5272
Sök

Dämpa lådan eller inte?

329 Inlägg
17 januari 2006
Trådstartare
Hej gott folk, en liten fråga bara!

Har en MDS 12:A i en vanlig mds "orginal", bas reflex alltså!

På de ett ac-2 steg på 2x75 w  mm mm .. i allafall til frågan, bör jag dämpa lådan?, den är inet dämpad nu och jag tyker basen blir lite väl när man höjer lite grann, inte för mkt DUNK utan mer flåsande..   har förölvrigt bara skit runt om annars i bilen änså länge.
tack på förhand!

21 761 Inlägg
17 januari 2006
Jag tycker att man kan dämpa lådan åtminstone lite grann på väggen bakom basen. 

Det där flåsandet som du skriver, är det oljud från porten eller hur menar du?

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
17 januari 2006
Flåsandet är nog för att du har för smalt rör i porten
ev så räcker det med att dämpmatta typ asfaltmatta och ev lite dämpull
men bästa är om du kollar upp uträkningen för din låda och då ev byter till ett grövre basrör
vad har du för diameter på röret?
Om du inte har nåt rör har du kollat att du nte har läckage mellan lådan och högtalaren

329 Inlägg
17 januari 2006
Trådstartare
Hmm diametern vet jag inte,  har ej möjlighet att mäta den nu, men  ca 10 cm skulle jag tro..   Men jag hade tänkt dämpa lådan, åtminstånde som någon sa bakom basen, är de bäst att klä med matta då lr ösa in massa dämPull?

Han i affären rekkomenderade denna lådan till denna basen, så bör inte vara för liten port..

tnx

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
17 januari 2006
ja då har du nog grovt rör
Testa med att lägga dämpmatta mitt emot basen räcker inte det ta dämpull på rulle och spraya den på baksidan och motsvarande sida i högtalarlådan då sitter den fast utan att ramla ihop i botten av lådan

329 Inlägg
17 januari 2006
Trådstartare
Okej,  så får de bli!

tack för hjälpen!

Sök