3480
Sök

MÄtning av billjud

644 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
racing245 skrev:
jag fick upp min min enkel tolva i portad låda till 135.6 db, enligt mds mätning från framrutan, och 130 med en 4000kr mätare, och det var i en 850.

okej de va rätt skapligt.. men de jag tror är problemet för mig är strömmen just nu .. eller iaf kablarna

21 761 Inlägg
25 maj 2008
Visst ska det kunna spela högre med tanke på din utrustning, men vill du verkligen att det ska låta så mycket som möjligt eller vill du att det ska spela "ganska högt"?

Det verkar ju som att du ändå är relativt nöjd med det ljudtrycket. Det är möjligt att det inte krävs så stora åtgärder för att få betydligt mer tryck i systemet, men å andra sidan kan det ändå behövas "stora" ingrepp. Strömförsörjningen har nämnts och sånt skadar förstås aldrig att se över, oavsett ifall man har en liten eller stor anläggning eller ingen alls smile.

Vad har du för sorts låda nu?
Hur har du monterat lådan, basen mot ryggstödet eller mot bakluckan?

644 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Visst ska det kunna spela högre med tanke på din utrustning, men vill du verkligen att det ska låta så mycket som möjligt eller vill du att det ska spela "ganska högt"?

Det verkar ju som att du ändå är relativt nöjd med det ljudtrycket. Det är möjligt att det inte krävs så stora åtgärder för att få betydligt mer tryck i systemet, men å andra sidan kan det ändå behövas "stora" ingrepp. Strömförsörjningen har nämnts och sånt skadar förstås aldrig att se över, oavsett ifall man har en liten eller stor anläggning eller ingen alls smile.

Vad har du för sorts låda nu?
Hur har du monterat lådan, basen mot ryggstödet eller mot bakluckan?

Okej.. jag kör med en 60 liters låda med slotport med basen spelandes innåt mot sätet men den står längst bak i skuffen.

Strömmen ska jag se över bara ekonomin tillåter
Senast redigerat av ogge89 (25 maj 2008)

Skogsfan
649 Inlägg
25 maj 2008
yeah 16mm2 är nog verkligen i minsta laget till det steget.
Vad jag vet går det väll bara in 35mm2 i sinusstegen?
jag har 50mm2 paketet till mitt och fick lov att skala kabeln lite, men är ju garderad iom framtiden då iaf smile

Kolla även över alla anslutningar, skrapa plåtrent(kolla batteriets),viktigt att minusen har samma tjocklek som pluskabeln har.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
25 maj 2008
Kablarna bör du ju byta.
MEN börja med andra saker om du har tight budget.
jag vet inte vad du har för låda men se till att den är tät och rätt avstämd.
Se till att den är riktigt stabilt byggd.
Se till att ljudet kommer in i bilen för det är där mätaren sitter.
Se till att bagaget är stabilt.
En skramlig bagagelucka släpper ut trycket och du får dåliga mätningar.
I ditt fall hade jag gjort en del gratis moddar som att justera låset till bagaget så luckan ligger an hårt.
Har du råd så dämpa den med bitumen matta även kallad asfaltsmatta.
Finns att köpa på mekonomen.
Ta bort hatthyllan och såga så stort hål det går där sen sågar du upp flertalet hål i hatthyllan och klär den med högtalartyg eller nått annat tyg som inte dämpar luftflödet för mycke.
Då kommer du att få in ljudet.
Har du ett tätt bagage då hade jag provat att spela lådan bakåt för att få resterande utrymme i bagaget att fungera som en förstärkning men det kräver att bagaget är tätt och stabilt.
Sen är det mycke justeringar för att få det bra.
Ställ in steget på 75% gain bassbost på noll och dela basen mellan 50 och 80hz uppåt inte högre för då kommer den bara till att jobba med onödiga toner.
Har du subsinocfilter så använd det så slipper basen jopbba med toner du inte hör och inte ger effekt i mätningen.
när du jobbat med dom bitarna så rekommenderar jag minst en 35mm2 kabel men tänk på att du även måste ha ett bra batteri och bra anslutningar.
Var noga så att det verkligen är bra kontakt.
Slipa rent vid jordkablen ordentligt och dra fast den hårt.
Tvivlar du så slipa lite extra och se till att du kan dra fast den stenhårt.
Sen ett sista tips ladda alltid batteriet över natten innan tävling så du vet att det har full ström smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

644 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
Kablarna bör du ju byta.
I ditt fall hade jag gjort en del gratis moddar som att justera låset till bagaget så luckan ligger an hårt.
Ta bort hatthyllan och såga så stort hål det går där sen sågar du upp flertalet hål i hatthyllan och klär den med högtalartyg eller nått annat tyg som inte dämpar luftflödet för mycke.
Har du ett tätt bagage då hade jag provat att spela lådan bakåt för att få resterande utrymme i bagaget att fungera som en förstärkning men det kräver att bagaget är tätt och stabilt.
Ställ in steget på 75% gain bassbost på noll och dela basen mellan 50 och 80hz uppåt inte högre för då kommer den bara till att jobba med onödiga toner.
Har du subsinocfilter så använd det så slipper basen jopbba med toner du inte hör och inte ger effekt i mätningen.
när du jobbat med dom bitarna så rekommenderar jag minst en 35mm2 kabel men tänk på att du även måste ha ett bra batteri och bra anslutningar.
Sen ett sista tips ladda alltid batteriet över natten innan tävling så du vet att det har full ström smile

Jag har satt i asfaltsmatt i skuffen och på hela skuffluckan också men den skrammlar endå :S tror du att ett till lager kan hjälp ? . det som blir problem med att såga i hatthyllan är att högtalarna jag har där lär jag plocka bort då. men de jag funderade på är att bygga en basport i skiluckan eventuellt

1 058 Inlägg
25 maj 2008
byt kablar fort som tusan, o när du ändå är i farten så kan du upgradera jorden från kaross till batteri.. se till att alla kablar är ordentligt klämda och har mkt bra kontakt. eller bäst av allt, ett extra batteri. för det steget drar rätt mkt ström trots allt. för du har väl kopplat i 1 ohm hoppas jag ! tongue

sen vet inte jag vad sonic 12 vill ha men det låter som lådan är på rätt sida jordklotet i alla fall. frågan är vad för musik du spelar mest? kanske skulle du kunna tjäna lite på att kapa porten lite. (öka avstämningsfrekvensen)..

finns som sagt mkt att labba med. men börja med strömsidan och se vad som händer. mvh//Tommie

PoLoud =D

644 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
vw_performance skrev:
byt kablar fort som tusan, o när du ändå är i farten så kan du upgradera jorden från kaross till batteri.. se till att alla kablar är ordentligt klämda och har mkt bra kontakt. eller bäst av allt, ett extra batteri. för det steget drar rätt mkt ström trots allt. för du har väl kopplat i 1 ohm hoppas jag ! tongue

sen vet inte jag vad sonic 12 vill ha men det låter som lådan är på rätt sida jordklotet i alla fall. frågan är vad för musik du spelar mest? kanske skulle du kunna tjäna lite på att kapa porten lite. (öka avstämningsfrekvensen)..

finns som sagt mkt att labba med. men börja med strömsidan och se vad som händer. mvh//Tommie

Jodå klart jag kör det i 1 ohm, den basen vill ha 700 rms watt , lyssnar väll på det mesta , ska byta de bara jag får pengar sen.. 35mm2 kabel tror jag de blir så ska jag även köpa mig ett till batteri.. Idag har jag även satt en 6" port i skidluckan

Men att byta jordkabeln till batteriet kan de vara en bra grejj å göra?

644 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Hur grov kabel bör man ha till jordkabeln ifrån batteriet till karossen då?.. ska den vara lika stor som strömkabeln?

tokfrans
982 Inlägg
25 maj 2008
jonash skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Haha, tror det var k1mmo som mätte upp en orginal S70 till 129db så ditt var inte det minsta högt big_smile

Fast det måste vara felmätt isåfall, för det låter helt orimligt.

mvh Jonas

nu tror jag dock inte att det var 129 jag spelade.. utan 124 med s70in. wink ca 50hz och termlab nere hos "dreddan" ska kolla upp detta lite mer noga tongue

854 Inlägg
25 maj 2008
ogge89 skrev:
Hur grov kabel bör man ha till jordkabeln ifrån batteriet till karossen då?.. ska den vara lika stor som strömkabeln?

Nej, större. Genom den ska ju all ström i hela bilen gå, inte bara stereo/slutsteg utan också motor och allt annat tjaffs. Jag körde på 70 mm2 i min bil.

21 761 Inlägg
25 maj 2008
Nja, visst skadar det inte med större kabel, men man klarar sig långt med tex 35mm2 kabel mellan batteri och kaross. Det viktiga är att man har en rejäl och ordentlig rengjord plåtyta att fästa jordkabelskon i, annars hjälper det inte hur stor kabel man än har.

Att exempelvis skruva fast jordkabelskon utanpå något fäste för andra prylar, som dessutom kanske är oxiderad eller rostig, då ska man ha ett kok stryk winkwink.

644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, visst skadar det inte med större kabel, men man klarar sig långt med tex 35mm2 kabel mellan batteri och kaross. Det viktiga är att man har en rejäl och ordentlig rengjord plåtyta att fästa jordkabelskon i, annars hjälper det inte hur stor kabel man än har.

Att exempelvis skruva fast jordkabelskon utanpå något fäste för andra prylar, som dessutom kanske är oxiderad eller rostig, då ska man ha ett kok stryk winkwink.

okej.. jag har slipat rent nu där jorden sitter iaf men kan ju testa å byta kabeln till de iaf..

644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
Kablarna bör du ju byta.

Jag testade att ställa in steget som du sa och det vart skapligt stor skillnad bara det och så har jag även satt ett 6" rör i skidluckan som går en bit in i skuffen och även provat å skruva åt låset på skuffen men de vettefan om de vart nån större skillnad.. men jag funderar på om man skulle (å om de går) att sätta i dubbla lager asfaltsmatta på luckan och även på lite mer ställen i skuffen
Senast redigerat av ogge89 (26 maj 2008)

16 197 Inlägg
26 maj 2008
asfalstamatta e skräp..tongue   kör me M1 matta från BRL.. så sjuuukt mycke bättre smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
asfalstamatta e skräp..tongue   kör me M1 matta från BRL.. så sjuuukt mycke bättre smile

okej va kostar sånt då?

16 197 Inlägg
26 maj 2008
tror de va 400 för 4 ark.. räcker till ca 2 dörrar smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
tror de va 400 för 4 ark.. räcker till ca 2 dörrar smile

okej skulle ha haft lite i hela skuffen

Fotograf
1 319 Inlägg
27 maj 2008
såg då du rullade upp efter tävlingen:) du fick då resultat för den mätaren skulle inte ge utslag på volymer under 130db nämligen:) hehe

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

BilstereoNörd
576 Inlägg
27 maj 2008
ogge89 skrev:
Maildaemon skrev:
Vi ska väl hjälpa karln att klättra på dB stegen, inte berätta hur tyst han spelar?

Skäms!

Precis tack för det svaret smile..

De är ju rättså svårt å bygga nått när man bara har 1000:- på en hel månad å ska tanka å allt sånt också

Jag rekommenderar dig att bygga en ny låda som passar under hatthyllan och sen bygga tätt mellan låda och ryggstöd så att all bas spelar ut genom skidluckan (måste dock vara öppen för att det ska funka)..
Så kommer du vinna några decibel i ljudtryck och slipper pressa steg o högtalare till max..

Volvo 740 är extremt svårmutade och i många fall så funkar det mycket bättre att montera högtalare open air i ryggstödet än att ha en låda i bagaget,  just för att bagaget är så tätt mot cupén så funkar det bra som sluten låda..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök