flippar inte systemet om man trycker dit 3" DP utan optimering av styrdon?

LazerHawke
25 maj 2008 · 1 268 Inlägg

blir inte styrdonet förvirrat om man trycker dit ett 3" DP utan att ändra parametrarna i datorn?

gäller turbobilar?

baltis
25 maj 2008 · 1 948 Inlägg

enkelt svarat... nej det gör det inte.

Men du får ju inte lika mycket effektökning som du skulle få om du optimerar mappningen efter att du bytt avgass.

LazerHawke
25 maj 2008 · 1 268 Inlägg

baltis skrev:
enkelt svarat... nej det gör det inte.

Men du får ju inte lika mycket effektökning som du skulle få om du optimerar mappningen efter att du bytt avgass.

hmm okej trimföretagen rekommenderar att ej sätta på DP utan optimering trots att jag vart i tankarna...

bumpe Lastbilsmekaniker
25 maj 2008 · 3 878 Inlägg

LazerHawke skrev:

baltis skrev:
enkelt svarat... nej det gör det inte.

Men du får ju inte lika mycket effektökning som du skulle få om du optimerar mappningen efter att du bytt avgass.

hmm okej trimföretagen rekommenderar att ej sätta på DP utan optimering trots att jag vart i tankarna...

Naturligtvis inte, då får de ju inte sälja programvara för 5000...
Fågar du ferrita eller någon annan avgasleverantör kommer de säga att det går utmärkt vilket det oxå gör...

Du missar lite effekt bortsett från om du optimerat för 3" men du kommer fortfarande att får lite mer effekt och mer livslängd på turbon...

LazerHawke
25 maj 2008 · 1 268 Inlägg

bumpe skrev:

LazerHawke skrev:

baltis skrev:
enkelt svarat... nej det gör det inte.

Men du får ju inte lika mycket effektökning som du skulle få om du optimerar mappningen efter att du bytt avgass.

hmm okej trimföretagen rekommenderar att ej sätta på DP utan optimering trots att jag vart i tankarna...

Naturligtvis inte, då får de ju inte sälja programvara för 5000...
Fågar du ferrita eller någon annan avgasleverantör kommer de säga att det går utmärkt vilket det oxå gör...

Du missar lite effekt bortsett från om du optimerat för 3" men du kommer fortfarande att får lite mer effekt och mer livslängd på turbon...

hur mkt skulle det ge i effekt då??

bumpe Lastbilsmekaniker
25 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Beror ju på vad det gäller för bil...

LazerHawke
25 maj 2008 · 1 268 Inlägg

bumpe skrev:
Beror ju på vad det gäller för bil...

i detta fallet en S60 T5 2005 318hk 425nm (automat)

M3rL
25 maj 2008 · 110 Inlägg

Hade du tänkte köra utan kat eller med sport/race kat?

bumpe Lastbilsmekaniker
25 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Jadu, kanske kan få en 320-325 motsvarande mätningen de gjorde nä de skrev programvaran till din bil...
Vet inte riktigt meningen med att byta DP om man inte ska gå upp till steg 3 program...

LazerHawke
25 maj 2008 · 1 268 Inlägg

bumpe skrev:
Jadu, kanske kan få en 320-325 motsvarande mätningen de gjorde nä de skrev programvaran till din bil...
Vet inte riktigt meningen med att byta DP om man inte ska gå upp till steg 3 program...

precis där har du lite meningen med frågan wink

sett folk från vänster till höger som byter DP men inte optimerat systemet för det wink

LazerHawke
25 maj 2008 · 1 268 Inlägg

M3rL skrev:
Hade du tänkte köra utan kat eller med sport/race kat?

integrerad isåfall på Framröret

Sharky
25 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Jodå, visst kan programvaran "flippa  ur" pga detta om man har elektronikst styrt laddtryck från sin motorstyrning. Det kanske inte är så vanligt när man "bara" byter till större DP men visst kan det förekomma.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
bumpe Lastbilsmekaniker
25 maj 2008 · 3 878 Inlägg

LazerHawke skrev:

bumpe skrev:
Jadu, kanske kan få en 320-325 motsvarande mätningen de gjorde nä de skrev programvaran till din bil...
Vet inte riktigt meningen med att byta DP om man inte ska gå upp till steg 3 program...

precis där har du lite meningen med frågan wink

sett folk från vänster till höger som byter DP men inte optimerat systemet för det wink

Ja de e ju ingen direkt mening med det... Effekten kommer av att du kan mosa på mer med turbon utan att lufttempen drar iväg...

Sharky: Upplys mig inte om ATT det kan hända utan VARFÖR! smile

tommie87
25 maj 2008 · 349 Inlägg

om inte annat så får du väl bättre spoolup på turbon det skulle räcka för mig

LazerHawke
25 maj 2008 · 1 268 Inlägg

Sharky skrev:
Jodå, visst kan programvaran "flippa  ur" pga detta om man har elektronikst styrt laddtryck från sin motorstyrning. Det kanske inte är så vanligt när man "bara" byter till större DP men visst kan det förekomma.

/Göran

okej har BSR sportsystem från kat å bak så om ja sätter dit DP så blir det från turbo och hela vägen bak me sportsystem (öppnare system som det kallas)


har idag Steg 2

Sharky
25 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Med högre mottyck så bli regleråterföringen trögare. Minskar du mottrycket så blir regleråterföringen snabbare. Har du läst reglerteknik så vet du att ett system som är snabbare har lättare att självsvänga.

/Göran

bumpe skrev:
Sharky: Upplys mig inte om ATT det kan hända utan VARFÖR! smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
bumpe Lastbilsmekaniker
25 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Vilket borde resultera i översvängningar om jag tänker rätt?
Vilket inte är säkert då jag inte är så smart utan bara en vanlig "oljesork"...

Sharky skrev:
Med högre mottyck så bli regleråterföringen trögare. Minskar du mottrycket så blir regleråterföringen snabbare. Har du läst reglerteknik så vet du att ett system som är snabbare har lättare att självsvänga.

/Göran

bumpe skrev:
Sharky: Upplys mig inte om ATT det kan hända utan VARFÖR! smile

LazerHawke
25 maj 2008 · 1 268 Inlägg

Sharky skrev:
Jodå, visst kan programvaran "flippa  ur" pga detta om man har elektronikst styrt laddtryck från sin motorstyrning. Det kanske inte är så vanligt när man "bara" byter till större DP men visst kan det förekomma.

/Göran

Göran vad rekommenderar du själv? trycka dit ett DP utan optimering eller med? eller skippa det? så man vet i framtiden smile

Sharky
26 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Jag vet inte........roll

Jag är absolut på det klara med att firmorna gör precis vad dom kan för att tjäna pengar på oss "dumma kunder" i denna situation men å andra sidan så kan laddtrycksöversläng (som man kanske inte alls ser) leda till en spikning som styrsystemet upptäcker och därmed backar hem tändningen så att man tappar effekt. Att som "lekman" hitta det problemet kan vara lurigt.

Så jag har svårt att ge några definitiva råd.

/Göran

LazerHawke skrev:
Göran vad rekommenderar du själv? trycka dit ett DP utan optimering eller med? eller skippa det? så man vet i framtiden smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
26 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Ja.
Om vi förenklar det så här:

Antag att reglering av taktventilen sker tio gånger i sekunden. Vid varje regleringstillfälle kan sprutet endera välja att pysa eller inte pysa beroende på om laddtrycket ligger under eller över det värde som finns i mappen för exakt det lastfallet (beroende på varv, motortemp, felkoder, spjälläge etc).
När turbon är trög pga mycket mottryck så hinner inte laddtrycket sticka iväg på en tiondels sekund, men när mottrycket försvinner så att man får stort differentiellt tryck över turbinen ( mycket kraft) så hinner laddtrycket sticka iväg innan nästa reglering sker.

I verkligheten är det mera komplicerat än så här då man ofta filtrerar signaler från mapsensor eller AMM vilket kan leda till att man får självsvängningar i extrema fall. (Detta torde inte vara så troligt på standardhäckar men desto hetsigare motorer man har och desto värre aggregat man har desto jäkligare blir det att reglera).

/Göran

bumpe skrev:
Vilket borde resultera i översvängningar om jag tänker rätt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang