i början tjänar du runt 11 efterskatt, och efter 4 år runt 13-14 och då är det över vad facket kräver... vad lever ni i för värld där man tjänar runt 20 000?

14 000kr , hur mycket är det innan skatten är dragen då ? borde ju vara ganska nära 20 000kr

du kanske skulle läst till frisör så du hadde tjänat nån krona extra:lol:

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

160 Inlägg
22 maj 2008
r-ted skrev:
Helllfire, jag var tvungen att avsluta lite tidigt i mitt förra inlägg då jag fick besök.

men det jag skulle komma till är att om en 23årig tjej med gymnasieutbildning tjänar 22 500-23 000kr i månaden , så måste du ha valt helt fel yrke om du tjänar under 20 000kr .
ett vanligt industrijobb borde ju ge över 20 000kr

Dom som tjänar mest som jag känner jobbar på bruket cirka 2 mil från den stad jag bor i. Det kan väl beskrivas som ett högst ordinärt industrijobb och vännen jag pratar om tjänar runt 18,000 normalt sätt men visst - med en del natt och helgjobb så kommer han över 20, men då får han slita därefter. Hans sambo jobbar på samma ställe men på en annan avdelning och tjänar cirka 16,500, vanligt dagtidsjobb utan några tillägg.

Men visst, bor man i en storstad så tjänar man sannolikt mer med pengar jämfört om man som jag bor i en mindre stad.

Sedan pratade jag nyss med min sambo och enligt henne så är frisörer välbetalda av någon anledning, men med tanke på att det kostar närmare 300 kr för en enkel klippning som tar cirka 20 min så kan man ha sin aning. Så av den anledningen så verkar din sambo ha valt rätt kategori av yrke. En annan sak som avgör hur bra betalt en frisör har är vilken stad personen bor i och vilken frisörsalong man jobbar på, om man har eget eller är anställd o.s.v.

Diktator
968 Inlägg
22 maj 2008
r-ted skrev:
Brandis skrev:

14 000kr , hur mycket är det innan skatten är dragen då ? borde ju vara ganska nära 20 000kr

du kanske skulle läst till frisör så du hadde tjänat nån krona extra:lol:

vem har sagt att jag är bilmekaniker? har 15 000 innan skatt på fabriken jag jobbar nu.

fast någon måste ju göra eran skit göra för att ni ska må bra av pengarna ni tjänar, vi mår redan bra att kärleken vi får när vi kommer hem till en som älskar oss och inte våra pengar

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
740Drifting skrev:
Hellfire skrev:
änns också väldigt märkligt att dom flesta tjänar under 20,000 i månaden men ändå visar statistiken annat. Alla dom jag känner som tjänar strax under 20,000 jobbar dessutom en del helger och har OB, men vi på garaget kanske bor i någon form av twilight zone eller så är det SCB som kommer från twilight zone.

Ni har uppenbart inte förstått vad tråden handlar om, eftersom ni fortfarande pratar lönenivåer. Be någon vuxen i er närhet förklara.

Ang SCB är deras siffror ett rixgenomsnitt. Tydligen stämmer inte rixgenomsnittet med er egna, välidgt lilla, inskränkta värld. Sverige är dock mer än just er by och era kompisar. Någon vuxen kanske kan förklara den biten också?

Passa i samma veva på att fråga vem som driver och står bakom SCB!

blacken
22 maj 2008
dstr skrev:
Bensinpriserna debatteras flitigt nu. Vi på bilcert.se har gjort en beräkning på vad bensinpriset borde ligga på i förhållande till löneutvecklingen senaste tolv åren.

1994 var medelinkomsten för ”tjänstemän inom industri” 19546. År 2006 tjänade samma kategori 33100. Det är en löneutveckling på 69% över tolv år.

1994 var genomsnittpriset på bensin 8.79. År 2006 kostade bensinen 11,65. Det är en utveckling på 34% under samma tolvårsperiod.

Om bensinpriset hade följt löneutvecklingen så skulle den 2006 ha kostat 14.86. Om man skulle låta den falla tillbaka på sin egen utveckling mellan 2006 och idag så skulle bensinen idag kosta 16,85.

http://www.bilcert.se/index.php/page/show/78/bilkalkyl kan du räkna ut hur mycket en höjning eller sänkningen egentligen påverkar din totala bilägandekostnad.

Källor:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____28195.asp
http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

Lite konstig "filosofi" det däringa, bara för att man tjänar lite mera så måste bensinpriset gå upp i paritet med det.  Antar att dom använder statistik för att "rättfärdiga" det.  Men det finns tre sorters lögn, ren lögn, förbannad lögn och statistik..

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Lite konstig "filosofi" det däringa, bara för att man tjänar lite mera så måste bensinpriset gå upp i paritet med det.  Antar att dom använder statistik för att "rättfärdiga" det.  Men det finns tre sorters lögn, ren lögn, förbannad lögn och statistik..

Hade du läst hela tråden så hade du sett att man når samma resultat om man tar en verkstadsarbetare som 1994 tjänade 8800 och 2006 tjänade 15000.

160 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
Ni har uppenbart inte förstått vad tråden handlar om, eftersom ni fortfarande pratar lönenivåer. Be någon vuxen i er närhet förklara.

Och du har uppenbart inte förstått att det du sitter och jollrar om, bensinpriset vs löneuppgången är totalt irrelevant. Läs istället vad folk skriver och tänk med huvudet. Läs om inläggen från Echelon och 740 Drifting bl.a. Om du inte förstår dom så kanske du kan be någon vuxen i din närhet att förklara.

dstr skrev:
Ang SCB är deras siffror ett rixgenomsnitt. Tydligen stämmer inte rixgenomsnittet med er egna, välidgt lilla, inskränkta värld. Sverige är dock mer än just er by och era kompisar. Någon vuxen kanske kan förklara den biten också?

Jag undrar vem det är som lever i en minimalistisk inskränkt glasbubbla, men bor man i Stockholms innestad vilket jag gissar att du gör så tror man per automatik att hela Sverige kretsar kring Stockholm. Av din profil så kan man snabbt ana att du inte härstammar från fattighuset precis, förmögna människor brukar ha en tendens till att tro att hela deras tillvaro kretsar kring dom.

Införskaffa aftonbladet onsdagen 21 maj 2008 och slå upp sidan 39. Titta längst ned på insändaren som har överskriften: ”Åk till Stockholm – och kasta ägg". Kvinnan i fråga diskuterar bensinpriset och även hon tjänar under 20,000 kr. Hon jobbar inom omsorgen. Så det är inte bara många av oss här på garaget som ligger under dina angenäma statistiska floskler.

dstr skrev:
Passa i samma veva på att fråga vem som driver och står bakom SCB!

Jag antar att du är en av dessa människor som även tror på vartenda ord som en politiker säger och som ser alla lobbyister som trovärdigt sanningsserum.

160 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
blacken skrev:

Hade du läst hela tråden så hade du sett att man når samma resultat om man tar en verkstadsarbetare som 1994 tjänade 8800 och 2006 tjänade 15000.

Nu får du väl gå och kamma dig. Du inser väl att kostnaderna för allt i samhället är en stor skillnad mellan 1994-2006. Se bostadspriser, elpriser o.s.v. Bensinpriset och lönenivåerna är inget som ska gå hand i hand eller ens är tänkt att gå hand i hand.

3 125 Inlägg
22 maj 2008
Hänvisar till http://www.zatzy.com/allmaent/325938-be … 006-a.html

Bensinen borde ha kostat 8.81 år 2006!   
För att försöka få till en lika dramatisk rubrik som dstr men åt andra hållet så startar jag en ny tråd.

Genomsnittslönen för en "Primärkommunalt anställd man" år 1989 var 11 984 och år 2006 var den 23 000. Detta ger en ökning på ca 92% under den tiden.

Bensinen kostade i snitt under året 1989 4.59kr/liter och under 2006 var snittpriset 11.55kr/liter. Detta ger en ökning på ca 152% under den tiden.

Hade bensinpriset följt löneutvecklingen för den komunalanställda mannen sedan 1989 hade bensinen kostat 8.81 år 2006..!

Bensinpriset har sprungit ifrån löneutvecklingen.

Källor:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____28195.asp
http://www.spi.se/statistik.asp?art=42

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Hellfire skrev:
Nu får du väl gå och kamma dig. Du inser väl att kostnaderna för allt i samhället är en stor skillnad mellan 1994-2006. Se bostadspriser, elpriser o.s.v. Bensinpriset och lönenivåerna är inget som ska gå hand i hand eller ens är tänkt att gå hand i hand.

Nu börjar du närma dig, det finns hopp!

Det normala i samhället är att priser och löner ökar i samma takt.

Den här tråden handlar om hur mycket löner har ökat jämfört med hur mycket bensinpriset har ökat. Detta baserat på genomsnitt för hela Sverige.

Tråden är en reflektion över att dom ökat olika mycket. INTE att dom borde öka lika mycket.

Vi har också berört KPI (konsumentprisindex) för att konstatera hur mycket kostnader för mat osv stigit under perioden.

Det är det enda tråden handlar om.

Snack om vem det är mest synd om regionalt, eller vad bensinpriset borde vara, eller vad bensinpriset borde vara i olika delar av landet, hur jobbigt det är att vara låginkomsttagare har inget alls med tråden att göra. Starta en egen tråd om du vill diskutera sådant.

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
viccoA skrev:
Hade bensinpriset följt löneutvecklingen för den komunalanställda mannen sedan 1989 hade bensinen kostat 8.81 år 2006..!

Det stämmer.

Kommunalanställda män är dock en liten minoritet sett över Sveriges befolkning. En jämförelse på en minoritet som ligger långt från snittet har dock inget värde.

3 125 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
viccoA skrev:

Det stämmer.

Kommunalanställda män är dock en liten minoritet sett över Sveriges befolkning. En jämförelse på en minoritet som ligger långt från snittet har dock inget värde.

Jo det är ju klart, det är ju BARA 720.500 svenskar som är anställda av en kommun, uppskattningsvis är ca 25% av dessa män. wink
http://www.skl.se/artikel.asp?C=3388&A=22200
Senast redigerat av viccoA (22 maj 2008)

Sök