Köpråd: Volvo s60 170hk eller 2,5t

MrKerm Avstängd
22 maj 2008 · 1 557 Inlägg

Glöm inte o lyssna efter klonk i framvagn.. På vissa är detta åtgärdat på vissa inte ...
O du kan vara kräsen finns gott om dom smile

Senast redigerat av MrKerm (22 maj 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Fivi
22 maj 2008 · 240 Inlägg

R smile

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
TurbOla Reservdansk
22 maj 2008 · 6 271 Inlägg

Min T-5R har ju 285hk med steg 2 chip... menar ni att man med en 2,5t kommer upp där? big_smile

cool R cool

Senast redigerat av TurbOla (22 maj 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
alminjo SLK
22 maj 2008 · 610 Inlägg

Har ägt S60 med 170 hk och med 200-250hk. Tycker 170 hästarn gick riktigt bra med automatlådan, var pigg och skön att köra.. Drack 0.9 liter milen (Göteborg) och turboladdade S60:in gick ännu bättre, så vilken du än köper blir du inte missnöjd !
Turboversionen är dyrare och snabbare men båda är bra !

-Akerfeldt-
22 maj 2008 · 2 638 Inlägg

Fivi skrev:
R smile

Jodå, R är fina grejer men ska ha min som pendlarbil också. Lite för dyr att åka med då kanske tongue

-Akerfeldt-
22 maj 2008 · 2 638 Inlägg

alminjo skrev:
Har ägt S60 med 170 hk och med 200-250hk. Tycker 170 hästarn gick riktigt bra med automatlådan, var pigg och skön att köra.. Drack 0.9 liter milen (Göteborg) och turboladdade S60:in gick ännu bättre, så vilken du än köper blir du inte missnöjd !
Turboversionen är dyrare och snabbare men båda är bra !

Ok, tack för svaret. Vet dock inte om jag blev så mkt klokare på vilken som är bättre tongue

-Akerfeldt-
22 maj 2008 · 2 638 Inlägg

MrKerm skrev:
Glöm inte o lyssna efter klonk i framvagn.. På vissa är detta åtgärdat på vissa inte ...
O du kan vara kräsen finns gott om dom smile

Ok, bra att veta... smile
Tycker att de är relativt få, med de krav jag har så stannar siffran på 42st på blocket.

MrKerm Avstängd
22 maj 2008 · 1 557 Inlägg

Aker_s40 skrev:

MrKerm skrev:
Glöm inte o lyssna efter klonk i framvagn.. På vissa är detta åtgärdat på vissa inte ...
O du kan vara kräsen finns gott om dom smile

Ok, bra att veta... smile
Tycker att de är relativt få, med de krav jag har så stannar siffran på 42st på blocket.

Vet inte var du bor men det finns en bra butik i GBG smile Dom har inte sina bilar på blocket..

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Rock-Star
22 maj 2008 · 2 982 Inlägg

har en s60 2,4T, beige inred läder + mesh(alu) +sollucka+geartronic. o ja e skitnöjd!
mkt bra bil. MEN den drar 1,2/mil... tyvärr.......ja kkommer 500km på 60liter/fulltank. synd  men sant

-Akerfeldt-
22 maj 2008 · 2 638 Inlägg

Residence skrev:
har en s60 2,4T, beige inred läder + mesh(alu) +sollucka+geartronic. o ja e skitnöjd!
mkt bra bil. MEN den drar 1,2/mil... tyvärr.......ja kkommer 500km på 60liter/fulltank. synd  men sant

Kan få s40:n att dra 1,2l/mil också, beror ju helt på hur man kör tongue
Är det mkt stadskörning eller blandad??

-Akerfeldt-
24 maj 2008 · 2 638 Inlägg

Har vart och provkört en s60 2,5t igår och måste ju säga att den gick bra, turbo är guld värt tongue
Gått 10000mil med geartronic-automatlåda. Kostade 150000kr på skobes. Lite sugen blir man ju alltid, men vill höra lite mer tips och fakta från er.

Har fortfarande hört många olika bud angående bränsleförbrukningen. Ska ju ha min att pendla med, så vad drar en 2,5t mest landsvägskörning i lungt tempo?

Tacksam för alla svar.... smile

zzzoder
24 maj 2008 · 358 Inlägg

Vet inte vad s60 2.5 T drar.. men kan tala utifrån mina bilar.

s60 2.4 T - 2001 : ca 0.80 - 0.90 landsväg ... 1.0-1.4 stadskörning    (trimmad)

v70 2.4 - 2001 (140hk) 0.75 - 0.85 landsväg  0.9 - 1.2 stadskörning


Tycker de drar ganska okej.. bara man inte väljer att busköra smile

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
-Akerfeldt-
24 maj 2008 · 2 638 Inlägg

zzzoder skrev:
Vet inte vad s60 2.5 T drar.. men kan tala utifrån mina bilar.

s60 2.4 T - 2001 : ca 0.80 - 0.90 landsväg ... 1.0-1.4 stadskörning    (trimmad)

v70 2.4 - 2001 (140hk) 0.75 - 0.85 landsväg  0.9 - 1.2 stadskörning


Tycker de drar ganska okej.. bara man inte väljer att busköra smile

Låter rätt bra det där, i princip är ju 2,4t och 2,5t samma motor. S40n jag har nu drar allt mellan 0,8-0.95 beroende på körning, så det lät ju inte så farligt med de fakta du skrev...

Najs
24 maj 2008 ·

skulle aldrig köpa en så stor bil me lite pollar.. sj har man v70 T5 så ja skulle satsa på modellen större 2.5T om du nu inte vill ha en T5 som e ännu roligare

har gear tronic lådan i min T5 tycker den funkar kanon synd bara att när man växlar "manuellt" så drar den vidare ett par 100 varv innan den växlar men de e väll dom "finare" gubbarna som vill ha de mjukt o fint i gången tongue själv föredrar ja när växeln åker i när ja vill men den funkar ordentligt bra ändå

Senast redigerat av Najs (24 maj 2008)

Xuri One Man Clan
24 maj 2008 · 4 287 Inlägg

Aker_s40 skrev:
Har funderat på att byta bil den närmaste tiden och har tänkt mig en s60 med automatlåda, årsmodell 02-05.

De motorer jag har kollat på är 170hk (sugmotor) eller 2,5t på 210hk.

Då jag ska använda bilen både som "finbil" och pendlarbil är bränsleförbrukningssiffror av intresse.
Enligt volvos hemsida ska 170hk dra ca 0.95/mil och 2,5t 0,98/mil, man brukar ju få ta dessa siffror med en nypa salt, undrar därför vad era bilar drar, är detta normalt för dessa bilar vid blandad körning??

Känns s60 med 170hk hyfsat pigg trots att den inte har turbo? Är 2,5t att föredra? Speciellt då jag ska ha en med automatlåda.

Vad ska man kolla efter vid en tänkt affär, vanliga fel på s60?

Har kollat runt lite på forumet men inte hittat alla de svar jag söker, så är tacksam för svar....

Blev ju nästan en hel uppsats detta wink

Jag tänker inte på hk antalet eller så men turbospisarna är bättre ...du får betydligt mer för pengarna å dom där 170 hk drar rätt mycke bensin ..kan man köra bil  så går det att få ner förbrukningen ...en 2.4t-2.5T spis går att få ner till 0.85 långkörning å runt 0.9-0.95 blandad körning  om man kan köra bil... med manuell.. med   automat tongue räkna då 1-3 dl mer ...annars funkar dom kalasbra enligt mig ... kolla framvagn så den är glappfri ...bärarmsbussningarna å p-ändarna är vanligt att dom är dåliga.... kolla ifall vevaxeltätningen läcker olja (fuktar mellan växelåda å blocket )

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
-Akerfeldt-
24 maj 2008 · 2 638 Inlägg

Najs skrev:
skulle aldrig köpa en så stor bil me lite pollar.. sj har man v70 T5 så ja skulle satsa på modellen större 2.5T om du nu inte vill ha en T5 som e ännu roligare

har gear tronic lådan i min T5 tycker den funkar kanon synd bara att när man växlar "manuellt" så drar den vidare ett par 100 varv innan den växlar men de e väll dom "finare" gubbarna som vill ha de mjukt o fint i gången tongue själv föredrar ja när växeln åker i när ja vill men den funkar ordentligt bra ändå

Vill ha en med hyfsad bränsleekonomi då jag ska pendla med den, så en t5:a blir det inte. Men det lutar åt en 2,5t om det blir nått. Skiljer inte så mkt iofs men ändå tongue

Senast redigerat av Aker_s40 (24 maj 2008)

-Akerfeldt-
24 maj 2008 · 2 638 Inlägg

Xuri skrev:

Aker_s40 skrev:
Har funderat på att byta bil den närmaste tiden och har tänkt mig en s60 med automatlåda, årsmodell 02-05.

De motorer jag har kollat på är 170hk (sugmotor) eller 2,5t på 210hk.

Då jag ska använda bilen både som "finbil" och pendlarbil är bränsleförbrukningssiffror av intresse.
Enligt volvos hemsida ska 170hk dra ca 0.95/mil och 2,5t 0,98/mil, man brukar ju få ta dessa siffror med en nypa salt, undrar därför vad era bilar drar, är detta normalt för dessa bilar vid blandad körning??

Känns s60 med 170hk hyfsat pigg trots att den inte har turbo? Är 2,5t att föredra? Speciellt då jag ska ha en med automatlåda.

Vad ska man kolla efter vid en tänkt affär, vanliga fel på s60?

Har kollat runt lite på forumet men inte hittat alla de svar jag söker, så är tacksam för svar....

Blev ju nästan en hel uppsats detta wink

Jag tänker inte på hk antalet eller så men turbospisarna är bättre ...du får betydligt mer för pengarna å dom där 170 hk drar rätt mycke bensin ..kan man köra bil  så går det att få ner förbrukningen ...en 2.4t-2.5T spis går att få ner till 0.85 långkörning å runt 0.9-0.95 blandad körning  om man kan köra bil... med manuell.. med   automat tongue räkna då 1-3 dl mer ...annars funkar dom kalasbra enligt mig ... kolla framvagn så den är glappfri ...bärarmsbussningarna å p-ändarna är vanligt att dom är dåliga.... kolla ifall vevaxeltätningen läcker olja (fuktar mellan växelåda å blocket )

Tack så mkt för svaret smile

Crall julgran
24 maj 2008 · 214 Inlägg

Långkörning brukar min dra cirka 0,8L milen.
Blandad brukar ligga på runt 0,9L milen om man kör någorlunda vettigt.

Kända fel är bärarmsbussningarna, då den är mycket framtung. Men sålänge det inte är något direkt jätte "klonkande" skall de inte vara någon panik.

Kolla även listerna runt fram/bakrutan.

Finns inte så mycket mer råd jag kan ge, men åk och provkör lite olika bilar så märker du nog vilken du gillar bäst.

caroli
24 maj 2008 · 34 Inlägg

Tjena! Satsa på en 2,5t! går riktigt bra dom.. men automatlåda:S? ta en med manuell spaceball låda smile riktigt sköna e s60 har två brödrar som har vars en haha big_smile s60 är bra bilar det.. wink

-Akerfeldt-
25 maj 2008 · 2 638 Inlägg

Emanuel_12 skrev:
Tjena! Satsa på en 2,5t! går riktigt bra dom.. men automatlåda:S? ta en med manuell spaceball låda smile riktigt sköna e s60 har två brödrar som har vars en haha big_smile s60 är bra bilar det.. wink

Vad är det för fel på automatlåda, speciellt med geartronic? hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang