3810
Sök

Tips till nybörjare

Datornörd
123 Inlägg
17 januari 2006
Trådstartare
Hej!

Är ny till allt som har med billjud och bilar att göra (tog körkort i fredags!). Har en Honda Accord -94 som jag brummar runt i, men ljudet i den är förskräckligt. Så fort man drar upp volymen så börjar det skramma och brumma.
Har pillat med datorer sen flera år tillbaka, så nu tänkte jag att jag skulle göra någe annat.

Så nu undrar jag vad man ska göra som nykomling till denna underbara värld?
Jag har läst en del på nardik.se så jag vet vad komponenterna gör.
Nu till lite frågor:

1. Kan ni ge tips på lite nybörjar grejer? Inte allt för dyra saker. Risken finns ju att jag bygger fel och har sönder allt. Och gärna saker från en affär i närheten av Eskilstuna och Västerås. Typ MDS eller BRL. (har iofs läst lite här på forumet och sett att ni inte gillar MDS när det kommer till de lägre prisklasserna)

2. Hur drar man kablarna? Rycker upp alla lister? Jag känner inte för att ställa mig och såga i bilen, då jag inte vet hur länge jag kommer att behålla den.

3. Är det verkligen nödvändigt att köpa bas-högtalare/låda?

4. Det sitter en 12-CD-växlare i bagaget (se bilder längst ner) det skulle vara praktist om jag kunde ha kvar den. Läste någonstans att den kanske inte skulle vara kompitabel med andra huvudenheter. Är det så?

5. Måste man byta huvudenhet när man köper nya högtalare?

6. Måste man byta kablar när man köper nya högtalare? Eller det kanske man får med när man köper högtalare?

Bagaget:
http://legacy.lostsource.net/files/bag.JPG

CD-växlaren:
http://legacy.lostsource.net/files/cd.JPG

Huvudenhet:
http://legacy.lostsource.net/files/inr.JPG

Bilderna är tagna för länge sen, har inga bilder på högtalarna. Kan fixa det om det hjälper att hjälpa mig.
Vad jag har sett så finns det två runda på "hatthyllan", två i framdörrarna och sen tror jag det sitter två vid framrutan? Det sitter i alla fall högtalar tyg där. Kan kolla lite närmare imorgon.

Hoppas inte att frågerna varit uppe allt för mycket förut, har sökt men inte hittat.
Tack på förhand

/Phalle

186 Inlägg
17 januari 2006
1. spara ihop till lite pengar och åk till en seriös bilstereohandlare. om du pratar med dem kanske du får vara där och skruva ihop grejjerna, fråga om hjälp osv. så att allt blir rätt. om du köper billiga grejjer så kommer det bara bli dyrare i slutändan när du har uppgraderat allt 3 gånger och har massa gamla saker ligger smile att köpa begagnat är ett alternativ.

2. I min så kunde man rycka upp listerna under dörrarna och pilla ner kablarna emellan golvmatta och underrede

3. Om du vill ha kraftigare ljud så att alla kan höra så ja, enligt min åsikt.
Det finns färdiga lådor att köpa, baslådan behöver inte kosta jättemycket, tänk på att du ska ha bra ljud i hela bilen. Diskanterna och mellanregistren är lika viktiga för bra ljud. Jag har 2 MDS-basar och tycker att de spelar helt OK.

4. Behöver du byta HU då? jag kör volvo orginal än så länge, fungerar. Har iofs. tänkt byta till sommaren men..
ajja när du ändå har uppe för att dra kablar kanske det är relativt lätt att demontera/byta ut växlaren.

5. Nej, inte om du har ett slutsteg emellan som förstärker upp signalen och den HU du har är felfri och fullt användbar. Det kan finnas adapters om den ej har någon RCA-utgång.

6. Förmodligen, beror på vad du köpar och hur grova orginalkablarna är.
Orginalkabeln kanske inte klarar av att föra strömmen till högtalarna för att den t ex. är för tunn.

om du "bara" vill ha mer lussningsbart ljud så kan det ju räcka med att bara byta högtalarna till något bättre smile vet ju inte riktigt hur långt du vill gå..

jaja, detta är vad jag kan (tror att jag kan) kommer säkert någom som är duktigare på billjud och rättar mig snart smile är rätt ny jag med.

MVH
Senast redigerat av Isacsson_ (17 januari 2006)

505 Inlägg
18 januari 2006
Dessutom så kommer det alltid låta lite småkasst, eftersom den är en bandare.. och de har en viss förmåga att ge ifrån sig låg kvalité på ljudet:)

Calibra Turbo 4x4

337 Inlägg
18 januari 2006
Om du vill ha ett billigt ljud så köp GAS Alpha serien, inte det bästa men godtagbart! Jag köpte 12''bas, Mp3-spelare, 6*9, 6,5'' + 2-kanalssteg för 3000:- På BRL!!!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

Datornörd
123 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
Tack för svaren! smile Förresten kan någon med lite tid över dra ihop ett budget system åt mig, så jag vet på ett ungefär vad för delar jag behöver? Ta med ALLT som behövs. Det är 6x9 bak och 6.5 i främmre dörrarna.

Och sen nån fråga till:
Slutsteget behövs väl jordas? Det gör man lättast i chassit eller?
Och ström till slutsteg tar jag dirrekt från batteriet?

Insåg idag när jag var och tittade lite på min bil att det blir vist en del jobb att byta högtalare. Måste ta loss dörrpanelerna och massa annat, trodde först att det bara var att lossa på ett par skruvar tongue
Projektet kommer kanske inte starta på en gång, då det började snöa idag igen och jag har inget stort garage att vara i :-( Fast å andra sidan får jag mer tid att läsa in mig på ämnet innan jag börjar riva i bilen smile

Tack för ett superbra forum, har lärt mig massor de senaste dagarna.

433 Inlägg
19 januari 2006
Precis som Reggin skrev så kan du ju köpa GAS-serien..BRL har ju alltid en massa erbjudande. Du kan ju köpa en mp3, dörrhögtalare till fram och 6x9or för typ 2000:- köp helst inte ett paket med en LG-stereo..dom jag känner som köpt den, och även dom jag sett här på garaget har bara klagat..antingen pajjar den på en gång eller så är det andra krångel..köp istället ett paket med en JVC i istället..jag har mest haft JVC-stereos, enkla att förstå, lätt att ställa in så man får bra ljud osv. Aldrig haft en sån som krånglat..däremot en Keenwood cd som brunnit, pioneer cd som tappat hela "fronten" tyldigen standard på alla gamla pioneer..osv..

Med bara 6.5 fram, 6x9or bak och en bra cd kan du ju få ett dugligt bra ljud..du lär kanske inte direkt känna basen slå i ryggen. Men alltid en början. Vill du ha mer bas så kan du ju alltid fråga killarna/tjejerna på BRL eller MDS om råd, hur extrema grejer du vill ha och hur mkt det får kosta så kan ju dom plocka fram nånting åt dig..och beskriva exakt hur du ska koppla och så..annars kanske du har nån kompis som är kunnig på att pilla runt med sånt där..är ju inte direkt svårt..det gäller bara att ha orken att dra kablarna och skruva inredning..

Mitt ljud till 940in köpte jag på BRL, Rockford paket med en 12" och slutsteg, kostade 2000:- sen köpte jag en färdigbyggd låda medans jag ändå höll på (hade för mkt pengar till över då tongue ) och den gick ju på 700..men för dom 2700:- så fick jag en riktigt bra bas och steg. Duger gott och väl för mig..
Du kan ju alltid köpa begagnade grejer, få mkt mkt värre saker för samma pris..lr kanske i samma klass fast till halva priset?! Men man kan ju aldrig vara säker på om det funkar om man bara ringer på en annons och åker å hämtar..säkrast då är ju att köpa av någon man känner..eller att man får provlyssna i säljarens bil innan han skruvar ur det..

Hoppas det har gett någonting iallfall..rörde väl ihop det ännu mer för dig..hehe..

Lycka till!

Datornörd
123 Inlägg
12 februari 2006
Trådstartare
Tack för svaret xBjorlingx!

(hade helt glömt bort den här tråden tongue)

433 Inlägg
13 februari 2006
Varsågod tongue

Sök